10 Tips om te voorkomen dat leerlingen stilliggen en hun belangstelling verliezen

In de afgelopen tien jaar is het aantal eLearningprojecten en Learning Management Systemen (LMS) toegenomen.

 

Deze elearningprojecten of -programma's belonen lerenden meestal voor hun verworven kennis en vaardigheden.

Hoewel deze eLearning-programma's een geweldige bron zijn voor leerlingen die hulp nodig hebben bij bepaalde onderwerpen of zichzelf willen uitdagen, kunnen ze soms ook erg frustrerend zijn.

Sommige gebruikers kunnen het gevoel hebben dat ze keer op keer niet slagen voor een bepaald niveau, wat ertoe kan leiden dat ze stilletjes afhaken.

 

Dit blogartikel bevat tips over hoe Learning officers en Instructional designers stille afhakers en verlies van interesse van lerenden voorkomen bij het gebruik van gamified apps met lerenden.

 

  • Wat is rustig opgeven?

  • Ontwerp van leerervaringen

  • Videogebaseerd leren

  • Wat is Leerling Centraal?

  • Scenario gebaseerd leren

  • Zorg voor certificeringen en prijzen

  • Investeer in een leerplatform

  • Gebruik sociaal leren

  • Feedback en onderzoek

 

En bovenal Luister en praat met uw leerlingen. Communicatie is de sleutel.

 



Wat is rustig opgeven?

 

Werknemers die rustig stoppen houden zich strikt aan de functie-eisen door binnen de hun toegewezen werktijden te werken.

Werknemers die zich niet meer inspannen voor hun werk dan nodig is, worden "stille stoppers" genoemd.

Werknemers kunnen hun stress en burn-out verminderen door hun werkdruk buiten het werk te verminderen, in plaats van hun baan op te zeggen. Rustig stoppen kan voor werknemers een manier zijn om hun leven terug te nemen.

Hoewel de filosofie work-to-rule wordt genoemd, verwijst het niet naar het direct opzeggen van je baan, maar naar het zich houden aan de eisen van de baan.

 



Stel duidelijke leerdoelen voor de sessie vast

 

Stel duidelijke leerdoelen voor de sessie voordat de leerlingen aan de e-learning beginnen.

 

Zo weten de leerlingen waarop ze zich tijdens de cursussen moeten concentreren en blijven ze gemotiveerd om hun doelen te bereiken.

  • Wat zullen we leren?

  • Doelen vaststellen

  • Recapituleren wat geleerd is

  • Feedback vragen

 

Wees altijd gegrond in het echte leven en de realiteit van het werk van de leerling. Een elearningcursus ondersteunt een taak en moet een antwoord bieden op de vragen van de lerenden.

 

Denk na over het creëren van activiteiten en interacties met de inhoud. Alleen een concrete en pragmatische oefening zal effectief en memorabel zijn.

 



Overbelast de leerling niet

 

Nadat u de doelstellingen hebt bepaald, moet u niet te veel tegelijk gooien. Het is belangrijk om lerenden te laten wennen aan MicroLearning. Elke module mag maximaal 5 minuten duren!

Wanneer je voor het eerst een nieuw concept introduceert, moet je het zo eenvoudig mogelijk houden.

Probeer niet te veel nieuwe dingen tegelijk aan te leren. Daarvoor moet je de experts aansturen! Het creëren van levensechte voorbeelden helpt.  

Het kan verleidelijk zijn om te zeggen: "Laten we al deze informatie uit de weg ruimen om de elearning cursussen te laten beginnen!". Maar als je dit doet, kan het zijn dat je leerlingen afschrikt.

Leerlingen willen niet het gevoel hebben dat je hen overspoelt met informatie. Ze hebben tijd nodig om elk concept te verwerken en na te gaan hoe het aansluit bij hun bestaande kennis.

Als u probeert te veel informatie in uw les te proppen, kunnen leerlingen het gevoel krijgen dat ze niets begrijpen. Dit kan leiden tot verveling en frustratie, twee dingen die er zeker toe leiden dat een leerling stilletjes afhaakt.

  • 5 minuten modules

  • Wees visueel

  • Investeer in video's

  • Zet lange tekst om in audio

  • Maak activiteiten

 

Zo kunnen de leerlingen vertrouwen krijgen in hun kunnen en zelfredzaamheid opbouwen, terwijl ze ook positieve feedback en aanmoediging krijgen.

 



Geef regelmatig lof en erkenning

 

Wanneer leerlingen een les of module doorwerken, zullen er momenten zijn waarop ze willen stoppen. Het is belangrijk deze momenten te herkennen en hen te prijzen en aan te moedigen.

 

Het kan gemakkelijk zijn om verstrikt te raken in de dagelijkse sleur van je klas. Je bent waarschijnlijk gewend aan een zekere mate van drukte en intensiteit, en je raakt vaak verstrikt in de details van elke les, zonder een stap terug te doen en het grotere geheel te zien.

Als u niet de tijd neemt om mijlpalen in uw klas te vieren, zoals het afronden van een les of het bereiken van een bepaald vaardigheidsniveau, zult u waarschijnlijk leerlingen hebben die niet het gevoel hebben dat ze iets bereikt hebben. Leerlingen die stilletjes afhaken hebben vaak het gevoel dat ze niets hebben om hun tijd aan te besteden.

 

Ze hebben al het werk gedaan, maar ze hebben niet het gevoel dat ze echt iets geleerd hebben of vooruitgang hebben geboekt. 

  • Regelmatig een webinar organiseren

  • Maak een groepsworkshop

  • Geef Awards en Badges

  • Schrijf een duidelijk leerpad

  • Maak een leaderboar

  • Geef Certificaten

 

Zo laat u de leerling weten dat zijn vooruitgang wordt opgemerkt. U kunt ook tips of strategieën geven voor het niveau waarop zij zich bevinden of hen herinneren aan hun doelstellingen.

 



Zo nodig een helpende hand of gids bieden

 

Niet alle leerlingen zijn zelfsturend. Sommige leerlingen kunnen hulp nodig hebben bij bepaalde aspecten van de app. Als dit het geval is, aarzel dan niet om zo nodig een helpende hand of gids te bieden.

Als u merkt dat de leerlingen moeite hebben met een bepaald niveau, kunt u hulp bieden.

Zorg er echter voor dat je niet de controle over de app overneemt en het probleem voor hen oplost. Bied in plaats daarvan hulp door strategieën voor te stellen die ze kunnen gebruiken om het niveau zelf op te lossen.

 


Ontwerp van leerervaringen omarmen

 

Het ontwerpen van leerervaringen is het proces van het creëren van leermateriaal ter ondersteuning van de specifieke leerbehoeften van een leerling.

LXD-beoefenaars zijn experts in het ontwerpen van ervaringen op maat die aanzetten tot betrokkenheid, behoud en prestaties.

Als zodanig brengen zij een unieke set vaardigheden mee: strategische planning, klantgericht ontwerpdenken, empathie voor mensen met uiteenlopende leerbehoeften en inzicht in de huidige trends op het gebied van technologie en leren.

 

Het belangrijkste is dat de beoefenaars van Learning Experience Design een diep inzicht hebben in hoe mensen leren, wat hen helpt boeiende en gedenkwaardige ervaringen te creëren die lerenden in staat stellen vertrouwen op te bouwen en hun eigen leerproces in handen te nemen.

 

Zoals bij elk soort ontwerpwerk is het belangrijk dat de ontwerpers de huidige trends in technologie, gebruikersgedrag en andere factoren waarop zij geen invloed hebben in de gaten houden.

 



Videogebaseerd leren invoeren

 

Met de ontwikkeling van de technologie zijn veel mensen gebruik gaan maken van videogebaseerd leren.

 

Dit soort leren gebeurt voornamelijk via online video's en stelt gebruikers in staat om iets te bekijken en meteen de informatie te krijgen die ze nodig hebben.

 

Er zijn veel voordelen aan het gebruik van videogebaseerd leren. Eén voordeel is dat het gemakkelijk te gebruiken is.

Een ander voordeel is dat het handiger kan zijn dan andere vormen van leren, omdat het gedaan kan worden terwijl men andere dingen doet, zoals TV kijken of naar het werk lopen.

 

Videogebaseerd leren heeft ook een hogere retentiegraad dan andere vormen van leren. Dit is logisch omdat mensen de resultaten sneller zien en daardoor achteraf beter begrijpen wat ze hebben geleerd.

 

Met videogebaseerd leren heb je ook toegang tot een breed scala aan inhoud, aangezien er veel verschillende soorten video's beschikbaar zijn, waaronder documentaires, TED Talks en webinars.

 


Samenvattend

 

Om uw plannen, technieken en best practices in de praktijk te brengen, biedt een hybride platform zoals het Learning Lab u een Learning Management System en een Learning Experience Platform.

 

Wij blijven tot uw beschikking voor een workshop of gratis demo


Previous
Previous

Kennisdeling, de ultieme gids

Next
Next

De Definitieve gids voor eLearning-trend in 2023