De Definitieve gids voor eLearning-trend in 2023
Wat zijn de functies en opties die het eLearning-landschap hebben veranderd en in 2023 zeker moeten worden overwogen?
In dit artikel som ik een reeks interessante concepten op om te volgen en te overwegen voor het komende jaar. Bij elke paragraaf staat een link om dieper op het onderwerp in te gaan.
Ik zal regelmatig op dit artikel terugkomen om het aan te vullen en te verdiepen! Ook probeer ik deze informatie te verrijken door video's op te nemen om de toegang tot de informatie directer en eenvoudiger te maken. Op mijn youtube kanaal vind je meer materiaal.
Platform voor leerervaringen (LXP)
Een Learning Experience Platform of LXP maakt het gemakkelijk om informatie te vinden en te delen. Een LXP moedigt ook discussies en forums aan.
Het doel van deze technologie is om gepersonaliseerde leertrajecten en denktanks te creëren.
Ingebed in leerlinggericht en sociaal leren zijn gemeenschappen proactief in het creëren en delen van gegevens en informatie.
Het Learning Management System (LMS) wordt ook een kennisplatform dat gegevens en informatie deelt:
Artikelen,
E-learning cursussen
Documenten
Webinars
Virtueel klaslokaal
Discussies
Worshop
Video's
Blogs
Vlogs
Audio...
Een LXP of Learning Experience Platform ondersteunt en stimuleert zelfs het delen van inhoud die buiten zijn corpus is gecreëerd: User Generated Content:
Artikelen
Blogs
Video's
Cursussen
Maar een oplossing als het Learning Lab heeft een geïntegreerde projectbeheertool speciaal voor e-learning. Deelnemers kunnen het gedane werk bespreken, delen en valideren.
Een Learning Experience Platform is niet los te koppelen van een Learning Management System, The Learning Lab is een perfecte hybride oplossing!
Meer informatie:
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/learning-experience-platform
Ontwerp van leerervaringen
Ontwerp van leerervaringen is het proces van het creëren van een ervaring rond de geleverde informatie voor een beter begrip en behoud van die informatie.
Ontwerp van leerervaringen
Met behulp van Instructional Design wordt de informatie gescript en van een storyboard voorzien: inleiding, uitleg, casus, enscenering, interactie en conclusie.
Instructief ontwerp
De informatie is ontworpen voor duidelijkheid en voor het structureren, organiseren en prioriteren.
User Experience Design
Het creëren van activiteit en interactie via een multimediale ondersteuning om de leerling onder te dompelen in een echte omgeving. Deze ervaring verhoogt de betrokkenheid en het memoriseren.
Recapitulatie:
Learning Experience Design = mensgericht en doelgericht creëren
Instructional Design = ontwerp leermateriaal om mindset te veranderen
User Experience Design = intuïtieve ervaring
Learn More
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/elearning-experience-design
Video-gebaseerd leren
Videogebaseerd leren is een terminologie die alle leerpraktijken omvat waarbij video als belangrijkste medium wordt gebruikt, maar niet alleen.
Het lesmateriaal kan worden ondersteund of aangevuld met verschillende dragers: audio's, documenten, forums, webinars...
Videogebaseerd leren is rijk en gevarieerd. Het omvat korte video's zoals microlearning tot meer complexe ondersteuning zoals de videoquiz waarbij de docent vragen kan stellen in de video.
Bij elke vraag pauzeert de video, de leerling antwoordt en de video vervolgt zijn weg tot de volgende mogelijke vraag.
Formaten :
1/ Interactieve video: Construeer je eigen scenario via een reeks keuzes.
2/ Video Quiz: Voeg een quiz toe aan je video! Het is eenvoudig en verschrikkelijk efficiënt!
2/ Schermopname: Software training is perfect voor video opname
3/ Videotest: Film uw presentatie of voordracht en ontvang feedback
4/ Videotest: Film uw presentatie of toespraak en ontvang feedback
Een op video gebaseerd leerplatform in enkele woorden:
1. Direct opnemen op het platform
2. Vraag om videobeoordeling
3. Analyseer en rapporteer
4. Integreer Sociaal Leren
5. Live video evenement organiseren
6. Certificaten en prijzen uitreiken
Meer informatie
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/video-learning-platform
Sociaal leren
Het primaire concept van Sociaal Leren, ontwikkeld door de psycholoog Bandura, is dat het individu leert door :
Observatie
Imitatie
En reproductie
Het doel van sociaal leren is dus leerlingen in een omgeving van discussie, samenwerking, workshop en uitwisseling te plaatsen.
Het is essentieel dat de lerenden zoveel mogelijk worden betrokken bij alle processen van ontwerpconstructie en informatie-uitwisseling.
De lerende heeft een plaats om zijn verwachtingen en uitdagingen te uiten. Deel successen en mislukkingen en profiteer van de steun van de gemeenschap om via concrete voorbeelden te leren en te evolueren.
Social Learning impliceert intelligente en subtiele coaching. Het rendement van het engagement is spectaculair!
Een elearningplatform zoals het Learning Lab zal een troef zijn voor de uitvoering van een dergelijke operatie.
Meer informatie
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/social-learning-platform
Actief luisteren
Dus hier raken we aan een van mijn nieuwe passies... Actief luisteren.
Actief luisteren is een groep technieken die het luisteren en het begrijpen van ontvangen informatie helpen ontwikkelen.
Door deze attitudes te ontwikkelen, zal uw concentratiegraad u in staat stellen meer betrokken te zijn bij uw professionele uitwisselingen, beter in te spelen op de vragen of verwachtingen van uw collega's en meer informatie te onthouden.
Actieve luisteracties :
Focus en concentratie
begrijpen
Interesse opwekken
Print de informatie in de hersenen
De voordelen van actief luisteren zijn legio:
Motivatie
Engagement op lange termijn
Kennis delen
Gemakkelijk toegankelijk
Tijdbesparend
Actief luisteren is ook een tijdsbesparing bij het leren omdat het directe memoriseren wegvalt.
Actief luisteren helpt je om contact te maken met je collega's. Het is ook een zeer interessante oefening voor mensen met autisme of aandachtstekortstoornis. (noot: ik ben autistisch...)
Ik nodig u uit dit artikel te lezen om het onderwerp verder uit te werken.
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/active-listening-elearning
Leerlinggerichte aanpak
De aanpak waarbij de lerende centraal staat, bestaat erin cursussen te ontwikkelen die de omgeving van de lerende en bedrijfsproblemen reconstrueren.
Haar e-learning cursussen, die ik liever activiteiten noem, zijn ontworpen om meeslepende ervaringen te creëren waarbij de leerling al zijn cognitieve krachten moet aanspreken om te begrijpen, na te denken, te analyseren en oplossingen of beslissingen te vinden.
Het is niet genoeg om te begrijpen, men moet handelen! Hiervoor roepen we op:
Hun eigen kennis,
Vroegere ervaringen,
Onderwijs,
en ideeën voor het nieuwe leren.
De leerlinggerichte benadering van eLearning-onderwijs legt de nadruk op het creëren van een meer aantrekkelijke leeromgeving met activiteiten en meeslepende ervaringen waarbij de leerlingen een grote betrokkenheid hebben door de behoeften van de leerling voorop te stellen.
Meer informatie
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/learner-centered-approach
User Generated Content
Zoals we hebben gezien in de paragrafen over het Learning Experience Platform en sociaal leren, stellen docenten of specialisten hun platforms nu open voor het delen van informatie uit externe bronnen.
User Generated Content is inhoud geschreven of geproduceerd door beïnvloeders op het web.
UGC kan zijn:
1. Artikelen,
2. Blogs,
3. Videos,
4. Cursussen...
Het delen van deze informatie is bevorderlijk voor discussie en debat, maar helpt de leerlingen ook om zich het project eigen te maken en verhoogt de mate van betrokkenheid.
Meer informatie
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/user-generated-content-elearning
Leren op basis van scenario's
Alle informatie is duidelijker als ze verteld wordt. Het concept van Scenario-gebaseerd Leren bestaat erin de leerling onder te dompelen in een scenario of verhaal dat hij of zij kan identificeren en verbinden met professionele gebeurtenissen.
Het doel is vaak een reële omgeving te reconstrueren om uitdagingen of problemen te reconstrueren en deze vervolgens te analyseren om een concrete en toepasbare oplossing te bieden.
Met ons e-learning platform kunnen we op verschillende manieren scenario-gebaseerd leren ontwerpen:
Lineaire cursussen ontworpen via onze Authoring Tool
Interactieve video's
Discussies gericht op verschillende toepasbare oplossingen
Leren in scenario's is belangrijk omdat het complexe onderwerpen afbreekt en toegankelijk maakt.
Meer informatie
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/scenario-based-learning
Neurodiversiteit
Omdat ik zelf autistisch ben, is de kwestie van neurodiversiteit in het onderwijs belangrijk.
Aangezien elk individu van nature complex is en uw gemeenschap van nature gevarieerd en divers is, is het belangrijk hen een rijke multimedia-ervaring te bieden.
Zo kan elke leerling de informatie benaderen vanuit de invalshoek die het best bij zijn profiel past. Sommigen verkiezen audio, terwijl anderen de voorkeur geven aan documenten.
Ons e-learning platform biedt u de tools en functies om complexe en subtiele e-learning cursussen te bouwen.
Om hier meer over te weten te komen, nodig ik u uit dit artikel te lezen. Ik blijf ook tot uw beschikking.
Leer meer
https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/elearning-neurodiversity
Samengevat
Voor regelmatige updates blijft deze blog tot uw beschikking, maar ik nodig u uit om het Learning Lab youtubekanaal te bezoeken: