Kennisdeling, de ultieme gids

Kennisdeling is een strategisch proces en een voortdurende cultuur die de overdracht van kennis, inzichten en beste praktijken binnen een organisatie optimaliseert.

Het is ook meer dan het verspreiden van documenten of het rondsturen van links naar nuttige websites. Kennisbeheer is het geheel van processen, systemen en strategieën voor het vastleggen, opslaan, identificeren, analyseren en terugvinden van informatiebronnen ten behoeve van bedrijfsefficiëntie en -effectiviteit.

 

  • Platform voor leerervaringen

  • Door de gebruiker gegenereerde inhoud

  • Bloggen en artikelen

  • Sociaal leren

  • Chat en forum

 

Kennisdeling is het uitwisselen van informatie tussen teamleden om individuele en organisatorische groei te bevorderen.

 

De voordelen van het delen van kennis zijn talrijk; het bevordert de samenwerking tussen teamleden en kan de betrokkenheid van werknemers vergroten door hen de kans te geven hun deskundigheid te tonen.

 

Het kan ook de operationele efficiëntie helpen verbeteren door de aandacht te verleggen van individuele prestaties naar teamsucces.

 



Wat is kennisdeling?

 

Kennisdeling is het verspreiden van kennis. Het delen van kennis kan gebeuren via traditionele middelen, zoals : 

  • Publiceren van onderzoekspapers

  • Presenteren op conferenties,

  • ideeën uitwisselen met collega's.

  • Delen van artikelen, video's, documenten...

  • Open discussies

 

Kennisdeling kan ook online plaatsvinden, tussen individuen en groepen mensen die in een bepaald onderwerp geïnteresseerd zijn.

 

Door kennis van persoon tot persoon of van afdeling tot afdeling te verspreiden, kan kennisdeling de hoeveelheid beschikbare relevante informatie in de wereld vergroten en mensen helpen hun werk en de missie van hun werknemers beter te begrijpen.

 

Een van de meest effectieve manieren voor organisaties om kennis te delen is het creëren van een cultuur waarin leren en innovatie worden gewaardeerd.

 

Deze cultuur kan worden bevorderd door leermogelijkheden voor werknemers te creëren:

  • Workshops,

  • Conferenties,

  • Platform voor leerervaringen.


En werknemers aanmoedigen om kennis met elkaar te delen.

 



Wat is het voordeel van kennisdeling?

 

Het meest voor de hand liggende voordeel van het delen van kennis is een hogere productiviteit.

 

Het delen van best practices tussen teamleden kan helpen redundantie te elimineren, wat tijd en geld kan besparen.

 

Het delen van kennis kan ook bijdragen tot oplossingen voor problemen en vraagstukken door praktijken, deskundigheid en informatie voor meer mensen toegankelijk te maken.

 

Het kan ook helpen om risico's te minimaliseren door toegang te bieden tot informatie die kan helpen om potentiële problemen op te sporen.

 

Bovendien kan het delen van kennis bijdragen tot het opbouwen van vertrouwen en een gemeenschapsgevoel binnen een organisatie door werknemers samen te brengen door informatie te delen.

 

Het kan werknemers helpen zich meer verbonden te voelen met elkaar en met de organisatie als geheel, wat kan leiden tot meer:

  • Engagement,

  • Loyaliteit,

  • en een positieve werkomgeving.

 



Hoe begint u een cultuur van kennisdeling?

 

Om een cultuur van kennisdeling te starten, moet u eerst de gebieden identificeren waarop u kennisdeling wilt bevorderen.

 

Dit kan alles omvatten van operationele praktijken en engineering best practices tot verkoop- en marketingstrategie.

 

Als je eenmaal hebt vastgesteld welke informatie je wilt delen, moet je vervolgens beslissen hoe je die informatie gaat delen. U kunt informatie persoonlijk delen, via regelmatige of geplande bijeenkomsten, of via virtuele of online platforms.

 

U moet het juiste platform kiezen om informatie en leermateriaal te delen.  

Een Learning Experience Platform (LXP) combineert de kracht van een LMS met andere kritische technologieën om een bouwsteen voor leren te creëren. Naast toegang tot content kunnen gebruikers van een Learning Experience Platform (LXP) deze ook consumeren.

·       Wat is een Learning Experience Platform (LXP)?

·       Wat zijn de verschillen tussen het LXP en het LMS?

·       Voordelen van een LXP

·       Top leerervaring platform kenmerken

·       Door de gebruiker gegenereerde inhoud (UGC)

·       On Demand eLearning cursussen

 

Learning Experience Platform (LXP) maakt het mogelijk meer gepersonaliseerde leerervaringen te creëren door leermateriaal uit verschillende bronnen en ondersteuning te combineren:

·       Artikelen,

·       E-learning cursussen

·       Documenten

·       Webinars

·       Virtueel klaslokaal

·       Discussies

·       Worshop

·       Videos

·       Blogs

·       Vlogs

·       Audio

·      

 

Met een Learning Experience Platform ou LXP kunt u uw volledige werknemers- en klantenervaring via één enkele interface beheren.

·       Sociaal leren met discussie

·       Gepersonaliseerd leren op basis van voorkeur

·       Individuele leertrajecten

·       Leren op aanvraag

·       Ondersteunt alle soorten media (video, podcast (audio), webinars, artikelen / blogs...)

·       Venue social collaboration: blended learning we zijn er mee bezig

 

U kunt ook mogelijkheden creëren voor werknemers om hun kennis te delen buiten de geplande vergaderingen om.

 

U kunt bijvoorbeeld "lunch and learns" organiseren, waarbij werknemers delen wat ze buiten de werkplek hebben geleerd, of een "meet and greet" organiseren waarbij werknemers hun individuele achtergrond en expertise bespreken.

 



Het delen van kennis

 

Het delen van kennis is kennis die specifiek is voor een bepaalde vaardigheid, expertise of onderwerp. Het kan gaan om beste praktijken in de sector, inzichten uit onderzoek en expertise die teamleden hebben opgedaan tijdens het werken aan een bepaald project.

 

Hoewel u misschien een cultuur van kennisdeling wilt bevorderen, zult u ook het delen van knowhow willen aanmoedigen, omdat dit specifiek is voor de vaardigheden van elke werknemer.

 

Het delen van kennis kan helpen de individuele expertise te maximaliseren, wat de organisatie als geheel ten goede kan komen.

 

Resume:

·       Interne en externe middelen

·       Adaptief leertraject

·       Samenwerkend leren

·      Meest populaire functies:

o   Zelfgestuurd leren

o   Individueel leerplan vs publiek

o   Zoeken in verschillende soorten formaten... video's, artikelen, documenten...

 



Organisatiecultuur

 

De cultuur van uw organisatie speelt een belangrijke rol in het soort kennisdeling dat plaatsvindt. Als uw organisatie een open en collaboratieve cultuur koestert, is de kans groter dat werknemers hun expertise, inzichten en beste praktijken met elkaar delen.

  • Als uw organisatie echter meer concurrerend of gesloten is, is de kans kleiner dat dit soort kennisdeling plaatsvindt. Het is belangrijk om de organisatiecultuur waarmee u werkt te begrijpen, zodat u een cultuur van kennisdeling kunt bevorderen.

  • Als de cultuur van uw organisatie meer competitief is, kunt u overwegen om regelmatig impartingsessies te organiseren waarin werknemers hun expertise kunnen delen.

  • Als uw organisatie meer op samenwerking gericht is, kunt u mogelijkheden creëren voor werknemers om samen te werken en elkaar te helpen problemen op te lossen.

 

Meer informatie over LXP:

 



Organisatorisch leren

 

Organisatorisch leren verwijst naar het vermogen van een organisatie om nieuwe kennis te verwerven en daardoor te veranderen.

 

U wilt organisatieleren in uw bedrijf stimuleren om een aantal redenen, waaronder een hogere productiviteit en betere probleemoplossing.

 

Cognitief vermogen omvat je:

  • Mentaal,

  • Emotioneel,

  • en sociale vaardigheden.

 

U kunt organisatieleren bevorderen door teamleden de kans te geven hun expertise te delen, gebieden voor verbetering binnen uw bedrijf te identificeren en te proberen problemen op te lossen die de organisatie als geheel beïnvloeden.

 

U kunt ook regelmatig bijeenkomsten houden waarin werknemers kunnen aangeven op welke gebieden zij de organisatie graag verbeterd zouden zien en oplossingen voor die problemen kunnen aandragen.

 

Er zijn veel manieren om dit te doen, waaronder nemen:

·      elearning cursussen online,

·      boeken lezen,

·       educatieve video's bekijken,

·       en naar seminars gaan.

 

 

Hoewel u het delen van kennis wilt aanmoedigen, is het ook belangrijk om organisatorisch leren te bevorderen om ervoor te zorgen dat werknemers een actieve bijdrage leveren op een zinvolle manier.

 

Meer informatie, Hoe continu leren toe te passen: https://www.thelearning-lab.com/blog-elearning-platform/apply-continuous-learning

 

 


Samenvattend

 

Kennisdeling is een strategisch proces en een voortdurende cultuur die de overdracht van kennis, inzichten en beste praktijken binnen een organisatie optimaliseert.

 

Het is ook meer dan het verspreiden van documenten of het rondsturen van links naar nuttige websites.

 

Kennisbeheer is het geheel van processen, systemen en strategieën die worden gebruikt om informatiebronnen vast te leggen, op te slaan, te identificeren, te analyseren en terug te vinden ten behoeve van bedrijfsefficiëntie en -effectiviteit.

Neem contact met ons op voor een workshop of een gratis demo van ons LXP Learning Lab.


Previous
Previous

Hoe Video Microlearning maken

Next
Next

10 Tips om te voorkomen dat leerlingen stilliggen en hun belangstelling verliezen