Storyboarding en scripting voor eLearning-projecten

Je bent je waarschijnlijk wel bewust van het feit dat storyboarding en scripting een integraal onderdeel zijn van de creatie van een eLearning cursus - maar weet je ook hoe ze tot stand komen? Dit artikel gaat je precies dat uitleggen! Je komt niet alleen te weten hoe je een storyboard en script maakt, maar ook hoe je dat goed doet, zodat ze een waardevol onderdeel van je eLearning cursus worden.

Elk storyboard en script is uniek, dus er is geen gestandaardiseerde en starre procedure als het gaat om het maken ervan, maar er zijn wel gemeenschappelijke lijnen die door ze heen lopen!

Elke video moet op maat gemaakt zijn om bij de cursus te passen en uiteindelijk de leerervaring van de studenten te optimaliseren. We geven je een overzicht van de benodigdheden om een uitzonderlijk storyboard en script te maken, zodat je weet waar je op moet letten bij het plannen van je volgende video!

eLearning TheLearning LAB Ontwerp- en ontwikkelingsbureau voor inhoud.


Als je ons artikel over de voordelen van storyboarding en scripting voor video nog niet hebt gelezen, kun je dat hier doen. Het zal je helpen om je basiskennis over het maken van video's voor eLearning verder te ontwikkelen en je klaar te stomen voor eLearning-succes!


Storyboarden: de how-to's

Zorg ervoor dat je altijd:

1. Je leerdoelen begrijpen

Je moet altijd een duidelijk idee hebben van wat het doel van de cursus is. In wezen moet je achteruit werken en ervoor zorgen dat je het leerdoel als leidraad gebruikt om al het materiaal dat nodig is voor de cursus op te nemen in je storyboard. Het is ook belangrijk dat je het doelpubliek kent en dus in staat bent om hun behoeften te erkennen, op deze manier moeten de leerdoelen en dus het storyboard een directe weerspiegeling hiervan zijn. Dit voorkomt de mogelijkheid om inhoud op te nemen die niet relevant is voor de cursist, wat een duidelijke belemmering zou zijn voor betrokkenheid.

2. Ontwerp de cursusopzet/volgorde met zorg

Het hele doel van het maken van een storyboard is om het cursusmateriaal systematisch te kunnen organiseren. Het moet ontworpen worden op een manier die begrepen kan worden door de verschillende groepen mensen aan wie het getoond zal worden (d.w.z. het ontwerpteam en de klanten). Daarom moet het storyboard worden geschetst in een sequentiële vorm die weergeeft hoe de cursus zal worden gestructureerd. Dit is een belangrijke stap, omdat de volgorde waarin het materiaal wordt georganiseerd, kan bepalen hoe de leerling de inhoud ontvangt en of hij wel of niet effectief kan leren van de structuur die is aangebracht.

3. Gebruik een sjabloon voor een storyboard

Een storyboardsjabloon is een geweldig hulpmiddel om te gebruiken in het ontwerpproces, en er is online een enorm aantal storyboardsjablonen beschikbaar om je te inspireren. Het bespaart je tijd en moeite, want als je je baseert op een sjabloon, hoef je niet het hele storyboard helemaal opnieuw te ontwerpen. Het is gemakkelijk om een storyboard onoverzichtelijk en wanordelijk te maken (of allebei!), en een storyboard sjabloon biedt je een duidelijke manier om de inhoud van het storyboard te ordenen.

Naarmate de inhoud aan het sjabloon wordt toegevoegd, wordt het bovendien eenvoudiger om overtollige inhoud te identificeren, zoals een script dat te langdradig is of een specifieke scène die niet gedetailleerd genoeg wordt uitgelegd en zich alleen richt op aanvullende kennis.

4. Plan elk detail

Natuurlijk moet een storyboard niet overladen zijn, maar let er ook op dat er geen vitale informatie wordt weggelaten. Al je mediacomponenten, zoals video, audio en animatie, moeten worden opgenomen in het storyboard, en hun positie moet duidelijk worden gelabeld en perfect samengaan met de rest van het storyboard. Het script moet ook worden opgenomen voor elke bijbehorende scène. Het zal tijd kosten om een gedetailleerd storyboard te maken, maar het zal je in staat stellen om je tijd te optimaliseren en de cursus duidelijk te presenteren.

Waarom is dit zo belangrijk? Stel je eens voor dat je met collega's probeert samen te werken aan de beelden die nodig zijn in je video als je niet eens duidelijk bent over het script, waar welke tekst wordt gezegd of geschreven en wie het woord moet voeren!

TheLearning LAB Inhoudsontwikkeling en eLearning-ontwerp.

Scripting: de how-to's


Zorg ervoor dat je:

  • Schrijf voor het "oor" en niet voor het "oog"

De sleutel tot een goed script is dat het persoonlijk en organisch klinkt. Als de lerende het gevoel heeft dat de verteller voorleest uit een script (d.w.z. robotachtig klinkt), zal hij of zij automatisch niet meer betrokken raken. Een handige techniek bij het schrijven voor het gehoor is het gebruik van samentrekkingen zoals "mag niet" of "kan niet". Dit komt omdat de gemiddelde persoon samentrekkingen gebruikt in het dagelijks leven, dus klinken ze standaard natuurlijker.

Daarnaast verdient het de voorkeur om eenvoudige en niet te ingewikkelde termen te gebruiken, omdat de leerling zich dan kan concentreren op de belangrijkste inhoud in plaats van te proberen de betekenis van een ingewikkeld woord te ontcijferen. Gebruik ook geen lokale zinnen of taal die te idiomatisch is, omdat deze vaak verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. In het algemeen is het de bedoeling dat je een script maakt dat voor elke leerling gemakkelijk te begrijpen is!

  • Geef aanwijzingen aan de stem van de artiest

Een prompt bevat aanwijzingen en indicaties die de verteller helpen bij het uitvoeren van het script. Dit kan bijvoorbeeld door woorden die benadrukt moeten worden cursief te drukken of door aan te geven hoe een bedrijfsnaam wordt uitgesproken. Aanwijzingen en hints helpen de verteller, want in sommige gevallen is hij of zij niet bekend met de inhoud van de cursus.

  • Maak het script boeiend en leuk

Dit gaat hand in hand met schrijven voor het oor. Hoe informatief de inhoud ook moet zijn, het is de bedoeling dat de cursist geboeid en geïnteresseerd blijft in wat er gezegd wordt. Hoe leuker ze de cursus vinden, hoe groter de kans dat ze de informatie vasthouden en hoe succesvoller je cursus uiteindelijk zal zijn.

  • Houd het kort en krachtig

Het schrijven van een script moet een zeer doordacht proces zijn, wat betekent dat het script in veel gevallen aanvankelijk te lang zal zijn. Na zorgvuldig bewerken en reviseren moet het uiteindelijk kort zijn en de informatie zo beknopt mogelijk presenteren. Je moet ernaar streven om alleen informatie op te nemen die relevant is voor de cursus en niet afwijken in tangens die eigenlijk een eigen video zouden moeten zijn!

Een te lang script kan zijn educatieve waarde verliezen, omdat het snel saai wordt en deelnemers hun aandacht beginnen te verliezen. Houd in gedachten dat leerlingen ook maar mensen zijn, en niet van de cursus zullen genieten en er ten volle van zullen profiteren tenzij je inhoud echt boeiend IS!



TheLearning LAB Genève, ontwikkeling en ontwerp van eLearning-content.


Dat is alles voor nu, maar blijf kijken!

Het proces van het schrijven van een script en het maken van een storyboard neemt vaak veel tijd in beslag aan het begin van je cursusontwerp, maar uiteindelijk heeft het maken van beide ontelbare voordelen. Bovendien, als je eenmaal een script en storyboard hebt bedacht, heb je ook je eigen sjabloon om andere video's op te baseren! Je hebt een bureau nodig waarvan de mensen ervaring hebben met het maken van storyboards en scripts van hoge kwaliteit voor eLearning-cursussen en die weten hoe ze ervoor kunnen zorgen dat het een verrijkende en boeiende ervaring wordt voor elke cursist!

Bij TheLearning LAB Geneva hebben we begrepen hoe belangrijk storyboarding en scripting zijn voor eLearning. Verhalen vertellen is een kunst en lerenden erbij betrekken is geen gemakkelijke taak (tenzij je weet wat je doet, natuurlijk!).

Neem nu contact met ons op voor een GRATIS proefproject en ontdek hoe wij aan al uw eLearning behoeften kunnen voldoen! Er bestaat niet zoiets als een klus die half geklaard is wanneer u TheLearning LAB inhuurt, wij leveren een 360° aanpak met specialisten over de hele lijn.

Daag je ons uit?


Previous
Previous

Snelgids voor het ontwerpen van eLearning-cursussen

Next
Next

Hoe selecteer je een eLearning-bureau