Snelgids voor het ontwerpen van eLearning-cursussen

Het ontwerpen van een e-learning cursus is een complexe taak die vaak het best wordt uitgevoerd door een e-learning bureau dat veel ervaring heeft met het ontwikkelen van e-learning cursussen.

Maar hier geven we je wat informatie om het proces van het ontwerpen van e-learningcursussen te begrijpen. Dit zal je helpen om je processen onder de knie te krijgen, je e-learning agentschap te beheren en een visie op te bouwen.

Meer bedrijven dan ooit tevoren hebben een divers personeelsbestand in alle betekenissen van het woord, en dit brengt tal van voordelen met zich mee. Wist je dat diversiteit de creativiteit bevordert? Als organisatie is het van vitaal belang om te beseffen dat er bij het overbrengen van kennis geen "one size fits all"-benadering bestaat die werkt voor elke individuele cursist.

Met andere woorden, je moet de context in gedachten houden. Vooral de culturele context.

Maar wat is context precies en hoe ontwerp je een eLearning-programma dat dit belangrijke aspect in gedachten houdt?

Deze gids is alles wat je nodig hebt om de ins en outs van het concept te begrijpen, dus blijf lezen!

TheLearning LAB eLearning contentontwikkeling.

Wat is context?

Over het algemeen verwijst context naar de omstandigheden achter een omgeving of gebeurtenis. Het woord kan echter heel veel verschillende dingen betekenen, omdat het een breed begrip is. Context kan verwijzen naar de sociale, financiële en etnische achtergrond van je werknemers, maar ook naar hun ambities, opleidingsachtergrond en begrip van het onderwerp dat je wilt onderwijzen via je digitale trainingsprogramma.

De term verwijst ook naar de wereldwijde omstandigheden waarin de training plaatsvindt. De afgelopen maanden heeft COVID-19 veel bedrijven bijvoorbeeld gedwongen om digitale trainingsprogramma's te volgen in plaats van fysieke, omdat werknemers thuis werken. Dit is een aspect van de mondiale context waar we allemaal mee te maken hebben.


Waarom is context belangrijk?

Een diepgaand inzicht kan je een diepere kennis geven van je werknemers en hoe je een strategie kunt ontwerpen om hen effectief de kern van hun beroepsvaardigheden bij te brengen. Het is noodzakelijk dat je de juiste gegevens verzamelt en je inhoud op maat maakt om aan de behoeften te voldoen. Dit heeft betrekking op alles, van de multimedia die je toevoegt tot de grapjes die je maakt binnen de cursus, en het strekt zich zelfs uit tot de voorbeelden die je gaat toevoegen aan je colleges.

Als je de context beter begrijpt, kun je meer praktijkvoorbeelden gebruiken en relevante vragen stellen. Het komt erop neer dat het juiste begrip van context je eLearning cursus effectiever en interactiever kan maken voor alle lerenden.

elearningcursussen ontwerpen


Soorten contexten

Voordat we in detail treden en bespreken hoe je context kunt gebruiken om je digitale training zo goed mogelijk te maken, gaan we in op een paar verschillende soorten context.

1. Onderwijscontext

Educatieve context, zoals de naam terecht aangeeft, verwijst naar de educatieve achtergrond van je publiek. Zijn ze afgestudeerd op de middelbare school of hebben ze een vierjarige bacheloropleiding afgerond? Of hebben ze misschien jarenlange bedrijfservaring? In de meeste gevallen zul je medewerkers met allerlei achtergronden hebben die samenwerken om je teams vorm te geven.

Uw werknemers hebben niet allemaal dezelfde leerstijl. Sommigen leren het best met veel voorbeelden, terwijl anderen zich prettig voelen bij praktische demonstraties. Sommige werknemers zullen meer ontvankelijk zijn voor afbeeldingen, terwijl anderen dingen onthouden met geheugensteuntjes of alleen de video's willen bekijken. Kortom, je hebt werknemers met verschillende opleidingsachtergronden en ervaringsniveaus, en ze hebben verschillende leerstijlen. Met dit alles moet rekening worden gehouden!

2. Demografische context

Demografische context verwijst naar de financiële, sociale en educatieve achtergrond van uw werknemers, maar ook naar waar ze vandaan komen, hun levenservaringen en al het andere dat hen maakt tot de mens die ze zijn. Deze informatie kan je helpen om gevoelige onderwerpen te vermijden en het risico te minimaliseren dat je medewerkers beledigd, vervreemd of ongemakkelijk behandeld worden. U kunt uw publiek ook helpen door verwijzingen op te nemen die voor hen relevant kunnen zijn, bijvoorbeeld op basis van de locatie van uw verschillende kantoren.


TheLearning LAB eLearning contentontwikkeling.


Hoe gebruik je context in de praktijk?

Nu we een beetje weten over de verschillende soorten contexten die een rol spelen bij het ontwerpen van eLearning, is de volgende vraag: hoe ontwerp je een eLearning-programma dat geschikt is voor je gevarieerde publiek? Het is veel eenvoudiger dan je denkt.

1. Praktische voorbeelden geven

Voor werknemers die wat praktische voorbeelden nodig hebben om goed te begrijpen waar je het over hebt, raden we aan om voorbeelden uit de praktijk te geven die echt duidelijk maken waar het over gaat. Het kan van alles zijn, van een beroemde zakendeal die misliep tot een keynote speech die onlangs plaatsvond: alles wat relevant is voor jouw branche.


2.  Contextuele geheugensteunen bedenken

We hebben allemaal wel eens geheugensteuntjes gebruikt in onze kindertijd, toch? Ze zijn een slim bedacht patroon van letters, ideeën of associaties die ons helpen dingen te onthouden, zoals het handige ezelsbruggetje hieronder om je eraan te herinneren hoe je het woord ezelsbruggetje spelt!


Memoriseren is niet gemakkelijk; het geheugen heeft vaak initiële aanwijzingen nodig.


Gelukkig werkt deze strategie nog steeds als volwassene! Mnemonics zijn een geweldige manier om je viscerale geheugen te gebruiken om complexe dingen te onthouden. Ze kunnen worden gebruikt om een bepaald concept of de volgorde van bepaalde elementen in het Learning Management System (LMS) te onthouden.


Er zijn bekende geheugensteunen over de hele wereld, maar ze verschillen per regio en cultuur - een typisch Brits geheugensteun gebaseerd op een algemeen bekend feit in Engeland zal niet zo succesvol zijn in bijvoorbeeld Nederland. Je leerlingen voorbeelden geven van mnemonics kan hen enorm helpen bij het leren, maar alleen als de mnemonics hen ook echt bijblijven!


3. Kies het juiste aflevermedium

eLearning kan worden aangeboden in de vorm van live webinars, video's, tekst, visuals en nog veel meer. Het is daarom uiterst belangrijk dat je het juiste medium kiest.

Elk medium heeft zijn eigen voor- en nadelen. De beste manier is om verschillende media te gebruiken in plaats van te vertrouwen op slechts één medium. Voor vooraf opgenomen cursussen en lezingen bijvoorbeeld, zijn de vragen en onderbrekingen beperkt, maar dat geldt ook voor de interactie. Een live webinar verbetert de interactiviteit, maar vereist dat je de digitale trainingssessie elke dag, of om de dag, op een bepaald tijdstip houdt.

Het is dus aan jou om ervoor te zorgen dat je je lezingen op de juiste manier segmenteert. Misschien wil je ook een paar grappen toevoegen of hier en daar wat leuke weetjes. Dit is allemaal nodig om ervoor te zorgen dat geen enkele werknemer achterblijft en dat je op een authentieke manier met hen in gesprek gaat.


TheLearning LAB eLearning Agency, biedt LMS LAB.


Hebben we de context voor je in context gezet?

We hopen dat dit artikel je een beter inzicht heeft gegeven in de manieren waarop je context kunt gebruiken om je eLearning-cursus te verbeteren. We zijn het ermee eens dat het niet noodzakelijk eenvoudig is om een eLearning-programma te ontwerpen dat voldoet aan alle vereisten voor een geweldige cursus, inclusief die van context, en daarom is het altijd een goed idee om wat input van experts te krijgen.

We zijn al meer dan 15 jaar actief in de eLearning-industrie. Onze ervaring omvat het werken met verschillende organisaties zoals de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Internationale Automobielfederatie.

We hebben een succesvolle staat van dienst in het ontwerpen van digitale trainingsprogramma's voor internationale organisaties. Neem nu contact met ons op om uit te vinden hoe we dat voor elkaar krijgen - en hoe we hetzelfde voor uw organisatie kunnen doen!


Previous
Previous

Overgang naar eLearning-cursussen in 6 stappen

Next
Next

Storyboarding en scripting voor eLearning-projecten