Alles wat je moet weten over sociaal-emotioneel leren en de voordelen ervan

Sociaal-emotioneel leren is een belangrijk aspect van onderwijs & eLearning dat leerlingen kan helpen positieve sociale vaardigheden te ontwikkelen en hun emoties te leren reguleren.

Het is bewezen dat het veel voordelen heeft, zoals betere schoolprestaties, minder absenteïsme en meer empathie.

Dit artikel gaat in op de verschillende soorten programma's voor sociaal-emotioneel leren en hoe deze de ontwikkeling van leerlingen ten goede kunnen komen.

ELearning Agentschap - eLearning-platform


Wat is sociaal-emotioneel leren (SEL) in eLearning?

Sociaal-emotioneel leren (SEL), waarvan is aangetoond dat het aanzienlijk bijdraagt aan het schoolsucces van leerlingen, kan worden gedefinieerd als het leren van leerlingen hoe ze hun gevoelens kunnen verbinden met hun gedachten en handelingen om goede keuzes te maken.

Met andere woorden, het is leren om impulsen en emoties onder controle te houden om ze positief toe te passen.

Dit houdt vaak in dat je zowel je eigen emoties als die van anderen moet herkennen, moet kiezen wat je ermee doet en verantwoordelijkheid moet nemen voor je daden.

Simpel gezegd is sociaal-emotioneel leren als emotionele intelligentie op steroïden. Het helpt leerlingen hun gevoelens (en tot op zekere hoogte die van anderen) te identificeren en vervolgens productieve manieren te kiezen om ermee om te gaan.


Waarom is sociaal-emotioneel leren belangrijk in een eLearning-strategie?

Studenten worden thuis en op school dagelijks met uitdagingen geconfronteerd. Deze uitdagingen zijn onder andere pesten door medeleerlingen of leerkrachten; verwaarlozing van persoonlijke hygiëne door stress; worstelen met sociale angst of depressie; gebrek aan interesse of motivatie voor schoolwerk; gebruik van externe bronnen om negatieve emoties te beheersen zoals drugs of alcohol; zich overweldigd voelen bij het studeren voor tentamens nadat ze een onvoldoende hebben gekregen voor een opdracht.

Als leerlingen niet de nodige vaardigheden hebben om met deze uitdagingen om te gaan, kunnen ze zich terugtrekken van school of lijden onder de gevolgen van slechte prestaties en een laag zelfbeeld.

Aan de andere kant kan sociaal-emotioneel leren leerlingen helpen de instrumenten te ontwikkelen om te slagen in het leven en hun plaats als goede burgers te verdienen. Scholen spelen een cruciale rol in het bieden van mogelijkheden voor sociaal-emotioneel leren aan leerlingen.

Ze onderwijzen niet alleen academische inhoud die nodig is voor toekomstig loopbaansucces, maar brengen ook kennis en vaardigheden bij die positieve relaties bevorderen en gedrag sturen, vooral in uitdagende situaties.

Onderzoek wijst uit dat scholen met sterke programma's voor sociaal-emotioneel leren minder vroegtijdige schoolverlaters hebben, een hoger aanwezigheidspercentage, een betere binding van leerkrachten, minder schorsingen, een betere geestelijke gezondheid onder het personeel, meer creativiteit, probleemoplossende vaardigheden en communicatie bij leerlingen en betere schoolprestaties.

ELearning Agentschap - eLearning-platform


Wat zijn de voordelen van sociaal-emotioneel leren?

Het aanleren van sociaal-emotionele vaardigheden aan leerlingen is gekoppeld aan betere schoolprestaties. Sociaal-emotioneel leren is de enige manier waarop leerlingen leren hoe ze met andere mensen moeten omgaan om positieve sociale relaties te onderhouden. Zonder deze kennis kennen ze hun grenzen niet wanneer ze op een sociaal aanvaardbare manier met anderen omgaan.

Het belangrijkste doel van sociaal-emotioneel leren in eLearning is het bevorderen van gezonde sociale relaties door de kennis van leerlingen te ontwikkelen over hoe hun gedrag de mensen om hen heen beïnvloedt.

Leerkrachten doen dit door leerlingen te leren over verschillende sociale situaties die zich op school, thuis of in de gemeenschap kunnen voordoen en hen strategieën aan te reiken om het best met die situaties om te gaan op basis van sociaal aanvaardbaar gedrag.

Dit zorgt ervoor dat studenten zich op hun gemak voelen met wie ze zijn en tegelijkertijd waardevolle levensvaardigheden opdoen die hen hun hele leven zullen helpen, of ze deze vaardigheden nu zelfstandig toepassen of met de hulp van een professionele counselor.

Daarnaast kunnen programma's voor sociaal-emotioneel leren een nuttige manier zijn om de schoolprestaties van jongeren te verbeteren, gezonde beslissingen te nemen en nog veel meer. Het is echter belangrijk dat sociaal-emotioneel leren verder gaat dan leerlingen alleen maar leren over empathie en conflictbemiddeling; het vereist dat ze vaardigheden ontwikkelen zoals doelen stellen, problemen oplossen, kritisch denken en zich aanpassen aan de omgeving, vaardigheden die jongeren helpen om uit te groeien tot productieve burgers voor morgen.


Sociaal-emotioneel leren & eLearning


Vier domeinen van sociaal-emotioneel leren

De vier domeinen van sociaal-emotioneel leren in eLearning omvatten het volgende:

  • Zelfbewustzijn: Dit houdt in dat je je gevoelens identificeert en vaststelt welk gevoel past bij de situatie waarin je je bevindt.

  • Zelfmanagement: Hier gaat het om het beheersen van je gevoelens, vooral de negatieve. Er zijn veel manieren om dit te doen, zoals humor gebruiken, diep ademhalen, oefenen of je gevoelens uitpraten met iemand die je vertrouwt.

  • Sociaal bewustzijn: Emoties bij andere mensen kunnen opmerken en nadenken over hoe die emoties het gedrag van die persoon zullen beïnvloeden. Sociaal bewustzijn betekent ook het herkennen van sociale diversiteit en het respecteren van mensen die anders zijn dan jijzelf of zelfs het hebben van een mening over actuele sociale kwesties zoals pesten of racisme.

  • Relatievaardigheden: In staat zijn om gezonde relaties te creëren en te onderhouden door duidelijk te communiceren over verlangens en behoeften terwijl je anderen met respect en begrip behandelt.

ELearning Agentschap - eLearning-platform


De vaardigheden die leerlingen leren in programma's voor sociaal-emotioneel leren

Er is geen vaste lijst van vaardigheden die leerlingen leren door sociaal-emotioneel leren, maar een aantal veelvoorkomende vaardigheden zijn onder andere:

  • Communicatieve vaardigheden verbeteren: Sociaal-emotioneel leren kan leerlingen helpen om effectief te communiceren met anderen, zowel binnen als buiten de klas.

    Het versterken van samenwerkingsvaardigheden: Sociaal-emotioneel leren helpt leerlingen leren hoe ze relaties kunnen opbouwen en onderhouden met hun medeleerlingen en leerkrachten die ten goede kunnen komen aan succes op de lange termijn.

  • Het vermogen om doelen te stellen: Studenten onderzoeken wat ze willen van het leven, zowel academisch als persoonlijk, en ontwikkelen plannen om deze doelen te bereiken.

  • Omgaan met stress: Leerlingen onderzoeken verschillende strategieën om op een gezonde manier met stress om te gaan.

  • Vaardigheden om beslissingen te nemen: Door te leren over de gevolgen van acties worden studenten zich meer bewust van hun beslissingen.


Hoe sociaal-emotioneel leren op school onderwijzen

  • Leer leerlingen zelfregulatie: Zelfregulatie is het vermogen om impulsen onder controle te houden, geconcentreerd te blijven op een taak, met andere mensen om te gaan en stress te beheersen. Volgens CASEL zijn er veel manieren waarop leerkrachten hun leerlingen kunnen helpen deze vaardigheid te ontwikkelen. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld leren hoe ze zich aan moeilijke situaties kunnen aanpassen door naar verschillende perspectieven te kijken of door ze mindfulness te laten beoefenen. Je zou ze ook kunnen betrekken bij "hersenpauzes" gedurende de dag waarbij ze voor korte periodes opstaan en in beweging komen.

  • Leer ze hoe hun hersenen werken. Hoe meer kinderen weten over de werking van de hersenen, hoe beter ze hun emoties en gedrag kunnen beheersen, volgens CASEL. Dus als je emotionele concepten in de klas introduceert, praat dan in detail over wat er in hun hoofd gebeurt.

  • Geef leerlingen vaak de kans om te kiezen: Als leerlingen het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun leven - zelfs over iets kleins als wat ze eten als tussendoortje of welk spelletje ze spelen tijdens de pauze - dan is de kans groter dat ze zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen. Je kunt leerlingen deze mogelijkheden geven door ze simpelweg te vragen hoe ze denken dat bepaalde situaties aangepakt moeten worden en vervolgens aandacht te besteden aan hun antwoorden.

  • Leer leerlingen zelfbewust te zijn: Leerlingen moeten weten dat mensen verschillende gevoelens hebben over dezelfde situatie, maar zonder die emoties te labelen, zegt Lawrence Cohen, een SEL-expert en auteur van The Practical Guide to Emotional Intelligence: Simple Skills for Handling Stress, Conflict, and Relationships. Als iemand zich bijvoorbeeld overstuur voelt, kun je in plaats van te zeggen "Je ziet er boos uit", vragen stellen als "Wat is er gebeurd?" of zeggen: "Ik zie dat je ergens overstuur over bent."

  • Leerlingen helpen empathie voor anderen op te bouwen: Empathie is het vermogen om de gevoelens van anderen te begrijpen en je erin in te leven - en het vergt oefening. Zoals Cohen aangeeft, weten we niet automatisch hoe iemand anders zich voelt op basis van wat ze aan de oppervlakte zeggen of doen. Dus in plaats van overhaast advies te geven, stel je gewoon vragen als "Hoe denk je dat hij zich voelt?" en laat je de leerling vervolgens verwerken wat er is gezegd en zijn oplossing bepalen.

  • Zorg ervoor dat je klaslokaal emotioneel veilig is: Cohen zegt dat leerlingen die zich verdrietig, boos of bang voelen vaak aarzelen om erover te praten. Zorg er dus voor dat je lesruimte fysiek en emotioneel veilig is, zodat ze zich op hun gemak voelen als er iets vervelends gebeurt. Dat betekent dat je harde straffen moet vermijden, ze niet moet beschamen voor wat ze zeggen en ze de kans moet geven om zich te verontschuldigen zonder bang te hoeven zijn voor repercussies.

ELearning Agentschap - eLearning-platform


Conclusie

Sociaal-emotionele leerprogramma's zijn erg belangrijk in de wereld van vandaag.

Deze programma's leren jongeren belangrijke vaardigheden zoals emoties herkennen, effectief communiceren, samenwerken met anderen, doelen stellen, omgaan met stress, goede keuzes maken en nog veel meer.

Ze helpen jongeren ook om hun emoties en empathie in te zetten voor academische prestaties, productief burgerschap en een gezond leven.

Previous
Previous

Hoe een leerverhaal maken voor eLearning

Next
Next

Top 10 eLearning-trends voor 2022