Top 10 eLearning-trends voor 2022

eLearning vertegenwoordigt een enorme wereldwijde markt. Meer dan 1,6 miljard mensen over de hele wereld leren online op het eLearning platform. En dat aantal zal naar verwachting nog stijgen.

Het internet bevat miljoenen websites met waardevolle informatie die gebruikt kan worden voor educatieve doeleinden. Online cursussen worden door veel universiteiten en scholen aangeboden, niet alleen door particuliere opleidingsorganisaties. Certificeringscursussen zijn ook populair geworden omdat je ze met een internetverbinding overal kunt volgen.

Met de vooruitgang in technologie, zoals eLearning-platforms over de hele wereld, zullen eLearning-cursussen naar verwachting interactiever en leuker worden dan ze nu zijn, terwijl ze nog steeds dezelfde educatieve waarde bieden als traditionele eLearning-cursussen. Dit artikel richt zich op de top 10 eLearning-trends voor 2022.


1.Microlearning in eLearning platform

Microlearning wordt gedefinieerd als een leerinterventie die zich richt op korte en intensieve leerervaringen om veranderingen in houding of gedrag bij lerenden te bevorderen.

Naarmate de wereld complexer wordt, is microlearning een populaire manier geworden voor mensen om onderweg belangrijke vaardigheden te leren.

Wanneer microlearning wordt gebruikt in een eLearning platform, kan het ontworpen zijn voor werknemers of managers door middel van performance support tools die hen kunnen helpen bij het ontwikkelen van cruciale vaardigheden.

Maar uiteindelijk gaat microlearning niet over iets groots leren in een korte tijd. In plaats daarvan zijn de programma's bedoeld om mensen te helpen hun microvaardigheden in korte tijd te verbeteren.

eLearning Agentschap - eLearning platform


2. Adaptief leren

Adaptief leren is een vorm van lesgeven waarbij het materiaal en de moeilijkheidsgraad worden aangepast op basis van hoe goed de leerling het begrijpt. En een geweldige functie in een eLearning platform!

Het is aangetoond dat deze methode leerlingen helpt om te slagen in vakken waar ze moeite mee hebben of meer moeite mee hebben dan anderen, zoals wiskunde of natuurwetenschappen.

Het idee achter adaptief leren is dat iedereen anders leert en informatie anders verwerkt. Maar helaas faalt een one-size-fits-all benadering van onderwijs bij de meeste leerlingen omdat het geen rekening houdt met hun eigen unieke behoeften en interesses.

Adaptieve leerprogramma's bevatten tegenwoordig de nieuwste visuals en audio, afhankelijk van hoe de leerling reageert op informatie. Deze manier van lesgeven is ook aantrekkelijk voor leerlingen omdat ze meer controle hebben over het leerproces.

Studenten kunnen bijvoorbeeld op hun instinct vertrouwen wanneer ze een adaptief programma volgen, in plaats van dat hen wordt verteld hoe ze een probleem moeten aanpakken of waarop ze zich moeten concentreren tijdens het studeren. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat studenten die deze specifieke vorm van onderwijs volgen, beter presteren op academisch gebied en in het echte leven.


3. Video Learning beste tool voor eLearning platform

Video-leren kan een zeer nuttig hulpmiddel zijn voor mensen die meer diepgaande informatie over bepaalde onderwerpen nodig hebben. Video's zijn effectief omdat ze informatie duidelijk en beknopter kunnen overbrengen dan traditionele instructiemethoden.

Video-leren kan worden onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: onderwijs, bedrijfsleven en gezondheidszorg.

Elke categorie bevat veel subcategorieën die het best het specifieke gebruik van videoleren binnen elk respectief vakgebied definiëren. Zo omvat onderwijs bijvoorbeeld webinars die studenten thuis kunnen bekijken, zelfstudie online cursussen (MOOC's), colleges gefilmd in klaslokalen, trainingsvideo's en nog veel meer. Voor bedrijven zijn er bijvoorbeeld leiderschapsvideo's die werknemers leren hoe ze zich moeten gedragen in verschillende sociale situaties of die richtlijnen geven over de cultuur van een organisatie.

Deze verschuiving naar video heeft veel voordelen, zoals meer flexibiliteit in hoe en wanneer studenten studeren, gemak voor werkende professionals die zich niet kunnen binden aan een traditioneel vierjarig studieprogramma maar toch aanvullende onderwijskwalificaties nodig hebben of willen.

Select a visual and video first eLearning Platform!

eLearning Agentschap - eLearning platform


Top 10 eLearning-trends voor 2022


4. Sociaal leren

In elearning is sociaal leren een speciale vorm van sociale beïnvloeding die optreedt wanneer mensen het gedrag en de houding van andere sociale actoren observeren en overnemen. Sociaal leren gebeurt vooral door visuele observatie, observerend leren of modelleren genoemd, en door verbale communicatie met anderen.

In een eLearning platform met sociaal leren heeft de leerling geen direct contact met het object van zijn/haar observatie, maar gebruikt hij/zij indirecte aanwijzingen van sociale interacties als stimuli voor het verwerven van nieuwe kennis over een bepaalde taak of situatie. De sociale omgeving is van cruciaal belang bij sociaal leren omdat ze aanwijzingen geeft over welke modellen het meest effectief zijn voor bepaalde acties.


5. Gamification 

In een eLearning platform is Gamification een brede term, die bestaat als een paraplu voor verschillende onderling gerelateerde concepten. Het heeft sterke wortels in game-based learning (GBL) en kan implementaties omvatten zoals badges, leaderboards, voortgangsbalken, punten, queesten, verhaallijnprogressie en beloningen - maar het gaat ook verder en omvat abstractere concepten zoals het stellen van doelen en feedback.

Bovendien gaat het vaak om het inzetten van technische oplossingen die meer interactiviteit bieden dan een eenvoudige quiz of meerkeuzevraag. Gamification wordt gebruikt in alle soorten cursussen, van nalevingscursussen tot MBA-programma's voor bedrijven. Het is echter bijzonder geschikt voor leren op de werkplek omdat er een eLearning-platform en nieuwe technologieën opkomen die gamification aanpassen voor mobiel, en gamification kan ook een krachtige manier zijn om werknemers op afstand te betrekken.

eLearning Agentschap - eLearning platform


TheLearning LAB, het eLearning-platform van de volgende generatie


6. Toegevoegde en virtuele realiteit

Vandaag de dag is augmented en virtual reality in de eLearning industrie een groot onderwerp. De industrieën van augmented en virtual reality zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. Bedrijven zoals Google, Oculus Rift, Samsung of Microsoft ontwikkelen allemaal hun eigen augmented en virtual reality platformen.

In augmented reality is het aansluiten van optische apparaten zoals brillen of schermen voor computerschermen noodzakelijk. Deze augmented reality producten hebben nog niet het niveau van immersie bereikt dat nodig is om volledig nieuwe virtuele werelden te openen in augmented reality. Via augmented reality zou eLearning verbeterde 3D-modellen kunnen aanbieden aan cursisten of gebruikers die met echte objecten werken.

Virtual reality (VR) daarentegen is een door de computer gegenereerde omgeving die wordt weergegeven via een headset, bril of via het scherm van een mobiel apparaat. In dit geval creëert augmented en virtual reality een kunstmatige wereld voor mensen om mee te interageren of met objecten erin.

Bij augmented en virtual reality in eLearning kunnen VR-headsets worden gebruikt om reiservaringen te simuleren, zoals het bezoeken van monumenten of natuurpaden. Dit kan ook worden gebruikt voor trainingsdoeleinden door werknemers hun werkomgeving te laten oefenen zonder dat ze daarvoor naar het buitenland hoeven te reizen, wat mogelijk veel geld kost.


7. Learning Management Systems (LMS)

De LMS-software is een open-source webgebaseerde toepassing die de gebruiker voorziet van geïntegreerd lesmateriaal. Met dit Learning Management System kunnen docenten de inhoud van e-learning cursussen elektronisch aanbieden door bestanden te uploaden naar de servermap van het systeem. Leerlingen krijgen dan toegang tot de inhoud volgens hun planning via een internetverbinding zonder geografische beperkingen.

Learning Management Systems of LMS worden veel gebruikt om online trainingen te geven aan organisaties, scholen en universiteiten. Het wordt ook gebruikt in bedrijven door tools te bieden waarmee werknemers kennis kunnen delen.

Leerbeheersystemen of eLearning-platforms integreren ook vaak met andere onderwijstechnologieën zoals toepassingen voor webconferencing, zodat docenten in realtime met studenten kunnen communiceren via spraak, video of het delen van presentaties.

eLearning Agentschap - eLearning platform


8. Gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren is de integratie van technologie in het onderwijs. Het biedt manieren voor leerlingen om te leren door middel van projecten waarmee ze vaardigheden kunnen verwerven die ze nodig hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren. Deze techniek stelt leraren ook in staat om een gedifferentieerd curriculum aan te bieden door elke leerling in zijn of haar eigen tempo te laten werken.

Bovendien kunnen multimediatools gebruikt worden door elearning begeleiders om bij te houden wat een leerling tot dan toe geleerd heeft, waardoor leerkrachten lessen kunnen aanpassen aan de sterke en zwakke punten van leerlingen.

In de context van onderwijs maakt gepersonaliseerd leren gebruik van zelfgestuurde, doelgerichte "actieve" leermodellen die resulteren in actieve deelname in plaats van het conventionele "passieve" model waarbij nieuwe leerstof wordt aangeleerd zonder dat de relatie met eerder geleerde leerstof of het dagelijks leven wordt begrepen.

Uiteindelijk stelt gepersonaliseerd leren leerlingen in staat om hun potentieel te ontwikkelen, uitmuntendheid na te streven en een positieve bijdrage te leveren aan hun grotere gemeenschap.


9. Mobiel leren

Mobiel leren maakt gebruik van digitale mobiele apparaten en draagbare technologieën om de ontwikkeling van elearning content te ondersteunen, uit te breiden en te verbeteren. Het gaat om een waaier van mobiele toepassingen zoals mobiele telefoons (of smartphones), tablets, netbooks en draadloze handtoestellen, evenals het gebruik van mobiele verbindingen.

De fundamenten voor dit soort leren waren ingebed in het idee dat deze technologische vooruitgang een geïndividualiseerde toegang tot openbaar onderwijs zou creëren.

Over het algemeen is het doel van mobiel leren om leerlingen altijd en overal toegang te geven tot informatie; dit is vooral nuttig geweest voor leerlingen die extra hulp nodig hebben.

Het idee is dat als ze de les niet kunnen bijwonen of niet kunnen deelnemen aan activiteiten voor lichamelijke opvoeding, ze toch bereikbaar zijn via hun mobiele apparaten.

eLearning Agentschap - eLearning platform


10. Online conferenties (webinars)

Er zijn veel redenen voor online onderwijs, maar de belangrijkste is de mogelijkheid om op nieuwe manieren te leren. Daarnaast is het 'normaal' geworden voor hedendaagse leerlingen om toegang te krijgen tot informatie via digitale media; studenten verwachten een gemakkelijk toegankelijk curriculum dat efficiënt en in samenwerking wordt aangeboden.

Leerkrachten gebruiken online conferenties vaak voor authentieke, collaboratieve taken; het stelt leerlingen in staat om te interageren met andere leerlingen over de hele wereld. Door deze virtuele conferenties kunnen alle leerlingen betrokken worden bij verschillende netwerkmogelijkheden, terwijl ze toch een gemeenschapsgevoel hebben door hun kenmerkende gemeenschappelijke basis: deelname aan een leergemeenschap.

Dit is een effectieve manier om lesgeven buiten het klaslokaal uit te breiden door het creëren van elearning content van hoge kwaliteit en deze te delen met studenten via mobiele apparaten en tablets.


Conclusie

De toekomst van eLearning is rooskleurig. Deze tien elearning trends zullen de sector in 2022 en daarna vormgeven, van augmented reality tot virtuele werelden.

Met deze veranderingen in het verschiet is het tijd om na te denken over hoe jouw organisatie ze voor kan zijn, zodat je niet achterblijft.

Previous
Previous

Alles wat je moet weten over sociaal-emotioneel leren en de voordelen ervan

Next
Next

10 creatieve manieren om video's te gebruiken voor e-Learning