Podcasting voor eLearning: 10 dingen die je moet weten

Er is geen onderwijsoptie die beter tegemoet kan komen aan de behoeften van elk individu binnen een cohort dan eLearning, met zijn eindeloze optimalisatiemogelijkheden voor het verbeteren van de gebruikerservaring, toegang tot multimediale leermiddelen en voortdurende innovatie. Gepersonaliseerde leerpaden, video's, infographics, we hebben ze allemaal al eerder horen noemen.

Heb je echter al kennisgemaakt met het concept van educatieve podcasting binnen eLearning?


Hier bij TheLearning LAB houden we evenveel van podcasts als van online training. Het is een fantastische manier om in contact te komen met je cursisten en hun luistervaardigheid, focus en motivatie te verbeteren. Wij zijn een bureau dat zich bezighoudt met alle aspecten van digitale training, van de bouw van het platform tot de kleinste details die te maken hebben met de exacte formulering van quizzen en het ontwikkelen van gepersonaliseerde leerpaden.

Opmerking: hoewel ons hoofdkantoor in Zürich, Zwitserland, is gevestigd, hebben we een wereldwijd klantenbestand. Het maakt dus niet uit waar je bent gevestigd - we kunnen met je samenwerken!

Podcasts vormen voor ons geen uitdaging; we hebben onze toegewijde specialisten die klaar staan om met uw organisatie samen te werken en het beste van uw vakgebied en onze kennis samen te brengen om een ervaring te produceren waar iedereen baat bij heeft. Zonder verder oponthoud, laten we ons verdiepen in 10 dingen die je absoluut moet weten over podcasting in eLearning!


1) De statistieken ondersteunen podcasting als een opkomende eLearning tool.

Uit cijfers blijkt dat 24% van de professionele beroepsbevolking de afgelopen maand naar een podcast heeft geluisterd, wat een aanzienlijk potentieel publiek is om te bereiken met educatieve content. Podcasts waren in 2019 al een van de populairste vormen om content te verspreiden, en dit zal waarschijnlijk slechts een kleine opstap blijken te zijn op de lange termijn.

Podcasts onderwijzen, informeren en vermaken luisteraars op een manier die gemakkelijk toegankelijk is voor gebruikers, memorabel is en niet het traditionele, soms demotiverende gevoel heeft van bijvoorbeeld puur tekstboekonderwijs. Wij denken dat de populariteit in 2020 alleen maar zal toenemen en bij TheLearning LAB staan we klaar om onze klanten naar de allerhoogste niveaus van eLearning succes te brengen!


2) Er zijn veel gebruikersgerichte redenen om podcasts aan te bieden als deel van een eLearning-cursus.

Ten eerste, zoals eerder vermeld, maken podcasts leren boeiend en gemakkelijk voor de gebruikers. Podcasts zijn een zeer educatieve vorm van het overbrengen van informatie, met een toegevoegde waarde ten opzichte van hoorcolleges waar leerlingen eenvoudigweg worden toegesproken door een docent. De leerling profiteert niet alleen van het horen van een gesproken stem die de informatie presenteert alsof ze een persoonlijke leraar hebben, maar ze kunnen ook pauzeren, terugspoelen, opnieuw luisteren en op andere manieren de leerervaring precies aan hun behoeften aanpassen. Heb je een pauze nodig? Pauzeer de podcast. Iets niet goed gehoord? Terugspoelen. Digitale training is nog nooit zo makkelijk en toegankelijk geweest als met on-the-go podcasts!

Podcasts zijn ook mobielvriendelijk, wat betekent dat je leerlingen hun reistijd kunnen gebruiken om te luisteren, op hun balkon kunnen zitten met hun koptelefoon op, of op een andere manier hun vrije tijd op een geheel nieuwe, motiverende manier kunnen benutten. Waar wij gevestigd zijn, in Zwitserland, maakt de overgrote meerderheid van de werkende mensen gebruik van het openbaar vervoer om naar hun werk te gaan. Als je naar een podcast kunt luisteren en iets kunt leren, gaat die tijd in de trein tussen Lausanne en Genève in een mum van tijd voorbij!



3) Er zijn veel creatieve redenen om podcasts aan te bieden als deel van een eLearning-cursus.

Vanuit het perspectief van de organisatie die de cursus aanbiedt, of van het bureau dat de cursus voor een organisatie produceert, zijn podcasts een eenvoudig en zeer bruikbaar type leermiddel. Zodra er overeenstemming is over de basis en de redactionele toon en muziek zijn voorbereid, wordt het een relatief eenvoudige taak om voortdurend podcasts te produceren over een hele reeks onderwerpen!

Als je een vlot pratende podcaster hebt of een bureau inhuurt om je podcastproductie voor je te doen, dan blijkt de eigenlijke opname, bewerking en afwerking van een podcast het kortste deel van het proces te zijn. Bovendien kunnen podcasts rechtstreeks door deskundige docenten geproduceerd worden, waardoor hun tijd geoptimaliseerd wordt en ze een eenvoudig platform hebben om informatie te verspreiden en de groep op de hoogte te houden van recente innovaties of ontwikkelingen.


4) Als je van aanpakken weet, is podcastproductie eenvoudig en zeer lucratief.

Wat de productie betreft, eens de ruggengraat van de podcast is bepaald en de apparatuur en het technisch personeel er zijn, zal het moeilijkste gedeelte zijn om de juiste onderwerpen te vinden om podcasts mee te maken! Gelukkig is dit iets waar TheLearning LAB je ook mee kan helpen, dus maak je geen zorgen. Je podcastidentiteit zal je respect en populariteit opleveren!

Bepaalde elementen kunnen voor elke aflevering opnieuw gebruikt worden, zoals een muzikaal intro of geluidseffecten. Je zult een eLearning-sjabloon willen maken dat je kunt hergebruiken om het productieproces van je podcast te vereenvoudigen. Als je hetzelfde scriptformaat gebruikt, kan je zelfs een basis eLearning-sjabloon maken waarin je enkel de nieuwe informatie moet invoegen. Vergeet niet om van tijd tot tijd je bestaande eLearning-sjablonen te herzien en indien nodig te vernieuwen. Je kunt bijvoorbeeld de inleiding bijwerken, een klein gedeelte met tips en trucs toevoegen of een splitsing maken in twee afzonderlijke onderwerpgroepen met hun eigen branding.

Houd er rekening mee dat uw eLearning-model slechts een algemene schets is die van tijd tot tijd moet worden aangepast, afhankelijk van het onderwerp van de cursus! Als eLearning agentschap gevestigd in Genève en Zürich, biedt TheLearning LAB ook deze service aan.


Podcast:


5) Podcasts zijn verhalen; je moet ze plannen.

Voor elke podcast moet je een gedetailleerd plan of eLearning storyboard maken. Als je een reeks maakt, ontwikkel dan op voorhand verschillende plannen om te vermijden dat je in herhaling valt en om te vermijden dat je schijnbaar losstaande inhoud produceert. Beslis welke onderwerpen je in elke aflevering wil behandelen en brainstorm dan over ideeën voor het centrale onderwerp. Weet je niet zeker hoe? Neem contact op met TheLearning LAB; ons bureau biedt alle mogelijke eLearning diensten aan!

Volgende afleveringen kunnen bijvoorbeeld een gerelateerde specifieke vaardigheid behandelen die werknemers nodig hebben op de werkplek. Alle afleveringen van je eLearning podcasts moeten op een natuurlijke manier vloeien wanneer een gebruiker ze achter elkaar beluistert. Zorg ervoor dat je plan alle onderwerpen bevat die je zal behandelen en ook een zekere mate van betrokkenheid van het publiek!

Stel hen interessante vragen of vraag naar hun mening, moedig hen aan om commentaar te geven op het forum voor lerenden, enz. Richt je altijd op e-coaching, je hebt een publiek dat wil leren, dus geef ze de stimulans die ze nodig hebben!


Previous
Previous

8 tips om je e-learningcursus een boost te geven

Next
Next

e-learning 2022: Opwaarts en verder