12 stappen om een uitstekende e-cursus te maken

Het ontwerpen van elearningcursussen is een fulltime baan. Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden bij het ontwerpen van een elearning cursus en het is het beste om vroeg in het ontwikkelingsproces te beginnen.

Dit artikel leidt je door het creëren van je eerste online leerervaring met behulp van de kennis van een ervaren professional.

Stap 1: Leerresultaten identificeren

Kennis is macht. Door te bepalen wat je leerlingen moeten weten of doen na het afronden van de training, heb je net vastgesteld wat er in de e-learningcursus moet staan als alles volgens plan verloopt.

Als dit te gemakkelijk klinkt, denk dan nog eens na! Het is niet ongewoon dat er meer dan één gewenst opleidingsresultaat is of zelfs verschillende resultaten voor verschillende groepen lerenden. Denk na over het leerresultaat voor je aan de slag gaat.


Stap 2: Wat is het doel van leren?

Als je e-learning cursus bedrijfsbrede problemen aanpakt of een nieuw beleid introduceert, moet je misschien bewustzijn en acceptatie van de verandering creëren. Stel dat je e-learning cursus gaat over een aanhoudend probleem, zoals een gebrek aan productiviteit of lage kwaliteit. In dat geval moet je misschien de weerstand aanpakken en proberen te verminderen met wat voorlichting over de impact van deze problemen. Wat je wilt dat deelnemers doen na het volgen van de training kan soms net zo belangrijk zijn als wat ze leren door eraan deel te nemen! Besteed wat tijd aan het bepalen van wat je hoopt dat er gebeurt als deelnemers de training afronden. Dit is misschien niet helemaal de drijfveer achter al je beslissingen rond deze cursus, maar als niets anders je motiveert om de cursus te maken, dan is hij zo goed als verloren.


Stap 3: Bepaal het publiek en de vereisten

Net zoals je elearningcursus een doel moet hebben, moet je ook weten wie de cursus zal volgen en wat ze al moeten weten voor ze eraan beginnen. Dit is veel gemakkelijker als je slechts één publiek hebt of leerlingen met een gelijkaardige achtergrond en vaardigheden.

Als je meerdere doelgroepen met verschillende kennisniveaus moet aanspreken, overweeg dan om meerdere versies van dezelfde inhoud te maken. Bedenk hoeveel informatie je moet geven, zodat je publiek niet wordt belemmerd om de elearning cursus af te maken. De resultaten van je pre-test kunnen helpen om te bepalen hoeveel materiaal er nodig is en welke leermethoden het beste werken voor verschillende groepen lerenden.


Stap 4: Vermeld de leerdoelen

Dit is een goed moment om terug te gaan naar de kennis en vaardigheden die je in je cursusontwerp hebt geïdentificeerd en te bepalen wat in elke module of eenheid van je e-learningcursus aan bod moet komen.

Bedenk ook hoeveel tijd een leerling nodig heeft om elk onderdeel te voltooien. Vergeet niet dat het misschien niet nodig is om alles in een online training van een uur te behandelen.

Het kan nodig zijn om complexe onderwerpen op te splitsen in kortere cursussen of subsecties. Over het algemeen geldt: hoe korter de duur van een onderwerp, hoe meer je van de deelnemers kunt verwachten op het gebied van cognitieve belasting.

Voor langere modules moet je je publiek op meerdere manieren door het materiaal laten navigeren, zodat ze kunnen beslissen welke aanpak voor hen het beste werkt.


Stap 5: Identificeer je beslissingen over inhoud

Als je je doelgroep, doel en leerdoelen duidelijk hebt gedefinieerd, is het tijd om uit te zoeken welke inhoud je nodig hebt voor je e-learning cursus. Hier begint het plezier! Bedenk welke informatie je leerlingen zal helpen om hun doelen zo doeltreffend mogelijk te bereiken.

Misschien heb je bijvoorbeeld vooraf geschreven casestudy's, beslissingsbomen of andere documentatie die gemakkelijk kan worden omgezet naar een online formaat. Of misschien zou het nuttig zijn om nieuwe inhoud te schrijven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer de cursus wordt gelanceerd. Voordat je een beslissing neemt over deze stap, moet je bedenken hoeveel inhoud genoeg is versus te veel materiaal.

Aangezien je de e-learning nog niet hebt gemaakt, kun je niet weten of je te veel of te weinig informatie hebt opgenomen. Belangrijker nog, je publiek kan een mening hebben over wat zij belangrijk vinden tegenover wat jij belangrijk vindt.

Je kunt dit testen door een paar werknemers te vragen een overzicht te bekijken dat is gemaakt van de kennis- en vaardighedenlijst. Of nog beter, vraag hun feedback op een voorbeeld voordat je er veel tijd aan besteedt!


Stap 6: Planning voor ontwerpbeslissingen

Nu je weet welke ontwerpbeslissingen je moet nemen voor je elearning cursus, is het tijd om ze te maken! Deze stap kan zo eenvoudig zijn als het kiezen van een template in Articulate Storyline, het kiezen van storyboards in Adobe Captivate of het selecteren van cursussen met vergelijkbare doelstellingen in een LMS of eLearning Agency.

Sommige van deze beslissingen kunnen samen met de inhoud genomen worden, maar je moet op zijn minst de belangrijkste kenmerken identificeren voordat je verder gaat. Als je cursus bijvoorbeeld vertakkingen nodig heeft, probeer dan prototypes te maken om er zeker van te zijn dat je alles kunt bereiken wat je nodig hebt en tijd en middelen kunt besparen tijdens de ontwikkeling.

Het is vooral belangrijk om in deze stap rekening te houden met het visueel ontwerp. Omdat e-learningcursussen vaak veel tekst bevatten, kunnen visuals helpen om lerenden betrokken te houden en concepten effectiever aan te leren.

Als je e-learning video tutorials of animaties bevat, wil je ook storyboards maken voor deze elementen.


Stap 7: Je Elearning cursus ontwerpen

In deze leuke stap ga je ontwerpen hoe je eLearning cursus eruit zal zien! Je kunt Articulate Storyline of PowerPoint gebruiken om een op dia's gebaseerde cursus te maken, Captivate om een op Flash gebaseerde cursus te maken, of je kunt zelf een cursus maken in een eLearning authoring tool.

Hier heb je de meeste speelruimte bij het ontwerpen van de look & feel van je e-learning cursus. Zorg er gewoon voor dat alle ontwerpbeslissingen het doel, de inhoudsbeslissingen, de leerdoelen, ontwerpkwesties (zoals bruikbaarheid, zie hieronder) en het type eLearning (bijvoorbeeld elearning met audio versus video) ondersteunen.

Na het ontwerpen van je eLearning cursus in termen van tekst en visuals, is het tijd om na te denken over het geluid, de muziek, de voice-over en zelfs de video. Als je veel in-video animaties of andere beelden hebt die in beweging zijn terwijl er audio wordt afgespeeld, dan zul je wat pre-productiewerk voor je video's moeten doen.

Dit kan storyboarding zijn (wat misschien te vroeg lijkt), stemopnamesessies of het maken van animaties. Dit verkort niet alleen de bewerkingstijd tijdens de ontwikkeling van eLearning, maar het geeft je ook de tijd om herzieningen door te voeren op basis van feedback van de kijker.

Houd de volgende tips in gedachten als je geluidseffecten en achtergrondmuziek overweegt: Probeer naar verschillende opties binnen hetzelfde genre te luisteren; ze zullen op het eerste gezicht vaak erg op elkaar lijken.

Orkestmuziek kan bijvoorbeeld worden onderverdeeld in symfonische, klassieke of filmische genres. Kies muziek die niet afleidt van wat er gezegd wordt. Onthoud bij het kiezen van geluidseffecten dat meer niet altijd beter is.

Als je bijvoorbeeld een e-learningcursus maakt over het effectief beheren van projecten, kun je door een leeuwengebrul toe te voegen het moeilijker maken voor leerlingen om zich te concentreren op je belangrijkste punten.


Stap 9: Ontwikkeling tijdlijn

Nu je wireframes, storyboards en voorbeeldinhoud hebt geïdentificeerd, neem je een stap terug en bedenk je hoe dit alles in de context van de cursus past. Dit is vooral belangrijk als je van plan bent om video's of animaties te gebruiken in je e-learning, omdat het een uitdaging kan zijn om de interactiegebeurtenissen voor deze tools te plannen zonder ze eerst te zien!

Het is het beste om een cursus tijdlijn te ontwikkelen, zodat je een idee krijgt van hoeveel dia's of video's je moet maken, bewerken en publiceren. Een goede vuistregel is dat elke minuut video uiteindelijk meer dan 7 uur bewerkingstijd zal vergen, maar dit kan sterk variëren afhankelijk van je e-learning doelstellingen.


Stap 10: Ontwerpen voor bruikbaarheid

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat leerlingen betrokken zijn bij je e-learningcursus, is door hem gemakkelijk navigeerbaar te maken. Daarom draait het in deze stap allemaal om gebruiksvriendelijkheid; het zorgt ervoor dat alles wat je maakt een doel heeft en niet afleidt van de leerdoelen.



Stap 11: Schrijven voor eLearning

Sommige cursussen zijn heel gemakkelijk te ontwikkelen omdat ze heel weinig tekst bevatten. Maar de meeste leerprogramma's bevatten op zijn minst enige tekst, dus dit is geen optie. Wat is wel een optie? Je kunt videoverhalen of screencasts met voice-over maken, wat veel sneller gaat dan het schrijven van tekst! Deze stap wordt uitgevoerd nadat je een storyboard hebt gemaakt, voordat je begint met het opnemen van voice-overs en het bewerken van audiobestanden - dus als dit een onderdeel wordt van de ontwikkeling van je elearning, voeg het dan toe tussen stap 6 en 7.


Stap 12: Je Elearning cursus publiceren

Als al het andere geregeld is, kun je eindelijk je eLearning cursus publiceren op het web of in een LMS. Dit lijkt misschien een no-brainer, maar zorg ervoor dat je alles op papier hebt staan (of op zijn minst grondig hebt gedocumenteerd) voordat je de cursus verstuurt. Overweeg ook om een stijlgids op te stellen zodat toekomstige updates en revisies gevolgd kunnen worden.


Conclusie

Het maken van een elearning cursus is een proces dat toewijding, creativiteit en expertise vereist. Ons team van experts bij het e-learningbureau TheLearning LAB is er om je te helpen het beste uit je leermiddelen te halen.

We hebben 12 stappen op een rijtje gezet voor het ontwerpen van een uitstekende elearning cursus, zodat deze in elke context gebruikt kan worden, van formele leeromgevingen tot informele online cursussen.

Als je meer informatie wilt over hoe je een geweldige nieuwe digitale contentmarketingstrategie voor je bedrijf of organisatie kunt creëren, hoef je alleen maar contact op te nemen met hier klikken.

Previous
Previous

De top 8 Elearning trends om naar uit te kijken in 2022

Next
Next

Hoe Elearning-cursussen maken voor de gok- en casino-industrie