De top 8 Elearning trends om naar uit te kijken in 2022

In de e-learning sector zijn er bepaalde trends die de markt domineren, en omdat er voortdurend nieuwe elearning platformtechnologieën op de consumentenmarkt komen, evolueren en breiden deze elearning trends zich uit om meer lerenden over de hele wereld te bereiken. Wat zijn enkele van deze trends?

En hoe zullen ze er in 2022 uitzien? Hier is een blik op 8 van de belangrijkste elearning trends die de markt in 2022 zullen blijven domineren.

ELearning Platform


Mobiel leren

Mobiel leren is een trend die echt is aangekomen. Volgens een rapport van eLearning Guild gebruikt 67% van alle eLearning ontwikkelaars nu mobiele technologie om training te geven. Mobiele apparaten zijn krachtige kleine hulpmiddelen; ze zorgen voor een betere interactie met cursusmateriaal en een grotere toegankelijkheid voor lerenden onderweg.

Het biedt just-in-time leerinhoud, wat leerlingen betrokken houdt en het gemakkelijk maakt om op de hoogte te blijven van onderwerpen.

Bovendien zorgt microlearning ervoor dat er geen tijd wordt verspild; het is gewoon onmogelijk om afgeleid te worden als je maar vijf minuten de tijd hebt. Microlearning is perfect om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten, de productiviteit te verhogen en de opleidingskosten te verlagen.

Verwacht dat microlearning tegen 2022 minstens 50% van alle bedrijfsopleidingen zal uitmaken ... zo niet meer. En als je bedrijf nu nog geen microlearningmodules bouwt, zou het moeten overwegen om ermee te beginnen. Begin met het herzien van je instructieontwerpstrategie (of ontwikkel er een helemaal opnieuw).

Begin dan met het ontwerpen van de eerste twee of drie modules: ze hoeven niet alles over een onderwerp te behandelen, maar moeten genoeg informatie bieden zodat mensen gemakkelijk kunnen leren wat ze moeten weten zonder zich overweldigd of opgejaagd te voelen.

Ontwikkel ten slotte wat ondersteunend beeldmateriaal, zoals afbeeldingen of pictogrammen. Maak indien nodig gebruik van gratis stockfotowebsites zoals Pixabay of Stocksy (die kwaliteitsfoto's onder creative commons-licenties aanbieden) om ervoor te zorgen dat deze afbeeldingen er goed uitzien en legaal bruikbaar zijn in termen van creative commons-licentievereisten.


Leren op basis van scenario's

Leren op basis van scenario's, ook bekend als casestudy's of rollenspellen, wordt misschien nog niet als een echte trend beschouwd, maar het is zeker de moeite waard om er aandacht aan te besteden.

Een van de sterkste punten is dat het kan helpen om cursusmateriaal tot leven te brengen; hoewel je meer over programmeren kunt leren door Hello World op een pagina te lezen dan je ooit zou kunnen hopen met een persoonlijke docent.

Ook andere onderwerpen zoals leiderschap en projectmanagement worden het best geleerd door observatie en onderdompeling, wat helpt verklaren waarom leren op basis van scenario's steeds gebruikelijker wordt.

Veel experts voorspellen bijvoorbeeld dat we de komende jaren een aanzienlijke groei zullen zien in virtuele klaslokalen ten opzichte van traditionele klaslokalen. Deze verschuiving zou een positieve invloed moeten hebben op eLearning-trends omdat het zoveel meer interactie mogelijk maakt tussen leerkrachten en leerlingen.


Gamification

Bijna 60% van alle eLearning zal tegen 2022 gamified zijn. Gamificatie neemt een traditionele leercursus en maakt die interactief met behulp van gaming-achtige elementen, zoals punten, badges, leaderboards en beloningen.

Deze trend zal naar verwachting domineren in eLearning omdat het de betrokkenheid van gebruikers verhoogt. Gebruikers worden aangemoedigd om vaker deel te nemen en actiever te zijn in hun leerervaring als ze het gevoel hebben dat ze er iets aan hebben.

Als gevolg daarvan zal je bedrijf een hogere productiviteit zien door een hogere retentiegraad van werknemers. De reden waarom gamification zo populair is geworden, is dat leerinhoud wordt opgesplitst in hapklare brokken die overal en altijd toegankelijk zijn, waardoor lerenden het gemak hebben tijdens het werk of onderweg.

Het allerbelangrijkste is dat werknemers gemotiveerd blijven als ze door de cursussen heen gaan om niveaus of andere beloningen te behalen. Door trainingscursussen te verweven met onderhoudende games is het ook makkelijker voor werknemers om te onthouden wat ze hebben geleerd, omdat ze bezig zijn met een leuke ervaring.

Het is duidelijk dat gamification een blijvertje is, zeker als je kijkt naar de voordelen.


Personalisatie

eLearning en training worden steeds vaker opgebouwd rond specifieke behoeften. Hierbij kan het gaan om het op maat maken van een programma voor een individu of zelfs om het creëren van iets unieks om aan een speciale behoefte te voldoen.

Aangezien de technologie het gemakkelijker maakt om in detail te bekijken wat lerenden willen en hoe ze het liefst met informatie omgaan, zullen deze veranderingen steeds meer terrein winnen in de e-learning industrie.

Naarmate meer bedrijven gebruik maken van veranderende technologieën zoals virtual reality en augmented reality, zullen ze ook op zoek gaan naar methoden die zo effectief mogelijk tegemoet komen aan de behoeften van hun cursisten - en dat is waar personalisatie om de hoek komt kijken.

Individuen kunnen zelfs een hoge mate van personalisatie verwachten als onderdeel van een grotere trend in de richting van micro-credentialing (ook bekend als micro-degrees).

We hebben al gezien dat instellingen, van universiteiten tot technologieplatforms, zich storten op het aanbieden van zeer gepersonaliseerde programma's die speciaal zijn ontworpen voor individuele professionals.


Augmented Reality

Verschillende experts hebben Augmented Reality (AR) genoemd als een belangrijke trend die de komende jaren de eLearning industrie zal infiltreren. De technologie bestaat al een tijdje, maar is nog steeds bezig om zijn weg te vinden naar mainstream toepassingen en programma's.

AR helpt gebruikers te leren hoe ze nieuwe technologie of software moeten gebruiken, doordat ze kunnen zien hoe het allemaal werkt. Sommige industrieleiders vermeldden dat consumentgerichte toepassingen zoals Snapchat AR toegankelijker maken voor de gemiddelde consument, die dan kan zien hoe AR werkt en geïnspireerd kan raken om het ook in hun dagelijks leven toe te passen.

Dit zou kunnen leiden tot een grotere interesse in leerprogramma's die AR-elementen bevatten, wat de adoptie van eLearning software en platforms in scholen over de hele wereld zou kunnen stimuleren.


Datavisualisatie

Meer mensen dan ooit gebruiken visuele gegevens om informatie beter te begrijpen. Datavisualisatie is populairder geworden door het gebruik ervan in de journalistiek, het onderwijs, de geneeskunde en het bedrijfsleven.

Verwacht wordt dat deze trend zich in 2022 zal voortzetten naarmate de technologie verbetert en het voor bedrijven gemakkelijker wordt om gegevens over klanten te verzamelen en geïnformeerde beslissingen te nemen over hun koopgedrag.

Een voorbeeld van datavisualisatie is een heat map, die gegevens weergeeft in kleurgecodeerde blokken of lijnen die laten zien hoe hoog of laag bepaalde waarden zijn binnen een grotere groep. Als dit goed wordt gedaan, geeft het lezers snel een intuïtief begrip van complexe concepten. Het kan vooral nuttig zijn voor mensen die niet veel achtergrondkennis hebben over wat ze lezen of die geen uren kunnen spenderen aan het doorspitten van tekst.

Datavisualisatie zal aan populariteit winnen vanwege de mogelijkheid om gebruikers in één oogopslag vereenvoudigde informatie te presenteren. Bedrijven zullen misschien moeten investeren in nieuwe technologie om aan deze veranderende trends te voldoen of het risico lopen hun concurrentievoordeel te verliezen door achterop te raken bij andere bedrijven.


Adaptief leren

Als je niet bekend bent met adaptief leren, dan is het zo dat een computerplatform je huidige kennis bepaalt en dan de volgende vragen en antwoorden aanpast aan je vaardigheden.

Het idee is dat je niet overweldigd wordt door te veel moeilijke vragen (en als dat toch gebeurt, heb je toegang tot onmiddellijke ondersteuning). De keerzijde is dat studenten die verder gevorderd zijn, verveeld of gefrustreerd kunnen raken door eenvoudige inhoud; adaptieve leertechnologie kan maar zoveel doen.

Maar omdat het ontworpen is om te werken met alle lerenden in het achterhoofd, zijn sommige merken erin geslaagd om effectieve systemen te maken en gebruikers hebben aangegeven zeer tevreden te zijn.

Sommigen zeggen zelfs dat ze er de voorkeur aan geven boven eLearning-cursussen! Gezien hoe veelbelovend adaptief leren als industrietrend in het algemeen lijkt, zouden we hier wel eens met een grote doorbraak te maken kunnen hebben.

En zelfs nu zijn er andere platforms die vormen van adaptief leren in hun curriculum opnemen. Met TheLearning LAB bijvoorbeeld kunnen docenten slimme hints geven wanneer leerlingen het moeilijk hebben. Op deze manier krijgen leerlingen net genoeg hulp om verder te komen, in plaats van vast te komen zitten in een frustrerende lus van foute antwoorden en weinig zelfvertrouwen.


Virtuele realiteit

VR bevindt zich op een kritiek punt en zal waarschijnlijk snel evolueren. We hebben al een aantal grote bedrijven hun VR-plannen zien aankondigen en het is slechts een kwestie van tijd voordat we een explosie aan content zien.

VR staat nog in de kinderschoenen, maar er worden al enkele geweldige leerervaringen gebouwd met VR-technologie. Opvoeders moeten opletten wanneer deze nieuwe tools toegankelijker worden en ontdekken hoe ze ze kunnen integreren in hun klaslokalen om de leermogelijkheden voor leerlingen uit te breiden.

Hoewel tools zoals VR geweldig zijn voor leerlingen, moeten leerkrachten zich blijven richten op doelstellingen op een hoger niveau dan alleen mensen onderdompelen in een gesimuleerde omgeving.

Virtuele realiteit kan de komende tien jaar veel mogelijkheden bieden voor de ontwikkeling van eLearning.


Conclusie

De toekomst is virtueel, immersief en gepersonaliseerd. Bedenk hoe technologieën als augmented reality, kunstmatige intelligentie en Internet of Things (IoT) ons dagelijks leven al zijn binnengedrongen en hebben veranderd hoe we winkelen, omgaan met anderen en reizen.

Dit zijn ongetwijfeld krachtige leermiddelen; stel je eens voor hoe het zou zijn om vaardigheden als het naaien van een jurk, het zetten van koffie of het repareren van een auto te oefenen in een virtuele wereld! Bovendien bieden AR, AI en IoT-gestuurde oplossingen veel meer mogelijkheden voor het personaliseren van content - de beste manier om lerenden betrokken te houden. Heb je nog vragen over welke elearning trends het beste zijn voor jouw organisatie? Neem contact op met ons team van experts bij TheLearning LAB.

We willen graag met je praten.

Previous
Previous

De belangrijkste functies voor eLearning platforms in 2022

Next
Next

12 stappen om een uitstekende e-cursus te maken