4 tips voor optimale visuals voor eLearning-cursussen

We zijn op een punt gekomen waarop veel organisaties en instellingen digitale eLearning-training al in hun strategieën voor onboarding, bijscholing en het behouden van talent hebben geïntegreerd.

Als gevolg van de sterke toename van het werken op afstand door de pandemie, maken meer bedrijven dan ooit gebruik van eLearning (of zijn ze dit momenteel aan het implementeren) om de leden van hun personeelsbestand de nodige vaardigheden bij te brengen.

Het eLearning agentschap TheLearning LAB heeft deze trend met grote belangstelling gevolgd en heeft gezien dat bedrijven het alleen proberen te doen, terwijl ze een professioneel agentschap nodig hebben dat eLearning, mLearning en de huidige trends op zijn duimpje kent.

elearning Agentschap



Een aspect van eLearning dat door de mand valt als er geen adequaat toezicht is, is het gebruik van aantrekkelijke visuals en branding-thema's. Er is een getraind oog en een grondige kennis van eLearning, eLearning-strategie en de ontwikkeling van digitale trainingscursussen nodig om een visueel aantrekkelijke cursus voor je cursisten te maken. Natuurlijk komt er veel meer kijken bij het maken van een online training: brainstormen, prototypen, testen, enzovoort. Lees daar hier meer over!

Ze zorgen ervoor dat de lerenden je cursussen herkennen als een uitbreiding van de autoriteit van het bedrijf over de onderwerpen en als een verbreding van de e-learning cultuur van het bedrijf.

Je weet misschien niet zo goed waarom visuals zo belangrijk zijn, en vooral waarom ze zo belangrijk zijn dat we besloten hebben om een artikel te wijden aan hun rol. Laat ons enkele verbazingwekkende feiten met je delen om de impact van visuals op het leerproces te illustreren, en het effect dat ze hebben op de betrokkenheid van de lerende.

Blijf bij ons voor ons 4-punts overzicht van de belangrijkste aspecten van visuals waar je absoluut rekening mee moet houden als je ontwerpt voor digitale training.


4 tips voor optimale visuals voor eLearning-cursussen

e-learning AGENTSCHAP


Volgens een onderzoek van PNAS wordt visuele informatie opgeslagen in het langetermijngeheugen en langer vastgehouden dan geschreven of verbale informatie. Met andere woorden, je infographic zal de lerende bijblijven, je pagina met tekst... niet zozeer. Naast het feit dat ze beter onthouden worden, suggereert onderzoek ook dat presentaties die beelden gebruiken om hun punt over te brengen 43% overtuigender zijn dan presentaties die helemaal geen beelden gebruiken.

Nu je het fundamentele belang van visuals en afbeeldingen binnen het eLearning proces begrijpt, is de volgende vraag: hoe gebruik je visuals effectief? Hier bij TheLearningLab, een eLearning agentschap in Genève, heeft ons gespecialiseerde team een lijst van 4 punten samengesteld die je wegwijs maken in de wondere wereld van het maken van fantastische visuals voor eLearning cursussen.

Hoe kun je eLearning visuals optimaliseren?


1) Principes van kleurtheorie toepassen

Heb je je ooit afgevraagd waarom de meeste grote sociale media, zoals Facebook en Twitter, de kleur blauw gebruiken?

De reden zou wel eens strategisch kunnen zijn: de kleur blauw geeft over het algemeen een beeld van betrouwbaarheid en een kalmerend gevoel van comfort en vertrouwdheid, wat zorgt voor gemakkelijke communicatie. Bovendien is het ook vriendelijk voor de ogen. De kleurenleer probeert het effect van bepaalde kleuren op de menselijke geest te bestuderen en te verklaren, welk kleurcontrast het beste werkt, wat kleuren symboliseren, enz.

Het is duidelijk dat als je de kleurtheorie onder de knie hebt, je de UX van je Learner kunt verbeteren en je publiek meer aandacht kunt geven aan het hele lesmateriaal.

Bij TheLearningLab Geneva besteden we veel aandacht aan de UX van de content om ervoor te zorgen dat deze de hoogste mate van betrokkenheid genereert. Met meer dan 15 jaar ervaring weet ons bureau precies welke kleurencombinaties het beste werken en hoe je kleur kunt gebruiken om de betrokkenheid te vergroten. Benieuwd hoe specifieke soorten visuals je eLearning kunnen verbeteren? Bekijk dan ons artikel over infographics!

Welke kleuren vragen iemands aandacht? Welke kleuren zijn makkelijker voor de ogen? Welke emoties roepen bepaalde kleuren op?

Als je al deze vragen en nog veel meer kunt beantwoorden, ben je veel beter in staat om de effectiviteit van je digitale trainingsprogramma te verbeteren. Onderschat het belang van kleuren en de rol die ze spelen bij het ontwikkelen van een succesvolle cursus niet en verdiep je in de theorie!


2) Wees strategisch met de afbeeldingen die je kiest

Het is vanzelfsprekend dat je eLearning-cursus goede afbeeldingen bevat. Helaas is dat niet genoeg. Er is nog veel meer dat je moet doen om het meeste te halen uit het gebruik van afbeeldingen.

Als de afbeeldingen bijvoorbeeld irrelevant zijn voor de inhoud van de cursus, of niet helpen bij het leerproces of het beter begrijpen van de sleutelconcepten, dan maakt het niet uit hoe goed ze zijn; ze zullen je doel niet bevorderen.

Het is essentieel dat je elke afbeelding zorgvuldig kiest. Bij het maken van een keuze kunnen de onderstaande richtlijnen je helpen - of je kunt ons bellen, dan werken we direct met je samen om je ontwerpideeën tot leven te brengen!

  • Het moet van hoge kwaliteit zijn, dus geen korrelige of vage beelden

  • Het moet niet te rommelig zijn of te vol zitten met visuele informatie

  • Het moet de kijkers helpen het concept of idee dat wordt onderwezen te begrijpen

  • Het moet relevant zijn voor het onderwerp of het algemene idee van de cursus

Maar de vraag is, waar vind je beelden die aan alle bovenstaande criteria voldoen? Nou, het is niet zo moeilijk als je denkt. Je kunt online talloze gratis stockafbeeldingen vinden. Het is echter beter om een betaald abonnement te nemen op een standaard website voor stockafbeeldingen, zodat je een breed scala aan opties hebt. Een andere optie is om een professionele fotograaf in te huren om je op maat gemaakte afbeeldingen te geven die perfect zijn voor je cursus.


Bij eLearning draait het om een goed ontwerp. Een goed ontwerp draait om kleur.

elearning agentschap


3) Gebruik een goede combinatie van tekst en afbeeldingen

Remember, back in the day, when we all had to label print-outs of diagrams in class?

Waarom moesten we dat van onze leraren doen? Edward Rolf Tufte, een Amerikaanse statisticus en pionier op het gebied van datavisualisatie, heeft misschien een antwoord voor ons. Volgens Tufte werken afbeeldingen het beste in combinatie met tekst. Talloze onderzoeken hebben aangetoond hoe tekst en afbeeldingen samen informatie beter vasthouden.

Daarom zul je op internet zelden een afbeelding tegenkomen zonder begeleidende tekst die de boodschap kracht bijzet. De combinatie is krachtig en je moet er altijd aan denken om je afbeeldingen te optimaliseren met tekst.

We hebben een aantal tips voor je over hoe je tekst met afbeeldingen kunt combineren voor een maximaal effect:

  • De tekst moet direct relevant zijn voor de afbeelding, maar mag geen letterlijke beschrijving zijn.

  • De tekst moet het begrip van de afbeelding vergroten

  • Het beeld mag niet overbelicht worden en de tekst ook niet - breng ze in evenwicht

Bij TheLearningLab identificeren we de vele facetten en fijne kneepjes van uw cursusinhoud en bedrijfsboodschap, en presenteren deze aan uw cursisten op een manier die zowel boeiend als memorabel is. Een van de methoden die we gebruiken is het optimaal combineren van tekst en visuele elementen om ervoor te zorgen dat uw cursisten de beste kans krijgen om de kennis die we hen voorschotelen te behouden!


4) Gebruik de juiste visuele hiërarchie voor elearning

Welk medium je ook gebruikt, visuele hiërarchie speelt een cruciale rol. Om de impact van je eLearning-cursus te vergroten, is het belangrijk om een goede hiërarchie in te bouwen om het ontwerp van je visuals te verbeteren. Als je de principes van visuele hiërarchie leert, begrijp je de optimale plaatsing van afbeeldingen, tekst, interactief materiaal, video's, enz. Dit alles heeft een aanzienlijke invloed op hoe de kijker de informatie waarneemt.

Het zou volstrekt oneerlijk zijn om het niet uitgebreid te hebben over het belang van lettertypes bij het bespreken van visuele hiërarchie.

Verschillende lettertypes dienen verschillende doelen en het is belangrijk om te experimenteren en te kijken wat het beste werkt voor je werknemers - of raadpleeg een bureau dat bekend is met het koppelen van onderwerpen en ontwerpen aan het juiste publiek.

Net als kleuren wekt het gebruikte lettertype bepaalde emotionele en intellectuele reacties op bij mensen. Dat beïnvloedt op zijn beurt de aandacht van de kijkers - en hun toewijding aan de cursus.


Visuals in eLearning ontwerp

Je ziet duidelijk het belang van visuals als het gaat om het produceren van de best mogelijke eLearning ervaring, en bij TheLearning LAB begrijpen we volledig hoe het integreren van kleur, slimme combinaties van media en de pure kracht van afbeeldingen de aandachtsspanne van lerenden en het vasthouden van informatie kan verbeteren. We zijn tenslotte geen groentjes als het aankomt op alles wat met digitale training te maken heeft!

Met de bovenstaande tips kun je de effectiviteit van je eLearning cursus al een heel eind verbeteren, mocht je besluiten om het alleen te doen. Als dit alles je echter overweldigend lijkt, laat TheLearning LAB dan tot je dienst staan! Zoals je kunt zien uit wat we hier besproken hebben, is eLearning even veelzijdig als boeiend en er is een specialistische aanpak voor nodig om een cursus te ontwerpen die geen karwei is voor lerenden. Onze cursussen betrekken lerenden op een zinvolle manier en ontwikkelen hun vaardigheden zonder het risico te lopen overweldigd of gefrustreerd te raken.

Met meer dan 15 jaar ervaring weten we precies welke visuals voor jou het beste werken. Onze oplossingen zijn altijd UX-geoptimaliseerd, onze e-Learning Content Planning is strategisch en we snijden niet in de kosten.

Benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Aarzel niet en neem contact met ons op voor een consultatie!

Kwaliteit vergt ervaring, toewijding en planning, en je kunt erop vertrouwen dat we elke uitdaging die je aangaat aan zullen gaan.


Previous
Previous

4 tips om een effectieve eLearning-strategie te ontwerpen

Next
Next

E-learning platform: Waarom kiezen voor een Video-First