4 tips om een effectieve eLearning-strategie te ontwerpen

Het maakt niet uit of je een enkele module of een complexe cursus wilt produceren; het ontwikkelen van een eLearning-strategie is een grote verbintenis die expertise, planning en tijd vereist.

Er is heel wat expertise nodig om een eLearning-cursus te ontwikkelen die lerenden echt zal aanspreken en waarderen. Dit betekent dat een grondig begrip van wat je wilt dat je eLearning-cursus je lerenden brengt, hoewel dit een essentieel onderdeel is van de strategieplanning, op zichzelf niet genoeg is.

elearning platform


TheLearning LAB is een eLearningbureau dat gespecialiseerd is in het aanbieden van een 360°-benadering van eLearning-ontwikkeling. We werken met klanten vanaf een basisconcept of een idee tot aan een uiteindelijke oplossing die hen en hun bedrijf meeneemt op een succesvolle leerreis die gemaakt is voor de toekomst.

Hoewel de meeste mensen weten dat planning altijd belangrijk is, zijn er veel organisaties die wel een duik willen nemen in eLearning, maar gewoonweg niet bereid zijn om tijd te investeren om het goed te doen. Deze houding resulteert in een gebrekkige strategie en brengt een hele reeks problemen met zich mee, waarvan het mislukken van het digitale trainingsprogramma het minste is en het ergste de kans op reputatieschade.

Bij TheLearning Lab maken we geen haast met het ontwerpen van het digitale trainingsprogramma.

In plaats daarvan beginnen we met een workshop en brainstormfase waarin we uw doelen en strategie definiëren en bepalen, en ervoor zorgen dat uw visie gedurende het hele eLearning-programma behouden blijft.

U moet tijd en moeite besteden aan de ontwikkeling van uw digitale opleidingsstrategie, want het is het fundament waarop de rest van uw eLearning-ontwikkeling rust; en u zou geen wolkenkrabber bouwen op een onstabiele ondergrond, toch?

Onze TheLearning LAB agentschapspecialisten, gevestigd in ons Content Lab in Genève, hebben deze shortlist samengesteld van 4 vitale factoren waarmee u rekening moet houden bij het ontwikkelen van een strategie om uw eLearning programma tot een succes te maken.

Geïnteresseerd? Lees verder en ontdek meer!

TheLearning LAB - eLearning Development Agency


Er is weinig vervelender dan halverwege een project tot de ontdekking komen dat zelfs degenen die eraan werken niet begrijpen wat de kerndoelen zijn van de inspanning die ze leveren. Zonder strategie schiet zelfs het beste team tekort. Lees daarom deze korte lijst en ontdek wat er nodig is om een effectieve eLearning cursus te ontwerpen!

Strategie:

4 factoren om te overwegen


1) De doelgroep

Leerprofessionals maken vaak de fout om een cursus te ontwerpen zonder hun publiek echt te begrijpen. Ze zijn zich bijvoorbeeld niet bewust van de verwachtingen die mensen hebben van de cursus, de demografie van het publiek, de bekendheid van het publiek met technologie zoals interactieve games, Learning Management Systems en mLearning-toepassingen. Dit is een grote fout, want juist door je publiek te kennen kun je een UX-geoptimaliseerde cursus ontwerpen.

Stel jezelf de volgende vragen voordat je begint te werken aan je digitale trainingsprogramma:

  • Voor wie is deze cursus bedoeld?

  • Wat willen mensen van zo'n eLearning cursus?

  • Welke technologie moet gebruikt worden om de cursus te bouwen?

Je moet de achtergrond van je doelgroep grondig onderzoeken. Niet alleen dat, maar je moet ook op de hoogte zijn van de huidige vaardigheden van de werknemers, zodat de eLearning cursus dienovereenkomstig kan worden ontworpen. Beginnen alle doelgroepleden ongeveer op dezelfde plek, of moeten sommigen hun vaardigheden kunnen testen en op een hoger niveau beginnen? Houd rekening met elk aspect van de behoeften van je publiek om een echt leerlinggerichte ervaring te creëren.


2) Presentatie van informatie

Je strategie moet rekening houden met de manier waarop informatie aan de leerling wordt gepresenteerd en waarom dat op die specifieke manier moet gebeuren. Hoe weerspiegelt het ontwerp van je cursus je bedoelingen? Je strategie moet hier duidelijk over zijn, om het project te begeleiden terwijl het zich ontvouwt.

Een groot probleem waarmee mensen die eLearning-cursussen volgen te maken krijgen, is verveling; waarschijnlijk door een gebrek aan motivatie om door te gaan met de cursus, wat resulteert in een gebrek aan bereidheid om zich in te zetten. Heb je je ooit afgevraagd waarom dit zo'n groot probleem is?

De reden is simpel; de manier waarop informatie in veel eLearning cursussen wordt gepresenteerd is niet inspirerend. De ene dia na de andere levenloze tekst met weinig tot geen interactieve elementen maken van de hele cursus een karwei om door te nemen. Je moet er altijd naar streven om een UX-geoptimaliseerd ontwerp te maken dat het risico wegneemt dat lerenden ofwel verveeld raken door een gebrek aan inspirerende en boeiende inhoud, ofwel overweldigd worden door de enorme hoeveelheid add-ons!

Een manier om dit te doen is door een korte enquête uit te voeren om te bepalen aan welk medium je specifieke publiek de voorkeur geeft: afbeeldingen, podcasts of video's? Dia's of interactieve infographics?

Gamification, beoordelingen, optionele extra's en voortgangscontroles? Je kunt ook een gespecialiseerd bureau raadplegen dat je met zijn ervaring kan begeleiden.

Zodra je het medium kent, ontwerp je je cursus rond dat medium op een manier die tegelijkertijd rijk is aan informatie, authentiek en boeiend. Als algemene vuistregel geldt dat afwisseling een uitstekend idee is, en als je leerlingen een keuze biedt, kom je ook een heel eind in de richting van tevreden leerlingen. Als je de basisprincipes van je goed ontwikkelde presentatiestijl in je strategie opneemt, zal dit zorgen voor consistentie en betrokkenheid van de cursist in de modules.

Bij TheLearning LAB presenteren we cursusinhoud op een strategisch samengestelde combinatie van visuele, auditieve, schriftelijke en interactieve manieren. Met een grote verscheidenheid aan hulpmiddelen die beschikbaar zijn om het leerproces te ondersteunen, is het boeiend voor iedereen.

elearning agency platform

Innovatie is de hoeksteen van Strategie, bereikt door samenwerking en ervaring.


3) Distributie van inhoud

Alleen focussen op de esthetiek van de cursus zal niet werken. Veel hangt af van hoe je de inhoud van je cursus verspreidt doorheen het digitale trainingsprogramma. In plaats van distributie uit te stellen tot het einde, moet je het zien als een van de eerste stappen. Het structureren van een cursus vereist veel zorgvuldige planning. Daarom is het niet iets wat je wilt uitstellen tot het einde, ook al lijkt je dat een acceptabele optie.

Sommige uitgangspunten van de contentstrategie liggen voor de hand: je wilt bijvoorbeeld niet dat een geavanceerd onderwerp voorafgaat aan een basisonderwerp. Andere zijn subtieler, en als je leerpaden aan het maken bent, zorg er dan voor dat ze in de juiste volgorde gerangschikt zijn, vloeiend in elkaar overlopen en de deelnemers op een intuïtieve manier naar de volgende cursus leiden. Weet je niet zeker waar leerpaden over gaan?

Het beantwoorden van de vraag welke inhoud waar moet komen, helpt je bij het ontwerpen van de flow van de cursus en bij het structureren van alles in de juiste, gevarieerde indeling vanaf het begin, zodat er onderweg geen haperingen ontstaan.

Dit alles lijkt op het eerste gezicht misschien moeilijk en tijdrovend; en dat kan het ook zijn. Dit is waar je de hulp kunt inroepen van een eLearning bureau, zoals TheLearning LAB, om de juiste verdeling van de inhoud voor je eLearning cursus uit te zoeken.

elearning agency platform


4) KPI's ontwikkelen

Last but not least, voor je de strategie van je eLearning programma afrondt, moet je beslissen welke criteria je wilt gebruiken om het succes van je cursus te beoordelen. Met andere woorden, de KPI's.

Beslissen of je cursus is mislukt of geslaagd in het bereiken van zijn doel hangt af van de doelen die je hebt gesteld. Als je doel bijvoorbeeld is om de inkomsten te verhogen, dan moet je de financiële situatie van je organisatie goed in de gaten houden tijdens het uitrollen van je digitale trainingsprogramma.

Op dezelfde manier, als je de klantenservice wilt verbeteren door een eLearning-programma te implementeren, zou je enquêtes kunnen houden onder klanten om uit te zoeken of het de juiste impact heeft. Als je bijvoorbeeld het personeelsverloop wilt verminderen, dan zal het retentiepercentage een betere bepaling zijn van het succes van je programma.

Kortom, het is heel belangrijk om veel tijd te besteden aan het ontwikkelen van gedetailleerde KPI's, omdat de inhoud van je cursus zal afhangen van wat je van plan bent te bereiken. Je moet weten hoe je succes kunt bepalen; per slot van rekening wordt er geen eLearning cursus gemaakt zonder een soort vooruitgang in gedachten te hebben.


Klaar om te beginnen?

Het ontwerpen van een eLearning cursus is een belangrijke stap. Het vereist zorgvuldige planning, marktonderzoek en diepgaande kennis over de technologiestapel. De bovenstaande punten zouden je een idee moeten hebben gegeven van het belang van een goed ontwikkelde strategie voor digitale trainingsprogramma's.

Als je nog steeds niet weet hoe je een strategie moet ontwikkelen die echt in lijn is met de doelstellingen van je organisatie, of als je denkt dat je het beste een beroep kunt doen op de experts, maak je dan geen zorgen; wij zijn er om je te helpen.

Ons team van experts bij TheLearning Lab heeft meer dan 15 jaar ervaring in de eLearning industrie. In de loop der jaren hebben we gewerkt met wereldwijde klanten in meer dan een dozijn bedrijfstakken.

Hoewel we een persoonlijke service bieden met op maat gemaakte LMS-en en ontwerpen, is onze manier van werken voor elke klant hetzelfde; we besteden ruim de tijd aan eLearning content planning en strategieën.

In plaats van ons te haasten om de uiteindelijke oplossing te leveren, plannen we, zodat wanneer we die bevredigende laatste stappen zetten en het programma uitrollen, het precies doet wat we voor ogen hadden!


Previous
Previous

10 kenmerken van een geweldig eLearning platform

Next
Next

4 tips voor optimale visuals voor eLearning-cursussen