Wat je moet weten over instructieontwerp

Instructieontwerp is een vakgebied dat zich toelegt op de ontwikkeling van e-learning ervaringen gebaseerd op de identificatie van hiaten in houding, vaardigheden en prestaties. Instructieontwerp houdt dus de creatie van e-learning ervaringen in die de hiaten in de hieronder vermelde aspecten aanpakken.


E-learningmiddelen en -cursussen voor werknemers zijn bedoeld om hen belangrijke vaardigheden en kennis bij te brengen. Werkplekleren en e-learning op de verschillende platforms zijn in de loop der tijd aanzienlijk verbeterd.

Als gevolg hiervan creëren instructieontwerpers verschillende soorten e-learning ervaringen, waaronder blended learning en niet alleen individuele cursussen.


1) Het instructieontwerpproces

Hoewel instructieontwerpers kunnen werken volgens hun voorkeursstijl en aanpak, vormen kerncomponenten het algemene instructieontwerpproces.

Laten we eens kijken naar de kerncomponenten van het instructieontwerpproces:


a) Analyse

In het analysegedeelte van het instructieontwerpproces worden de specificaties en eisen van het project gedefinieerd.

Meestal worden de bevindingen en resultaten na de analyse ontwikkeld en verwerkt in het ontwerp. Vervolgens wordt een prototype gemaakt voor het effectief communiceren en testen van ideeën en methoden.


b) Ontwikkeling

De ontwikkeling van de e-learninginhoud is de volgende kerncomponent na de analyse. Deze ontwikkelingsfase omvat activiteiten zoals het creëren van storyboards, discussievragen en testonderdelen.


c) Productie

Dit is een kritisch onderdeel van het ontwerp en de ontwikkeling van instructiemateriaal. Voor e-learning content houdt productie de toepassing in van e-learning authoring tools om zowel lessen te programmeren als multimedia te creëren.


d) Kwaliteitsgarantie

Tijdens de kwaliteitsborgingsfase van het instructieontwerp, die wordt uitgevoerd voor de inhoud of bron wordt vrijgegeven, beoordelen ontwikkelaars en ontwerpers de kwaliteit van de e-learning cursus. Het aspect kwaliteitsborging wordt uitgevoerd met continue evaluatie-instrumenten en -methoden.

Het instructioneel ontwerpproces resulteert in de ontwikkeling van minstens één e-learningervaring van hoge kwaliteit. De ontwikkeling en het ontwerp van instructiemiddelen en -materialen zou eerder als een iteratief proces kunnen worden ontworpen dan als een lineair proces.

Het is opmerkelijk dat de kwaliteit van het instructieontwerp kan worden verbeterd door design thinking toe te passen. Dit komt omdat design thinking de integratie van design thinking in de ontwikkeling van instructiemateriaal zal stimuleren.


2) De taken van instructieontwerpers

Nu we de kerncomponenten van instructieontwerp hebben belicht, belichten we de taken die instructieontwerpers uitvoeren als onderdeel van hun rol.

Laten we beginnen met te stellen dat instructieontwerpers een groot aantal taken uitvoeren die kunnen worden onderverdeeld in verschillende groepen.

Om de taken die instructieontwerpers uitvoeren beknopt weer te geven, richten we ons op de kerncompetenties volgens de International Board of Standards for Training, Performance, and Instruction.


a) Planning en analyse

De taken en activiteiten die instructieontwerpers uitvoeren die te maken hebben met planning en analyse zijn onder andere het ontwerpen van curricula of programma's, het analyseren van de kenmerken van de omgeving en het selecteren en toepassen van technieken om instructie-inhoud te creëren.


b) Professionele taken en activiteiten

Dit zijn enkele van de kernactiviteiten en -taken die deel uitmaken van de rol van instructieontwerper. Ze omvatten de toepassing van onderzoeksvaardigheden bij de ontwikkeling van instructieontwerpprojecten, communicatie in verschillende vormen zoals visueel, schriftelijk en mondeling.

Andere opvallende professionele activiteiten en taken die instructieontwerpers uitvoeren zijn het routinematig verwerven en verbeteren van vaardigheden en kennis.


c) Beheer en implementatie

De activiteiten in deze categorie omvatten het leveren van de meest geschikte implementatievorm voor de programma's en tools.

Instructieontwerpers zijn ook actief betrokken bij het managen en plannen van instructieontwerpprojecten.


d) Ontwikkeling en ontwerp

Een brede waaier van activiteiten en taken voor e-learning instructieontwerpers situeren zich in de ontwikkelings- en ontwerpfase. Ze zijn betrokken bij de selectie en aanpassing van cursussen en cursusmateriaal. De ontwikkeling van e-learning instructiemateriaal is een andere kernactiviteit in deze categorie.


3) De toekomst van instructieontwerp

Niet-traditionele vormen van e-learning worden steeds meer gebruikt. Als gevolg daarvan worden de carrièrevooruitzichten voor instructional design steeds breder.

Instructie-ontwerpers hebben spannende veranderingen in hun carrière in het vooruitzicht, omdat ze de evoluerende aard van hun vakgebied omarmen.

Previous
Previous

De beste manier om eLearning-inhoud te ontwerpen

Next
Next

Videotraining voor e-learning