De beste manier om eLearning-inhoud te ontwerpen

Het belang van deskundig ontworpen e-learning content voor effectief digitaal leren kan niet genoeg benadrukt worden. Zelfs met de verschillende vormen van technologie en tools die beschikbaar zijn voor het delen, creëren, verspreiden en meten, blijft de ontwikkeling van effectief leren en het ontwerp van e-learning het belangrijkst.


Standaarden gebaseerd op traditionele standaarden en recente wetenschap over volwasseneneducatie geven richting aan de ontwikkeling van leerinhouden. Deze basisnormen begeleiden instructieontwerpers en auteurs bij het creëren van inhoud voor maximale retentie en effectieve communicatie.


1) Het ADDIE-raamwerk

Dit raamwerk wordt beschreven als het meest toegepaste raamwerk voor volwasseneneducatie. Florida State ontwierp het ADDIE raamwerk oorspronkelijk voor het Amerikaanse leger in 1975. De aanvankelijke ontwikkeling was gericht op het aanpassen van traditionele leermethoden voor een volwassen publiek.

Onderdelen van het ADDIE raamwerk worden in een continue cyclus uitgevoerd. Dit zijn de elementen van het ADDIE raamwerk:


2) Analyse

In deze fase richten de ontwerpers zich op het identificeren van de essentiële leerdoelen en beperkingen. De ontwerpers identificeren ook de projectvereisten en andere kenmerken die de tijdlijn van het project zullen beïnvloeden.


3) Ontwerp

Op basis van de informatie en inzichten die in de analysefase zijn verzameld, gaan de docenten in de ontwerpfase op zoek naar bronnen en materiedeskundigen. Hier worden ook de interactieve elementen, quizzen en inhoud geïdentificeerd, eveneens in lijn met de bevindingen uit de analysefase.


E-Learning Agentschap - e-learning platform

4) Ontwikkeling

De middelen en elementen die in de ontwerpfase zijn geïdentificeerd, worden toegepast om het instructiemateriaal te maken. Ontwerpers, schrijvers en programmeurs zijn de belangrijkste professionals in deze ontwikkelingsfase.

Nadat het instructiemateriaal is ontwikkeld, wordt het getest op de gewenste platforms. Het testen van het gemaakte materiaal beëindigt meestal de ontwikkelingsfase.


5) Implementatie

Nadat het materiaal is gemaakt en getest, begint de implementatiefase. Deze fase omvat de interactie van de gebruikers met de inhoud in de verschillende leeromgevingen. De gebruikers interageren met de inhoud voor leerdoeleinden en er worden metingen en beoordelingen uitgevoerd.


6) Evaluatie

In deze fase worden de prestaties van de leerling en de inhoud geëvalueerd. De belanghebbenden bij de instructie worden betrokken bij de beoordeling van de kwaliteit van de inhoud en de prestaties ervan. De inhoud wordt geëvalueerd ten opzichte van de doelen die aanvankelijk in de analysefase zijn opgesteld.

Na de evaluatie worden verbeteringen geschetst en noodzakelijke aanpassingen voorgesteld.

Totdat de belanghebbenden van de instelling het eindproduct goedkeuren, ontstaat er een lus van de componenten van het ADDIE raamwerk.


E-Learning Agentschap - e-learning platform

7) Het model van opeenvolgende benaderingen

De SAM kan worden beschreven als een combinatie van de beste praktijken van Agile softwareontwikkeling en het ADDIE-proces.

Dit model is een verbetering van het ADDIE-proces, gericht op het creëren van leerervaringen van hoge kwaliteit. Het verschilt vooral van het ADDIE-proces omdat evaluatie niet wordt overgelaten tot na de ontwikkeling van het product.

Bij SAM vindt de evaluatie plaats tijdens de ontwikkelings- en ontwerpfasen. Op die manier is het uiteindelijk goedgekeurde product sneller klaar dan met het ADDIE-proces.


8) Doelen van eLearning ontwerp

Naast ADDIE en SAM zijn er nog andere standaarden beschikbaar voor de ontwikkeling van e-learning content van hoge kwaliteit. Ongeacht de toegepaste standaarden, zijn de doelstellingen van het e-learning ontwerp dezelfde. Hier zijn de algemene doelstellingen van e-learning ontwerp.


E-Learning Agentschap - e-learning platform

9) Inclusiviteit

De leerinhoud moet inclusief zijn, verschillende leerlingen ondersteunen en hen in staat stellen om op hun eigen tempo te leren. Zorg ervoor dat de cursussen worden ontwikkeld in overeenstemming met de sterke punten van de lerenden.


10) Toegankelijkheid

Eenvoudige consumptie van e-learning content zou een belangrijk doel moeten zijn op het gebied van toegankelijkheid. Leerlingen moeten de cursus onderweg kunnen raadplegen. Complexe ideeën en onderwerpen moeten worden opgesplitst in de eenvoudigste stukjes.


11) Boeiend

Ontwerp e-learning content zodat deze interessant en interactief is. Content kan aantrekkelijker worden gemaakt door humor te gebruiken en scenario's uit het echte leven toe te passen.


E-Learning Agentschap - e-learning platform

13) Leerbeheerplatforms kiezen

Kies een elearningplatform op basis van de belangrijkste functies, zoals ondersteuning voor diversiteit en uitgebreide opties voor het maken van inhoud, bekijk onze oplossing TheLearning LAB. Let ook op de compatibiliteit met verschillende apparaten en tools.

Daarom moet je TheLearning LAB bellen.

The Learning Lab biedt gespecialiseerde e-learning content gericht op een specifiek publiek, zoals project management, sales training en call management training. De creatie van e-learning content van hoge kwaliteit door TheLearning LAB is afhankelijk van een goed ontwerp in lijn met de gestelde doelen.

Creatief en innovatief e-learning authoring tool & platform

Previous
Previous

Beste online e-learning platforms

Next
Next

Wat je moet weten over instructieontwerp