Strategieën om Mobile First E-Learning te ontwerpen

Tips en trucs voor een betere ervaring

 

In dit digitale tijdperk is het gebruik van mobiele apparaten om toegang te krijgen tot digitaal leren de norm geworden. Mobile first e-learning wordt gebruikt om leerlingen onderweg van informatie te voorzien en heeft bewezen een effectieve manier te zijn om digitale leerinhoud te leveren.

Mobil first voor e-learning is niet alleen een kwestie van e-learningplatform, maar vooral een uitdaging op het gebied van ontwerp!

Het is dus belangrijk om na te denken over de beste strategieën om mobile first e-learning te ontwerpen voor een betere ervaring.

Dit artikel geeft tips en trucs voor het ontwerpen van mobile first e-learning die de digitale leerervaring voor lerenden verbeteren.

Het behandelt een aantal essentiële strategieën om te overwegen bij het ontwerpen van mobile first e-learning, zoals het begrijpen van de mogelijkheden van het mobiele apparaat, het gebruik van korte en boeiende content en ervoor zorgen dat de content is geoptimaliseerd voor het apparaat van de gebruiker.

Met deze tips en trucs kan mobile first e-learning worden ontworpen om boeiender en effectiever te zijn voor lerenden.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Inzicht in de mogelijkheden van mobiele apparaten

Bij het ontwerpen van mobile first e-learning is het belangrijk om de mogelijkheden van de mobiele apparaten te begrijpen die de leerlingen zullen gebruiken.

Dit omvat de beperkingen van de hardware, de software, het netwerk en het type inhoud dat kan worden weergegeven. Net als de instelling en formaten van SCORM-bestanden

De schermgrootte varieert ook naargelang het toestel en kan gaan van enkele inches tot meer dan 12 inches.

Het is belangrijk om de mogelijkheden van elk toestel te begrijpen omdat dit een invloed heeft op de gebruikerservaring en de manier waarop de e-learning inhoud wordt weergegeven.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de beperkingen van de hardware en software bij het ontwerpen van mobile first e-learning.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Korte en boeiende inhoud gebruiken

Mobile first e-learning moet ontworpen zijn om leerlingen te betrekken door middel van korte en interactieve inhoud.

Dit komt omdat mobiele gebruikers een korte aandachtsspanne hebben en vaak worden afgeleid.

Daarom moet mobielvriendelijke e-learning content kort en makkelijk te verteren zijn. Bovendien moet aantrekkelijke e-learning content, zoals:

  • interactieve quizzen,

  • SCORMS, spelletjes,

  • en video's leren,

    kan helpen om de aandacht van de leerling vast te houden.

Het is belangrijk om te kijken naar de statistieken over apparaatgebruik om te zien hoe mensen mobiele apparaten gebruiken, omdat dit kan helpen bij het bepalen van de strategie voor het ontwerpen van mobile first e-learning.

Mensen spenderen bijvoorbeeld gemiddeld 3 uur en 25 minuten per dag op hun smartphone.

Dit betekent dat leerlingen die content openen op een smartphone waarschijnlijk minder tijd zullen doorbrengen op elke pagina dan leerlingen die een desktop gebruiken.

Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de lengte van content en deze op te splitsen in kortere segmenten. Het gebruik van video's, visuals en geluid zal ook helpen om de betrokkenheid en de effectiviteit van mobielvriendelijke content te verhogen.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Ontwerp eerst mobiel

Er zijn veel parameters om rekening mee te houden. De grootte van de informatie-elementen en de contrasterende kleuren voor een perfecte leesbaarheid.

Maar het is ook belangrijk om de e-learningformaten te kiezen die het meest geschikt zijn voor mobiele apparaten: video's, SCORMs, audio, podcasts, webinars... en om interactiviteit zoals videoquizzen te gebruiken.

Het is belangrijk om te begrijpen dat mobiele of desktop hardware een grote invloed heeft op het gedrag en de houding van lerenden.

Videobeoordeling is ook een zeer effectief en innovatief hulpmiddel.

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Mobiele interacties benutten

Interactieve e-learning content die gebruik maakt van mobiele interacties, zoals interactieve video's of verschillende activiteiten, is een geweldige manier om lerenden te betrekken en effectief content te leveren.

Het is belangrijk om interactieve inhoud toe te voegen om leerlingen gefocust en betrokken te houden en hen te helpen effectief de inhoud te leren met een betere retentie van de informatie.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de mogelijkheden van het apparaat bij het gebruik van mobiele interacties. Apparaten met een aanraakscherm zijn bijvoorbeeld een must voor mobiele interacties. Video's zijn universele oplossingen!

Een andere manier om leerlingen te betrekken bij mobiele interacties is het gebruik van pushmeldingen. Pushmeldingen zijn meldingen die naar het mobiele apparaat worden gestuurd.

Ze zijn een geweldige manier om de leerling betrokken te houden en op de hoogte te houden van de inhoud.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Visuals inzetten voor mobiele e-learning

Visuals zijn een effectieve manier om informatie over te brengen, omdat ze de leerling erbij betrekken en de boodschap effectiever overbrengen.

Bij het ontwerpen van mobile first e-learning is het belangrijk om visuele content op te nemen, omdat dit een van de meest effectieve manieren is om lerenden te betrekken.

Er zijn veel verschillende soorten visuele inhoud die gebruikt kunnen worden voor e-learning, zoals afbeeldingen, grafieken, diagrammen, video's en animaties.

Het is belangrijk om rekening te houden met de schermgrootte en de schermoriëntatie van het toestel wanneer je visuele inhoud toevoegt.

De schermgrootte van het toestel zal namelijk een invloed hebben op de grootte van de weergegeven inhoud en of die op het scherm past. Ik adviseer om een horizontale positie overeen te komen voor een volledige ervaring.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Videogebaseerd leren voor mobiel omarmen

Op video gebaseerde e-learninginhoud is een geweldige manier om de leerling te betrekken, informatie te verstrekken en inhoud op te delen in kortere segmenten.

Het is echter belangrijk op te merken dat videocontent een aanzienlijke hoeveelheid bandbreedte in beslag neemt.

videogebaseerde inhoudDus heb je een oplossing zoals het Learning Lab nodig om de video opnieuw te berekenen en te formatteren om een vloeiende stream te leveren.

Het Learning Lab biedt: Live opname, videobeoordeling, videoquiz, webinars, podcast... En meer!

Video is het meest effectieve en impactvolle leermiddel voor mobiel.

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Een mobielvriendelijke gebruikersinterface maken

Bij het ontwerpen van mobile first e-learning is het belangrijk om rekening te houden met de gebruikersinterface (UI) van de inhoud en van het leermanagementsysteem.

Dit kan namelijk invloed hebben op de gebruikerservaring en op de effectiviteit van de inhoud.

Het is belangrijk om een gebruikersinterface te ontwerpen die gemakkelijk te navigeren en te begrijpen is. Het moet intuïtief zijn!

Dit kan door gebruik te maken van een consistent kleurenschema, lettertype en beeldmateriaal voor alle inhoud.

Het is ook belangrijk dat de gebruikersinterface gemakkelijk te gebruiken is, zelfs als je een mobiel apparaat gebruikt.

Het is ook belangrijk om de inhoud kort te houden. En het is beter om een webapp te gebruiken in plaats van een native applicatie voor meer flexibiliteit en wendbaarheid.

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Responsief ontwerp implementeren

Bij het ontwerpen van mobile first e-learning is het belangrijk om te overwegen of het ontwerp responsive zal zijn.

Een responsive design is een e-learning ontwerp waarbij de inhoud verandert op basis van het apparaat dat de leerling gebruikt.

Het Learning Lab LMS zorgt voor dit aspect als je onze Authoring Tool gebruikt om de inhoud te creëren.

Een responsive design is geen vereiste voor mobile first e-learning en zal niet nodig zijn voor alle e-learning content. Het is belangrijk om te overwegen of een responsive design nodig is en of het voordelig is voor de inhoud.

Als een responsive design gewenst is, is het belangrijk om de content te testen om er zeker van te zijn dat het nog steeds een goede ervaring biedt voor de lerende.

 

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more

Conclusie

Mobile first e-learning is een effectieve manier om leerlingen onderweg van digitale inhoud te voorzien.

Het is belangrijk om na te denken over de beste strategieën om mobile first e-learning te ontwerpen om de digitale leerervaring voor leerlingen te verbeteren.

Dit omvat het begrijpen van de mogelijkheden van mobiele apparaten en de beperkingen van de hardware en software, het gebruik van korte en boeiende content, het optimaliseren van content voor het apparaat van de gebruiker, het benutten van mobiele interacties, het gebruik van visuals voor mobiele e-learning en het omarmen van videogebaseerd leren voor mobiel. Met deze tips en trucs kan mobile first e-learning worden ontworpen om boeiender en effectiever te zijn voor lerenden.

Met het Learning Lab krijg je een innovatief Learning Management Systeem ondersteund door een groot team van experts in eLearning Design.

Daag ons uit!

Audio Block
Double-click here to upload or link to a .mp3. Learn more
Previous
Previous

Een uitgebreide gids voor bedrijven over de opleiding van werknemers

Next
Next

Learning Management System-trends voor 2023