De 9 stappen van het ontwikkelingsproces van e-learning content

Met de groeiende populariteit van eLearning platforms is het geen verrassing dat bedrijven gebruik willen maken van de vele voordelen en dat leren via eLearning een essentieel onderdeel is geworden van de hedendaagse bedrijfscultuur.

Nu steeds meer bedrijven eLearning in hun bedrijfscultuur willen integreren, wordt de noodzaak om snel eLearning-content te ontwikkelen steeds belangrijker.

Om aan deze behoefte te voldoen, moet het ontwikkelingsproces eenvoudig en gestroomlijnd zijn, zodat u uw eLearning-content snel kunt ontwikkelen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Bekijk de tien stappen

E-LEARNING AGENCY - E-LEARNING PLATFORM

The 9 Steps Of Elearning Content Development Process.


1) Bepaal het doel van je Elearning Inhoud

Een eLearning-ontwikkelaar moet betrokken zijn bij het definiëren van doelen voor zowel interne als externe factoren. Interne factoren zijn die factoren die gericht zijn op de ontwikkeling van het leren zelf, terwijl externe factoren die factoren zijn die gelinkt zijn aan de behoeften van het bedrijf.

Het definiëren van deze doelen is een essentieel onderdeel van elk effectief eLearning contentontwikkelingsproces. Als je geen duidelijk idee hebt van wat je probeert te bereiken, zal je inhoud daar waarschijnlijk onder lijden.

Bekijk wat werkt en wat niet werkt in je huidige trainingsaanpak, zorg ervoor dat je sterke en zwakke punten identificeert en welke processen het beste werken voor elke situatie.

Gebruik je onderzoeksresultaten om een aantal specifieke stappen uit te stippelen voor het ontwikkelen van nieuwe eLearning-content, zodat iedereen die betrokken is bij je organisatie begrijpt waarom het zo belangrijk is om te leren van eerdere fouten.

Je nieuw ontwikkelde doelstellingen zullen de vereisten schetsen die nodig zijn voor personen die aan nieuwe inhoud werken, wat betekent dat iedereen een gelijkaardig pad volgt tijdens de creatiefase.


2) Gegevens verzamelen voor de ontwikkeling van uw eLearning-inhoud

De volgende stap in de ontwikkeling van eLearning content is het verzamelen van gegevens. Dit betekent dat je moet uitzoeken wat je gebruikers willen, hoe ze leren en wat hun functie is.

Als je bijvoorbeeld een training ontwikkelt voor een HR-afdeling, kan het zinvol zijn om iemand van die afdeling met lerenden te laten praten en vragen te stellen over hoe ze graag willen dat dingen worden geleverd (korte video's of diavoorstellingen) en waar ze in hun werk moeite mee hebben.

Je moet ook de prestatiecijfers analyseren om te beoordelen op welke gebieden het meest behoefte is aan training. Dit zorgt ervoor dat je doelgroep goed vertegenwoordigd is tijdens het ontwikkelen van de inhoud.

eLearning Agentschap


3) Storyboard maken voor de ontwikkeling van uw eLearning-inhoud

Je moet beginnen met een storyboard dat al je multimediaonderdelen bevat. Je zou de meeste al ontwikkeld moeten hebben voor je leerdoel, maar het is belangrijk om ze te bekijken en te bevestigen welke je gaat gebruiken.

Zorg ervoor dat je afbeeldingen, video- en audioclips, animaties en meer toevoegt voor elke stap in het ontwikkelingsproces van je eLearning content.

Een goede vuistregel is om ervoor te zorgen dat bij elke schermafbeelding of afbeelding minstens één vorm van multimedia hoort (en zorg ervoor dat die gemakkelijk toegankelijk zijn).

Het kan verleidelijk zijn om meer media toe te voegen dan nodig is, maar vergeet de doorstroming en impact niet - je wilt dat leerlingen zo snel mogelijk door je cursus heen komen.


4) Geluidseffecten en muziek toevoegen aan je eLearning contentontwikkeling

Geluidseffecten en muziek zijn belangrijk voor een boeiendere ervaring voor leerlingen. Denk aan het kijken naar een film zonder geluidseffecten of achtergrondmuziek. Dat zou nogal saai zijn, toch?

Geluidseffecten en muziek toevoegen aan je eLearning cursus kan de cursus leuker maken, wat leidt tot betere resultaten. Wees echter voorzichtig dat je het niet overdrijft! Niemand wil dat zijn oren gebombardeerd worden met harde geluiden uit alle richtingen.

Net als bij visuele inhoud (d.w.z. afbeeldingen) wil je deze elementen met mate gebruiken, zodat ze je algemene boodschap versterken in plaats van je publiek ervan af te leiden.

Als er geen reden is om geluidseffecten of muziek toe te voegen, voeg ze dan niet toe. Zo simpel is het. En maak je geen zorgen als je nog niet zo goed bent in het maken van audio/visuals, er zijn genoeg geweldige tools die je kunnen helpen.

eLearning Agentschap


5) Animaties toevoegen aan je Elearning-inhoud

Animaties zijn niet alleen een manier om je publiek te vermaken, maar ook krachtige hulpmiddelen om een meer interactieve ervaring te creëren. Ze zijn ook een uitstekende manier om leerlingen te betrekken en hen gefocust te houden op relevante onderwerpen.

Als je bijvoorbeeld de negatieve effecten van lichaamsbeweging bespreekt, toon dan iemand met kramp of overbelasting. Als je de voordelen van bepaalde vitamines wilt bespreken, voeg dan animaties toe die laten zien dat die vitamines een positief effect hebben op gezonde cellen of systemen in ons lichaam.

Heb er plezier in en wees niet bang om creatief te zijn! Je zult merken dat zelfs relatief korte animaties betere resultaten opleveren dan één langere video, gewoon omdat ze lerenden aantrekken en ervoor zorgen dat ze willen blijven kijken.


6) Interactiviteit en actie toevoegen aan je Elearning-inhoud

De beste manier om je eLearning inhoud interessanter te maken is door interactiviteit toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich niet vervelen terwijl ze je cursus doornemen.

Een gemakkelijke manier om dit te doen is door na een bepaald onderdeel een quiz of spel te maken. Op die manier kunnen ze bekijken wat ze hebben geleerd en tegelijkertijd hun vaardigheden verbeteren.

Je kunt ze ook vragen hoe ze zouden omgaan met bepaalde situaties die zich in het echte leven kunnen voordoen, wat ze dwingt om na te denken en meer te leren dan alleen instructies te volgen die in tekstvorm worden gegeven.

elearning agentschap


7) Valideer uw Elearning cursussen door middel van testen

Voor je begint met het maken van een e-learning cursus, wil je eerst je idee testen. Je kan enkele collega's of klanten vragen of ze geïnteresseerd zouden zijn in een cursus over een onderwerp dat vergelijkbaar is met wat je van plan bent. Als dat zo is, geweldig! Bereid je voor op de ontwikkeling van inhoud.

Maar als dat niet het geval is, ga dan terug naar stap één en bedenk een nieuwe aanpak voordat je verdergaat. Het is veel duurder en tijdrovender om een cursus uit te bouwen en er dan achter te komen dat niemand hem wil dan om hem eerst te valideren.

Bovendien, zelfs als mensen nu nog niet zo geïnteresseerd zijn, kunnen ze dat wel worden naarmate je je cursussen verder ontwikkelt - maar alleen als je ervoor kunt zorgen dat ze het opmerken in hun inbox of online dashboard.

Het is jouw taak om hen te helpen waarde te vinden in de kleine hoeveelheid informatie die je kiest om te delen in elke fase van de ontwikkeling van de inhoud. Als je eenmaal hebt bevestigd dat dit waardevol is, ga dan je gang en bouw je prototype uit.


8) Je Elearning-inhoud bijschaven en publiceren

Voordat je iets publiceert voor het ontwikkelingsproces van eLearning content, moet je jezelf afvragen of het echt nuttig is, of het enige amusementswaarde heeft, of dat je gebruikers duidelijke en bruikbare stappen kunt geven om hun doelen te bereiken.

Als je op minstens één van deze vragen ja kunt antwoorden, zorg er dan voor dat alles beknopt, gemakkelijk te lezen en echt de moeite waard is om te lezen. Alles minder dan dat is een oefening in verspilde tijd en moeite.

eLearning Agentschap


9) Evalueer resultaten en verbeter je e-learninginhoud

Er gaat veel tijd en geld zitten in het creëren van content. Om het rendement op je investering te maximaliseren, moet je voortdurend evalueren en verbeteren wat je doet. Wat gebruiken mensen eigenlijk? Waar hebben ze moeite mee? Hoe wordt het gebruikt (en niet gebruikt)? Hoe ziet succes eruit? De antwoorden op deze vragen zullen je toekomstige inspanningen helpen sturen.

Het heeft geen zin om eLearning-content te blijven publiceren waar mensen geen actie op ondernemen of die ze niet graag gebruiken - investeer in plaats daarvan in het creëren van effectievere elearning-ervaringen voor lerenden.

Kortom, creëer niet alleen content, maar creëer een leerervaring die resultaten oplevert.


Hoe kan het TheLearning LAB elearning platform helpen?

De ontwikkeling van eLearning content is een van de specialiteiten van TheLearning LAB. Van ontwerp en concept tot integratie, wij zijn ervaren en toegewijd aan het leveren van uitstekende eLearning content.

Onze instructieontwerpers en projectmanagers maken gebruik van best practices uit de sector bij het ontwikkelen van effectieve en relevante eLearning-cursussen die voldoen aan uw bedrijfsdoelstellingen.

Previous
Previous

9 Tips om uw werknemers te betrekken bij onboarding en training

Next
Next

9 Tips voor een effectief User Experience Design in Elearning