9 Tips voor een effectief User Experience Design in Elearning

Online leren en e-learning zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs, dankzij het gemak dat ze zowel studenten als leerkrachten bieden.

De ervaring van e-learning kan echter heel anders zijn dan klassikale lessen, en dit verschil kan een invloed hebben op hoe goed leerlingen materialen leren.

User experience (UX) design speelt een belangrijke rol bij het creëren van effectieve online leerervaringen door ervoor te zorgen dat gebruikers de informatie of tools die ze nodig hebben om hun cursuswerk te voltooien zo gemakkelijk mogelijk kunnen vinden en gebruiken.

Hier zijn negen tips voor een effectief UX-ontwerp voor online leren en e-leeromgevingen.

eLearning Agentschap


1) Consistentie is de sleutel in UX-ontwerp voor elearning

Bij UX gaat het erom dat je in de hoofden van gebruikers kruipt. Om dat te doen, helpt het om hun gedrag te begrijpen en wat ze verwachten. Gebruik eLearning platforms zoals TheLearning LAB die al lang genoeg bestaan om een solide reputatie op te bouwen en een goed user-experience design.

Zorg ervoor dat je weet wat je leerlingen verwachten van online leren - wat is logisch en wat lijkt niet logisch of gewoon verkeerd? Raak vertrouwd met veelgebruikte termen zoals user experience (UX) of user interface design (UI).

Dit zijn belangrijke onderdelen van een goed ontwerp voor online leren. Een goed platform is in staat om deze belangrijke elementen te integreren in alles wat ze doen - het uiterlijk, het gevoel en de algemene structuur van de content moet de verwachtingen rond consistent gebruik versterken.

ELEARNING AGENCY - ELEARNING PLATFORM

9 Powerful Tips for Effective User Experience Design In Elearning.


2) Houd het eenvoudig, rechttoe rechtaan

In design betekent KISS dat je het simpel en eenvoudig houdt. Dat is wat je gebruiker wil. Dat is wat hen succesvol zal maken in hun taak. Als je interface onoverzichtelijk, verwarrend of moeilijk te gebruiken is, zullen mensen afhaken voordat ze hun taak hebben voltooid.

Duidelijke instructies en een eenvoudige interface zijn essentiële elementen van online leren die in elke cursus moeten worden ontworpen. Als ontwerper ben je verplicht om lerenden te helpen hun doelen te bereiken en dat begint met user experience (UX) design in e-learning ontwikkeling.

Je kunt overwegen om een professionele UX-specialist in te huren voor aspecten als lay-out, afbeeldingen, stroomdiagrammen, enzovoort, maar je moet zelf betrokken raken als het gaat om onderwerpen als kleurkeuze of lettertypeselectie. Huur iemand in met bewezen expertise op het gebied van online leren die begrijpt hoe deze keuzes de behoeften en doelstellingen van gebruikers beïnvloeden.

elearning agentschap


3) Vasthouden aan de basiselementen bij het ontwikkelen van Elearning-inhoud

Als je een effectieve leerervaring wilt creëren, begin dan met je opties te beperken tot de kernelementen. Als je te veel toeters en bellen toevoegt of als je product te ingewikkeld is, zal het moeilijk zijn voor gebruikers om te begrijpen hoe het werkt en hoe ze hun doelen kunnen bereiken.

Om online leren te maximaliseren, moet je de dingen eenvoudig houden. Kies alleen het noodzakelijke en ga dan verder.

elearning agentschap


4) Laat zien, niet vertellen tijdens het maken van je elearningcursussen

Het is makkelijk om mensen te willen vertellen over je idee en ze er enthousiast over te maken. Maar verhalen zijn niet altijd de beste manier om user experience (UX) design over te brengen. Laat gebruikers in plaats daarvan zien hoe een product werkt door interactieve prototypes of wireframes te gebruiken. Dit zijn visuele weergaven van hoe een website of app eruit zou zien, waarmee je de belangrijkste functies en functionaliteit kunt benadrukken zonder al te veel prijs te geven.

Ze helpen UX-concepten in realtime te illustreren, zodat gebruikers je product op hun eigen voorwaarden kunnen verkennen. Dit vertaalt zich in meer betrokken leerlingen die een duidelijk idee hebben van waar ze naartoe moeten met hun vaardigheden.

Hoe meer gebruikers het gevoel hebben dat ze controle hebben over hun leerproces, hoe groter de algemene tevredenheid over je content. En als die tevreden cursisten zich inschrijven voor meer cursussen of je diensten aanbevelen aan anderen, is dat ook goed voor de business! De voordelen zijn wederzijds: tevreden cursisten = tevreden organisaties.


5) Beknibbel niet op de grote dingen bij het maken van elearningcursussen

Als je online leren zo effectief mogelijk wilt maken, is het belangrijk om een aantal ontwerpprincipes in gedachten te houden. Het is bijvoorbeeld van cruciaal belang dat je snelheidsdrempels of onnodige obstakels uit je gebruikersinterface (UI) verwijdert. Als je gebruikers vastlopen tijdens een deel van hun ervaring, loop je het risico dat je ze helemaal kwijtraakt en dat ze niet meer terugkeren.

Bij het ontwerpen van UX voor online leerprogramma's moet je niet beknibbelen op iets dat zou kunnen afleiden van een goede functionaliteit - de moeite is het waard. Een onbruikbaar ontwerp zal er immers voor zorgen dat leerlingen snel gefrustreerd raken over je merk en hun interesse verliezen in de diensten die je aanbiedt.

De beste aanpak? Wees geduldig en houd je aan beproefde regels voor webdesign. Een snelle zoektocht op Google kan je veel inspiratie geven, maar vergeet niet dat het perfectioneren van je UI tijd kost!

De tijd die je vooraf investeert, betaalt zich echter exponentieel terug wanneer je klanten tevreden blijven.

elearning agentschap


6) Mensen zijn multitaskers

Het eerste en belangrijkste om te onthouden is dat mensen die online leren al met iets anders bezig zijn. Ze lezen een e-mail, volgen sociale media of kijken naar een YouTube-video - ze zijn per definitie aan het multitasken.

Als je een cursus ontwerpt, moet deze dus eenvoudig genoeg zijn om te volgen met slechts af en toe een blik op je scherm.

Onderzoek toont aan dat we ons eigenlijk maar op één taak tegelijk kunnen concentreren; hoewel we soms met twee taken tegelijk kunnen jongleren (zoals autorijden terwijl we praten) hebben onze hersenen de neiging om zonder enige mentale inspanning van de ene naar de andere taak te springen.

Als je een online leerervaring ontwerpt, zorg er dan voor dat gebruikers zo min mogelijk hoeven te springen.

Plaats essentiële tools vooraan in je programma en laat gebruikers instellingen wijzigen of extra inhoud creëren in kleinere vensters die ze buiten het scherm kunnen plaatsen tijdens meer diepgaand materiaal.

De kans is groot dat als gebruikers zich te ver van de hoofdzaak moeten verwijderen, ze toch niet de moeite nemen om iets nieuws te proberen. Maak het ze gemakkelijk, zodat ze lang willen blijven!

ELearning Agentschap


7) Esthetiek telt en het ontwerp van je elearning cursus is belangrijk

Als het aankomt op UX-ontwerp, is schoonheid echt in het oog van de toeschouwer. Er zijn echter een aantal aspecten van het ontwerp van een site die universeel geliefd zijn bij alle gebruikers.

Dit zijn onder andere esthetische elementen zoals kleurenpaletten en lettertypen, maar ook gebruiksverbeteringen zoals het soepel scrollen van pagina's en intuïtieve modale vensters.

Denk aan je publiek wanneer je deze elementen creëert - online lerenden zijn vaak jonger dan traditionele studenten en je wilt misschien een interface kiezen die populaire toepassingen weerspiegelt die gericht zijn op hun generatie.

Omgekeerd kunnen oudere leerlingen een meer volwassen lay-out met minder afbeeldingen en toeters en bellen waarderen. Het doel van esthetiek is om een algehele aangename ervaring te creëren; vermijd om er te schattig of trendy mee te worden! Blijf in plaats daarvan bij wat je weet dat het beste werkt.

Als je ergens niet zeker van bent, vraag dan iemand anders om naar je werk te kijken en hun mening te vragen.

elearning ontwerpbureau


8) Flexibiliteit en maatwerk zijn belangrijk in UX-ontwerp voor eLearning

Het lijdt geen twijfel dat online leren een krachtige manier is om meer mensen te bereiken en te betrekken, tegen lagere kosten en met meer impact. Wat ook duidelijk is, is dat online lerenden geen kant-en-klare mensen zijn.

Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor iedereen. Geef leerlingen manieren om hun ervaring aan te passen door dingen zoals lettertypes en thema's aanpasbaar te maken of door ze manieren te geven om hun inhoud te herschikken of te organiseren (zoals slepen en neerzetten).

Vraag gebruikers wat ze willen van je product en geef het ze dan. Zelfs als het alleen op aanvraag beschikbaar is - zelfs als je denkt dat die functies niet gebruikt zullen worden - kan het aanbieden van aanpassingen je helpen om klanten te behouden.

Als iets niet werkt voor klanten, verander het dan! En onthoud: je klanten hebben niet altijd gelijk, maar ze zijn altijd je gids bij het ontwikkelen van nieuwe producten of ervaringen; ze zijn vaak experts van hun eigen context, dus vraag hun mening!


9) Test en experimenteer altijd tijdens het ontwerpen van je elearningprogramma

Hoewel er geen vervanging is voor een goede informatiearchitectuur en een effectief ontwerp, kan testen een grote bijdrage leveren aan de garantie dat je UX werkt zoals bedoeld. En met zo veel tools die beschikbaar zijn om je te helpen (zelfs tegen lage of geen kosten), is er echt geen excuus om het niet te doen.

Je zult versteld staan hoeveel sneller en goedkoper testen is in vergelijking met herontwerpen (wat vaak een duur en tijdrovend proces is).

Maak je software testbaar voordat je het bouwt en test vroeg en vaak. Wat voor het testen een onbelangrijk detail leek, kan veranderen in een enorme fout zodra je ziet hoe het er op het scherm uitziet of aanvoelt.

Testen helpt je dichter bij een optimale oplossing te komen; en als er niets anders is, geeft het je waardevolle gegevens om toekomstige iteraties beter te maken.

Onthoud: weet altijd waarom je doet wat je doet... en zorg ervoor dat die redenen nog steeds gelden na het testen! Hoe beter je beslissingen zijn onderbouwd, hoe beter dingen zullen blijven werken vanaf dat moment.

elearning ontwerpbureau


Conclusie

De sleutel tot effectief UX-ontwerp is ervoor te zorgen dat je gebruikers zich betrokken voelen bij wat ze aan het doen zijn, zodat ze hun activiteit afronden met een gevoel van voldoening. Bovendien kun je, door je leerlingen betrokken en geïnteresseerd te houden, voorkomen dat ze hun interesse verliezen in wat ze aan het doen zijn.

Als een leerling zijn interesse in een online cursus verliest, zal het heel moeilijk zijn om hem of haar de cursus te laten afmaken. Daarom is een goed ontwerp van de gebruikerservaring zo belangrijk. Met deze tips kun je studenten meer betrokken houden bij je materiaal en een meer gepersonaliseerde leerervaring creëren.

Bovendien kunt u gebruik maken van het TheLearning LAB Elearning platform waarmee u op maat gemaakte e-learning cursussen kunt maken die boeiend, adaptief en interactief zijn. Een van onze sterkste punten is ons vermogen om een zeer effectief gebruikerservaringontwerp te maken. Het resultaat: meer betrokkenheid, hogere conversie en minder opleidingskosten.

Previous
Previous

De 9 stappen van het ontwikkelingsproces van e-learning content

Next
Next

5 tips om te starten met e-learning voor bedrijven