Training en ontwikkeling in personeelsmanagement

Een belangrijke functie van de personeelsafdeling van elke organisatie is training en ontwikkeling. Training is een aspect dat te maken heeft met het onderwijzen en instrueren van werknemers over het technische deel van hun baan. Werknemers kunnen worden getraind in het gebruik van specifieke machines en vaardigheden die nodig zijn om het werk uit te voeren.

Ze kunnen ook worden getraind in processen en taken die de efficiëntie verbeteren. Ontwikkeling, aan de andere kant, is meer gerelateerd aan leidinggevende functies. Het is de groei van de werknemers, in termen van opleiding en op een holistische manier naar leidinggevende posities. De rol van de personeelsafdeling in ontwikkeling is gerelateerd aan aanpassingsvermogen, inzicht, leiderschap, houding en menselijke relaties.

RH Opleiding & Ontwikkeling - E-learning LMS-bureau


Soorten opleidings- en ontwikkelingsprogramma's

Opleidings- en ontwikkelingsprogramma's worden ontworpen volgens de eigenaardigheden van de organisatie. Daarom verschillen ze van organisatie tot organisatie. Factoren die van invloed zijn op trainingsprogramma's zijn het type, de vaardigheden en het functieprofiel van de werknemer en de doelen van de training. Over het algemeen worden opleidings- en ontwikkelingsprogramma's onderverdeeld in twee hoofdgroepen: programma's buiten de werkplek en programma's op de werkplek. Organisaties passen verschillende trainingsmethoden toe op hun werknemers, die geschoolde operators en werknemers kunnen zijn, en toezichthoudend en leidinggevend personeel. Voor geschoolde operators en arbeiders zijn de gebruikelijke trainingsmethoden stagetraining, live demo technische training, on-the-job rotatietraining en algemene on-the-job training.

Voor toezichthoudend en leidinggevend personeel zijn de gangbare digitale trainingsmethoden groepsdiscussies, conferenties, casestudies, lezingen en rollenspellen.

Er kunnen bijzondere trainingsmethoden worden gebruikt om leidinggevend personeel te trainen. De methoden zijn meestal gericht op specifieke vaardigheden. Ze omvatten managementspellen, die gericht zijn op besluitvormingsvaardigheden; gevoeligheidstraining gericht op menselijke relaties, het begrijpen en beïnvloeden van werknemersgedrag; programma's gericht op het identificeren van potentiële leidinggevenden; simulatie en rollenspel, evenals programma's gericht op menselijke relaties en leidinggevende vaardigheden.

Digitaal trainingsbureau


Trainingsprogramma's voor werknemers in verschillende organisaties kunnen ook onder een van de volgende categorieën vallen:

  • Kwaliteitstraining: Dit type training wordt meestal uitgevoerd door organisaties in de productiesector. Het programma richt zich op het leren van werknemers om defecte en ondermaatse goederen te identificeren om de productiekwaliteit te handhaven.

  • Soft skills training: Deze programma's richten zich op zachte vaardigheden, zoals communicatievaardigheden en persoonlijkheidsontwikkeling.

  • Vaardigheidstraining: Vaardigheidstrainingsprogramma's zijn gericht op het verwerven van de vaardigheden die nodig zijn voor een bepaalde functie.

  • Teamtraining: Teamleden kunnen trainingen volgen die gericht zijn op het verbeteren van teamwork en de algehele efficiëntie van het team.

  • Technische opleiding: Deze programma's richten zich op de technische aspecten van het werk. Tijdens dergelijke programma's worden werknemers getraind in het gebruik van specifieke technologieën of producten.

  • Professionele training: Professionele training is bedoeld om werknemers uit te rusten in steeds veranderende industrieën en te veranderen met de nieuwste kennis en vaardigheden. Deze trainingsprogramma's komen voor in industrieën en sectoren zoals geneeskunde en onderzoek.


Belang van training

  • Digitale training rust werknemers uit met de vereiste kennis en vaardigheden. Met training kan de kwantiteit en kwaliteit van een personeelsbestand worden verbeterd.

  • Met digitale training worden medewerkers efficiënter en kunnen ze hun doelen in kortere tijd bereiken.

  • Opgeleide medewerkers hebben minder toezicht nodig en kunnen beter werken onder minimale supervisie.

  • Getraind personeel is efficiënter dan ongetraind personeel.

  • Tijdens digitale training kunnen hoogopgeleide en gemotiveerde medewerkers worden geïdentificeerd en opgemerkt voor leidinggevende en leiderschapsposities.

  • Digitale training verbetert het moreel en de werktevredenheid van werknemers.


Belang van ontwikkeling

  • Stimuleert groei op lange termijn van de organisatie in de richting van haar doelen.

  • Omdat ontwikkeling zich richt op management- en algemene leiderschapscapaciteiten en -doelen, zorgt het ervoor dat de organisatie op elk moment medewerkers heeft die getraind en voorbereid zijn om beschikbare managementposities in te nemen.

  • De management- en leiderschapsvaardigheden die goed zijn ontwikkeld tijdens ontwikkelingsactiviteiten kunnen worden toegepast in routineactiviteiten om de efficiëntie van de organisatie te verbeteren.

  • Met routinematige ontwikkelingsactiviteiten worden werknemers blootgesteld aan de hoogste normen en praktijken van hun vakgebied. Dit levert hoogopgeleide professionals op.

Tot slot kan het belang van training en ontwikkeling in elke organisatie niet genoeg benadrukt worden. Met deze twee zullen bedrijven altijd de beste handen en geesten hebben om een grote verscheidenheid aan taken uit te voeren.


Wij produceren content die gemaakt is voor de bedrijfswereld, met de menselijke ervaring voorop.

Laat ons bureau u helpen innovatieve, authentieke en boeiende eLearning-inhoud te ontwerpen die is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van uw cursisten. Neem nu contact met ons op!

Previous
Previous

Hoe over te schakelen van klassikale training naar virtuele training

Next
Next

Hoe kiest u een LMS voor uw organisatie?