Hoe uw e-Learning ervaringen evalueren

Wanneer bedrijven investeren in digitale training, e-learning platform en ontwikkeling voor hun werknemers, verwachten ze resultaten te zien die aangeven dat het digitale trainingsproces succesvol was.

Helaas beschikken deze organisaties niet over de juiste e-learning tools of praktijken om de effectiviteit van deze digitale trainingsprogramma's te meten, afgezien van de typische traditionele meetgegevens zoals de voltooiing en score van e-learning cursussen.


E-Learning Platform

Hoewel het begrijpelijk is dat sommige e-learning systemen en technologie op die manier ontworpen zijn, geven deze statistieken op geen enkele manier een betekenisvol inzicht in de competentie van de e-learners, de gedragsveranderingen bij de lerenden of de organisatorische impact van de e-learning training.

Studenten kunnen een e-learning cursus afronden, maar het kan moeilijk zijn om te achterhalen of de digitale training resulteerde in de gewenste gedragsverandering, wat het doel zou moeten zijn van de e-learning ervaring.


E-learning platform volgende generatie - TheLearning LAB


Succesvolle e-learning ervaringen moeten leiden tot verbeterde vaardigheden en een hogere productiviteit, wat zich meestal vertaalt in lagere kosten, hogere inkomsten en een verbeterd merk.

Het draait allemaal om e-learning doelstellingen!

Het is onwaarschijnlijk dat het louter afronden van een e-learning cursus en het kunnen beantwoorden van een paar willekeurige vragen tot deze resultaten zullen leiden.

Dus hoe kunnen docenten en organisaties weten wanneer het vereiste leren heeft plaatsgevonden? Om deze vraag te beantwoorden, moeten we rekening houden met de principes van monitoring en evaluatie en met enkele andere beproefde evaluatiemodellen voor leren.


E-Learning Agentschap - E-Learning Platform

Monitoring en evaluatie

Opvolging en evaluatie zijn processen waarbij informatie wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt om de doeltreffendheid van een programma of initiatief bij het bereiken van zijn doel na te gaan. Het idee achter deze aanpak is om een programma te verbeteren voor een maximale impact. Het helpt aan te tonen in welke mate een project zijn e-learning doelstellingen heeft bereikt (of niet). De principes van monitoring en evaluatie zijn geschikt voor een brede waaier van toepassingen en, in dit geval, de doeltreffendheid van leerervaringen. Hier zijn enkele manieren om de principes van M&E toe te passen op leren:

Doelstellingen definiëren: Voordat je iets anders doet, moet je doelen stellen om duidelijk te maken wat je wilt bereiken aan het einde van de digitale training. Om dit te doen, moet je drie essentiële vragen beantwoorden:

  • Welk probleem probeert het programma op te lossen?

  • Welke stappen worden genomen om dat probleem op te lossen?

  • Hoe kunnen belanghebbenden weten wanneer het programma succesvol is geweest in het bereiken van het probleem?

Deze vragen zullen helpen bij het definiëren van de doelen van het programma en zullen zowel de leerlingen als de belanghebbenden laten weten of het programma gewerkt heeft of niet.

Gegevens verzamelen:
Het verzamelen van gegevens moet beginnen vanaf het begin van de implementatie van het programma en dan verdergaan tijdens de hele duur van het programma. Dit zal helpen om de vooruitgang van het e-learning programma te bepalen.

Gegevens analyseren:
Vervolgens moeten de gegevens die in elke fase van het programma worden verzameld, worden geanalyseerd en gebruikt om het programma waar nodig aan te passen. Door de gegevens te analyseren en de nodige wijzigingen aan te brengen, kan de algemene impact van het programma worden verbeterd.

Bekijk het programma:
Vergelijk aan het einde van de e-learning cursus de gegevens die verzameld werden aan het begin van het programma om te bepalen of er gedragsveranderingen of verbeterde competenties zijn en wat er verbeterd kan worden in de toekomst.


Wat is evaluatie van e-learning?

e-Learning evaluatie verwijst naar het systematische proces van het analyseren en evalueren van de resultaten van digitale training en educatieve programma's. Het overkoepelende idee is om te bepalen in welke mate de gedefinieerde doelstellingen gerealiseerd zijn en hoe effectief de e-learning ervaring is. Het overkoepelende idee is om te bepalen in welke mate de gedefinieerde doelstellingen worden gerealiseerd en hoe doeltreffend de e-learning ervaring is.


Verschillende e-learning evaluatiemodellen werden ontwikkeld door e-learning en ontwikkelingstheoretici, die belangrijke evaluatiecriteria voorstellen met betrekking tot het microniveau (de e-learning ervaring zelf) en het macroniveau (de impact op de organisatie).

Voorbeelden van deze modellen zijn het leerevaluatiemodel van Kirkpatrick, het model van Philips, het model van Cathy Moore en Anderson voor e-learning evaluatie, enz.


Het Kirkpatrick-model is een van de populairste methoden voor het evalueren van leren en het beschrijft de criteria voor het evalueren van leerervaringen op vier niveaus: reactie, leren, gedrag en resultaten. Roger Kaufman breidde het Kirkpatrick-model uit met maatschappelijke impact.


E-Learning Agentschap - E-Learning Platform

Welke statistieken evalueer je?

Hoewel de bovenstaande criteria helpen om inzicht te verschaffen in hoe de leereffectiviteit kan worden gemeten, is het nog steeds nodig om aandacht te besteden aan een aantal andere statistieken, omdat deze vaak het succes (of anderszins) van een e-learning ervaring aangeven.

Als je vanaf het begin van het e-learning ontwerpproces doelstellingen hebt ontwikkeld, zou het geen probleem mogen zijn om te bepalen of het programma aan de verwachtingen heeft voldaan. Andere maatstaven om rekening mee te houden zijn onder andere:

Beoordelingen uitvoeren:
Beoordeel de capaciteiten van cursisten aan het begin van de digitale training en vergelijk deze aan het einde van de training door eenvoudige basisonderzoeken en kenniscontroles te ontwerpen om te zien of er verbetering is opgetreden.

Verbintenissen bijhouden:
Hoe goed heeft de cursist deelgenomen aan het trainingsprogramma? Kijk naar de afronding van e-learningcursussen; behaalde cijfers, mate van betrokkenheid (door klikken, bestede tijd en bijdrage aan discussieforums).

Meet resultaten:
Observeer de toename en afname van scores van leerlingen in verschillende stadia van de digitale training om te meten of ze de e-learningcursus begrijpen. Kijk ook uit naar een hogere productiviteit en verbeterde vaardigheden zoals blijkt uit snellere doorlooptijden en een hogere kwaliteit van het geleverde werk.

Gegevens analyseren:
Alle verzamelde gegevens van de leaderboards en de bereikte e-learning cursusniveaus, badges en beloningen tellen ook mee om het succes van een e-learning ervaring te evalueren.


Het kan helpen om een Next Generation e-learning platform zoals TheLearning LAB en technologie zoals xAPI te gebruiken.

De digitale gegevens die met xAPI worden verkregen, laten zien hoe deelnemers omgaan met een programma en andere platforms in de organisatie. Het kan alles bijhouden en vastleggen over de activiteiten van deelnemers met betrekking tot je cursus, inclusief hoe ze de cursus bekeken, hoe ze klikten, hoeveel tijd ze doorbrachten, wat ze opnieuw bekeken, enz.


E-Learning Agentschap - E-Learning Platform

Conclusie

In plaats van aan te nemen dat een e-learning programma succesvol is, kan het bewijzen van de effectiviteit helpen om te onthullen hoe goed een cursus presteerde en hoe deze kan worden verbeterd voor een maximale impact. Dit zal op zijn beurt leiden tot een groter rendement op investering voor organisaties en betere e-learning ervaringen voor lerenden.

Bel ons bij TheLearning LAB en laten we samen verbluffende cursussen maken en geweldige e-learning ervaringen leveren!

Previous
Previous

Hoe je echte interactiviteit in je e-Learning cursus kunt bereiken

Next
Next

Voordelen van video's in microlearning en hoe je boeiende eLearning-ervaringen creëert