Hoe je echte interactiviteit in je e-Learning cursus kunt bereiken

Interactiviteit is één van de grootste uitdagingen waarmee e-learning docenten en trainers vandaag geconfronteerd worden. Onderzoek toont aan dat de aandachtsspanne van e-learningleerders afneemt, waardoor het voor hen moeilijker wordt om cruciale concepten te assimileren en hun vaardigheden te verbeteren.

Daarom is het belangrijk om lerenden aan te moedigen om deel te nemen aan digitale training, en de manier om dit te bereiken is door je e-learning cursus interactiever te maken.

Door je e-learning cursus interactief te maken, zullen lerenden geen andere keuze hebben dan betrokken te raken en de nodige stappen te zetten in hun e-learning. Hier zijn vijf manieren om echte interactiviteit in je videocursussen te bereiken.


E-Learning Agentschap - E-Learning Platform

1. Samenwerking in groepen bevorderen

Een uitstekende manier om echte interactiviteit in e-learning te bereiken, is om elearningleerlingen met elkaar te laten samenwerken aan elearningprojecten. Ze moeten als groep samenwerken om de concepten die hen worden voorgesteld te begrijpen.

Samenwerking in een groep is een krachtige techniek die veel voordelen biedt. Als leerlingen bijvoorbeeld in een groep samenwerken, is de kans groot dat medeleerlingen concepten of ideeën beter uitleggen dan een docent of een leerkracht.

Bovendien maakt groepssamenwerking kritisch denken mogelijk, omdat het voor leerlingen gemakkelijker wordt om zich open te stellen en hun gedachten te delen om de lesstof beter te begrijpen.

Leerlingen zullen hun gedachten moeten ordenen om een samenhangend argument te presenteren dat hun boodschap kan overbrengen om hun medeleerlingen ervan te overtuigen dat hun argument steekhoudend is.

Dergelijke samenwerkingen vereisen ook dat leerlingen verschillende antwoorden kritisch analyseren terwijl ze nieuwe informatie opnemen en hun standpunten bijstellen als er nieuwe ideeën worden geïntroduceerd.

Om groepssamenwerking mogelijk te maken, moet je een reden creëren om samen te werken door ervoor te zorgen dat de taken complex, uitdagend, stimulerend en meerlagig zijn.

Je zult ook sociale mediafuncties zoals chat of forum in je e-learningplatform moeten integreren om leerlingen de kans te geven te communiceren en samen te werken.

Bovendien moet je als leerkracht overschakelen van een instructeur naar een coach die toezicht houdt op de groepssamenwerking om ervoor te zorgen dat elk team productief samenwerkt om een gemeenschappelijk doel te bereiken.


E-Learning Agentschap - e-Learning Platform

2. Vertakkingsscenario's gebruiken in e-learning

Vertakkingsscenario's zijn een effectieve en interactieve leerpraktijk die e-learningprofessionals al jaren gebruiken. Het is gewoon een e-learning aanpak waarbij leerlingen hun verworven kennis moeten toepassen via activiteiten om de gestelde uitdaging te overwinnen.

In deze scenario's moeten leerlingen vragen beantwoorden en beslissingen nemen, zodat ze hun kennis in een realistische context kunnen toepassen.

In de praktijk houden vertakkingsscenario's in dat leerlingen een test in meerdere fasen krijgen waarbij ze zelf bepalen hoe de cursus zal verlopen op basis van hun keuzes. Leerlingen krijgen een vraag voorgelegd met verschillende beslissingspunten en opties om het probleem op te lossen. Leerlingen bepalen dus het resultaat op basis van hun keuze en voorkeur.

Vertakkingsscenario's kunnen de interactiviteit in je e-learningcursus verbeteren door de betrokkenheid te verhogen en het behoud van de leerstof te verbeteren. Leerlingen zullen bovendien leren van hun fouten en hun vaardigheden zonder risico's proactief verbeteren.

Bij het ontwikkelen van vertakkingsscenario's is het belangrijk om je doel vanaf het begin te definiëren, omdat dit je zal helpen bij het ontwikkelen van verschillende leerpaden. Vergeet ook niet om levensechte situaties en personages te gebruiken waarmee leerlingen zich kunnen identificeren. Het kan ook helpen om mindmapsoftware of zelfs post-itbriefjes te gebruiken bij het plannen.


3. Integreer interactieve elementen op elke dia

 

Een online e-learningcursus zal moeilijk een grote betrokkenheid genereren zonder het gebruik van interactieve elementen. Je kunt verschillende elementen aan je cursus toevoegen en het is zinvol om ze op dia's of pagina's te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld de volgende elementen aan je cursus toevoegen:

 
  • Klikken en leren: Leerlingen kunnen op een woord, zin, alinea of afbeelding klikken om een pop-upbericht te zien.

  • Infografieken: Presenteer informatie op een visueel aantrekkelijke manier door diagrammen te gebruiken.

  • Video's: Maak video's die vragen stellen of aanvullende informatie bevatten om ideeën moeiteloos te versterken.

  • Vul de lege plekken in: Leerlingen kunnen gevraagd worden om zinnen aan te vullen door het juiste antwoord te kiezen.

  • Slepen en neerzetten: Gebruik één afbeelding en meerdere keuzes om kennis te versterken en beter te sorteren.


4. Gamify de e-learningervaring

Videospellen zijn meestal heel boeiend. Dat is de reden waarom kinderen er zo in opgaan dat ze andere belangrijke activiteiten overslaan.

Omdat het voor mensen gemakkelijker is om urenlang aan een game verslaafd te blijven, maar moeilijk om zich een paar minuten te concentreren op studeren, is het heel logisch om games te gebruiken voor je online e-learning cursussen.

Ze kunnen een element van plezier aan het leren toevoegen en lerenden enthousiast maken om je cursus te voltooien. Een van de andere voordelen die van games een effectief hulpmiddel voor e-learning maken, is het feit dat ze de motivatie verhogen.

Iedereen houdt ervan om te spelen en plezier te hebben, maar wanneer ze gebruikt worden bij het leren, kunnen de leerlingen leren terwijl ze spelen.

Om ze aan te moedigen om de cursus te volgen, kun je beloningen gebruiken om de motivatie te verhogen. Deze beloningen kunnen kleine cadeautjes zijn als ze een onderdeel van de training winnen of een medaillesysteem waarbij ze medailles kunnen winnen op basis van hun voortgang in de training.

Bovendien kun je andere elementen introduceren die lerenden zullen aanmoedigen om getraind te worden, zelfs zonder het te beseffen. Spelers zoeken bijvoorbeeld risico's, uitdagingen, beloningen en erkenning als ze een game spelen. Door deze elementen in je game op te nemen, kan je cursus echte interactiviteit bereiken.


 

TheLearning LAB Volgende Generatie E-Learning Platform


5. Gebruik interactieve quizzen

Door quizzen aan je online e-learning cursus toe te voegen, kun je de aandacht van de leerlingen vasthouden en hen betrokken houden bij je inhoud. Door hen de kans te geven om te falen bij het raden, kunnen quizzen de geheugencapaciteit van de leerlingen verhogen en hen motiveren om het beter te doen.

Van tijd tot tijd hun resultaten zien is een essentieel aspect van motivatie. Bovendien geven quizzen je inzicht in hun vooruitgang.

Hoewel sommigen beweren dat e-learning quizzen saai zijn en zelden goede resultaten opleveren, kun je ze boeiend en leuk maken door levensechte problemen te gebruiken waarmee leerlingen zich kunnen identificeren.

Je kan ook afwisselen tussen verschillende formaties zoals meerkeuzevragen, rapid-fire, trivia, invulvragen, drag-drop-sort, visuele beoordelingen, mind maps, flashcards en nog veel meer.


e-Learning Samenvatting

Het tijdperk waarin e-leerlingen achter een computer zitten en aandacht besteden aan saaie cursussen ligt ver achter ons.

Interactiviteit is nu alles en leerkrachten die hun cursussen effectief willen maken, moeten de deelname van e-leerders aanmoedigen.

Gelukkig kan het implementeren van de bovenstaande tips cursisten helpen om hun betrokkenheid te verhogen en meer succes te boeken bij het trainen van hun cursisten.


 

Bel ons bij TheLearning LAB en laten we samen verbluffende cursussen maken en geweldige e-learning ervaringen leveren!

Previous
Previous

Tips voor het ontwikkelen van e-learning content

Next
Next

Hoe uw e-Learning ervaringen evalueren