Effectieve quizzen voor digitale training
Digitale training voor werknemers is ongetwijfeld essentieel voor het succes en de toekomst van elk bedrijf. Maar wat nog belangrijker is, is hoe effectief de e-trainingen en quizzen zijn geweest. Succesvolle online training zorgt ervoor dat de vaardigheden van je werknemers scherp blijven, versterkt hun talenten en biedt hen de kennis en het vertrouwen dat ze nodig hebben om nu en in de toekomst goed te functioneren op de werkvloer. Ineffectieve digitale training daarentegen is een verspilling van middelen en tijd en kan werknemers gefrustreerd achterlaten.
Om er zeker van te zijn dat je digitale training effectief en succesvol is, moet je kunnen bepalen of je werknemers de kennis of vaardigheden die worden gedeeld, ook daadwerkelijk hebben verworven. Een populaire manier om te weten of werknemers daadwerkelijk e-learning volgen, is door middel van tests en quizzen. In deze post zullen we onderzoeken hoe je een test of certificering kunt ontwikkelen die de kennis van werknemers nauwkeurig meet zonder stressvol of saai te zijn.
Hoe ziet een geslaagde test eruit?
Een succesvolle test, certificering of quizz moet bepaalde elementen bevatten.
Ze omvatten:
1) Afstemmen op leerdoelen
Het is cruciaal dat je testen ontwikkelt om de leerdoelen te bereiken die je opgesteld hebt.
Over het algemeen moet het testen van praktische competenties anders zijn dan het testen van theoretische kennis. Als je bijvoorbeeld een test, certificering of quizz maakt voor productkennis van werknemers, kun je meerkeuzevragen of open vragen gebruiken om te zien hoe bekend werknemers zijn met verschillende producten. Of, nog beter, een vertakkend scenario waarbij een verkoper een besluiteloze klant te woord staat. Deze beoordelingen zullen echter niet voldoende zijn om de vaardigheid met de praktische toepassing te testen; praktijktesten zouden veel effectiever zijn.
Bedenk dus, voordat je testen ontwikkelt, welk type testen of quizzen werknemers het dichtst bij echte omstandigheden zullen brengen.
2) De juiste moeilijkheidsgraad
E-leerdoelen spelen hier ook een cruciale rol. Door terug te grijpen naar je leerdoelen, weet je wat en hoeveel je medewerkers moeten leren en bepaal je dus de moeilijkheidsgraad van je quizzen.
Als vuistregel hanteer je beoordelingen met een lage moeilijkheidsgraad, zoals slepen en neerzetten, meerkeuzevragen en waar of niet waar uitspraken voor elementaire of optionele digitale trainingscursussen voor werknemers.
Maar als je vaardigheden of kennis over naleving beoordeelt, ontwikkel dan complexere, op scenario's gebaseerde beoordelingen of vraag om een demonstratie. Zorg ervoor dat je redelijke regels opstelt die geen angst veroorzaken en het vermogen van je werknemers om helder na te denken tijdens de tests niet belemmeren.
3) Geef het proces meer pit
Ook tests kunnen mislukken en niet boeiend zijn. Maar een succesvolle test zou dat niet moeten zijn. Gebruik verschillende soorten assessments om het proces wat pittiger te maken en ervoor te zorgen dat het prettig is voor werknemers. Een online test maakt meestal een grotere verscheidenheid aan activiteiten mogelijk en laat meer ruimte voor creativiteit en inventiviteit.
Hier zijn een paar ideeën om mee te beginnen:
Maak van een meerkeuzequiz een interactieve ervaring door een interactieve video te maken waarin geanimeerde personages de vragen stellen en werknemers kunnen kiezen uit "drag and drop" of koppelingen. Gebruik flashcards in plaats van saaie lijsten met testvragen voor werknemers.
4) Feedback
Feedback is een ander cruciaal onderdeel van een succesvolle test. Je kunt ervoor kiezen om de feedback onmiddellijk te laten verschijnen nadat de medewerker een vraag heeft beantwoord of een taak heeft voltooid, of aan het einde van de test. De feedbacktechniek die je kiest, moet afhangen van het effect dat je wilt dat de test achterlaat.
Door feedback te geven aan het einde van de test kunnen werknemers doorgaan op het verkeerde pad, zodat ze kunnen zien hoe één verkeerde beslissing een cascade van gevolgen in gang zet.
5) Houdt rekening met leerproblemen
Tot slot is het noodzakelijk dat je te weten komt welke leerproblemen of andere uitdagingen je werknemers hebben voordat je begint met het ontwikkelen van de opleiding van je werknemers. Je kunt dit doen via de managers of door rechtstreeks met de werknemers te praten. Met deze informatie kun je alternatieve beoordelingsmethoden aanbieden om tegemoet te komen aan werknemers met uitdagingen.
Gebruik deze oplossingen:
Video's
Podcasts
Virtuele realiteit
Virtueel klaslokaal
Online discussie
Sociaal leren
Forum