Het ADDIE-model van instructieontwerp

Het ADDIE-model is al vele jaren een go-to optie voor instructieontwerpers en opleiders. Het acroniem ADDIE staat voor Analyseren, Ontwerpen, Ontwikkelen, Implementeren en Evalueren.

Hoewel deze processen achtereenvolgens worden aangegeven, hoeven ze niet noodzakelijkerwijs achtereenvolgens te worden toegepast.

De stappen zijn ook de reden achter de wijdverspreide adoptie en acceptatie van dit model.

Geschiedenis van het ADDIE-model

Instructieontwerp als vakgebied en concept ontstond in de jaren 1950, en het ADDIE-model bestaat al sinds 1975, toen het voor het eerst werd ontworpen.

Het Centrum voor Onderwijstechnologie van de Florida State University ontwierp het ADDIE-model aanvankelijk voor het Amerikaanse leger. Na de ontwikkeling en de eerste implementatie in het leger, werd ADDIE in de verschillende Amerikaanse strijdkrachten geïmplementeerd.

De inspiratie voor het ADDIE model is de vijf stappen aanpak, een ouder model van instructieontwerp. De vijf stappen of componenten van het ADDIE model zijn dus een vorm van overdracht van de vijf stappen aanpak.

Het is opmerkelijk dat de oorspronkelijke versie in de loop der tijd is aangepast. De kern van de huidige versie van de aanpak stamt uit de jaren 1980 en heeft een enorme invloed gehad op de verschillende ID-modellen.

Onderdelen van het ADDIE-model


Analyse

Dit is de fase waarin de ontwerper zich richt op het begrijpen van het doelpubliek om ervoor te zorgen dat de cursus is afgestemd op de behoeften en verwachtingen van het doelpubliek.

Tijdens de analysefase leert de ontwerper de doelgroep kennen en benadrukt hij wat ze op dit moment weten of welke vaardigheden ze hebben en wat ze zouden moeten weten aan het einde van de cursus.

Instructieontwerpers moeten tijdens de analysefase ook de meest ideale leeromgeving vinden. In deze fase moeten ook de beperkende factoren naar voren komen.


Ontwerp

In de ontwerpfase identificeert de ontwerper de inhoud, de lesplanning, de leerdoelen en de mediaselectie.

Het is belangrijk dat het proces van het identificeren en toepassen van hulpmiddelen en strategieën specifiek is. De verschillende soorten media moeten worden geïdentificeerd. Dit is de fase waarin de verschillende mentale processen en tijdschema's voor taken worden vastgesteld.

De interface en het feedbackmechanisme van de cursus moeten ook in dit stadium worden uitgewerkt wanneer het ADDIE-model wordt toegepast.


Ontwikkeling

De ontwikkelingsfase van het ADDIE-model is de fase waarin de ontwerper de in de eerste twee fasen verzamelde informatie implementeert. Deze fase kan dus worden beschreven als het moment waarop de echte actie begint.

De ontwikkelingsfase bestaat uit drie belangrijke activiteiten: productie, evaluatie en opstellen.

Tijdens de ontwikkelingsfase creëert de ontwerper de leerresultaten en test hij ze achteraf.

In deze fase komen kernvragen aan bod, zoals of materialen volgens schema worden geproduceerd, of deelnemers in teamverband werken en of de capaciteit van de prestaties van de deelnemers optimaal is.


Implementatie

Dit is de fase waarin het oorspronkelijke product dat tijdens de ontwikkelingsfase is gemaakt, wordt aangepast. De wijzigingen die in deze fase worden uitgevoerd zijn onder andere herontwerp, bewerken en bijwerken. In deze fase wordt voortdurend feedback verkregen en geïmplementeerd.

Nauwgezet toezicht en een goede evaluatie zijn cruciaal in de implementatiefase. De ontwerpers moeten zich in dit geval onder andere richten op de vraag of gegevens effectief worden verzameld en op de feedback die ze krijgen van zowel de leerlingen als de leerkrachten.

Het is belangrijk dat de schaal van implementatie van het project in deze fase wordt vastgesteld, of het nu gaat om een groot- of kleinschalige implementatie.


Evaluatie

Tijdens de evaluatiefase worden de eindtesten uitgevoerd op het product dat in de verschillende fasen is gecreëerd.

De evaluatiefase is grofweg verdeeld in de formatieve en summatieve fasen. In de formatieve fase evalueren zowel de leerkrachten als de leerlingen het product. De summatieve fase is een meer definitief proces voor het doorlichten van het product.

In deze laatste evaluatiefase wordt het eindproduct bekeken om zowel te bevestigen dat het een uitstekende vorm heeft als maatregelen te noteren om het succespercentage te verbeteren.


Het ADDIE model blijft tot op de dag van vandaag zeer relevant, of het nu direct wordt toegepast of in andere ID modellen wordt opgenomen. In dit artikel hebben we de belangrijkste details over het ADDIE model gedeeld.

Previous
Previous

E-learning platform voor Sales Enablement

Next
Next

Tips voor het maken van eLearning-cursussen