Tips voor het maken van eLearning-cursussen
Eén van de sterkste troeven van e-learning cursussen is hun toegankelijkheid. E-learning cursisten willen onderweg leren op een e-learning platform, dat kan alleen als de cursussen van hoge kwaliteit zijn.
Het maken van goede inhoud is dus een van de grootste problemen bij het ontwikkelen van online trainingen.
Dit artikel bevat echter de beste tips voor het maken van online trainingen met uitstekende inhoud.
1. Vertel ze waarom
Je moet je e-learners zo snel mogelijk verslaafd maken. Je kunt dit bereiken door vanaf het begin de doelstellingen van de e-learning te delen. Vertel je doelpubliek waarom ze de e-learning cursus moeten volgen, zo raken ze snel emotioneel betrokken.
Je kunt de Taxonomie van Bloom toepassen bij het creëren van leerdoelen. Deze doelstellingen kunnen de basis vormen van ontwikkelingsplannen voor medewerkers.
2. Maak het leerpad intuïtief.
Een intuïtief e-learning pad is belangrijk voor de juiste structurering van e-learning content. Zelfs de beste kwaliteit inhoud zal ineffectief zijn zonder een goede structuur.
Creëer een intuïtief e-learningpad door delen van de cursus te organiseren in modules. Deze modules moeten aan de leerlingen worden voorgesteld op basis van hun moeilijkheidsgraad.
Begin met de eenvoudigere modules zodat leerlingen belangrijke kennis en vaardigheden kunnen verwerven. Op deze basisvaardigheden en -kennis moet worden voortgebouwd in de volgende modules.
Met een intuïtief e-learningpad wordt ook het beheer van online training verbeterd. Leerlingen kunnen zelfvertrouwen ontwikkelen terwijl ze nieuwe concepten en vaardigheden in stukjes leren.
3. Minder is meer
Less is more is de manier om de beste kwaliteit content voor online training te creëren. Onderzoek heeft aangetoond dat lerenden altijd de voorkeur geven aan korte inhoud boven langere inhoud.
Korte inhoud is zeer effectief omdat het beknopt en doelgericht is, speciaal gemaakt voor de doelgroep.
Een belangrijk onderdeel van het maken van korte inhoud is het bepalen wat je moet toevoegen en laten. Maak ook gebruik van microlearning, waarbij grote stukken materiaal in kleine stukjes worden opgedeeld.
4. Originaliteit behouden en effectief communiceren
Creëer unieke inhoud die direct is afgestemd op de doelgroep. Het creëren van originele inhoud vereist vooral effectieve communicatie. Pas taal en inhoud toe op basis van kennis van je doelgroep.
De inhoud van online trainingen origineel houden en de juiste taal gebruiken om de beste kwaliteit inhoud te ontwikkelen.
5. Focus op actieve e-learning
Actieve e-learning is een eenvoudige strategie om de kwaliteit van de inhoud van e-learning te verbeteren. Actieve e-learning wordt bereikt door de combinatie van actieve inhoud en passieve inhoud.
Passieve inhoud is het soort inhoud dat geconsumeerd kan worden zonder enige vorm van actieve deelname, zoals het luisteren naar een podcast. Actieve inhoud wordt geconsumeerd met actieve deelname. Dit soort inhoud omvat het oplossen van problemen en kritisch denken.
Voor online training omvat actieve inhoud groepsopdrachten, discussieforums en rollenspellen.
6. Betrek een materiedeskundige (SME) erbij
Een MKB-bedrijf betrekken bij het creëren van online trainingscontent is belangrijk om de beste kwaliteit content te creëren.
Dit komt omdat KMO's hun expertise en rijkdom aan vaardigheden en ervaring delen en hun passie delen. Ze voegen een menselijk tintje toe aan de training. Als je een KMO betrekt bij het creëren van online trainingscontent, zorg er dan voor dat ze zich volledig kunnen inzetten voor het proces, aangezien het tijdrovend kan zijn.
7. Aanpassen aan de verschillende e-learningstijlen
Leerlingen geven de voorkeur aan verschillende stijlen. Om de leerinhoud aantrekkelijk te houden voor je doelpubliek, dat bestaat uit mensen met verschillende leerstijlen, moet je verschillende stijlen toepassen. Deze leerstijlen zijn auditief, visueel en kinesthetisch. Wees niet bang om elementen van de verschillende leerstijlen toe te passen, ook al lijkt het op herhaling.
Gebruik geschreven notities, grafische inhoud en video-inhoud voor de meest effectieve leerervaringen.