eLearning quizzen: De how-to's

Als het op eLearning-quizzen aankomt, is er geen standaardaanpak voor elke denkbare eLearning-cursus. Wat er wel is, is een basis van basisprincipes voor het maken van een goede quiz - en natuurlijk een aantal veelvoorkomende valkuilen die je moet vermijden.

Net zoals elk afzonderlijk facet van een digitale cursus samenkomt om van het eindproduct een gebruiksvriendelijk, boeiend en effectief leerinstrument te maken voor alle lerenden, moet elk aspect van de test zelf perfect passen in de grotere visie van de cursus. En als je onze artikels kent, weet je waarschijnlijk al wat ik nu ga zeggen:

Uitstekende testen worden ondersteund door een uitstekende cursusinhoud. Uitstekende cursusinhoud wordt ondersteund door een uitstekende strategie.

Hier bij TheLearning LAB komt het altijd neer op strategie! We werken samen met onze klanten om de strategie te ontwikkelen vanaf het begin tot het eindproduct, en dit is wat ons in staat stelt om een 360°-benadering van digitale training aan te bieden.

Door leerlingen herhaalde quizzen aan te bieden als middel om hun eigen leren te beoordelen, hun vooruitgang te bekijken en hun kennis op een meetbare manier te ontwikkelen, geef je hen de sleutel in handen om hun eigen potentieel te ontsluiten. Het geeft je leerlingen een zeker gevoel van autonomie - als een leerling weet wat hij goed heeft gedaan en wat hij fout heeft gedaan, is hij gemachtigd om door te gaan en onderwerpen opnieuw te bekijken om zijn kennisbasis te verbeteren.

 

Dus, je weet nu hoe belangrijk quizzen zijn, en ervan uitgaande dat je ook ons vorige artikel over de voordelen van het gebruik van quizzen hebt gelezen, ben je aardig op de hoogte van het onderwerp. Maar je vraagt je misschien af wat een goede quiz onderscheidt van een vreselijke quiz?

Volg ons en je zult het ontdekken! Ons TheLearning LAB team hier in Genève, Zwitserland, heeft een lijst samengesteld met de top 5 factoren die een quiz geweldig maken - en twee bonus valkuilen die je ten koste van alles moet vermijden!

 

Een geweldige quiz ontwerpen:


1. Gebruik een verscheidenheid aan vragen.

Bij het ontwerpen van een test mag je de gebruikerservaring niet uit het oog verliezen. Leerlingen zullen niet zo goed presteren (of zo veel leren) als een test eentonig is en geen boeiende inhoud biedt. Door hen verschillende vraagtypes aan te bieden, vermijd je dat ze halverwege mentaal afhaken. Als de leerling niet meer boeit, dalen de testscores en heb je niet langer een adequate weergave van het leren dat plaatsvindt.

Er zijn talloze soorten vragen en het goede nieuws is dat eLearning niet beperkt is zoals papieren quizzen. Slepen en neerzetten, het juiste punt in een diagram aanklikken, een procentuele wijzerplaat aanpassen om een statistiek weer te geven - de interactieve opties zijn eindeloos en met een geschikt eLearning-platform is de enige beperking uw creativiteit. Of die van een gespecialiseerd bureau, als je er een wilt inschakelen!

We bieden een gratis workshop aan om de behoeften van jouw organisatie in kaart te brengen, dus aarzel niet om te bellen!


2. Maak vragen haalbaar en complex genoeg.

Bereikbaar betekent niet gemakkelijk; het betekent dat de lerende voldoende gelegenheid heeft gekregen om de vereiste kennis te verwerven. Als je vragen stelt die beantwoord kunnen worden door een doorsnee persoon die de cursus nog nooit heeft gevolgd, dan ben je duidelijk geen geleerde kennis aan het testen. Dus denk je bij jezelf; laten we het dan uitdagend maken. Zoek uit wat ze echt weten.

Het probleem is dat als je vragen stelt die zo ingewikkeld zijn dat zelfs de beste, toegewijde leerlingen twee keer moeten nadenken, je het doel van de cursus helemaal voorbijstreeft. Het ergste wat je je leerlingen kunt aandoen is een deuk in hun zelfvertrouwen, betrokkenheid en bereidheid om het te proberen. Om dit ogenschijnlijk eenvoudige concept goed te begrijpen, moet je zowel de inhoud begrijpen als de manier waarop leerlingen met quizzen omgaan.

Nog een goede reden om contact op te nemen met een bureau als je organisatie een eLearning-traject wil starten!

 
 

3. Houd vragen relevant voor de cursusdoelen.

Je cursus is ontworpen met doelstellingen in gedachten. Denk eraan, het draait allemaal om de strategie! Met dit duidelijke begrip van de kennis die je leerlingen moeten verwerven tijdens de cursus, wordt het duidelijk dat de vragen gebaseerd moeten zijn op één of meer leerdoelen.

Het doel van een digitale training is immers niet om de lerenden trivia uit het hoofd te laten leren, de informatie voor de duur van de quiz te reciteren en het daarna helemaal te vergeten. Het doel is om te bouwen aan de basis van kennis waarop ze hun beslissingen op de werkplek (en mogelijk ook daarbuiten) baseren.


4. Gebruik duidelijke taal.

Er is weinig dat frustrerender is voor een leerling wanneer hij een test maakt dan te beseffen dat de vraag moeilijk is, niet omwille van het onderwerp, maar omwille van de formulering. Je moet ingewikkelde zinnen, vage bijwoorden en dubbele ontkenningen vermijden. Bij vragen met een langere vorm, zoals vragen die gebaseerd zijn op een scenario, kun je de valkuil van eentonigheid vermijden door verschillende soorten zinnen te gebruiken.

Een gefrustreerde leerling wordt een niet-effectieve leerling en zijn prestaties zullen er tijdens de hele test onder lijden (en mogelijk tijdens de hele cursus) als de gebruikte taal de bedoeling van de vraag niet duidelijk maakt. Beknopte, to-the-point en duidelijke bewoordingen zijn de manier om de werkelijke kennis van je leerlingen over het onderwerp te testen, in plaats van hun vermogen om door ingewikkelde vragen te navigeren en uit te vissen wat er gevraagd wordt.

 

5. Geef feedback en heroriëntatie.

Als je leerling correct reageert, geef hem dan een virtueel schouderklopje voor een goed uitgevoerde taak. Maar als ze fout antwoorden, laat dan de kans niet voorbijgaan om ze weer op het juiste spoor te helpen! Je kunt ze een directe doorkliklink geven naar de relevante bronnen, zodat ze worden aangemoedigd om hun leerproces in eigen hand te nemen en de kenniskloof te dichten. Zo maak je van een negatieve ervaring, namelijk het niet goed beantwoorden van een vraag, een positieve kans om verder te leren. Uiteindelijk wil je dat de leerling het goed doet en zich goed voelt over zijn prestaties.


Dus, daar heb je het - 5 vitale how-to's die nodig zijn om een test te ontwikkelen waar zowel de leerling als de leerkracht baat bij heeft. De principes achter deze 5 aanbevelingen komen allemaal neer op een gemeenschappelijk thema in onze artikels: ervoor zorgen dat de gebruikerservaring vlekkeloos is en dat niets de mogelijkheid van de leerling in de weg staat om volledig voordeel te halen uit de cursus!

Neem contact met ons op voor een consult, een gratis workshop of gewoon voor een eerste gesprek om erachter te komen wat ons team voor jouw organisatie kan betekenen!


Previous
Previous

Hoe je de kracht van e-learning video's kunt gebruiken om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten

Next
Next

eLearning quizzen: 5 topvoordelen