Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen: 16 stappen naar een succesvolle ontwikkeling van e-learningcursussen

E-Learning is in de loop der jaren steeds populairder geworden en is nu een betrouwbare en effectieve manier voor bedrijven om hun werknemers te trainen. Succes in e-Learning ontstaat echter niet zomaar, omdat het afhangt van de inspanningen die worden geleverd voor het ontwerp en de ontwikkeling van e-Learning-cursussen.

Een goed ontwerp van een eLearning-cursus moet de aandacht van de cursisten trekken, hen motiveren om betrokken te blijven en hen helpen om de cursus te behouden.

Hoewel dit op papier gemakkelijk lijkt, is het een hele opgave. Een stap-voor-stap eLearning gids kan je echter alles geven wat je nodig hebt om digitale cursussen te ontwerpen die een hit zullen zijn bij je leerlingen.

In dit artikel belichten we 16 kritische stappen in het ontwerpen van eLearning-cursussen, zodat je met de juiste basis kunt beginnen en veelgemaakte fouten kunt vermijden die de meeste ontwerpers vaak maken.


1. Doe grondig onderzoek voordat je een elearningcursus maakt

Als je klant je het trainingsonderwerp heeft gegeven, is de volgende stap om de Subject Matter Expert (SME) te ontmoeten. Vraag hem om je voor te stellen aan de SME, zodat je gebruik kunt maken van zijn geavanceerde kennis om trainingsonderwerpen en -secties te analyseren.

Op dit punt moet je kritische vragen stellen, zoals of de training gebaseerd moet zijn op een bestaande training en hoe de huidige training plaatsvindt. Probeer de dingen gelijkaardig en uniform te houden terwijl je het proces zelf verbetert.

Je moet ook brainstormen over hoe je het onderwerp aantrekkelijk kunt maken voor de deelnemers. Zorg ervoor dat je de nadruk legt op de inhoud die versterkt moet worden door middel van interactieve formats.

Vervolgens moet je nagaan of de klant technische hulpmiddelen heeft die van pas kunnen komen tijdens de training. Tussen een computergebaseerde training (CBT) of een webgebaseerde training (WBT), wat is de meest geschikte optie op basis van hun behoeften?

Controleer tot slot of de klant een Learning Management System (LMS) heeft en welk type het is. Dit zal je helpen om uit te zoeken welke tools je gemakkelijk kunt integreren. Dit is waar je je due diligence moet doen om alle platform compliance, SCORM en Section 508 kwesties te dekken.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


2. Bepaal de instructievereisten voor je elearningcursus

Deze stap houdt in dat je je doelgroep onderzoekt en analyseert om de instructievereisten te bepalen, zodat je een cursus kunt ontwerpen die echt een impact heeft op de vaardigheden en productiviteit van je cursist. Veel ontwerpers hebben de neiging om deze stap te negeren om de training snel af te ronden, maar dit kan schadelijk zijn voor het succes van elke eLearningcursus.

Zorg ervoor dat je de behoeften en verwachtingen van je klant bespreekt. Wat is het doel van deze training? Wat zijn de parameters en het bereik van de inhoud die in de e-learningcursus moet worden gedistilleerd. Met deze vragen kom je een heel eind in het creëren van relevante, meer bruikbare inhoud.


3. Maak een ontwerp voor je elearningcursus

In dit stadium zou je je onderzoek moeten hebben gedaan en de informatie moeten hebben die je nodig hebt over de verwachtingen van je klant. Nu moet je de vereisten achterhalen die je publiek nodig heeft in de context van de cursus.

In essentie gaat deze stap over ontdekken wat je leerpubliek al weet en welke vaardigheidshiaten de training naar verwachting zal opvullen. Je moet ook de doelstellingen en beoordelingsparameters vaststellen op basis van de aanbevelingen van de KMO. Maak een cursusoverzicht en verdeel het in secties en laat het goedkeuren door zowel de klant als de KMO.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


4. Ontwikkel een prototype voor je elearningcursus

De meeste klanten willen betrokken worden bij het ontwerp- en ontwikkelingsproces van hun content. Het maken van een prototype helpt om hen de look-and-feel te geven van wat je van plan bent en hoe de uiteindelijke cursus eruit zal zien. Hieronder volgen enkele taken die je moet opnemen als onderdeel van de prototype-ontwikkeling;

·         Talent werven om personages te spelen

·         Een gedeeltelijk script schrijven

·         Foto's maken en geluid opnemen (vertelling en personages)

·         Produceer graphics, geluidseffecten en muziek, en video voor de gedeeltelijke scripts


5. Test het prototype met een paar voorbeeldleerlingen

Over het algemeen is het onwaarschijnlijk dat een instructieontwerper content maakt die de eerste keer perfect werkt. Dit is waar het testen van prototypes om de hoek komt kijken. Hoewel het verleidelijk kan zijn om meteen aan de slag te gaan met het maken van de cursus, kun je met prototypes de cursus zo goed mogelijk laten aansluiten, zodat je niet veel middelen verspilt aan het ontwerpen van de hele cursus om vervolgens verschillende problemen te ontdekken.

Stel een aantal voorbeeldcursisten samen en haal je klant erbij om te testen of het prototype voldoet aan de verwachtingen en eisen die in eerste instantie zijn gecommuniceerd. Verzamel hun feedback en integreer die in het prototype.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


6. Schrijf het script/storyboard van je elearningcursus

Creëer cursusinhoud, scripts en scenario's met behulp van plakbriefjes of andere papieren, op basis van de inhoud die is aangeleverd door de materiedeskundigen. In dit stadium versterk je het onderzoek dat je in stap één hebt uitgevoerd.


7. Relevante media produceren

Bij het ontwerpen van eLearning-cursussen is het belangrijk om flexibel te zijn in de keuze van media.

Jezelf beperken tot bepaalde vormen van media lijkt misschien handig, maar het kan een negatieve invloed hebben op hoe boeiend leerlingen de cursus vinden. Produceer video's, maak foto's, creëer afbeeldingen, neem stemmen van talent op en gebruik geluidseffecten naar eigen inzicht.

Heb je weinig tijd of middelen om een van deze dingen te doen? Overweeg dan om gebruik te maken van de diensten van professionele leveranciers zoals TheLearning LAB.


"Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


8. Voeg alle cursuselementen samen in de auteurstool van de cursus

Vervolgens ontwikkel je de cursus met een auteurstool naar keuze. Maak de media van de cursus in de formaten die je verkiest, zoals jpg, wmv, mp3, enz. Let goed op bij het ontwikkelen van je cursusmateriaal, want dit speelt een belangrijke rol in hoe leerlingen de cursus gebruiken.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


9. De cursus afstemmen op de leerdoelen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat het cursusontwerp in lijn is met de doelstellingen die vanaf het begin zijn opgesteld.

Controleer ook of de cursus van hoge kwaliteit is aan de hand van standaarden zoals de kwaliteit van de media, grammaticale fouten en typefouten, softwarefouten of bugs. Breng waar nodig correcties aan in de cursus.


10. De eLearning-cursushandleiding schrijven

Je moet de inhoud van de training documenteren door een cursushandboek samen te stellen voor zowel de systeembeheerder als de cursusbeheerder, zodat de doelstellingen, verwachtingen en het doel duidelijk zijn voor zowel de trainer als de IT-medewerker. Het helpt ook om een vergadering te plannen met de trainers en IT-medewerkers van je klant.


11. Voorlopige evaluatie van de e-cursus uitvoeren

Dit is ook een goed moment om je klant erbij te betrekken door hem te vragen de ontwerpcursus te bekijken. Hun feedback zal je een indicatie geven van hoe ver of dichtbij je bent met het afronden van het cursusontwerpproces.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


12. Breng de laatste correcties aan in de e-cursus

Implementeer de correcties en suggesties van je klant in de cursus.


13. De pilotcursus testen in het systeem van de klant

Dit is de fase waarin je de voltooide cursus test door hem aan je klant te presenteren en door zijn IT-afdeling te laten installeren.

Je wilt er zeker van zijn dat de cursus goed geïnstalleerd is en dat alle functionaliteiten werken zoals het hoort voor een bedrijfsbrede implementatie.


14. Train de facilitators van de e-cursus

Nu je alles rond het cursusmateriaal hebt afgerond, is het tijd om de trainer en IT-medewerkers van de klant te trainen.

De training moet ook gaan over het Learning Management System dat moet worden gebruikt voor de samenwerking tussen de cursisten.

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen


15. Uitrollen en promoten van de e-learningcursus

Je weet misschien wel hoe relevant en nuttig de inhoud van je cursus is, maar je doelgroep weet dat niet.

Door de eLearning-cursus te promoten, kun je de voordelen ervan onder de aandacht brengen, zodat je doelgroep het leertraject kan beginnen.


16. De ROI meten en de eLearning cursus evalueren

Volg het succes van het trainingsprogramma door het rendement op investering te meten met behulp van beschikbare gegevens en statistieken.

Voer ook een cursusevaluatie uit door feedback te verzamelen via enquêteformulieren, zodat je alle problemen kunt aanpakken en de volgende versie van de cursus kunt maken.


Conclusie

Vandaag de dag wordt het meer dan ooit duidelijk dat leerlingen in staat zijn om de macht van hun vrije wil te gebruiken om te beslissen welke leerervaringen ze kopen.

Elke leerervaring die echte, tastbare bedrijfsresultaten oplevert, moet dus relevant, realistisch en doelgericht zijn. Door de bovenstaande principes te volgen, creëer je leerervaringen die de klus klaren. Je kunt ook contact opnemen met een team van ervaren ontwerpers bij TheLearning LAB. We staan klaar om een geweldige eLearning-ervaring te creëren die werkt voor jou en je team.

Previous
Previous

12 stappen om een Elearning cursus vanaf nul te maken

Next
Next

Hoe je eLearning-ervaringen creëert die werken