12 stappen om een Elearning cursus vanaf nul te maken

Het maken van een eLearning cursus lijkt misschien een heel eenvoudige taak, totdat het tijd is om er daadwerkelijk een te maken. Een cursus ontwikkelen die effectief kennis en vaardigheden bijbrengt is een ingewikkeld proces dat iedereen kan doen opgeven.

Als je een eLearning cursus wilt gaan maken, zijn hier 12 tips die je kunnen helpen bij het maken van je eerste cursus. Deze tips zijn stappen die samen het hele proces van het maken van een cursus vormen, wat betekent dat je er meteen mee aan de slag kunt.

1. Voer een behoefteanalyse uit: Waarom een eLearning cursus?

Wanneer je aan een nieuw eLearning project begint, is het belangrijk om eerst een stap terug te zetten en te beslissen of een eLearning cursus de problemen die je probeert op te lossen wel of niet kan aanpakken. Soms wordt het probleem veroorzaakt door iets anders dan een gebrek aan kennis en vaardigheden, waar een eLearning cursus in voorziet. Het kan moeilijk zijn om dit vanaf het begin te beseffen en daarom moet je een behoeftenanalyse doen.

Een van de eerste dingen die je moet doen om een behoefteanalyse uit te voeren, is gegevens verzamelen. U kunt kiezen uit een reeks opties, waaronder enquêtes, interviews, focusgroepen en meer diepgaande gegevensverzamelingsmethoden die inzicht geven in eerdere trainingen, gewenste resultaten en de huidige status van uw personeelsbestand.

Houd in gedachten dat het doel is om de sterke en zwakke punten van je leerlingen vast te leggen. Nadat je de resultaten van de gegevensverzameling hebt verzameld, zoek je naar hiaten in de kennis en problemen, zodat je de prestaties van je leerlingen kunt vaststellen en hiaten in kennis en vaardigheden kunt identificeren. Dit zal uw ontwerpplan informeren, aangezien u een grondig inzicht hebt in wat ze nodig hebben.

Aan het einde van deze stap zou je de volgende vragen moeten kunnen beantwoorden:

·         Welk probleem gaat deze training oplossen?

·         Wat zijn de verwachte resultaten?

·         Op welke manier zal de organisatie of klant baat hebben bij deze training? Hoe zal het hen helpen hun bedrijfsdoelen te bereiken?

ELearning Agentschap


2. Maak een doelgroepanalyse: Wie zijn de lerenden voor je eLearning cursus?

Als je je doelgroep kent, bepaal je in grote mate hoe je de inhoud creëert. Je wilt bijvoorbeeld geen cursus volledig in het Frans schrijven voor een groep mensen die net Frans beginnen te leren. Zo'n poging zal zeker mislukken. Als je je publiek analyseert, ontdek je hun technische mogelijkheden, bestaande kennis, basisdemografie en hoe ze de kennis die de cursus biedt, kunnen gebruiken.

Een deel van de mislukkingen bij het ontwerpen van eLearning-cursussen is te wijten aan het feit dat je je publiek niet goed kent. Dit kan ertoe leiden dat de cursussen te moeilijk of te gemakkelijk zijn of helemaal niet relevant voor het werk van de werknemers.

Na het uitvoeren van een doelgroepanalyse zou je de volgende vragen moeten kunnen beantwoorden:

·         Wat is hun huidige rol en achtergrond?

·         Wat zijn hun verwachtingen?

·         Welke voorkennis hebben ze?

·         Wat zijn hun huidige vaardigheden?

·         Hoe zal het gebruik van deze inhoud voor hen zijn in hun rol?


3. Voer een inhoudsanalyse uit: Welke elearninginhoud is relevant en nuttig?

Nu je het doel van je cursus hebt bepaald en wie je publiek is, ben je bijna klaar met het ontwikkelen van de cursusinhoud. Een cursus kan heel uitgebreid en gedetailleerd zijn, maar geen waarde hebben voor de cursisten. Het doel is dus niet alleen om kennis te delen, maar om te bieden wat je publiek relevant en nuttig zal vinden. Daarom is deze stap cruciaal.

Het idee is om inhoud te zoeken aan de hand van het probleem dat je in de eerste stap hebt ontdekt. Je kunt dit gemakkelijk doen door de inhoud op te splitsen in verschillende categorieën en soorten:

·         Categorieën: Declaratief, procedureel en gesitueerd.

·         Soorten: Feit, concept, proces, procedure, principes, interpersoonlijke vaardigheden en attitudes.

·         Structuur: Sorteer de inhoud nu aan de hand van het type groepering hierboven om te zien hoe de informatie onderling verbonden is en hoe belangrijk elk stuk is, welke categorie het meest voorkomt, hiaten in de informatie en hoe de informatie moet worden gerangschikt.

ELearning Agentschap - ontwikkeling van inhoud


4. Bepaal je elearning doelstellingen

Leerdoelen verwijzen naar het verwachte resultaat van de training, vooral in de zin van wat lerenden moeten kunnen tegen het einde van de training.

Wees duidelijk over de leerdoelen omdat het je zal helpen meten hoe succesvol de e-learning cursus is. Als je hebt bedacht wat je met de training wilt bereiken, zorg er dan voor dat de inhoud daar niet ver van afwijkt.

Als je niet zeker bent van de doelstellingen die je hebt gemaakt, kun je controleren hoe solide ze zijn met behulp van de SMART-criteria:

·         Specifiek: Wat moet de cursus precies bereiken?

·         Meetbaar: Kan de voortgang van de doelstellingen gemeten worden?

·         Haalbaar: Zijn de doelstellingen realistisch genoeg om bereikt te worden?

·         Relevant: Hoe zal de doelstelling je publiek helpen?

·        Tijdsgevoelig: Kunnen leerlingen de doelstellingen bereiken tegen het einde van de cursus?


5. Creëer uw instructieontwerpstrategie

Je moet een effectieve manier vinden om de inhoud van de cursus over te brengen op je publiek en daar gaat deze stap over. Een instructiestrategie verwijst naar de aanpak of methode waarmee je je cursus ontwikkelt om lerenden erbij te betrekken. Voorbeelden van strategieën die je kunt gebruiken zijn: storytelling, ontdekkend leren, situationeel leren, enz. Om de juiste keuze te maken, moet je nadenken over:

·         Het type inhoud: Hoe leer je het beste een feit of concept

·         Impact: hoe maak je de training relevant en nuttig

·         Doel: Hoe kunnen de doelstellingen het best worden bereikt?

Elearning Platform


6. Een storyboard maken

Een storyboard is een ruwe, grafische weergave van hoe de tekst, afbeeldingen en andere elementen eruit zullen zien op een pagina. Het is een krachtige manier om je inhoud visueel te presenteren, zodat je kunt zien hoe je pagina eruit komt te zien en kunt bepalen hoe je de elementen het beste kunt samenvoegen.

Dit is een kritieke fase, dus zorg ervoor dat je klant de inhoud heeft gezien en goedgekeurd. Je wilt niet in je eentje aan de slag gaan en dan later door je klant worden afgekeurd.


7. Beslis welke technologie je wilt gebruiken

Beslissen welke auteurstools je gaat gebruiken en welk leermanagementsysteem het meest geschikt is, kan de hele creatie van een e-learningcursus maken of bederven. Factoren om rekening mee te houden zijn onder andere de beoordelingen van andere ontwerpers, beschikbare functies, kosten, enz.

Het helpt ook om vragen te stellen als:

·         Hoeveel mensen hebben tegelijkertijd toegang tot het programma? Wat is het gemiddelde en het maximum?

·         Is je hardware (inclusief servers, database en computers) in staat om de creatie aan te kunnen?

·         Krijgen cursisten toegang tot de cursus met de apparaten van het bedrijf of met hun eigen apparaten?

·         Moeten er toepassingen worden geïnstalleerd?

·         Heeft je bedrijf genoeg bandbreedte om de cursussen uit te voeren?

·         Enig plan voor beveiliging en het maken van back-ups van de informatie? Enz.

ELearning Platform


8. Ontwikkel uw prototype

Een eLearning-prototype is een mini-versie van hoe je volledige functionele cursus eruit zal zien. Het is een voorstelling van de look en feel van het project. wordt ook gebruikt om technische functionaliteit uit te testen. Het doel is om de beste pasvorm te vinden voordat je middelen verspilt aan het ontwerpen van de hele cursus om er vervolgens achter te komen dat iets niet werkt. Zorg ervoor dat je klant het prototype goedkeurt voordat je naar de volgende stap gaat.


9. De cursus maken

Begin nu met het maken van de cursus, maar zorg ervoor dat je de doelstellingen volgt die je in de vorige stappen hebt beschreven. Cursusontwerpers gebruiken verschillende modellen bij het maken van een cursus. Enkele van de populairste zijn: ADDIE/Sam, Gagne's 9 principes, Action Mapping, enz.

eLearning-platform - ontwikkeling van inhoud


10. Uw Elearning cursus beoordelen en publiceren

Presenteer de inhoud van de cursus aan zowel je team als je klant en laat ze je feedback geven. Gebruik de correcties om de inhoud van de cursus te verbeteren en publiceer!


11. Je elearningcursus promoten en op de markt brengen

Een cursus is alleen nuttig als de deelnemers ervan op de hoogte zijn. Je volgende taak is om de cursus over te brengen aan degenen voor wie hij bedoeld is. Ontwikkel zowel een intern als extern promotieplan zodat je bekendheid kunt geven aan de cursus.


12. Beoordeel de effectiviteit van uw e-learningcursus

Er is geen andere manier om te bepalen hoe effectief je elearning cursus is geweest dan door feedback te ontvangen van cursisten die je cursus hebben gekocht. De feedback die ze geven zal inzichten verschaffen over wat je goed en fout hebt gedaan, zodat je je volgende cursus beter kunt maken. Misschien wil je ook zowel je team als je klant betrekken bij de evaluatie van de resultaten.


TheLearning LAB - eLearningbureau voor creatieve projecten

Previous
Previous

s Werelds eerste e-learning platform gewijd aan de sportindustrie en e-sports

Next
Next

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen: 16 stappen naar een succesvolle ontwikkeling van e-learningcursussen