Hoe je eLearning-ervaringen creëert die werken

Veel bedrijven zijn vandaag de dag huiverig om hun werknemers te laten deelnemen aan trainingssessies door experts omdat dit niet leidt tot betere bedrijfsresultaten.

Als leerlingen niet in staat zijn om de opgedane kennis op te roepen en te gebruiken om hun werkprestaties te verbeteren, is dat een aanwijzing dat het doel van de leerervaring niet is bereikt.

Als ontwerpers van e-learningcursussen is het tijd om verder te denken dan een paar modules en trainingssessies en in plaats daarvan boeiende en blijvende ervaringen te creëren die tastbare resultaten opleveren. Hier zijn enkele principes om in gedachten te houden.


1. Bouw dagelijkse oefeningen in bij het creëren van een eLearning-ervaring

Je hebt vast wel eens gehoord van het gezegde 'oefening baart kunst'. Hoewel een goed begrip van concepten en theorieën belangrijk is, kan het niet in de plaats komen van voortdurende oefening.

Daarom zijn artsen verplicht om deel te nemen aan een stageprogramma in plaats van meteen patiënten te behandelen zonder enige vorm van supervisie.

Als kennis genoeg zou zijn en alles wat nodig is, dan zouden vier jaar rigoureus leren op de medische school artsen moeten hebben voorbereid en toegerust om patiënten te gaan behandelen. Op dezelfde manier, als kennis genoeg was, zouden piloten zelfstandig een vliegtuig mogen besturen zonder supervisie.

In beide gevallen moeten ze eerst oefenen en een bepaald aantal cijfers halen om verder te kunnen. Op dezelfde manier kan het inbouwen van dagelijkse oefening elearning helpen om beter te worden.


Ervaringen met eLearning

ELearning Agentschap


2. Sociaal leren aanmoedigen bij het creëren van een eLearning-ervaring

Sociaal leren gebeurt voortdurend overal om ons heen en kan gebruikt worden om betere leerresultaten te bereiken. Sociaal leren verwijst naar het proces van leren uit onze observaties en interacties met anderen. Leerlingen kunnen ideeën en kennis delen, wat leidt tot herhaling, wat weer helpt bij het vasthouden van de lesstof.

Er zijn verschillende strategieën voor sociaal leren die je kunt implementeren bij het ontwerpen van je eLearning-ervaring.

Interacties in kleine groepen, interactie met collaboratieve documenten, begeleiding en leren op de werkplek kunnen de algemene leereffectiviteit en de eLearning-ervaring helpen verbeteren.


3. Houd de modules kort en bondig

Proberen om het eLearning cursusmateriaal er verfijnd te laten uitzien door er veel informatie aan toe te voegen, kan leerlingen niet alleen in verwarring brengen, maar kan hen ook voorgoed afschrikken.

In plaats van veel concepten en ideeën in je eLearning modules te proppen, breek je de informatie op in verteerbare stukjes die gebruikers kunnen begrijpen. Wanneer elearning in kleinere fragmenten wordt opgedeeld, vormen de stukjes uiteindelijk het geheel. Structureer en beheers een segment van de digitale training voordat je naar het volgende gaat.


4. eLearning-tip: Zorg voor één aandachtspunt voor je cursisten

Een van de veelgemaakte fouten die ontwerpers van eLearning-cursussen vaak maken, is proberen te schakelen tussen twee onderwerpen of taken tegelijk.

Dit is meestal gebaseerd op de overtuiging dat mensen kunnen multitasken. Hoewel het waar is dat het menselijk brein twee dingen tegelijk kan doen, is het onmogelijk om je op twee taken tegelijk te concentreren.

Mensen die denken dat ze goed zijn in multitasking realiseren zich niet dat de hersenen niet in staat zijn om naadloos van de ene taak naar de andere over te gaan.

Heen en weer gaan veroorzaakt een cognitieve switch penalty, die wordt gekenmerkt door tijdverlies en enig verlies van informatie terwijl de hersenen herstarten.

Om e-learning effectief te laten verlopen, moeten leerlingen de kans krijgen om zich op één onderwerp tegelijk te concentreren.

eLearning Agentschap


5. Maak eLearning-ervaring visueel voor lerenden

Onderzoek heeft aangetoond dat zicht superieur is aan alle andere zintuigen in eLearning. Met eLearning-ervaring is de kans groter dat lerenden wat ze visueel hebben geleerd voor langere tijd in hun geheugen onthouden.

Alle informatie op een PowerPoint gooien is niet de enige manier om de voordelen van visueel leren te benutten. Je kunt ook video's, posters, stroomdiagrammen, flashcards, activiteiten, vragen en andere visuele aandachtspunten gebruiken om concepten te demonstreren op een manier die een grote verscheidenheid aan lerenden op dezelfde manier kan gebruiken.

Bovendien kan visueel leren helpen om je leerlingen betrokken te houden.

eLearning Platform


6. Gebruik uitgespatieerde herhaling bij het maken van een eLearning-ervaring

Herhaling op afstand is een krachtige techniek die het vermogen van leerlingen om zich het geleerde te herinneren, kan verbeteren.

Onderzoek heeft aangetoond dat de hersenen meer leren als we het leren spreiden in de tijd.

Dit verklaart waarom het effectiever is om een eLearning-ervaring te ontwerpen voor 20 minuten per dag dan voor twee uur op een dag in de week. Verspreid je leren dus om de kennisdump te vermijden.


7. Investeer in tijdelijk verlies bij het creëren van een leerervaring die werkt

Als je ooit hebt geprobeerd een nieuwe vaardigheid te leren, herinner je je waarschijnlijk hoe je prestaties aanvankelijk slecht waren voordat ze beter werden.

Op dezelfde manier zullen leerlingen die een training beginnen om een nieuw softwaresysteem of -proces te leren, waarschijnlijk een tijdje minder productief zijn voordat ze zich aanpassen en een productiviteitspiek zien.

Het idee is om leerlingen een tijdelijke dip in productiviteit te laten ervaren, omdat het een signaal is dat ze oefenen wat ze hebben geleerd. Na verloop van tijd zullen de langetermijnwinsten opwegen tegen de kortetermijnverliezen.

eLearning Agentschap


8. Je leerervaringscursus moet eerst beginnen met de kritieke onderdelen

Over het algemeen zijn de meeste deelnemers aan het begin van een training enthousiast om te leren. Dit is het beste moment om de belangrijkste aspecten van je eLearning-cursus aan te leren die als basis zullen dienen voor andere onderdelen van je cursus wanneer ze minder gemotiveerd zijn.

Het wordt aanbevolen om het Paretoprincipe te gebruiken, wat betekent dat je je aan het begin van de leerervaring moet richten op de belangrijkste 20% en dat de andere onderdelen daarna volgen.


9. Wees adaptief bij het creëren van een leerervaring die werkt

Omdat mensen op verschillende manieren leren, is het van cruciaal belang om de verschillen in het onvermogen aan te pakken door de onderwijspraktijken te richten.

Effectieve leerervaringen moeten rekening houden met hoe de inhoud kan worden aangepast aan de leerling om in te spelen op hun unieke behoeften in plaats van een one-size-fits-all leerervaring te bieden.

Een goede elearningervaring is er een die persoonlijk contact maakt in alle vertakkingen

Ervaring met ELearning


10. Naar een doel leren bij het creëren van een elearningervaring

Het ontwerp van leerervaringen moet altijd de hart-, hoofd- en handenbenadering volgen. Met andere woorden, lerenden moeten eerst gemotiveerd worden dat eLearning kan gebeuren (hart) en begrijpen waarom het gebeurt (hoofd), zodat ze weten hoe ze het kunnen laten gebeuren.

Het is dus van cruciaal belang om een goed gedefinieerd doel of bedrijfsresultaat te hebben, omdat dit zal helpen bepalen of de lerende begrijpt dat de tijd die in de leerervaring wordt gestoken, gerechtvaardigd is.

Hen er voortdurend aan herinneren kan hen gemotiveerd houden om door te gaan tot het einde.


Conclusie

Vandaag de dag wordt het meer dan ooit duidelijk dat leerlingen in staat zijn om de macht van hun vrije wil te gebruiken om te beslissen welke leerervaringen ze kopen.

Elke leerervaring die echte, tastbare bedrijfsresultaten oplevert, moet dus relevant, realistisch en doelgericht zijn. Door de bovenstaande principes te volgen, creëer je leerervaringen die de klus klaren. Je kunt ook contact opnemen met een team van ervaren ontwerpers bij TheLearning LAB. We staan klaar om een geweldige eLearning-ervaring te creëren die werkt voor jou en je team.

Previous
Previous

Gids voor het ontwerpen van e-learningcursussen: 16 stappen naar een succesvolle ontwikkeling van e-learningcursussen

Next
Next

E-learning platform, krachtig auteursgereedschap - Slide Builder