Overgang naar eLearning-cursussen in 6 stappen

Het doel van deze gids is om je te ondersteunen bij het digitaliseren van traditionele educatieve content in e-learning cursussen.

Deze transformatie van digitale e-learningcursussen omvat een workflow in verschillende fasen: storyboard, scripting, ontwerp, activiteiten, animatie. De keuze van je e-learning platform is ook cruciaal.

Als je bedrijf altijd gericht is geweest op face-to-face training, lijkt de overstap naar eLearning misschien een lastige taak. Dit is echter niet minder waar! Als je samenwerkt met een goed eLearning bureau dat het proces voor je kan beheren, zal het soepel verlopen. Zij zullen op de hoogte zijn van alle fijne kneepjes van de overgang, waardoor de overstap naar eLearning voor iedereen probleemloos zal verlopen. Maar voordat we ingaan op het eigenlijke proces van de overstap naar eLearning, laten we het eerst hebben over waarom het voor jouw organisatie een goede zaak is om voor eLearning te kiezen.

eLearning maakt leren minder moeilijk en is zowel flexibel als toekomstgericht. Medewerkers kunnen in hun eigen tempo werken en de tijd nemen om iets nieuws te leren. Dit staat in schril contrast met een traditionele leercultuur, waar een enkele werknemer die niet synchroon loopt problemen kan veroorzaken voor de hele groep. Stel je bijvoorbeeld voor dat een sessie wordt opgehouden door de vele vragen van die ene.

Bovendien belooft deze flexibiliteit een zekere mate van vrijheid waardoor je werknemers enthousiaster zullen zijn over online training dan over persoonlijke training. Er wordt niet van hen verwacht dat ze allemaal aanwezig zijn bij de sessie die precies om 15.00 uur is gepland op die ene specifieke dinsdag in juni, toen de spreker zei dat hij de training op uw kantoor kon geven - in plaats daarvan kunnen uw teamleden ervoor kiezen om gebruik te maken van de langzamere werkdagen die we allemaal wel eens meemaken, en hun anders ongebruikte tijd aan iets heel doelgerichts te besteden.

TheLearning LAB eLearning agentschap.

Dus, hoe onderneem je deze overgang?

Of je nu een babyboomer, millennial of Gen Z bent, je kunt er niet omheen dat de wereld vandaag de dag meer gericht is op technologie dan ooit tevoren. Als gevolg daarvan is een technisch onderlegde werknemer veel meer waard voor een bedrijf dan een persoon die slechts een beetje technisch onderlegd is.

eLearning dwingt uw werknemers ook om de nodige technologische vaardigheden te ontwikkelen, waardoor het nog een voordeel heeft ten opzichte van traditioneel leren. Zie het als twee vliegen in één klap! We hebben deze verschuiving van traditioneel naar technologisch leren samengevat in slechts zes eenvoudige en gemakkelijk te onthouden stappen. Als je deze basisstappen volgt, kan het niet misgaan.

De stappen voor een grote verschuiving naar eLearning


Stap 1: Analyseer de situatie

Analyseer de behoeften van je werknemers, de demografie van de lerende populatie en hun huidige kennis van het onderwerp in kwestie. Als je een bedrijf bent dat al een gevestigde cursus voor face-to-face leren heeft, kun je de bestaande certificeringsniveaus gebruiken om een idee te krijgen van waar iedereen staat.

Zo niet, dan wilt u misschien een eLearningbureau, zoals TheLearning LAB, inschakelen. Wij voeren een gedetailleerde evaluatie van de behoeften uit en bepalen welke leerdoelen het meest geschikt zijn voor uw organisatie.

Een van de vragen die we het vaakst krijgen is: kan een traditioneel leerplan worden omgevormd tot een virtueel leerplan? Het antwoord is ja en nee. Je kunt de kant-en-klare lezingen en doelen gebruiken, maar alleen als referentiepunt - waar eLearning over gaat is veel boeiender dan woorden op een pagina!

Een eLearning-omgeving is heel anders dan een traditionele klas- of seminarieomgeving. Er zijn bepaalde technieken die e-learningbureaus gebruiken om de werknemers geïnteresseerd te houden en de retentie hoog te houden.

Onze eLearning-programma's zijn bijvoorbeeld een mix van video-, infographic- en gamification-inhoud, wat het leren memorabel en boeiend maakt. Vaker wel dan niet moet je een curriculum vanaf nul opbouwen, waarbij je eerdere lessen alleen als leidraad gebruikt in plaats van een volledig stappenplan.

e-learning agentschap, cursusontwerp scorm


Stap 2: De cursusindeling bepalen

Er zijn verschillende online cursusformaten, waarvan sommige meer geschikt zijn voor gebruik in de bedrijfswereld dan andere. Er zijn veel unieke factoren die meespelen bij het kiezen van het juiste format, van het onderwerp tot de leerdoelen, de lestijden en de certificeringsopties. Daarom raden we je aan om dit te bespreken met het eLearning bureau dat je inhuurt. Zij kunnen je het beste helpen, want elk geval is anders.

Twee voorbeelden van cursusopmaakmodellen zijn de synchrone en asynchrone leertechnieken.

Synchroon leren verwijst naar een live les waarin werknemers hun zorgen kunnen uiten via het commentaarvak of hun vragen in realtime kunnen stellen. Asynchroon leren is een vooraf opgenomen lezing of video waar het publiek in zijn eigen tempo naar kan luisteren.

TheLearning LAB Geneva


Stap 3: Het raamwerk en de hoofdlijnen opzetten

Het raamwerk is de basis van elke onderwijscursus en het belang om zorgvuldig te zijn met de keuze van het raamwerk wordt versterkt voor eLearning omdat het op afstand wordt gebruikt en een onafhankelijke leerbasis heeft. De term raamwerk verwijst hier naar het medium waarop je je lessen zult verspreiden - het allesbepalende Learning Management System.

Er zijn talloze keuzes, waaronder ons eigen video-first platform dat bekend staat als LMS LAB. Daarnaast kun je ook vragen om een op maat gemaakte oplossing op een bekend platform zoals Moodle. Elk goed eLearning-bureau zal je de keuze bieden en je helpen begrijpen wat het beste is voor jouw specifieke behoeften. Vervolgens schetst u uw doelen en doelstellingen, afhankelijk van uw doelgroep en de reikwijdte van uw digitale opleidingsinspanningen.


Stap 4: Evalueren

Nadat je het raamwerk hebt opgezet en de cursus hebt uitgestippeld, lijkt het misschien alsof alles klaar is - maar nu komt er een andere, even virale stap. Je moet teruggaan en alles van de grond tot de bovenkant en dan weer terug naar de onderkant evalueren. Dit zal je helpen om mogelijke problemen te identificeren en op te lossen terwijl het curriculum nog in de ontwikkelingsfase zit.

We raden je aan deze stap niet over te slaan, zelfs niet als je in een race tegen de klok zit, omdat het je waarschijnlijk kostbare tijd en geld zal besparen.

Een handige vuistregel is om je voltooide cursusstructuur te vergelijken met de doelen die je in stap 1 hebt gesteld en ze naast elkaar te houden. Vergelijk en contrasteer. Doet je cursus recht aan de idealen die je jezelf hebt gesteld?

Als dat niet het geval is, pak die problemen dan meteen aan, zelfs als je daarvoor een bepaalde module van je eLearning-programma helemaal moet weggooien of een belangrijk aspect van je schema moet herstructureren - het eindresultaat zal het waard zijn.


Stap 5: Testrun

Een team van bètatesters is een cruciaal onderdeel van het proces voordat je eLearning vrijgeeft aan je hele team of organisatie. Dit zal eventuele bugs of fouten blootleggen.

Beschouw deze testrun als een echt experiment. Probeer zoveel mogelijk diversiteit aan te brengen in het team van bètatesters. Voeg zowel nieuwe werknemers als ervaren experts van uw organisatie toe, zowel technisch onderlegde als minder technisch onderlegde personen. Dit zal je helpen om problemen te identificeren over het hele spectrum van mogelijke problemen, zodat je er zeker van bent dat je geen problemen overhoudt aan je eLearning cursus.


eLearning Content Lab Geneva


Stap 6: Verzending & lancering

Als je een grote organisatie bent en een bedrijfsbrede uitrol plant voor dit nieuwe ontwikkelingsprogramma, dan zal het aanmaken van de referenties voor iedereen ook wat tijd in beslag nemen.

Een snelle manier zou zijn om je interne IT-afdeling te vragen het hele proces te automatiseren, of, als je eLearning-programma wordt ontwikkeld door een bureau, kun je hen vragen de referenties aan te maken. Zorg ervoor dat je hen de namen, het e-mailadres en andere relevante informatie van de werknemers geeft.


En dan is succes in eLearning voor jou!

Het is namelijk niet zo moeilijk als je eerder dacht om over te stappen van traditioneel naar eLearning. Volgens Business Wire wordt verwacht dat de investeringen in eLearning zullen stijgen tot 350 miljard dollar tegen het einde van 2025, dus laat u niet tegenhouden door misvattingen! eLearning zal uw organisatie een stijging van de productiviteit van uw werknemers, een hogere retentiegraad en uiteindelijk een gestage stijging van de bedrijfswinsten opleveren.

Als je wilt dat de overgang zo snel mogelijk verloopt zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit, overweeg dan om een ervaren eLearning-bureau in te huren - zoals ons in Genève gevestigde bureau TheLearning LAB!

We hebben klanten van over de hele wereld bediend en dankzij onze uitgebreide ervaring en oog voor detail kunnen we eLearning-oplossingen zowel effectief als soepel implementeren.


Previous
Previous

Gids voor instructieontwerp en leerervaring

Next
Next

Snelgids voor het ontwerpen van eLearning-cursussen