Inhoud samenstellen voor een virtuele klas

Het samenstellen van inhoud voor een virtuele klas is een kritiek proces dat het succes of falen van een heel programma kan bepalen. In een synchrone online training, zoals elearning virtuele klaslokalen, dragen zowel leerlingen als de instructeur tegelijkertijd bij aan de sessie, vanaf elke locatie. Asynchrone digitale training is toegankelijk voor leerlingen op hun eigen tijd en tempo, zonder de instructeur.

Met synchrone online training kunnen leerlingen dus profiteren van alle voordelen van menselijke interactie van een fysiek klaslokaal zonder de beperkingen van reizen, logistiek en ruimte.

 

eLearning virtuele klas, webinar

 

Oud tegen nieuw

Als je een bestaande klassikale training gebruikt, zorg er dan voor dat je de juiste "need-to-know" inhoud identificeert die moet worden opgenomen in de virtuele sessie, omdat je de afwezigheid van de instructeur en de samenwerking moet compenseren. Het doel is om de inhoud en activiteiten zorgvuldig te verfijnen in activiteiten voorafgaand aan de sessie om een goede verstandhouding en vertrouwen te creëren, effectieve instructie met behulp van een verscheidenheid aan instructieactiviteiten en samenwerkingsactiviteiten die tijdens de sessie worden gebruikt. Het technologieplatform dat je kiest zal bepalen welke samenwerkingsactiviteiten je kunt gebruiken. Je kunt tijdens de sessie meerdere trainingsvormen gebruiken, zoals bestaande microlearningcursussen, quizzen, video's en andere digitale middelen. Aan de andere kant, als de virtuele trainingssessie voor een nieuw trainingsprogramma is, is het van vitaal belang om een effectief stappenplan te hebben:

  • Ervoor zorgen dat het trainingsprogramma en de bedrijfsdoelstellingen op elkaar zijn afgestemd

  • Bepaal de prestatiegerichte leerdoelen van de training

  • Op hun beurt zullen de leerdoelen helpen bij het bepalen van de inhoud die moet worden opgenomen, de duur van de sessie en de beoordelingen en activiteiten die moeten worden opgenomen.

Deze doelstellingen zijn:

  • Gewenste organisatorische resultaten

  • Wat is het bedrijfsdoel dat moet worden bereikt?

  • Gewenste prestaties

  • Wat is de kloof die moet worden gedicht om het gestelde doel te bereiken? Zal de training de kloof dichten?

  • Prestatiegerichte leerdoelen

  • Wat moeten lerenden kunnen doen om hun prestaties te verbeteren?

Soorten instructiemateriaal

Of je nu bestaande inhoud gebruikt of vanaf nul een nieuw programma maakt, deze instructiematerialen zijn cruciaal:

Begeleiders:

Naast het geven van hints over de te behandelen inhoud, helpen facilitator gidsen docenten bij het uitvoeren van activiteiten door gedetailleerde instructies te geven over elke activiteit: de duur, de volgorde van de activiteiten, de formats (is het een poll, een annotatie of een breakout room?) etc. Er moet een "host" of "anker" voorzien worden om de facilitator te ondersteunen bij het leiden van de sessie en het bedienen van de technologie (polls uitvoeren, breakout rooms opzetten en monitoren, vragen van deelnemers beantwoorden over het gebruik van het platform, hen helpen deelnemen aan activiteiten, resultaten verzamelen en weergeven, enz.)

Deelnemershandleidingen en hand-outs:

Deelnemershandleidingen helpen deelnemers om naadloos deel te nemen aan trainingssessies door duidelijke instructies te geven, terwijl deelnemershand-outs hen in staat stellen om hun individuele/groepsactiviteiten te voltooien. Hand-outs kunnen bestaan uit werkbladen, checklists, to-do lijsten, infographics, PDF's en andere handige hulpmiddelen die cursisten kunnen meenemen en hergebruiken tijdens hun werk.

Referentiemateriaal: Essentiële referentiematerialen zijn

  • Een gids om cursisten en docenten te helpen begrijpen hoe ze het platform moeten gebruiken

  • Links naar aanvullende leermiddelen - intern en extern

  • PDF's zoals gegevensbladen en verklarende woordenlijsten

eLearning virtuele klas, webinar


Virtuele klaslokalen versus webinars

Hoewel een webinar ook een vorm van synchrone training is, is het eigenlijk een eenrichtingscommunicatie waarbij de presentator het meeste praat. Deelnemers kunnen hun mening delen, feedback geven of vragen beantwoorden via polls, wat niet veel samenwerking mogelijk maakt. De integrale component van virtuele klaslokalen - samenwerking - ontbreekt in webinars. Virtuele klaslokalen daarentegen stellen leerlingen in staat om actief deel te nemen en samen te werken, deel te nemen aan groepsactiviteiten en hun kennis te delen.

Conclusie

Dit artikel helpt je bij het samenstellen van effectieve inhoud voor je virtuele klaslokaal, of je nu kiest voor bestaande inhoud of voor het bouwen van een nieuw programma. Er zijn echter nog veel meer aspecten van virtueel leren buiten het cureren van content. U kunt meer te weten komen over deze aspecten op The Learning Lab en ook ontdekken hoe u kunt samenwerken met behulp van technologie, trainers kunt opleiden en leerlingen kunt motiveren.


Neem contact met ons op ons voor een GRATIS workshop. Wij kunnen uw eLearning visie tot leven brengen, want onderwijs is ons ding; wij leven en ademen het!

Hier bij TheLearning LAB, we gaan uitdagingen niet uit de weg en stoppen nooit met streven naar het allerbeste. Daag ons uit!

Previous
Previous

Hoe kiest u een LMS voor uw organisatie?

Next
Next

5 manieren waarop kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt in eLearning