5 manieren waarop kunstmatige intelligentie kan worden gebruikt in eLearning

Kunstmatige intelligentie (AI) is een van de populairste modewoorden van dit moment en daar zijn goede redenen voor. Het verandert in hoog tempo elk aspect van de menselijke samenleving en ook de onderwijssector blijft niet buiten schot. Met de huidige snelle vooruitgang in AI-technologie zullen binnenkort tal van alledaagse taken die traditioneel door mensen werden uitgevoerd, worden overgenomen door machines in e-learning.

Wat betekent dit voor onderwijs- en e-learningprocessen? Betekent dit dat robots in de nabije toekomst de leerkrachten vooraan in de klas zullen vervangen? Hoogst onwaarschijnlijk. Automatisering zal echter enorme gevolgen hebben voor de onderwijssector.

Hier zijn een paar gebieden die het meeste baat zouden hebben bij een helpende hand van onze AI-vrienden.

eLearning Agency AI


1) Gegevensanalyse

Met de toenemende hoeveelheid gegevens die de huidige e-learningtechnologie produceert, kan het voor leerkrachten en beheerders een uitdaging zijn om dit allemaal te begrijpen. Dit is waar AI echt een verschil zou kunnen maken.

AI-technologie kan worden toegepast om patronen of trends te herkennen en deze te markeren voor de juiste gebruiker, die vervolgens de gegevens kan interpreteren en een beslissing kan nemen over de te nemen maatregelen.

Denk hierbij aan een geautomatiseerd systeem dat leerlinggegevens controleert en individuen die problemen zouden kunnen ondervinden aan het personeel meldt, of het nu gaat om slechte prestaties bij beoordelingen, veranderende gedragspatronen of problemen rond aanwezigheid. Hierdoor kan het personeel eerder ingrijpen en mogelijk voorkomen dat een probleem ernstig wordt.

2) Gepersonaliseerd leren

Met de meeste moderne leermanagementsystemen of LMS'en kunnen leerkrachten tegenwoordig voorwaardelijke activiteiten ontwerpen, die de leerling verschillende opties bieden, afhankelijk van hun prestaties in eerdere taken.

Geavanceerde AI-systemen zouden dit proces aanzienlijk kunnen verbeteren door in realtime nieuwe activiteiten te creëren op basis van de prestaties van een leerling tot nu toe en door inhoud te cureren en aan te bieden voor verdere revisie.

Naast het functioneren als een persoonlijke assistent voor de leerling, zou het AI-systeem ook leerkrachten en ouders kunnen waarschuwen voor aandachtspunten, zodat zij hun ondersteuning kunnen afstemmen op de gebieden waar dat het meest nodig is.

3) Beoordelingen beoordelen

Veel bedrijven maken al gebruik van eenvoudige automatisering bij het beoordelen, terwijl anderen met succes software inzetten om plagiaat in inzendingen van studenten te controleren.

Naarmate kunstmatige intelligentie zich verder ontwikkelt, zullen we binnenkort de automatisering van complexere taken zien, zoals het beoordelen van schriftelijke inzendingen zoals essays en presentaties en het geven van feedback aan studenten over hoe ze hun werk kunnen verbeteren.

4) Barrières doorbreken

Wereldwijd lijden miljoenen studenten nog steeds onder een tekort aan gekwalificeerde docenten. Hoewel innovaties zoals MOOC's virtuele klaslokalen hebben geïntroduceerd voor leerlingen over de hele wereld, zullen zonder begeleiding zelfs de meest gemotiveerde leerlingen moeite hebben om te profiteren van de aangeboden inhoud.

AI zou deze uitdaging kunnen compenseren door een beter gerichte leeraanpak te bieden, die gepersonaliseerd is voor elke leerling.

AI-assistenten kunnen, in tegenstelling tot menselijke leerkrachten, 24 uur per dag beschikbaar zijn en duizenden of honderdduizenden leerlingen tegelijkertijd ondersteunen. Hoewel dit geen exacte vervanging is voor face-to-face onderwijs, zou het de broodnodige ondersteuning kunnen bieden waar toegang tot onderwijsinfrastructuur een uitdaging is.

5) Tijd vrijmaken voor learning managers

De laatste tijd zijn er veel artikelen, studies en onderzoeken gewijd aan de automatisering van e-learning, met name aan de bedreiging voor banen.

Sommige experts voorspellen zelfs een verlies van miljoenen banen in de komende tien jaar als gevolg van de automatisering. Gelukkig wordt algemeen aangenomen dat het beroep van leraar minder risico loopt op vervanging door AI.

E-learning Agency, LMS & Content development, London, Geneva, Stockholm


Wat kunstmatige intelligentie wel kan doen, is onderwijstechnieken en e-learning radicaal veranderen en tijd vrijmaken voor leerkrachten om te besteden aan de meer 'menselijke' kant van het beroep. Administratieve taken slokken meestal een groot deel van de dag van een leraar op, waardoor ze gefrustreerd raken en niet effectief les kunnen geven. Als AI deze taken kan overnemen, kan de balans in de juiste richting verschuiven.

Neem contact met ons op ons voor een GRATIS workshop. Wij kunnen uw eLearning visie tot leven brengen, want onderwijs is ons ding; wij leven en ademen het!

Hier bij TheLearning LAB, we gaan uitdagingen niet uit de weg en stoppen nooit met streven naar het allerbeste. Daag ons uit!

Previous
Previous

Inhoud samenstellen voor een virtuele klas

Next
Next

E-learningcursus ontwerpen: Checklist