Blended Learning: 4 manieren om elearning te stimuleren

Als een e-Learning Content Lab houden we van de mogelijkheden die online leren biedt en we streven ernaar om zoveel mogelijk mensen hiervan te laten profiteren. Door lerenden de kans te geven om te profiteren van de vele tools en technologieën die beschikbaar zijn in de e-Learning-sfeer, kunnen we hun gevoel van zelfmotivatie echt stimuleren en hun vermogen om effectief te leren een boost geven.

Wij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen van e-Learning-cursussen, het ontwikkelen van platforms voor Learning Management Systemen (LMS) en alle aspecten van het brengen van een cursus van visie tot concept en van strategie tot werkelijkheid. Als allround e-Learning service heeft ons bureau een gevarieerd team dat nauw samenwerkt om elk aspect van de cursus vorm te geven, inclusief het samenwerken met uw organisatie om ervoor te zorgen dat de cursus volledig standalone is of geschikt voor een Blended-Learning ervaring volgens uw visie.

Wat is Blended Learning?

Blended Learning is een onderwijsmethode die gebaseerd is op de combinatie van klassikaal leren en onafhankelijk online studeren. Klassikale tutorialsessies, workshops of lezingen kunnen worden gecombineerd met de multimediatools van e-learning om een verbeterde leerervaring te bieden. Als een toegewijd e-learning agentschap geloven we uiteraard in de transformatieve kracht van e-learning, maar we zien ook zeker de verdienste van het combineren van het beste van beide werelden. Het sleutelelement in leren is tenslotte de gebruikerservaring; dit is wat een cursus echt maakt of breekt.

Studies hebben aangetoond dat Blended Learning leidt tot hogere prestaties van leerlingen dan volledig online of volledig klassikale leerervaringen, dus het is zeker iets om te overwegen wanneer je beslist hoe je leermogelijkheden aanbiedt aan je personeel of leden. Misschien is het een nieuw concept voor je, of misschien heb je zelfs al eerder van Blended Learning gehoord zonder het te weten - als je de termen "hybride leren", "technologie-gemedieerde instructie", "web-ondersteunde instructie" of "gemengde instructie" hebt gehoord!

Waarom Blended Learning werkt

Alles heeft voor- en nadelen, en zowel e-Learning als klassikaal leren (Classroom-based Learning, CBL) hebben er hun deel van. Blended Learning slaagt er echter in om een aantal van de belangrijkste bezwaren die mensen hebben tegen deze twee vormen van leren effectief weg te nemen. Ons team in Genève heeft een aantal van de belangrijkste nadelen van e-Learning en klassikaal leren belicht en ze samengebracht om te laten zien hoe Blended Learning een zeer succesvolle combinatie van digitale en analoge hulpmiddelen kan zijn.

Begrijp ons echter niet verkeerd, want de nadelen van met name e-Learning zijn over het algemeen beheersbaar door de juiste combinatie van technologie, innovatie en leermateriaal. Veel organisaties houden geen rekening met deze potentiële tekortkomingen en maken zich daardoor op voor een mislukking. Maar wij niet! Hier bij TheLearning LAB in Genève / Genève Zwitserland, als gespecialiseerd e-Learning bureau, minimaliseren we altijd deze valkuilen en zorgen we ervoor dat e-Learning een zeer effectief standalone leersysteem kan zijn dankzij opties zoals live streaming sessies en groepsdiscussieforums.

 

Argument 1: e-Learning mist face-to-face instructie

Blended Learning neemt een van de grootste zorgen weg die mensen hebben over e-Learning onderwijs; het gebrek aan direct, persoonlijk contact met een docent.

Als informatie wordt gepresenteerd in een stimulerende en boeiende online omgeving en vervolgens wordt versterkt door middel van persoonlijk contact, stimuleert dit de zelfmotivatie van studenten, waardoor hun enthousiasme om te leren en hun kennis en vaardigheden te verbeteren toeneemt. Het zorgt voor een soepele en zeer natuurlijke kennisoverdracht van de docent naar de studenten, wat vooral handig is bij complexere onderwerpen. Dankzij de interactieve en gevarieerde e-learningmiddelen die de cursisten tot hun beschikking hebben, kunnen ze hun kennis van het onderwerp herzien, versterken en verbreden op de manier die ze zelf willen en die hen het beste uitkomt, wat voordelen biedt die verder gaan dan de standaard CBL-tools.


Argument 2: CBL met een vast tempo kan beperkend zijn voor lerenden.

Een van de grootste bezwaren tegen CBL is gebaseerd op het feit dat CBL een tempo volgt dat gebaseerd is op het geplande schema van de docent, waardoor Leaners beperkt worden in hun mogelijkheden om het meeste uit de sessie te halen.

Voor sommige leerlingen kan het tempo te hoog liggen en voor anderen te laag. CBL heeft gewoon niet de capaciteit om het leren te individualiseren zoals e-Learning dat kan. Door bijvoorbeeld kenniscontroles aan te bieden waarmee gebruikers onderdelen kunnen overslaan die ze al kennen, kan e-learning in hoge mate worden aangepast aan de behoeften van alle leerlingen. Er kan in e-Learning heel gemakkelijk rekening worden gehouden met het bestaande kennisniveau van studenten en de betrokkenheid van studenten bij het online platform laat docenten ook zien waar de meerderheid van de klas staat, zodat ze hun lessen kunnen aanpassen aan de behoeften van de meerderheid van de groep. Bovendien, als er een aanzienlijke kloof wordt ontdekt of als sommige leerlingen het niet lijken te kunnen bijbenen, maakt Blended Learning het mogelijk om zowel online als offline middelen aan te passen om ervoor te zorgen dat alle leerlingen succesvol zijn.


E-Learning Agency Geneva Genève Switzerland - Content LAB


Argument 3: e-Learning biedt geen band met leeftijdsgenoten

Eén van de meest voorkomende argumenten rond e-learning is de bewering dat het lagere niveaus van motivatie en binding met leeftijdsgenoten biedt.

Blended Learning, dat het beste van beide werelden biedt, sluit dit probleem zo goed als uit door lerenden persoonlijk samen te brengen. Om de collegiale band tijdens CBL-sessies te versterken, zijn er echter ook veel leermiddelen beschikbaar voor gebruik op het e-learningplatform zelf. Peer marking, of het tonen van geselecteerde (geanonimiseerde) peer antwoorden, of zelfs de eenvoudige opties van het gebruik van een groepschat of discussieforum verbindt lerenden met hun cohort en geeft hen een zekere mate van overzicht over wat hun peers aan het doen zijn. Mensen zijn sociale wezens en het toevoegen van een sociaal element aan een activiteit maakt deze vaak succesvoller. Deze barrière kan overwonnen worden met of zonder Blended Learning, maar wordt vergemakkelijkt door de toevoeging van een klassikaal element aan een online cursus.


Argument 4: toegankelijkheid is een barrière in CBL

Voor professionals met een druk leven, ouders met zorgtaken of mensen met een handicap kan een CBL cursus in het beste geval een nachtmerrie zijn en in het slechtste geval logistiek onmogelijk.

Leerlingen met een handicap kunnen ook meer moeite hebben om frequente persoonlijke sessies bij te wonen. Veel leerlingen zullen baat hebben bij een combinatie van e-Learning en CBL, omdat ze belangrijke informatie missen als ze een les niet kunnen bijwonen, maar wel weer controle hebben over hun leerproces op het online platform. Door de starheid van tijdschema's en locaties voor CBL-leren is het mogelijk dat een inhaalsessie niet mogelijk is, waardoor de leerling normaal gesproken geen opties heeft. Blended Learning betekent dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn - de les kan worden opgenomen en beschikbaar worden gemaakt via een portaal - of de leerling kan zelfs live deelnemen aan de sessie vanuit huis door het gebruik van videoconferentietechnologie!


Blended Learning: de hype waard?

Het antwoord op deze vraag is een volmondig ja. Het begint allemaal met het ontwerpen van een gebruiksvriendelijk, betrouwbaar e-learning platform en het strategisch ontwerp van boeiende cursusinhoud, idealiter uitgevoerd door een bureau zoals TheLearning LAB dat verwachtingen kan stellen, het proces kan begeleiden en aan de doelstellingen kan voldoen door de nodige expertise ter tafel te brengen. Wanneer een bestaande (of in ontwikkeling zijnde) e-learning cursus kan worden geëvalueerd om de optimale toevoeging van klassikale leerelementen te identificeren, is er een Yin en Yang effect dat de potentiële risico's en onzekerheden compenseert.

Voor elke zorg of wens die je kunt hebben over je cursus, is er een optimale balans te vinden tussen de twee leermethoden, en er is een specialistische aanpak voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Het ontwerpen van cursussen is echt een kunst, en hier bij TheLearning LAB hebben we een heel team van kunstenaars die gespecialiseerd zijn in alle aspecten van het vak. Wilt u meer weten of wilt u zien hoe Blended Learning het leerproces in uw organisatie kan verbeteren? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor een consultatie!

Wat je wensen ook zijn, wij zoeken het uit en zorgen ervoor dat je visie tot leven komt. We zijn gevestigd in Genève, maar we werken op internationaal niveau, dus waar je ook gevestigd bent, we horen graag van je!

Previous
Previous

e-learning 2022: Opwaarts en verder

Next
Next

E-learning echt toegankelijk maken: 5 belangrijke vragen beantwoord