E-learning echt toegankelijk maken: 5 belangrijke vragen beantwoord

Toegankelijkheid is een belangrijke overweging, zowel bij het maken van cursusmateriaal als bij het vormgeven van het leerplatform zelf. Als je geen rekening houdt met de verschillende behoeften van alle potentiële lerenden, zet je in feite een wegversperring op die mensen verhindert om de cursus te gebruiken als ze bijvoorbeeld een visuele beperking of gehoorverlies hebben.

Dankzij het flexibele karakter van e-Learning als geheel en de toegankelijkheid vanaf elke desktop of mobiel apparaat, kan het nog gemakkelijker worden aangepast aan de behoeften van alle studenten dan klassikaal onderwijs. Hier bij TheLearning LAB in Genève, Zwitserland, zijn we toegewijd om aan de behoeften van al onze studenten te voldoen. Onze klanten komen naar ons voor onze expertise in e-learning en we blijven op de hoogte van de nieuwste innovaties en technologieën die ons vermogen ondersteunen om hen te voorzien van de allerbeste leerplatforms en cursusmaterialen, wat ook inhoudt dat we ervoor zorgen dat iedereen er in gelijke mate van kan profiteren.

TheLearning LAB Geneva, Paris, Palo Alto and London.


1. Waarom focussen op toegankelijkheid?

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig: je platform toegankelijk maken gaat over het respecteren van de behoeften van alle lerenden. Houd in gedachten dat sommige lerenden ook een voorkeur kunnen hebben voor het ene formaat boven het andere, wat betekent dat naast het ondersteunen van lerenden met een handicap, het toegankelijk maken van je eLearning eigenlijk iedereen ten goede komt. U vraagt zich misschien af: wat als we al deze moeite doen en er zijn geen mensen in onze groep lerenden die de aanpassingen echt nodig hebben? Gezien de feiten, zoals dat dyslexie voorkomt bij ongeveer 1 op de 10 mensen* en dat wereldwijd geschat wordt dat ongeveer 300 miljoen mensen een bepaalde mate van kleurenblindheid hebben**, is de kans groot dat ten minste één van uw lerenden er aanzienlijk baat bij heeft als uw organisatie uw leerplatform toegankelijk maakt.

Bezoek ons in onze TheLearning LAB kantoren in Genève, Zwitserland voor een consultatie of informeel gesprek als u meer wilt weten over hoe uw organisatie kan profiteren van toegankelijke eLearning. Of, als je niet in de buurt woont, kun je contact opnemen met ons bureau voor een virtuele ontmoeting!


2. Wat is toegankelijkheid eigenlijk?

De juiste manier om naar toegankelijkheid te kijken is niet om de behoeften van leerlingen aan te wijzen als een probleem dat opgelost moet worden. Het is om het platform en de inhoud ervan als het probleem aan te wijzen en om ervoor te zorgen dat iedereen er toegang toe heeft als de oplossing te zien. Vergeet niet dat wanneer een lichtschakelaar te hoog op een muur zit voor iemand in een rolstoel, het de plaatsing van de lichtschakelaar is die fout is, niet de persoon die het mobiliteitsapparaat gebruikt! Hier bij TheLearning LAB begrijpen we de noodzaak van een toegankelijke en inclusieve samenleving als geheel en het waarborgen van toegang tot onderwijs is een van de kernelementen om dit te bereiken.


3. In een notendop, wat betekent toegankelijkheid in termen van eLearning?

Het betekent het ontwerpen, ontwikkelen en implementeren van tools en technologieën die mensen met een handicap in staat stellen om toegang te krijgen tot je eLearning-content, deze waar te nemen, er doorheen te navigeren en ermee te interageren. Om een lang verhaal kort te maken, alle lerenden moeten gemakkelijk toegang kunnen krijgen tot uw eLearning-content, ongeacht eventuele handicaps. Er zijn richtlijnen opgesteld en gepubliceerd door organisaties zoals het Worldwide Web Consortium, die informatie geven over het toegankelijk maken van content en auteurstools en aan welke standaarden moet worden voldaan. De manieren waarop eLearning toegankelijk kan worden gemaakt, zijn verrassend eenvoudig:

i) Bij het ontwerpen van cursusmateriaal moet je ervoor zorgen dat het in meerdere formaten beschikbaar is, zodat gebruikers de inhoud optimaal kunnen gebruiken.

ii) Wanneer je een LMS en cursusplatform ontwerpt, moet je ervoor zorgen dat gebruikers ongeacht hun vaardigheden door het platform kunnen navigeren, inhoud kunnen zoeken en openen.

iii) Wanneer je lesmateriaal ontwerpt, moet je ervoor zorgen dat het compatibel is met ondersteunende technologie.

iv) Wanneer je een LMS en cursusplatform ontwerpt, moet je ervoor zorgen dat het compatibel is met ondersteunende technologie.

Het is geen enkel probleem om deze doelen te bereiken als u een bureau zoals wij inschakelt. Bij TheLearning LAB doen we het harde werk voor u, zodat u achterover kunt leunen en de vruchten kunt plukken van een authentieke leerervaring voor uw personeel!

TheLearning LAB Geneva, Paris, Palo Alto and London.


Als we het over handicaps hebben, worden blinden en hun behoeften meestal als voorbeeld gebruikt. Dit is misleidend simplistisch, omdat toegankelijkheid iets is waar het grootste deel van de bevolking baat bij kan hebben.
— MARCUS ÖSTERBERG

4. Wat is ondersteunende technologie?

Hulptechnologie (Assistive Technology, AT) is alles wat gebruikt wordt om de mogelijkheden van personen met een handicap te verbeteren. Dit kan alle voorwerpen, apparatuur, softwareprogramma's of systemen omvatten en kan low-tech of high-tech zijn, en afhankelijk van de behoeften van een individu kan het worden gebruikt om hun functionaliteit te vergroten, te behouden of te verbeteren.

In termen van eLearning kan dit bv. tekst-naar-spraaksoftware, symbool-naar-spraaksoftware, opties om lettertypes te vergroten of in te zoomen op afbeeldingen, audioboekversies van bronnen, enz. omvatten.


5. Hoe zorg je ervoor dat je inhoud zowel toegankelijk als inclusief is?

Zodra je de ondersteunende technologiefuncties hebt geïntegreerd en ervoor hebt gezorgd dat je cursus toegankelijk is, moet je nadenken over hoe je je cursusinstructies verwoordt. Inclusief zijn betekent opmerken wanneer je bijvoorbeeld slechts naar één informatiebron verwijst (zoals een tekst), maar verzuimt de alternatieve bronnen te vermelden (zoals een geluidsopname van de voorgelezen tekst), en veranderen hoe je het beschikbare cursusmateriaal behandelt.

Inclusief zijn gaat verder dan het concept van toegankelijkheid. Het betekent dat de hulpmiddelen beschikbaar en gemakkelijk herkenbaar zijn en dat er voortdurend naar verwezen wordt naast andere hulpmiddelen om te vermijden dat lerenden zich 'anders' voelen wanneer ze AT gebruiken. Aan de behoeften van lerenden met een functiebeperking moet niet alleen worden voldaan in een select hoekje van je leerplatform, waardoor ze extra moeite moeten doen om de uitdagingen van hun functiebeperking te overwinnen. Het moet voor iemand met bijvoorbeeld een visuele beperking net zo makkelijk zijn om toegang te krijgen tot je cursus als voor iemand zonder beperking.


Ons team staat klaar om door jou te worden uitgedaagd!

Hier bij TheLearning LAB zijn we voorbereid op wat 2020, en daarna, zal brengen, en als proactief en innovatief bureau willen we nooit dat onze klanten achterlopen. Op het gebied van toegankelijkheid zijn er helaas veel te veel bureaus en organisaties die (nog) geen rekening hebben gehouden met de behoeften van mensen met een handicap, en ons doel is om organisaties te helpen voldoen aan de hoogste normen van toegankelijkheid in eLearning, zodat alle lerenden dezelfde toegang tot onderwijs hebben.

Als je geïnteresseerd bent in het gebruik van een eLearning platform om de ontwikkeling van je organisatie te ondersteunen, neem dan contact met ons op bij TheLearning LAB in Genève voor een vergadering, een Skype gesprek of gewoon wat informatie om je te helpen bij je beslissing! We organiseren workshops, brainstormsessies en meer, dus er is voor elk wat wils!

Wat je wensen ook zijn, wij zoeken het uit en zorgen ervoor dat je visie tot leven komt. We zijn gevestigd in Genève, maar we werken op internationaal niveau, dus waar je ook gevestigd bent, we horen graag van je!


Previous
Previous

Blended Learning: 4 manieren om elearning te stimuleren

Next
Next

Gids voor betrokkenheid van de leerling bij het ontwerpen van eLearning-cursussen