6 tips Betrokkenheid bij aangepaste eLearning-cursussen

De ervaring van je leerlingen aanpassen is een springplank naar succes. Het is een must-have als je van plan bent een meeslepende leeromgeving aan te bieden die je leerlingen echt zal boeien!

Deelname aanmoedigen en een gevoel van betrokkenheid bij de cursus en de inhoud creëren zonder je cursisten te overweldigen is een kunst. Er zijn een creatief bureau en bekwame cursusontwerpers voor nodig om dit voor elkaar te krijgen. De basisprincipes van het bouwen van een aangepaste leerervaring zijn echter kinderspel als je begrijpt wat ze willen bereiken!

Je cursus moet in staat zijn om je doelgroep te boeien, zelfs als het lesmateriaal complexe of zeer gedetailleerde onderwerpen behandelt.

De betrokkenheid van aangepaste leerlingen vergroten


1) Storytelling en de behoeften van je publiek

 

Het optimaliseren van de gebruikerservaring (UX) heeft veel facetten en je moet ervoor zorgen dat ze allemaal de spijker op de kop slaan. Je cursus moet geschikt zijn voor je publiek en bij je onderwerp passen, wat betekent dat je de juiste bewoordingen, afbeeldingen en het juiste tempo moet combineren om aan beide elementen te voldoen. Een cursus over noodprocedures geef je toch ook niet in een suffe, cartooneske stijl?

 

Of je leerlingen nu kinderen, tieners, jongvolwassenen of doorgewinterde professionals zijn, je zult de vertelstijl en visuele stijl moeten aanpassen aan hun behoeften. Informatie presenteren via een boeiende vertelstijl betekent ook dat je de juiste context en voorbeelden uit de echte wereld moet bieden, zodat de informatie inhoud wordt waar je leerlingen zich ook echt mee bezig willen houden.

Het uiteindelijke doel is publieksgerichte inhoud die dynamisch, emotioneel en leerzaam is!

TheLearning LAB, De betrokkenheid bij eLearning vergroten

2) Gamification voor succes

Motivatie is de drijfveer achter alle menselijke interactie, en als je leerlingen het juiste motivatieniveau biedt, kan dat het verschil maken. Mensen worden van nature gedreven door beloning, of die nu echt of virtueel is, en dit is waar gamification een sterke rol speelt! Door leerlingen bijvoorbeeld beloningspunten te laten verdienen die ze kunnen inruilen voor verbeterde avatars voor hun profiel, kunnen ze genoeg gestimuleerd worden om door te gaan. Zelfs eenvoudige minigames die fungeren als snelle controles van hun kennisinhoud kunnen uw leerlingen betrekken, omdat het structureren van toetsen in de vorm van games de stress van een cursus wegneemt zonder de respectabiliteit en waarde ervan te verminderen.

 

Het afwisselen van interactieve quizzen en minigames houdt lerenden scherp, en bijvoorbeeld het aanbieden van een leaderboard per afdeling kan een milde competitie tussen de groepen binnen uw organisatie aanmoedigen. Het gebruik van gamification om een positief gevoel van beloning op te wekken bij lerenden doet wonderen voor de gebruikerservaring (UX) en verhoogt hun kennisbehoud en tevredenheid over hun leerervaring.

 

3) Graphics en eLearning-video

Visuals hebben het vermogen om je cursus te maken of te breken, dus ze goed gebruiken zou op ieders prioriteitenlijstje moeten staan. Multimedia-gebaseerd leren blijkt in één klap de betrokkenheid, het behoud en de tevredenheid van de cursist te verbeteren. Mensen willen video's zien; ze hunkeren naar interactieve en boeiende visuals en raken steeds sneller verveeld door gewone tekst. We leven in een steeds meer op video gebaseerde omgeving op het gebied van marketing, sociale media, algemeen informatie zoeken en vele andere aspecten van ons dagelijks leven, en leren moet dit voorbeeld volgen!

Een e-learningcursus die volledig in platte tekst is opgebouwd, zal beduidend minder goed presteren dan een cursus met identieke tekst en toegevoegde videosegmenten, zoals samenvattingen of op scenario's gebaseerde voorbeelden. Andere visuele elementen die een enorme impact hebben op je cursisten zijn het gebruik van infographics en ervoor zorgen dat de visuele identiteit van je merk duidelijk naar voren komt in de cursus. Visueel aantrekkelijke content presteert veel, veel beter bij elk publiek; mensen houden nu eenmaal van in het oog springende content, en we verzekeren je dat je cursisten beter zullen presteren en meer informatie zullen vasthouden als je ze een visueel aantrekkelijke cursus aanbiedt.


4) Scenario-Based Learning (SBL)

Scenario-gebaseerd leren (SBL) is vergelijkbaar met storytelling, maar het neemt je inhoud een belangrijke stap verder. In plaats van je leerlingen te vertellen over een concept of hen te tonen hoe het kan worden toegepast, betrek je hen er deze keer echt bij en leg je de verantwoordelijkheid in hun handen. Een interactief scenario vereist dat je leerlingen een probleem oplossen door te brainstormen en hun geleerde kennis toe te passen. Ze kunnen worden gevraagd om oplossingen uit de praktijk aan te dragen en door dit proces zullen ze hun eigen vooringenomenheid en kennisleemtes leren kennen en in staat zijn om verschillende uitkomsten te testen om de gevolgen van hun besluitvormingsprocessen te observeren.

Scenario-gebaseerd leren (SBL) biedt hen een veilige omgeving om hun kennis en de toepassing van geleerde concepten in de praktijk te testen, evenals een beter begrip van wat er gebeurt als gevolg van hun beslissingen. Het plaatst het leren in perspectief op een manier die theoretische inhoud nooit zou kunnen!


TheLearning LAB: interactief eLearning-contentontwerp voor de echte wereld. Genève, Londen, Parijs en Palo Alto


5) Blended Learning

Niet alle leerlingen gedijen goed als ze alleen werken; sommigen hebben een gemeenschapsgevoel nodig. Het combineren van de self-paced aspecten van e-learning met real-time online sessies, klassikale sessies of zelfs geplande chatroom discussies, kan die leerlingen helpen die dat extra vleugje motivatie nodig hebben of wiens leerstijl gestructureerd contact met anderen vereist. Dit geeft je ook de mogelijkheid om creatieve en door leerlingen geleide opdrachten in de mix op te nemen, zoals vooraf opgenomen audiovisuele presentaties die door je leerlingen moeten worden ingediend. Deze opdrachten kunnen dan in realtime met elkaar worden besproken tijdens een gestructureerde klassikale sessie, wat een geweldige leerervaring oplevert door zowel het ontvangen van feedback als het uitvoeren van peeranalyse.

Afhankelijk van je deelnemers en hun verbondenheid in het echte leven, kan het contact op de discussieforums van de cursus onsamenhangend en inconsistent zijn, met een lage betrokkenheid als het cohort zich niet voldoende verbonden voelt met elkaar. Dit raakt het domein van het zorgen voor een gezonde bedrijfscultuur waar leren en interactie met de cursus niet alleen worden gezien als een must, maar ook als een wenselijke activiteit om te ondernemen.

Het gebruik van Blended Learning in de vorm van live discussiesessies moedigt de lerenden aan om zich voorafgaand aan de sessie met het materiaal bezig te houden, omdat ze de kans krijgen om het te gebruiken in een omgeving met collega's. Als het wordt gebruikt in combinatie met elementen zoals gamification, helpt het om dat gezonde randje van vriendschappelijke competitie en verlangen naar zelfverbetering te stimuleren dat we zo graag zien bij de lerenden!


6) Feedback en prestatieoptimalisatie

Je deelnemers zijn individuen met hun eigen specifieke behoeften, moeilijkheden, vaardigheden en interesses. Dit betekent dat er aspecten van je cursus kunnen zijn die bijzonder goed werken voor 80% van de lerenden, maar er is die 20% van de lerenden die niet helemaal tevreden zijn. Als ze de kans krijgen, kunnen ze je vragen of je er meer in kunt opnemen, bijvoorbeeld infografieken. Om erachter te komen wat je lerenden wel of niet waarderen, waar de gemeenschappelijke knelpunten zitten en of er snelle oplossingen zijn die hun leerervaring nog beter kunnen maken, is een speciaal feedbackplan nodig.

Door je leerlingen toe te staan om bijvoorbeeld anoniem feedback te geven, kunnen ze helemaal eerlijk zijn zonder bang te hoeven zijn voor repercussies en krijg je waardevolle informatie. De feedbackcyclus moet altijd in werking zijn, waarbij je feedback van studenten verzamelt terwijl je bezig bent. Terwijl ze hun eLearningplatform verkennen, kun je feedback vragen op regelmatige tijdstippen en ervoor zorgen dat je bugs of problemen die ze melden, ook echt verbetert. Betrokkenheid neemt toe als het vertrouwen in de cursus zelf toeneemt, dus rekening houden met feedback en het perspectief van de leerling respecteren, betekent dat je hen in staat stelt de leiding te nemen over hun eigen leerproces.

Door gedetailleerde feedback te geven aan je leerlingen wanneer ze een beoordeeld werkstuk af hebben, kunnen ze optimaal gebruik maken van al het aangeboden cursusmateriaal en kunnen ze verwijzen naar materiaal dat relevant is voor hun hiaten in hun kennis. Een goede alinea met feedback doet meer voor een leerling dan een eenvoudig cijfer, dat is geen geheim! Als je hun prestaties binnen hun functie wilt verbeteren, is feedback een belangrijk onderdeel van het proces van professionele ontwikkeling.

TheLearning LAB, Leerlingbetrokkenheid stimuleren. Genève, Parijs, PaloAlto, Londen.


En tot slot...

7) Maak navigeren in de cursus intuïtief

Het Learning Management System (LMS) dat je gebruikt voor je cursus moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn, met een geoptimaliseerde navigatie, een gemakkelijk overzicht van alle cursussen en modules van de cursist en gemakkelijk toegankelijke quizresultaten en algemene voortgangsinformatie. Navigeren door de cursus mag nooit een uitdaging zijn, daarom raden wij persoonlijk ons eigen webgebaseerde, video-first Learning Management System LMS LAB aan. Welk LMS je organisatie ook gebruikt, het moet een gebruikerservaring (UX) geoptimaliseerde front-end hebben voor de lerenden en een geoptimaliseerde back-end voor de beheerders die toezicht houden op de cursus.

Elke navigatiehulp binnen je cursus moet een goed doel dienen, duidelijk zichtbaar zijn en zonder twijfel aangeven waar de cursist naartoe wordt geleid. Je materiaal moet ook geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiele apparaten, idealiter via een speciale applicatie, zodat je leerlingen er altijd en overal toegang toe hebben. Test het een paar keer voordat het live gaat, laat iemand die niet bekend is met het systeem het proberen en kijk of de gebruikerservaring (UX) soepel genoeg is. Als dat niet zo is, los dan de gemarkeerde problemen zo snel mogelijk op!


Zo, dat is het verhaal van de leerbetrokkenheid op maat!

Er komt veel meer kijken bij custom learning dan je op het eerste gezicht zou denken, want het komt voor op alle niveaus van het ontwerpen en plannen van eLearning. Gewapend met deze tips ben je op de goede weg naar succes, maar als je twijfelt zijn er altijd bureaus die je kunnen helpen. Hier bij TheLearning LAB weten we hoe we lerenden aan ons kunnen binden en hoe we uw e-learning cursus kunnen optimaliseren en aanpassen aan het hoogst mogelijke niveau.

Neem contact met ons op voor een GRATIS workshop. Wij kunnen uw eLearning visie tot leven brengen, want onderwijs is ons ding; wij leven en ademen het!

Hier bij TheLearning LAB gaan we uitdagingen niet uit de weg en blijven we streven naar het allerbeste. Daag ons uit!


Previous
Previous

Een e-Learning bureau nodig om inhoud te ontwikkelen?

Next
Next

eLearning-video Storyboarding: snelle handleiding