Hoe de actieve luistervaardigheid in eLearning vergroten

Training actief luisteren in eLearning

Actief luisteren is belangrijk in eLearning, het is een techniek die je moet beheersen om je trainingen echt te optimaliseren.

Het is een van de meest uitdagende vaardigheden om onder de knie te krijgen vanwege de complexiteit en variaties. Het is echter cruciaal als u wilt dat uw leerlingen hun leerdoelen bereiken.

Het is een proces van je echt concentreren op iemand anders en begrijpen wat hij zegt, zodat je terug kunt reageren op een manier die hem helpt te begrijpen wat je bedoelt.

 

  1. Wat is actief luisteren?

  2. Interactieve leeractiviteiten.

  3. Hervat elke eLearning Module.

  4. Investeer in sociaal leren.

  5. Audio en video gebaseerd leren.

  6. Gebruiker genereert inhoud.

 

Het gaat er niet alleen om een aandachtige luisteraar te zijn of op de juiste momenten je hoofd te knikken of 'uh-huh' te zeggen, maar ook te begrijpen waarom ze dingen zeggen en hoe hun woorden zowel op jou als op hen inwerken. 

Deze blogpost belicht enkele manieren waarop u uw actieve luistervaardigheden in eLearning-programma's kunt verbeteren.

 


Wat is actief luisteren?

Actief luisteren is een proces waarbij je effectief opneemt en vasthoudt wat anderen tegen je zeggen. Het gaat niet noodzakelijk om het luisteren naar anderen.

Het gaat erom te absorberen wat ze zeggen, het op te slaan in je geheugen, en het te gebruiken om conclusies te trekken.

Actief luisteren Acties :

·      Focus en concentratie

·      Begrijpen

·      Interesse opwekken

·      Print de informatie in de hersenen

Het gaat niet alleen om de spreker en de luisteraar, maar ook om de relatie tussen die twee.

 


Waarom is actief luisteren belangrijk?

Zoals we hierboven al zeiden, is een van de beste manieren om uw actieve luistervaardigheden te verbeteren het oefenen ervan in reële situaties.

Als je dat doet, kun je een paar dingen gaan opmerken. Ten eerste zul je merken dat mensen minder tijd hebben om hun punten over te brengen als je actief luistert.

  • Motivatie

  • Engagement op lange termijn

  • Kennis delen

  • Gemakkelijk toegankelijk

  • Tijdbesparend

Daardoor voel je je misschien gehaast, maar het betekent ook dat de kans groter is dat je ze echt begrijpt. Een ander voordeel van actief luisteren is dat je zult merken dat je minder ruimte nodig hebt.

 


Een actieve luisteraar worden

Wanneer u op het werk bent, probeer dan in de geest van actief luisteren te komen.

In plaats van na te denken over wat je vervolgens wilt zeggen of wat je volgende stap is, denk je na over wat de persoon naast je zegt.

Wees altijd gefocust en stop met multitasken! Multitasking bestaat niet...

Zo leer je veel meer dan alleen hun woorden. U kunt ook proberen multitasking te vermijden terwijl u actief luistert. Vermijd sms'en, schrijven of andere taken die uw aandacht vragen.

Tips:

  • Monotasking

    • Multitasking bestaat niet!

  • Wees gefocust

  • Maak aantekeningen

  • Dwing jezelf om vragen te stellen

  • Open debatten, discussies, brainstormsessies...

  • Bied multimedia ondersteuning:

    • Artikelen,

    • Audio,

    • Video's,

    • Webinars,

    • Chat en forum

    • Activiteiten en interacties

Wanneer je in een klas of trainingsomgeving bent, probeer dan aantekeningen te maken alsof je actief naar de instructeur luistert. Als je dingen niet opschrijft, onthoud je ze op den duur misschien niet meer.

 


Interactieve leeractiviteiten.

Er zijn veel verschillende soorten activiteiten die u kunt gebruiken om uw actieve luistervaardigheid in eLearning te verbeteren.

Een goed voorbeeld van een interactieve activiteit is een casestudy, waarbij ook kritisch denken een rol speelt. U wilt activiteiten vinden die uw leerlingen echt betrekken en hen aan het denken zetten.

Ideeën:

U wilt niet alleen een stap-voor-stap handleiding volgen waarbij alle leerlingen gewoon zitten, maar eerder activiteiten die hen dwingen deel te nemen en beslissingen te nemen die ze normaal in het echte leven ook zouden nemen.


Hervat elke eLearning Module.

Elke eLearning module of les zou een samenvatting moeten zijn van wat je tot dan toe hebt gedaan.

Wanneer u actief luistert, wilt u stoppen bij elk punt in het gesprek waar de spreker de naam van een persoon of een locatie noemt.

Resume:

  • Wat we geleerd hebben

  • Wat zijn belangrijk of / en nieuw

  • Ondersteuning en middelen om te delen

  • Vragen of feedback?

  • Volgende stap om op te volgen

  • Agenda

Je wilt er zeker van zijn dat je weet wat ze zeggen en wat ze bedoelen. Door bij elk van deze punten stil te staan, kunt u uw actieve luistervaardigheid verbeteren.

 


Investeren in sociaal leren

Sociaal leren is een geweldige manier om meer uit uw eLearning programma te halen en Actief Leren te verhogen.

U kunt sociale activiteiten creëren in uw eLearning-programma om lerenden te helpen met elkaar te communiceren.

Een sociaal leerplatform kan verschillende functies bieden om lerenden te helpen in contact te komen met deskundigen of docenten, in groepen te werken en te worden begeleid door welwillende mentoren.

Albert Bandura stelt dat individuen geprogrammeerd zijn om zelf te leren en dat zij van nature en aangeboren zelflerend zijn:

  • Observeren,

  • Imiteren,

  • en reproduceren...

Bij zelfmodellering leert een individu door zich te identificeren met een bepaalde persoon of idee.

  • De vier principes van sociaal leren zijn

  • Aandacht

  • Aandacht bevordert absorptie.

  • Retentie

Tijdens discussies en uitwisselingen bevordert het proces van herhaling het vasthouden van informatie.

  • Voortplanting

  • Hoor- en kopieerprocessen door mimicry en modelling.

  • Motivatie

  • Zelftraining en groepswerk verhogen de motivatie en passies.

U kunt ook quizzen en beoordelingen maken waarbij uw leerlingen sociale vaardigheden moeten oefenen.

Sociaal leren kan een geweldige manier zijn om uw programma aantrekkelijker en leuker te maken voor uw leerlingen door verschillende soorten activiteiten te integreren.

Meer informatie

Sociaal leren


Audio- en videoleren

Er zijn veel voordelen verbonden aan audio- en videoleren voor Active Listening.

Audiogebaseerd leren is geweldig voor het verbeteren van uw actieve luistervaardigheid, omdat het leerlingen dwingt zich te concentreren op wat er wordt gezegd. Slechts één unieke informatiebron.

Van e-learning cursussen tot vragen, ons e-learning platform helpt uw leerlingen beter:

  • begrijpen,

  • ontdekken,

  • en het vastleggen van de informatie die het levert.

Als u wilt dat uw leerlingen zich echt concentreren op wat u zegt, kunt u audio gebruiken als communicatiemiddel.

Een goed voorbeeld van op audio gebaseerd leren is een audioprogramma waarin je iemand interviewt om een bepaald onderwerp te onderzoeken.

Je kunt ook online audioprogramma's en podcasts gebruiken. Een andere manier om audio te gebruiken in eLearning is het maken van tutorials. Je kunt tutorials maken waarin je uitlegt hoe je bepaalde software gebruikt of hoe je bepaalde taken in eLearning uitvoert.

Videogebaseerd leren is een andere geweldige manier om uw actieve luistervaardigheid te verbeteren. Het is een geweldige manier om visuals zoals afbeeldingen, video's en grafieken toe te voegen. U kunt deze beelden gebruiken om bepaalde zaken beter uit te leggen.


1/ Interactieve video: Construeer je eigen scenario via een reeks keuzes.

2/ Video Quiz: Voeg een quiz toe aan je video! Het is eenvoudig en verschrikkelijk efficiënt!

2/ Schermopname: Software training is perfect voor video opname

3/ Videotest: Film uw presentatie of voordracht en ontvang feedback

4/ Videotest: Film uw presentatie of toespraak en ontvang feedback

Een Video-Based Learning Platform in enkele woorden:

  1. Direct opnemen op het platform

  2. Vraag om videoanalyse

  3. Analyseren en rapporteren

  4. Sociaal leren integreren

  5. Live video evenement organiseren

  6. Lever Certificaten en Awards

Meer informatie

 


Gebruiker genereert inhoud

Door gebruikers gegenereerde inhoud is geweldig voor het verbeteren van uw actieve luistervaardigheid.

U kunt uw leerlingen aanmoedigen om hun eigen inhoud te schrijven en te creëren.

U kunt een blogplatform creëren waar uw leerlingen blogs over een bepaald onderwerp kunnen maken en hun inhoud op het platform kunnen plaatsen.

UGC kan zijn:

  1. Artikelen,

  2. Blogs,

  3. Video's,

  4. Cursussen...

UGC is misschien niet zo hoogstaand en diepgaand als inhoud die door deskundigen wordt gemaakt (en ook sommige inhoud wordt door specialisten ontworpen). Maar het kan oproepen tot:

  1. Braimstroming

  2. Discussie

  3. Reflexie

  4. Uitdaging...

U kunt ook een platform voor het maken van inhoud creëren waar leerlingen lesplannen, gidsen en andere soorten inhoud kunnen maken.

 


Actieve luistervaardigheden in eLearning

Actief luisteren is een vaardigheid die u zal helpen contact te maken met anderen en sterkere relaties te creëren.

Het gaat erom dat je je echt concentreert op wat iemand zegt en begrijpt wat hij bedoelt. Je moet ervoor zorgen dat je iemand echt hoort en niet alleen leest wat hij zegt.

Het is ook belangrijk te onthouden dat actief luisteren niet alleen nuttig is bij persoonlijke communicatie, maar ook bij virtuele communicatie zoals virtuele vergaderingen, virtuele discussies en online trainingsprogramma's.

Neem contact met me op voor een gratis workshop en een LMS-demo

Previous
Previous

Content Curation vs. Content Creation in e-learning. Moet er een keuze worden gemaakt?

Next
Next

Hoe maak je door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) voor je e-learningcursus?