Trends in instructieontwerp: Hoe maak je kwalitatieve opleidingsinhoud?

Voordat u geweldige e-learning inhoud kunt creëren, moet u weten wat het geweldig maakt. Dat is waar best practices van pas komen.

Er zijn duizenden artikelen en blogberichten over het maken van effectieve instructie-inhoud, maar het kan een uitdaging zijn om door alle ruis heen te schiften en vast te stellen wat echt belangrijk is.

Als je het beknopt houdt, zijn er een handvol universele best practices die je trainingsontwerp zullen verbeteren.

In dit artikel concentreren we ons op hoe deze principes specifiek betrekking hebben op het creëren van e-learning inhoud van hoge kwaliteit die gebruikers effectief opleidt.

Dit is geen volledige lijst van alles wat u moet weten over het ontwerpen van e-learning opleidingsmateriaal.

Maar als u deze best practices volgt, krijgt u een stevige basis voor toekomstige projecten.

 


Bepaal uw leerdoelen

De eerste stap bij het creëren van effectieve e-learning inhoud is het definiëren van uw leerdoelen. De leerdoelen bepalen wat u wilt dat de gebruiker weet na afloop van de online training.

Met andere woorden, het zijn de vaardigheden en kennis waarvan u wilt dat de gebruiker ze in zijn werk kan toepassen.


De leerdoelen vormen de basis voor het ontwerp van de inhoud en helpen u de beste onderwerpen voor de opleiding te selecteren.

U zult ook kunnen meten of de online training effectief is, op basis van de vraag of de gebruiker de vaardigheden en kennis die in de doelstellingen staan, onder de knie heeft.

 



Denk aan activiteiten

Het is belangrijk uw leerlingen nooit passief te laten. Leren gebeurt door herhaling en ervaring.

Het gaat niet alleen om de informatie die je levert, het gaat om de ervaringen die je rond de inhoud creëert.

Je kunt een taal bijvoorbeeld niet leren door alleen maar te lezen en te luisteren. Je moet het steeds opnieuw spreken.

Dus moet je een reeks activiteiten creëren, bij elke dia moet de leerling klikken, bewegen, antwoorden, verbinden...


Focus eerst op gebruikersbehoeften in plaats van op inhoud

Wanneer u e-learning opleidingsinhoud creëert, richt u zich op de behoeften van uw gebruiker, niet alleen op de e-learning inhoud die u wilt opnemen.


Het doel van de e-learning inhoud is de gebruiker in staat te stellen zijn werk beter uit te voeren na het voltooien van de online training.


Het huidige vaardigheidsniveau van de gebruiker en de leemtes die hij moet opvullen zijn belangrijker dan uw onderwerpvoorkeuren.

Het vaardigheidsniveau van de gebruiker bepaalt welke onderwerpen u opneemt in de inhoud en de volgorde van die onderwerpen in de leervolgorde.

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de behoeften van de gebruiker buiten de online training en zijn verwachtingen.

Als er bijvoorbeeld vaardigheden zijn die de gebruiker nodig heeft om zijn werk uit te voeren die niet in de training zijn opgenomen, kunt u virtuele coaching gebruiken om dat aan te pakken.

Uiteindelijk richt een goed online trainingsontwerp zich eerst op de gebruiker en daarna op de inhoud. Focus ook op webinars, discussies en één op één coaching.

 


Hou het kort

Houd de e-learning inhoud kort en praktisch. Online training is een tijdrovende bezigheid, maar studies hebben aangetoond dat lange trainingen weinig doeltreffend zijn.


De aanbevolen maximale lengte van een individuele online opleidingsmodule is 20 minuten, maar 5 minuten is het beste.

Modules van langere duur kunnen stress veroorzaken en de betrokkenheid verminderen, wat de retentiegraad negatief kan beïnvloeden.


Korte opleidingen hebben niet dezelfde nadelen.

Onderzoekers hebben vastgesteld dat korte online trainingen betere resultaten opleveren dan lange trainingen.

Dit betekent dat u niet moet proberen zoveel mogelijk e-learning inhoud in één module te proppen.

Houd de online modules daarentegen kort, maar beknibbel niet op de onderwerpen. Houd in gedachten dat betrokkenheid net zo belangrijk is als lengte.

 


Scenario-gebaseerd leren gebruiken

Een op scenario's gebaseerde leerbenadering kan uiterst effectief zijn bij online training. Zo kunt u de gebruiker in een realistische situatie brengen en hem vervolgens door het besluitvormingsproces leiden.

Scenario's zijn een geweldig leermiddel omdat ze boeiender en toepasselijker zijn dan het leren van concepten of theorie.


Ze helpen u ook om de leerdoelen effectiever over te brengen. De op scenario's gebaseerde aanpak zal variëren naargelang de inhoud, maar er zijn enkele belangrijke stappen.

Eerst moet je het kernprobleem of de beslissing die de gebruiker tijdens het scenario zal nemen, identificeren. Vervolgens moet u de personages en de omgeving creëren die overeenkomen met het probleem dat u hebt geschetst.

Ten slotte moet je de gebruiker door het besluitvormingsproces leiden tot hij een resultaat bereikt.

 


Videogebaseerd leren invoeren

Video is een krachtig medium om informatie over te brengen. Het kan een groter publiek bereiken dan andere soorten opleidingsmateriaal en een gevoel van urgentie of belang oproepen.

Op video gebaseerde training heeft een paar verschillende formaten, waaronder screencast, talking head en animatie. De meest voorkomende en doeltreffende vorm is de talking head video.

In dit formaat vertelt een presentator de inhoud en toont de e-learning video zijn gezicht terwijl hij spreekt.

Voor een doeltreffende training op basis van video moet u ervoor zorgen dat de presentator boeiend is en dat de video van hoge kwaliteit is. Een slechte videokwaliteit kan de retentiegraad negatief beïnvloeden.

 


Sociaal leren integreren

Social-learning is het proces van integratie van samenwerking en feedback in het online opleidingsontwerp.

Het is een gangbare praktijk in de e-learningindustrie en kan worden gebruikt als aanvulling op andere vormen van leren. U kunt social-learningtechnieken toepassen in videogebaseerde opleidingen, leren op basis van scenario's en interactieve inhoud.


Uw social-learningstrategie moet met twee factoren rekening houden:

  • Hoe de deelnemers met elkaar omgaan

  • En waarop ze elkaar zullen beoordelen.

    U kunt bijvoorbeeld een discussieforum opzetten waar deelnemers elkaars ideeën en feedback kunnen becommentariëren. Of u kunt een peer review systeem opzetten waarbij ze elkaar beoordelen op bepaalde criteria.

 


Maak het interactief

Interactieve e-learning inhoud betrekt de gebruiker en verhoogt de betrokkenheid.

Het helpt gebruikers kennis beter te behouden en minimaliseert het afhaken tijdens de training.

Om interactieve inhoud te creëren, kunt u meerkeuzevragen, korte beslissingsoefeningen en klik-en-sleep-items opnemen.

U kunt ook virtuele simulaties en interactief leren op basis van scenario's gebruiken. Wat u ook beslist, zorg ervoor dat de interactiviteit uw e-learningdoelstellingen ondersteunt.

  


Samenvattend

Zoals u ziet, zijn er een paar universele best practices die het ontwerp van uw online training zullen verbeteren.

Om online opleidingsinhoud van hoge kwaliteit te creëren, moet u uw leerdoelen definiëren, u richten op de behoeften van de gebruiker, de inhoud kort en krachtig houden, gebruik maken van op video gebaseerd leren en de inhoud interactief maken.

Je kunt ook social-learning gebruiken en op negende klas niveau schrijven. U moet ook in gedachten houden dat online training een investering is die loont als u er goed in investeert.

Door deze best practices te volgen, produceert u trainingsmateriaal dat uw gebruikers effectief opleidt.


Previous
Previous

Strategieën voor permanent leren

Next
Next

Agentschap voor de ontwikkeling van e-learning inhoud