Wat is sociaal leren?

Wat is sociaal leren en waarom zou u het moeten toepassen op de werkplek?

Sociaal leren is de afgelopen jaren in populariteit toegenomen en vertoont geen tekenen van vertraging. Het brengt aanzienlijke voordelen met zich mee voor de werkplek, zoals mogelijkheden om te leren en kennis te delen, relaties op te bouwen en samenwerking tussen werknemers te bevorderen.

Als u geïnteresseerd bent in het gebruik van sociaal leren, maar niet zeker weet waar te beginnen, zal deze gids u helpen manieren te ontdekken om sociale leertechnieken te integreren in uw organisatie of bedrijf en de vruchten te plukken van verbeterde werknemersprestaties.

Sociaal leren


Wat is sociaal leren?

Sociaal leren is kennis, vaardigheden en attitudes die ontwikkeld worden door deelname aan het sociale leven. Met andere woorden, het is interpersoonlijk leren door samenwerking.

Sociaal leren is een vorm van informeel leren die optreedt wanneer werknemers ideeën, informatie en kennis delen. Hoewel sociaal leren vaak informeel plaatsvindt, kan het ook gestructureerd worden via door bedrijven gesponsorde programma's zoals mentorschap of virtuele gemeenschappen.

Of je nu het personeelsverloop wilt terugdringen, de productiviteit wilt verbeteren of innovatie wilt stimuleren, sociaal leren kan helpen door werknemers de kans te geven nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en complexe uitdagingen beter te begrijpen.


De sociale leertheorie van Bandura.

De sociale leertheorie van de psycholoog Albert Bandura stelt dat individuen handelingen van andere mensen observeren, imiteren en nadoen. Volgens de sociale leertheorie van Bandura leren mensen van elkaar door observatie en imitatie.

Sociaal leren is vooral nuttig om prestaties te verbeteren omdat het individuen in staat stelt om informatie en middelen te delen. Sociaal leren heeft twee belangrijke componenten in het bedrijfsleven: zelfmodellering en plaatsvervangende versterking.

Bij zelfmodellering leert een individu door zich te identificeren met een bepaald persoon of idee. Als iemand bijvoorbeeld op veel plaatsen een nieuwe taal probeert te leren, op voorwaarde dat hij die alleen heeft geleerd, kan hij iemand opzoeken die die taal beheerst (zelfmodel) en die bestuderen terwijl hij spreekt.

De theorie van sociaal leren is uiterst nuttig voor diegenen die het potentieel voor trainingssucces binnen een organisatie willen vergroten, vooral wanneer traditionele benaderingen worden vergeleken met benaderingen die gebruik maken van principes van sociaal leren. Het is ook toepasbaar in verschillende situaties zoals marketing en reclame, gezondheidszorg, onderwijs, enz.

Sociaal leren is belangrijk omdat het geweldige resultaten oplevert als je het op de juiste manier gebruikt. Ten eerste zullen uw werknemers effectiever en gemakkelijker kunnen communiceren dankzij hun verbeterde communicatievaardigheden. Ze zullen ook beter kunnen samenwerken en beter kunnen opschieten met klanten en collega's.

Sociaal leren is niet beperkt tot volwassenen. Kinderen leren ook door modellen. Als je wilt dat je kind respectvoller wordt, leer hem dan hoe hij zijn ouders moet begroeten door hem vragen te stellen over wat hij ziet als hij jou respectvol ziet praten met je baas of familie.

Sociaal leren


Bandura's vier principes van sociaal leren

Succesvol sociaal leren is gebaseerd op vier belangrijke principes, waaronder de volgende:


Attentie

Volgens Bandura is aandacht een belangrijke factor bij sociaal leren. Als mensen niet opletten, is de kans kleiner dat ze nieuw gedrag leren.

Als iemand wel oplet, kan hij informatie opnemen, toepassen en vervolgens nieuwe vaardigheden of gedrag oefenen.


Behoud

Aandacht is belangrijk omdat hersenen een beperkte capaciteit hebben om informatie vast te houden.

Als we geen ruimte maken voor nieuwe dingen, zullen we niets nieuws kunnen leren. Retentie kan verbeterd worden door iets wat je geleerd hebt te herhalen en te oefenen. Als je iets herhaaldelijk blijft doen, zul je het nog beter vasthouden!


Voortplanting

Een van Bandura's principes van sociaal leren is reproductie, wat eenvoudigweg betekent dat mensen hun gedrag vaak afstemmen op elkaar.

Als je op je werkplek de nadruk legt op sociaal leren, kan dit de creativiteit en kennisdeling onder werknemers bevorderen.


Motivatie

Volgens de bekende psycholoog en pionier op het gebied van sociaal leren Albert Bandura kunnen mensen alleen leren als ze gemotiveerd zijn. Werknemers die intrinsiek gemotiveerd zijn (van binnenuit gemotiveerd) zijn eerder geneigd om betrokken te raken bij en eigenaar te zijn van hun leerproces.

Ze zullen ernaar streven hun prestaties te verbeteren omdat ze willen dat hun prestaties verbeteren, niet omdat ze bang zijn voor straf of omdat ze een beloning willen.


Waarom is sociaal leren belangrijk?

Sociaal leren kan onbenut potentieel en kansen voor werknemers ontsluiten om sociaal actieve deelnemers te zijn in leergemeenschappen.

Dit gebeurt wanneer organisaties investeren in platforms, praktijken en beleidsregels die expliciet sociaal leergedrag benadrukken als een kernwaarde die de prestaties en impact van de organisatie ondersteunt.

Een bedrijf kan alleen maar voordeel halen uit geïnspireerde, gemotiveerde en beslissingsbevoegde werknemers. Medewerkers die het gevoel hebben dat ze ertoe doen en een verschil willen maken.

Ze kunnen dit bereiken door in hun eigen tempo te kunnen leren, eigenaarschap te nemen over hun ontwikkeling en te socialiseren met gelijkgestemde collega's rond gemeenschappelijke interesses.

Begin dus vandaag nog met het implementeren van sociaal leren, want het is niet langer alleen een middel om samen te werken, maar ook een manier om blijere, meer betrokken werknemers te creëren. Dat is wat er echt toe doet!

Sociaal leren


Ondernemingen en sociaal leren

Steeds meer bedrijven gebruiken tools voor sociaal leren op de werkplek en het is niet moeilijk om te zien waarom. Met deze programma's kunnen werknemers projecten onderzoeken en in realtime samenwerken met collega's via bekende platforms zoals Facebook of Twitter.

Voor bedrijven maakt social learning het makkelijker voor werknemers om werk gedaan te krijgen zonder hulp te vragen aan de IT-afdeling of saaie online trainingsformulieren in te vullen.

Velen zien het als een rage, anderen zien het als een concurrent voor traditionele onderwijsmethoden. Laten we eens kijken waarom je social learning in je bedrijf zou moeten invoeren.


Voordelen van sociaal leren op de werkplek


Sociaal leren creëert een betere omgeving

Onze sociale leeromgeving helpt uw bedrijf als geheel door werknemers en afdelingen met elkaar in contact te brengen.

Door uw bestaande relaties op de werkplek uit te breiden, helpt u een sterkere gemeenschap van collega's te creëren. Dit werkt door bottom-up en top-down factoren: elk individu leert iets nieuws van zijn collega's, maar ze leren ook hun leidinggevenden dingen die ze anders niet geleerd zouden hebben.

Vermijd een overdaad aan informatie

Het grootste voordeel van sociaal leren is dat het je helpt informatieoverbelasting te voorkomen. Door interne en externe bronnen is er een eindeloze hoeveelheid informatie. Sociaal leren helpt voorkomen dat één bron je overstelpt met te veel informatie door ervoor te zorgen dat iedereen werkt vanuit een gedeelde basis van kennis.


Sociaal leren helpt gezonde concurrentie te creëren.

In veel gevallen is competitie de drijfveer om je best te doen. En als iedereen om je heen het goed doet (en wint), is er nog meer motivatie voor jou om ook goed te presteren.

Sociaal leren kan dus een gezonde competitie tussen werknemers creëren die iedereen beter maakt.


Sociaal leren leidt tot betere resultaten.

Sociaal leren is leuker dan in een klaslokaal zitten en leidt tot betere resultaten. Werknemers zijn geen passieve ontvangers van informatie, dus ze kunnen van elkaar en van jou leren.

Hierdoor is de kans groter dat ze die kennis internaliseren en gebruiken om uw bedrijf te helpen slagen. Er zijn statistieken die de effectiviteit van sociaal leren bevestigen. Met andere woorden, je zult niet alleen een betere retentie zien, maar je zult ook betere resultaten zien door behouden werknemers.


Sociaal leren bevordert constructivisme.

Vanuit een constructivistisch perspectief vindt leren plaats door middel van activiteiten waarmee je kennis en begrip kunt opbouwen.

Als iemand die piano heeft leren spelen het iemand anders probeert te leren, zal hij dat niet zo effectief kunnen doen als hij alleen maar de noten op de toetsen beschrijft. Als ze echter een instrument oppakken en hun hand gebruiken als model om die noten te spelen, kunnen ze effectiever demonstreren waar de handen en vingers van hun leerling heen moeten gaan.

In beide voorbeelden bevordert sociaal leren het constructivisme door leerlingen te helpen identificeren wat belangrijk is aan een activiteit en die elementen te verkennen in plaats van alleen maar repetitieve oefeningen uit te voeren met geen ander doel dan de herhaling zelf.


Sociaal leren verbetert de communicatie.

Een verrassend voordeel van sociaal leren is verbeterde communicatie; omdat je elkaar iets leert en een dialoog creëert, dwingt het je om uit te leggen wat je begrijpt.

Je leert misschien dingen over het standpunt van iemand anders die je ertoe aanzetten je eigen standpunt te veranderen of omgekeerd.

Hoewel samenwerken de communicatie kan verbeteren, creëert het ook een vertrouwensband tussen collega's; ze weten dat hun ideeën niet tegen hen gebruikt zullen worden door hun collega's.

Sociaal leren


Hoe sociaal leren toe te passen op de werkplek

Er zijn veel manieren om sociaal leren toe te passen op de werkplek, maar hier zijn een paar overwegingen die je misschien in gedachten wilt houden: Je kunt beginnen met gratis of goedkope opties zoals blogs, wiki's en tools om samen te schrijven.

En vergeet online tutorials en instructievideo's niet; zorg er alleen voor dat uw werknemers weten hoe ze goede van slechte informatie kunnen onderscheiden.


Functies voor sociaal leren beschikbaar op het TheLearning LAB LMS-platform

Verschillende sociale leerfuncties op het TheLearning LAB LMS Platform maken het mogelijk om de on-the-job vaardigheden en kennis van je werknemers te verbeteren.

Dit omvat tools zoals quizzen, videofeedback, schermopname, webinars, live evenementen, digitale evenementen, interactieve inhoud, sjablonen, een deelbare bibliotheek en gamificatietools die eenvoudige samenwerking mogelijk maken en het voor bedrijven gemakkelijk maken om een omgeving op te bouwen waarin hun werknemers de cultuur delen.


Conclusie: Wat is Sociaal Leren

Het gebruik van sociaal leren op de werkplek is een gemakkelijke manier om uw tijd en middelen te maximaliseren en tegelijkertijd teamwerk binnen uw organisatie te bevorderen.

In het algemeen zouden de voordelen van sociaal leren reden genoeg moeten zijn voor bedrijven om de mogelijkheid te onderzoeken om het te implementeren in hun bedrijfsstrategie.

Previous
Previous

LMS voor instructieontwerpers

Next
Next

Tips om uw eLearning-cursussen op de markt te brengen