Wat is een Sociaal Leerplatform?

Een sociaal leerplatform biedt een reeks functies om het leren te vergemakkelijken via dialoog, individuele interconnectie, groepswerk onder de welwillende begeleiding van een of meer deskundigen of instructeurs.

Een op sociaal leren gericht leerbeheersysteem (LMS) integreert instrumenten zoals chat of forum om lerenden in staat te stellen in groepen uit te wisselen en te reflecteren, maar het begrip gaat veel verder dan dialoog. Het is vooral een concept van kennisontwikkeling in groep en op een proactieve manier!

Het social learning platform moet in feite een e-learning project management platform zijn met multimedia tools zoals video learning om ook te helpen bij de impactvolle en gemakkelijke verspreiding van kennis!

Ter introductie nodig ik u uit om onze vlog hieronder te beluisteren:

Wat is sociaal leren?


Wat is een sociaal leerplatform?

Om met het onderwerp van het sociaal leerplatform te beginnen, moet het begrip sociaal leren worden gedefinieerd.

Het delen van informatie, kennis en ideeën door werknemers wordt sociaal leren genoemd. Sociaal leren kan zowel informeel als georganiseerd zijn, en het kan worden georganiseerd via door het bedrijf gesponsorde mentorschappen of virtuele gemeenschappen.

Sociaal leren is interpersoonlijk leren door  

  • Cooperation

  • Collaboration

 

Sociaal leren is een vorm van informeel leren die optreedt wanneer werknemers met elkaar delen:  

  • Ideeën,

  • Informatie

  • En kennis.



Bandura's sociale leertheorie.

De psycholoog Albert Bandura is de bedenker van de theorie en het concept van sociaal leren.

Albert Bandura stelt dat individuen geprogrammeerd zijn om zelf te leren en dat zij van nature en aangeboren zelflerend zijn:

  • Observeren,

  • Imiteren,

  • en reproduceren...

...de acties die andere mensen vertonen. Mensen leren van elkaar door observatie en imitatie.

Bij zelfmodellering leert een individu door zich te identificeren met een bepaald persoon of idee.

  • De vier principes van sociaal leren zijn

  • Aandacht

  • Aandacht bevordert absorptie.

  • Retentie

Tijdens discussies en uitwisselingen bevordert het proces van herhaling het vasthouden van informatie.

  • Voortplanting

  • Hoor- en kopieerprocessen door mimicry en modelling.

  • Motivatie

  • Zelftraining en groepswerk verhogen de motivatie en passies.


50% van de leerlingen stelde een vraag & 75% beantwoordde vragen van collega's!



Voordelen van een sociaal leerplatform

Een platform voor sociaal leren is de structuur die nodig is om het echosysteem te bouwen waarmee u een gunstige omgeving kunt creëren voor de ontwikkeling van de praktijk van sociaal leren.

Met de tools en activiteiten die met behulp van uw sociaal leerplatform worden geïmplementeerd, kunt u het volgende bereiken

  • Betere communicatie binnen het bedrijf

  • Verhoogde motivatie en betrokkenheid

  • Ontwikkeling van de notie van zelf leren en het zoeken naar kennis en dus persoonlijke ontwikkeling

  • Beter behoud van informatie

  • Betere kennis van het bedrijf als geheel

  • Een vermindering van het verloop door het versterken van een positieve bedrijfscultuur.

Met een sociaal leerplatform en een toepassing van sociaal leren in de onderwijsstrategie voelen werknemers zich gehoord en gewaardeerd en ontwikkelt u hun verantwoordelijkheidsgevoel en een grotere algemene betrokkenheid.


Platform voor sociaal leren en videogebaseerd leren

De kenmerken van een sociaal leerplatform

Het is belangrijk te begrijpen dat sociaal leren niet ophoudt bij chatten en forummen! Veel multimediapraktijken zijn in feite echte troeven voor sociaal leren.

Ik som hier een reeks gedachten op met betrekking tot de techniek en de productie van inhoud.

Ik nodig u uit om u deze concepten toe te eigenen en ze te ontwikkelen/aan te passen aan uw omgeving en behoeften.

Ik blijf ook tot uw beschikking voor een gesprek! Ik ben zeer geïnteresseerd in feedback en ideeën... onze klanten redbull, Mcafee, Norton, World Athletics, L'oréal, Roche... zijn altijd drijfveren geweest in de ontwikkeling van ons Social Learning Platform: The Learning Lab!

Dank aan hen en aan onze gemeenschap van instructional designers en elearning officers aan wie ik veel te danken heb.


Chat, forum en feedback voor sociaal leren

Ja, de basis, eenvoudig en essentieel! Op elk niveau van de klas, de cursus, de les of de module moeten de discussies steeds selectiever en verfijnder worden.

Gesprekken blijven uiteindelijk beperkt tot een kleine groep deelnemers om uitwisselingen te stimuleren en iedereen de tijd en de kans te geven zijn kennis aan het gebouw toe te voegen.

Zo zal uw sociaal leerplatform u helpen om vanaf de eerste stap te werken en kennis te ontwikkelen.

Van daaruit moeten de meer intieme en besloten en dus meer gespecialiseerde gesprekken de overgang maken naar een forum dat openstaat voor een breder scala aan onderwerpen en gesprekken.

Kennis is als een toren met vele deuren. Het maakt niet uit welke je eerst opent, zolang je daarna maar het hele gebouw bezoekt!

Feedback van de collega's

  • Het gaat erom dat leerlingen constructieve en regelmatige feedback krijgen, zodat zij leren en goed presteren. Het moet duidelijk zijn dat het geen kritiek is, maar een check-in. Om doeltreffend te zijn, moet het leermateriaal voortdurend worden verbeterd en bijgewerkt.


Sociaal leerplatform voor Blended Learning

Ik zou uren kunnen praten over eLearning, maar ik blijf erg gehecht aan de menselijke dimensie en de behoefte aan sociale interactie.

Daarom hebben wij veel nadruk gelegd op blended learning. Uw leerlingen moeten in deze structuur evolueren (volgorde niet vast):

  • Online cursussen

  • Discussies

  • Uitwisseling van documenten

  • Virtueel klaslokaal

  • Klassikale cursussen

  • Brainstormen

  • Herhaling

Een sociaal leerplatform moet ook worden gebruikt voor fysieke bijeenkomsten. Het is vooral een werkinstrument en mag niet beperkt blijven tot de eenvoudige verspreiding van documenten en cursussen.

Daarom bespreek ik nu de dimensie projectbeheer.


Hulpmiddel voor projectbeheer bij elearning

Ik verwijs u naar een artikel over dit onderwerp, hieronder vindt u de link.

Ons Learning Management System (LMS) the Learning lab heeft in zijn structuur een complete project management tool die volledig gewijd is aan de specifieke behoefte van eleaning.

TheLearning LAB's Project management eLearning Tool heeft een groot aantal functies die project managers toelaten om efficiënt te werken:

  • Plan,

  • Beheer,

  • Delen,

  • Ontwerp,

  • Chat,

  • valideren

  • En volg de voortgang van alle stadia van een project.

Meer informatie:

Hulpmiddel voor projectbeheer bij elearning


Social Media Platform met geïntegreerd Video Based Learning

Ik wil dit artikel over Video Based Learning afsluiten. Als referentie vindt u hieronder een gelinkt artikel.

 

Een socialemediaplatform moet de functionaliteiten van videogebaseerd leren integreren omdat participatieve video een essentieel instrument is bij de uitvoering en ontwikkeling van een socialeleerstrategie.

Met video:

  • Je faciliteert focusgroepen,

  • Je verspreidt informatie op een toegankelijke en verteerbare manier

  • Je biedt een snelle en eenvoudige online content creatie tool.

  • Je gaat heel concreet in op praktijkgevallen

  • Je biedt een plek om te vergaderen en te debatteren met de virtuele klassen.

Ons Video First e-learning platform biedt talrijke videofuncties:

1/ Interactieve video: Construeer je eigen scenario via een reeks keuzes.

2/ Video Quiz: Voeg een quiz toe aan je video! Het is eenvoudig en verschrikkelijk efficiënt!

2/ Schermopname: Software training is perfect voor video opname

3/ Videotest: Film uw presentatie of voordracht en ontvang feedback

4/ Videotest: Film uw presentatie of toespraak en ontvang feedback

Meer informatie:

Wat is Video Based Learning?

Videogebaseerd leren voor sociaal leerplatform


Neem contact met ons op voor een gratis pilot!

Previous
Previous

Video-gebaseerd Leerplatform

Next
Next

Leerlinggerichte aanpak