Leerlinggerichte aanpak

De leerlinggerichte benadering van eLearning: De belangrijkste stappen om een meer boeiende leeromgeving te creëren

De leerlinggerichte benadering van eLearning is een opkomende filosofie die de laatste jaren aan belang heeft gewonnen in het onderwijs.

De aanpak legt de nadruk op het creëren van een aantrekkelijkere eLearning-omgeving door de behoeften van de leerling op de eerste plaats te zetten en een situatie te creëren waarin de leerling kan slagen.

In dit artikel zal ik onderzoeken hoe deze nieuwe manier van denken er in de praktijk uitziet.

Volgens verschillende onderzoeken heeft een studentgerichte benadering van onderwijs veel meer voordelen dan elke andere methode.

Ik ontdekte dat een dergelijke instructiemethode leerlingen aanmoedigt om een "ik kan het"-mentaliteit aan te nemen. Leerlingen worden in staat gesteld om autonoom, op een positieve manier te leren en gemotiveerd te zijn. Psychologisch positieve onderzoekers geloven dat motivatie samenhangt met autonomie.

We zullen zien hoe het gebruik van een onderzoekende, leerlinggerichte benadering van onderwijs kan helpen om je huidige werkwijzen in de klas te veranderen in iets dat boeiender, bekrachtigender en persoonlijker is voor leerlingen.

 


Wat is de leerlinggerichte benadering van eLearning?

 

De leerlinggerichte benadering van eLearning-onderwijs legt de nadruk op het creëren van een meer aantrekkelijke leeromgeving met activiteiten en meeslepende ervaringen waarbij de leerlingen een hoge mate van betrokkenheid hebben door de behoeften van de leerling op de eerste plaats te zetten.

Elke keer dat een leerling in een moeilijke situatie terechtkomt, worden zijn hersenen gedwongen om harder te werken en na te denken over kennis uit het verleden, nieuwe informatie te verwerken, na te denken en dan een beslissing te nemen.

Het is niet genoeg voor een leerling om alleen maar kennis op te roepen wanneer hij geconfronteerd wordt met uitdagende situaties; hij moet het ook toepassen.

 


Waarom is de leerlinggerichte benadering van eLearning belangrijk?

 

Een instructiebenadering die zich richt op leerlingen in plaats van op het onderwijzen, legt de nadruk op de capaciteiten van leerlingen:

 

·      Hun eigen kennis,

·      Ervaringen uit het verleden,

·      Onderwijs,

·      En ideeën over nieuw leren.

 

Opdat echte betrokkenheid zou plaatsvinden, moeten de hersenen van de leerlingen erbij betrokken worden. Als je momenten van reflectie in je programma opneemt, zet je leerlingen aan om na te denken.

De inhoud moet hen raken op intellectueel en emotioneel niveau om blijvende verandering teweeg te brengen.

Het moet ook aansluiten bij hun werk. Alleen met een diepe en betekenisvolle betrokkenheid zal er een blijvende verandering plaatsvinden.

 


Hoe je een meer boeiende leeromgeving kunt creëren met behulp van de leerlinggerichte benadering

 

Als we het hebben over het veranderen van je klaslokaal in een meer boeiende leeromgeving, kan het gemakkelijk zijn om in de val te lopen van het implementeren van de nieuwste zogenaamde trend.

 

Om dit te voorkomen, willen we benadrukken dat betrokken leren niet gaat over het toevoegen van meer flitswoorden. Het gaat erom dat je je mindset verandert en nadenkt over wat het betekent om een omgeving te creëren die betrokkenheid van leerlingen ondersteunt.

 

Denk na:

·      Activiteiten

·      Opdracht

·      Eigen onderzoek

·      Eigen werk

·      Manipulaties

·      Interacties

 

Zoals we in deze post zullen bespreken, is de leerlinggerichte benadering van onderwijs gericht op vier hoofdprincipes:


Zorg voor een leerlinggerichte mentaliteit Stem instructies af op de leerstijl en het leertempo van de leerling Gebruik visuele hulpmiddelen en technologische hulpmiddelen die de betrokkenheid van de leerling ondersteunen Zorg voor een leerlinggerichte mentaliteit Eerst en vooral is het belangrijk om een leerlinggerichte mentaliteit te ontwikkelen zodat je holistisch kunt nadenken over wat het betekent om je huidige lessen om te vormen tot een boeiende leeromgeving.

 

Om dit te doen, is het nuttig om een stap terug te nemen en na te denken over hoe de functies van je huidige Learning Management System (LMS) eruit zien.

 

Functies checklist:

·      Auteurstool

·      Videogebaseerd leren

·      Visuele en ontwerpfocus

·      Multimedia e-learning platform

·      Publieksbeheer

 

Nu je een duidelijker beeld hebt van wat je wilt veranderen, kun je gaan nadenken over hoe je je mindset kunt veranderen op een manier die leidt tot meer positieve verandering.

 

Een docent zou advies en aanmoediging moeten geven in plaats van een monoloog voor leerlingen:

 

Creëer samenwerking, denk aan e-coaching:

·      Laat leerlingen inhoud ontwikkelen via persoonlijk en/of groepsonderzoek

·      Sociaal leren (chat en forum) zijn de sleutel tot uw project

·      Leaderboard creëert een positief gevoel van competitie

·      Live webinars/virtuele klaslokalen zorgen voor een grote dynamiek in de groep en helpen debatteren.

 


Verbinden, betrekken en verantwoordelijkheden geven

 

Leren is geen eenzame taak. Leerlingen vormen symbiotische relaties wanneer ze leren in een klaslokaal, interageren met een partner of lezen van een auteur.

 

Er lijkt een gemeenschappelijk thema te zijn tussen de verschillende leertheorieën:

·     Hoe meer werknemers betrokken zijn bij het leerproces,

·     hoe meer ze zich zullen herinneren wanneer ze weer aan het werk gaan.

 

Laat ze samenwerken door ze de kans te geven actief informatie te zoeken en te delen, interessante inzichten te bedenken en een verscheidenheid aan gedachten en standpunten te produceren. Door samenwerking in te bouwen, moedig je leerlingen tegelijkertijd aan om te profiteren van elkaars kennis.

 


Stap 1: Een leerlinggerichte mentaliteit creëren

 

Creëer activiteiten waarbij de leerling centraal staat: Om over te schakelen op een leerdergerichte mentaliteit, is het nuttig om eerst na te denken over waar je mentaliteit op dit moment staat.

 

Zodra je een duidelijker beeld hebt van je huidige mindset, kun je gaan nadenken over hoe je kunt overstappen op een meer leerlinggerichte manier van denken.

 

Nu je een duidelijker beeld hebt van wat je wilt veranderen, kun je gaan nadenken over hoe je je mindset kunt veranderen op een manier die leidt tot meer positieve verandering.

 


Stap 2: Stel vragen en richt je op de individuele sterke punten van leerlingen, maar stimuleer ook de samenwerking in groepsprojecten.

 

Wanneer we leren op deze manier benaderen, hebben we de neiging om ons te concentreren op de meest elementaire componenten van leren en vergeten we een stap terug te zetten om na te denken over hoe ze samen een zinvolle leerervaring creëren.

 


Stap 3: Instructies afstemmen op de leerstijl en het leertempo van de leerling

 

Eén manier is om ervoor te zorgen dat het tempo in de klas wordt ingesteld op een tempo dat comfortabel is voor de leerling.

 

Dit kan vooral belangrijk zijn voor leerlingen die een leerstoornis hebben of die ouder of jonger zijn dan hun medeleerlingen.

 

Denk ook aan Neurodiversiteit! Ik ben bijvoorbeeld Autist Asperger... Leer ik anders? Ja

 

Acties:

·      Stel de doelen vast met de leerlingen

·      Wees een facilitator in plaats van een leider

·      Focus op discussies en uitwisseling

·      Creëer visuele, audio- en video-ondersteuning

 

Elke cursus moet inspelen op de huidige behoeften of leemtes van een student.

  • Sluit je cursus aan bij studenten?

  • Is het nuttig en zinvol voor hen?

Zorg ervoor dat je antwoorden ja zijn voor je de cursus publiceert. Vraag anders je studenten om feedback en pas je cursus aan om aan hun behoeften te voldoen. Studentgerichte eLearning-cursussen proberen de kloof te overbruggen tussen wat je leert en de echte wereld.

 


Stap 4: Gebruik visuele hulpmiddelen en technologische hulpmiddelen die de betrokkenheid van de leerling ondersteunen

 

De kern van een online cursusontwerp is gericht op de wens van de aanvrager. Iemand kan in zijn eigen tempo studeren en zijn eigen leermethoden gebruiken.

Bovendien moet het leren worden afgestemd op de problemen van de persoon in plaats van gestandaardiseerd.

Je bent hier niet om hokjes af te vinken! Vergeet inhoud van de plank.

Problemen oplossen, kritisch denken en reflecteren vormen de kern van het leerproces.

Werken met z'n tweeën levert meer op dan werken met z'n drieën.

Kies voor een innovatief Learning Management Systeem zoals The Learning Lab!

Je mag dan wel hi-tech trainingstechnieken en gimmicky methodes gebruiken in je opleiding, het is niet altijd nodig.

Kies een onderwerp waar je elearners meer over willen leren en vraag hen om vrijwillig aan te geven wat ze al weten. Hierdoor weten ze waarschijnlijk al veel en kunnen ze worden getraind op alles wat nog ontbreekt.

 


Conclusie

 

Deelnemers aan leerlinggerichte lessen en programma's worden betrokken bij de planning, uitvoering en evaluatie.

 

Laatste checklist:

·      Uw eLearning-cursussen moeten creatief zijn met aangepaste inhoud

·      Brand Matter dus ontwerp in detail

·      Focus op micro-leren

·      Zet in op videogebaseerd leren

·      Betrek je leerlingen met sociaal leren en interacties

 

Om deze aanpassing te laten plaatsvinden, moeten docenten bereid zijn om hun leiderschapsstrategieën aan te passen. Leerlingen moeten kunnen deelnemen aan het besluitvormingsproces. Ze moeten ook vertrouwen hebben in het vermogen van de leerling om leiding te geven.

Previous
Previous

Wat is een Sociaal Leerplatform?

Next
Next

E-learning Platform voor de Horloge-industrie