Cognitieve principes in eLearning ontwerp

De wetenschap van het leren

 

Om effectieve eLearning-cursussen te ontwerpen, moet je begrijpen hoe mensen leren en informatie verwerken.

 

Hoe mensen leren is een complex onderwerp dat vanuit verschillende perspectieven is bestudeerd, waaronder psychologie, neurowetenschappen en onderwijs.

 

Er zijn verschillende theorieën ontstaan om het proces te verklaren, maar enkele belangrijke elementen worden algemeen aanvaard. Hier volgen er een paar:

 

Leren is een actief proces, volgens de constructivistische leertheorie nemen mensen niet passief informatie in zich op; ze construeren actief kennis door nieuwe informatie te verbinden met bestaande kennis.

 

De theorie van Jean Piaget over cognitieve ontwikkeling suggereert dat leerlingen tijdens hun groei verschillende stadia doorlopen, die elk gekenmerkt worden door de ontwikkeling van nieuwe cognitieve vaardigheden. De vier stadia zijn sensomotorisch, preoperationeel, concreet operationeel en formeel operationeel.

 

De sociale leertheorie van Albert Bandura suggereert dat mensen leren door anderen te observeren. Dit betekent dat leren kan plaatsvinden door modellering, imitatie en observatie.

Volgens de theorie van David Kolb over ervaringsleren leren mensen het best door ervaring. Dit houdt een cyclus in van ervaren, reflecteren, denken en handelen.

 

De theorie van Howard Gardner over meervoudige intelligenties stelt dat mensen verschillende soorten intelligenties hebben, zoals linguïstische, logisch-mathematische, ruimtelijke, muzikale, lichamelijk-kinesthetische, interpersoonlijke, intrapersoonlijke en naturalistische. Individuen kunnen op verschillende manieren beter leren, afhankelijk van hun unieke mix van deze intelligenties.

 


Cognitieve principes kunnen een leidraad zijn bij het maken van effectievere eLearning-inhoud:

 

Cognitieve belastingstheorie:

Het werkgeheugen van mensen is beperkt, dus het instructieontwerp moet overbelasting vermijden. Om cognitieve belasting te minimaliseren, moet informatie op een gestructureerde, georganiseerde manier worden gepresenteerd. Complexe taken moeten worden opgesplitst in hanteerbare delen: nano- of microleren.

Informatie moet altijd worden opgedeeld in kleine, verteerbare "brokjes" om de leerling niet te overweldigen. Dit helpt de leerling om informatie beter te absorberen en te onthouden.

 

Dubbele coderingstheorie:

Dit principe suggereert dat mensen beter leren als informatie zowel visueel als verbaal wordt gepresenteerd. Dit betekent niet simpelweg tekst toevoegen aan afbeeldingen, maar eerder beide modaliteiten gebruiken om elkaar te versterken en aan te vullen.

LMS'en met Authoring Tool bieden deze mix van media om de informatie beter te onthouden. Een op audio en video gebaseerd LMS zoals het Learning Lab LMS is het best aangepast aan deze praktijk.

 

Multimediaprincipe:

Mensen leren dieper van woorden en afbeeldingen of betere video's dan van woorden alleen. Het gebruik van multimedia (audio, visueel, video en tekst) kan het leren verbeteren door in te spelen op verschillende leerstijlen en door meerdere weergaven van de informatie te bieden. Het is moeilijk om online te leren, dus tekst moet worden omgezet in audiobestanden.

Afstandseffect:

Informatie wordt beter onthouden als de blootstelling eraan wordt gespreid over een langere tijdspanne in plaats van geconcentreerd te zijn in een korte tijdspanne. Bij het ontwerpen van eLearning kan dit betekenen dat leermodules over meerdere dagen of weken worden gespreid in plaats van ze in één intensieve sessie samen te vatten.

Overweeg dus om dezelfde informatie in verschillende formaten te presenteren, zodat het makkelijker te begrijpen en te onthouden is. Deze techniek kan eenvoudig worden bereikt met onze Authoring Tool de Slide Builder. We bieden een grote verscheidenheid aan ontwerpsjablonen.

 

Praktijk voor terughalen:

Leerlingen testen op materiaal helpt om hun geheugen ervan te verbeteren. Dit kan door middel van quizzen, tests of andere vormen van beoordeling op regelmatige tijdstippen tijdens de cursus.

Het is ook belangrijk om activiteiten, experimenten en vragen in de lessen op te nemen om emoties op te wekken die helpen om de informatie in het geheugen van de leerling te prenten.

 

Interleaved Praktijk:

Het mengen van verschillende soorten problemen of onderwerpen kan het leren verbeteren. In plaats van zich te concentreren op één onderwerp tot je het onder de knie hebt en dan verder te gaan met het volgende, wisselen leerlingen tussen onderwerpen. Dit moedigt leerlingen aan om de verschillen en overeenkomsten tussen onderwerpen te onderscheiden, wat een beter begrip bevordert.

 

Uitwerking:

Leerlingen aanmoedigen om nieuwe informatie te koppelen aan wat ze al weten, kan het leren vergemakkelijken. Dit kan worden bereikt door activiteiten zoals discussies, opdrachten en reflectie. Ook consolidatie van kennis is de beste weg naar expertise!

 

Feedback en versterking:

Directe en specifieke feedback is essentieel om te leren. Het helpt leerlingen om hun misvattingen te corrigeren, hun kennis te versterken en hen te motiveren om verder te leren.

Vier vooruitgang en prestaties met prijzen, badges of certificaten! Leerlingen moeten worden aangemoedigd en ondersteund.

 

Personalisatieprincipe:

Leerlingen zullen eerder materiaal tot zich nemen als het gepersonaliseerd en relevant voor hen is. Dit kan betekenen dat ze hun naam gebruiken, verwijzen naar hun eerdere ervaringen of inhoud presenteren die van toepassing is op hun eigen leven of doelen.


Het 5E-model

 

Ook een veelgebruikt raamwerk voor instructieontwerp dat bekend staat als het "5E's Model", hoewel het niet direct "Cognitieve Principes" genoemd wordt, vertegenwoordigt belangrijke fasen van leren die gebaseerd zijn op ons begrip van cognitieve processen. Laten we de 5E's eens nader bekijken:

 

Verloving:

Deze fase is bedoeld om de aandacht van de leerlingen te trekken en hun interesse in het onderwerp te stimuleren. Er wordt vaak een probleem of scenario voorgesteld dat de leerlingen aanmoedigt om hun voorkennis aan te spreken of hiaten in hun begrip te identificeren.

Het idee is om de les heel nauw te laten aansluiten bij de echte professionele uitdagingen.

Verkenning:

Leerlingen krijgen de tijd om het concept of de vaardigheid die ze leren te verkennen. Dit omvat vaak interactieve activiteiten, discussies of praktische oefeningen die leerlingen in staat stellen om het onderwerp verder te onderzoeken en hun begrip te ontwikkelen.

Sociaal en intercollegiaal leren is de sleutel!

 

Uitleg:

In dit stadium geeft de docent een uitleg of demonstratie van het concept of de vaardigheid. Dit is waar leerlingen nieuwe informatie krijgen, vaak met behulp van multimediapresentaties, lezingen, voordrachten of andere vormen van directe instructie.

Kies voor audio- of videogebaseerd leren voor een optimale leerervaring! Onthoud dat het moeilijk is om online te lezen!

 

Uitwerking:

Deze fase, die in sommige versies van het model ook "uitbreiden" wordt genoemd, houdt in dat leerlingen hun begrip van het onderwerp verdiepen door het geleerde toe te passen in nieuwe contexten. Ze kunnen complexe problemen oplossen, projecten uitvoeren, deelnemen aan simulaties of andere taken uitvoeren die hen ertoe aanzetten om hun aanvankelijke begrip uit te breiden.

Videobeoordeling en Blended Learning aanpassen

 

Evaluatie:

In de laatste fase wordt beoordeeld of de leerlingen het onderwerp begrijpen. Dit kan in verschillende vormen, zoals quizzen, tests, projecten, presentaties of zelfs zelfbeoordelingsactiviteiten. De evaluatiefase helpt leerlingen en docenten om te zien hoe goed de leerdoelen zijn bereikt.

Wees creatief en experimenteer! Quizzen zijn niet alleen gemaakt om te evalueren, maar ook als leerproces!

 

Deze 5E's - Engagement, Exploratie, Uitleg, Uitwerking en Evaluatie - zijn gebaseerd op de constructivistische leertheorie, die benadrukt dat leren een actief proces is waarbij leerlingen nieuwe ideeën of concepten construeren op basis van hun bestaande kennis.

 

Dit raamwerk sluit goed aan bij cognitieve principes omdat het rekening houdt met hoe leerlingen nieuwe informatie verwerken en assimileren.


Het Learning Lab LMS is het ultieme eLearning platform voor creatieve mensen

Previous
Previous

Effectieve strategieën voor het gamificeren van eLearning-cursussen

Next
Next

LMS voor universiteit en school