Effectieve eLearning-scenario's ontwerpen

Het maken van effectieve eLearning-scenario's kan een hele klus zijn. Het is moeilijk om ervoor te zorgen dat ze alle belangrijke details behandelen zonder overweldigend te zijn voor lerenden en het is nog moeilijker om ervoor te zorgen dat ze boeiend genoeg zijn om lerenden actief betrokken te houden bij het materiaal van de eLearning-cursus.

Hier zijn dingen die je moet weten over scenario-leren en tips voor het ontwerpen van effectieve eLearning-scenario's die je zullen helpen om geweldige eLearning-cursussen te maken die boeiend, spannend en informatief zijn.


Wat is een eLearning-scenario?

Een scenario is een instructieontwerptechniek waarmee je realistische gesimuleerde situaties kunt creëren. Scenario's helpen leerlingen om wat ze hebben geleerd toe te passen op scenario's uit de echte wereld.

eLearning-scenario's richten zich meestal op werkgerelateerde taken of werksituaties. Ze leiden leerlingen door een reeks stappen en stellen verschillende opties voor, elk met een eigen resultaat.


Wat zijn de voordelen van een eLearning-scenario?

Als je op het punt staat een eLearning-scenario te ontwerpen, vraag je je misschien af wat de voordelen ervan zijn. eLearning-scenario's kunnen, als ze op de juiste manier worden ontworpen, de effectiviteit van je eLearning-cursus echt verbeteren.

Enkele van de belangrijkste voordelen van eLearning-scenario's zijn de volgende:

·         Maak leren realistischer

·         Betrek leerlingen erbij

·         Actieve leerlingen creëren

·         Leerlingen betrekken en mondig maken

·         Echt leren vergemakkelijken

·         Leerlingen motiveren

·         Leren versterken

·         Leerlingen geïnteresseerd houden

·         Retentie verhogen

·         Feedback geven

Aanbieder en agentschap van eLearning


12 tips voor het ontwerpen van effectieve eLearning-scenario's


Ken de behoeften van je publiek.

De eerste stap bij het maken van effectieve eLearning-scenario's is het kennen van de behoeften van je publiek.

Elk scenario moet gericht zijn op het aanleren van een specifieke vaardigheid of set vaardigheden. Om deze scenario's te maken, moet je eerst bepalen wat je publiek precies moet leren en ervoor zorgen dat je in je scenario volledig aan die behoefte voldoet.

Als een lid van het publiek bijvoorbeeld wil leren hoe hij telefoongesprekken effectiever kan afhandelen, dan moet je hem de kans geven om dat te doen.

Het heeft geen zin om geavanceerde telefoonetiquette als bijzaak toe te voegen; dat leidt alleen maar af.

Als je hebt vastgesteld wat elk scenario moet bereiken, kun je het dienovereenkomstig ontwerpen door alleen onderwerpen op te nemen die relevant zijn.


Heb een leerdoel en doelen voor je eLearning Scenario's

Voordat je begint met het schrijven van je eLearning scenario, moet je ervoor zorgen dat je weet wat je je gebruikers wilt leren en waarom. Als dat niet duidelijk is, is de kans groot dat je geen scenario kunt maken dat hen effectief leert.

Je leerdoelen moeten duidelijk aangeven wat leerlingen moeten weten of kunnen na het volgen van een eLearning-cursus en hoe deze leerresultaten de prestaties in hun werk of privéleven zullen beïnvloeden.

Een storyboard maken voor je eLearning-scenario

Storyboarden is een geweldige manier om je eLearning-scenario op papier (of digitaal medium naar keuze) te krijgen. Wanneer je een storyboard maakt, vertel je een verhaal door middel van afbeeldingen, visuals en geschreven tekst.

Een storyboard hoeft niet ingewikkeld of mooi te zijn; het moet gewoon duidelijk zijn en gemakkelijk te begrijpen door anderen. Een eenvoudig diagram met afbeeldingen en labels kan wonderen doen om mensen te helpen begrijpen hoe je eLearning scenario werkt.


Houd je eLearning-scenario's echt

ELearning-scenario's bestaan uit levensechte simulaties of voorbeelden die leerlingen helpen een bepaald concept te begrijpen door het gemakkelijk toepasbaar te maken in hun leven. Daarom worden ze scenario's genoemd.

Van tijd tot tijd schieten veel bedrijven of individuen echter tekort bij het ontwerpen van scenario's omdat ze de realiteit uit het oog verliezen tijdens de conceptontwikkeling of zonder ideeën komen te zitten tijdens de implementatie. Dit resulteert vaak in misleidende lessen die geen blijvende indruk op leerlingen achterlaten.


Creëer de juiste personages voor je eLearning-scenario's

In eLearning-scenario's moet je overtuigende acteurs van hoge kwaliteit gebruiken om je personages te spelen, want hoe ze eruit zien en hoe ze zich gedragen zijn essentiële onderdelen van hun geloofwaardigheid en geloofwaardigheid.


Interactieve elementen opnemen in je eLearning scenario's

Door enige interactiviteit op te nemen in je eLearning-scenario's kun je de betrokkenheid van de leerling vergroten en het leren vergemakkelijken. Hoe actiever je je scenario's kunt maken, hoe beter.

Er is geen betere manier om te zien hoe goed uw werknemers het onderwerp kennen dan door hen te vragen die kennis toe te passen in een examenachtige situatie.


De vaart in het eLearning-scenario houden

eLearning op basis van scenario's is effectief als de scenario's zo zijn ontworpen dat ze de aandacht van de leerlingen gedurende elk onderdeel vasthouden. Laat je scenario's niet verzanden in details die het leren niet bevorderen.

Als je dat wel doet, zal het tempo van de scenario's vertragen en zullen lerenden zich niet meer betrokken voelen bij het cursusmateriaal.


Realistisch gedrag stimuleren in uw eLearning-scenario's

Je scenario's moeten gebaseerd zijn op echte taken en problemen. Met andere woorden, je moet je scenario's gebruiken om realistisch gedrag aan te moedigen in je eLearning content.

Als je scenario's onrealistisch zijn, zullen ze gebruikers op een mislukking voorbereiden nog voor ze aan de training beginnen. In plaats van te proberen elk potentieel probleem te voorspellen waar een gebruiker tijdens zijn training of ervaring tegenaan zou kunnen lopen, kun je je beter concentreren op één belangrijk probleem of doel dat je met elk scenario wilt oplossen of aanpakken.


Feedbackvragen in uw eLearning-scenario's opnemen

Feedback is belangrijk in elke educatieve omgeving, maar vooral in eLearning. Omdat eLearning-scenario's ontworpen zijn om op eigen tempo te werken, zullen veel leerlingen ze alleen gebruiken en dus geen leerkracht of begeleider hebben om feedback te geven.

Sommigen voelen zich ongemakkelijk bij het geven van feedback en weten misschien niet hoe ze dit effectief moeten doen.

Het geven van verschillende soorten feedback kan je leerlingen helpen om meer na te denken, waardoor ze uiteindelijk leren van hun ervaring.


Test uw eLearning-scenario's met cursisten in realtime

Hoe zorgvuldig u uw scenario's ook plant, test en verfijnt voordat u ze in productie neemt, er is geen alternatief voor het testen met cursisten om hun feedback te krijgen en eventuele laatste verfijningen aan te brengen.

Het lijkt misschien extreem, maar kijken naar wat er gebeurt tijdens live trainingssessies is vaak een openbaring die grote problemen aan het licht brengt die je misschien over het hoofd hebt gezien tijdens de planningsfase.


Potentiële uitdagingen in uw eLearning-scenario's identificeren

Het is gemakkelijk om enthousiast te worden over het ontwikkelen van je eLearning content en er meteen in te duiken. Maar voor je begint, neem je best een stap terug en doe je wat onderzoek over het onderwerp om mogelijke uitdagingen te identificeren.

Als je bijvoorbeeld eLearning-scenario's ontwerpt over internationaal recht, is het belangrijk om na te denken over hoe verschillende culturen in landen over de hele wereld je eLearning-scenario's zullen interpreteren.

Zijn er veelvoorkomende valkuilen of problemen die vaak voorkomen in deze scenario's? Je moet je publiek op wereldwijde schaal begrijpen, dus zorg ervoor dat je voorbereid bent als er zich problemen voordoen tijdens de ontwikkeling.

Als je een idee hebt van wat je kunt verwachten, kun je mogelijke obstakels tijdens de ontwikkeling beperken.


Voortdurende ondersteuning voor leerlingen bieden

Als je eenmaal een eLearning-scenario hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je ondersteuning biedt aan lerenden, zelfs als dat betekent dat je ze alleen maar doorverwijst naar aanvullende bronnen.

Door tijd en moeite te steken in je scenario's, zullen lerenden een positievere ervaring hebben met je inhoud en meer openstaan voor het leren ervan in toekomstige projecten.

Aanbieder van eLearning


Gebruik TheLearning LAB LMS om eLearning-scenario's van hoge kwaliteit te maken

TheLearning LAB LMS is een van de meest uitgebreide platforms voor het maken en leveren van eLearning content. De krachtige functies bieden een naadloze, intuïtieve gebruikerservaring om eLearning-scenario's van hoge kwaliteit, boeiende simulaties en realtime scorebeoordeling met boeiende interactiviteit te creëren.

Uw organisatie kan nu snel interactieve leerscenario's maken met rijke media-elementen die de betrokkenheid verhogen. Neem vandaag nog contact op met ons team.

Previous
Previous

10 tips voor het ontwerpen van eLearning-cursussen

Next
Next

Wat is een Learning Management Systeem?