Design thinking om de ontwikkeling van eLearning te stimuleren

Design thinking is een ontwerppraktijk die gericht is op het begrijpen van gebruikers en hun behoeften, en van de omgeving waarin zij opereren.

 

Design thinking gaat over het logische proces van het creëren van inhoud:

  • Probleemoplossing

  • Ontwerp-oplossing

Het houdt in dat veronderstellingen over :  

  • De wereld,

  • Kwalitatieve onderzoeksmethoden,

  • En iteratie om iets te bouwen dat zowel vernieuwend als nuttig is.

 

Zoals Cathy Moore voor eLearning doet, gaat het erom het probleem en de missie te begrijpen alvorens aan een oplossing te denken.

  1. Waar gaat de missie over?

  2. Welk probleem moet worden opgelost?

  3. Wat is het doel en de ROI?

  4. Wat is het resultaat van de analyse?

 

De resultaten zijn vaak meer dan alleen een mooi ontwerp. Indien effectief gebruikt, kan design thinking u helpen bij het oplossen van echte problemen met eLearning en user experience design.

Of u nu nieuw bent in eLearning ontwikkeling of op zoek bent naar manieren om uw proces te verbeteren, lees verder voor inzicht in zes principes van design thinking die u kunnen helpen uw eLearning ontwikkeling een boost te geven.

 


Design Thinking voor eLearning

 

De uitdagingen begrijpen

  • Voor je aan het echte ontwerp, storyboarding, oplossingenontwerp en ontwikkelingsproces begint, moet je eerst het echte werkprobleem of de uitdaging bepalen die via je eLearning cursus moet worden aangepakt.

  • Je kan samenkomen met de organisatie, of je audineed om samen te werken met de belanghebbenden en experts van het project, maar ook met de lerenden zelf, om te bepalen welke vaardigheden moeten worden aangeleerd en welke kennis moet worden aangereikt in je eLearning cursus om de problemen op te lossen.

 

Hoe problemen op te lossen

  • U moet nu onderzoeken waarom het probleem bestaat en hoe het kan worden opgelost. Er moeten interviews worden gehouden om uit te zoeken of het probleem:

    • Op kennis gebaseerde

    • Mensgerichte kwesties

    • Gebrek aan ondersteuning en middelen...

  • U moet zowel de oorzaak van het probleem als de mogelijke oplossingen ervoor vaststellen.

 

Sociaal leren en leerling centraal

  • De tijd is gekomen om brainstormsessies te organiseren met alle belanghebbenden bij het project.

    • Brainstormen

    • Enquête

    • Beoordeling

    • UGC

    • Werkgroep

 

Wanneer u de doelstellingen en plannen voor een eLearning-programma hebt bepaald, begint u met de ontwikkeling van een eenvoudig en aanpasbaar prototype.

U moet nog ruimte laten voor eventuele suggesties van de klant die zullen worden geïntegreerd, terwijl u tegelijkertijd de meest cruciale elementen opneemt die in het uiteindelijke eLearningproduct zullen worden opgenomen.

 

Test en feedback

Plan uw testfasen aan het begin van het project vóór een soft launch. En plan vervolgens, na de soft launch en de officiële publicatie van uw project of e-learning cursus, de verbeter- en aanpassingsfasen van het project.

Het is gezond en normaal om feedback te ontvangen. Geen feedback op je werk zou een ramp zijn.

 

 Design thinking en eLearning 

Design thinking zal u helpen de behoeften van uw lerenden, maar ook van uw project en de opleidingscultuur van het bedrijf beter te begrijpen.

  • Begrijp ik het?

  • Wat moet ik ontwerpen?

  • Gaat het om een betere leerervaring?

  • Hoe zal het ontwerpmodel helpen?

  • Welke tool heb ik nodig?

  • Welke techniek moet ik ontwikkelen?

 

Design Thinking daagt ons uit ons te richten op het probleem in plaats van op de oplossing wanneer we het toepassen op een specifiek probleem.

 


Stadium van ontwerpdenken

 

ONDERZOEK

  • Wat is het probleem?

  • Wat moet er opgelost worden?

  • Wat heeft de leerling nodig?

  • Wat zijn de persona's?

  • Hoe leren zij?

  • Waarom willen ze leren?

 

OBSERVE

  • Communiceer

  • Uitwisselen

  • Delen

  • Luister

  • Vraag

 

STANDPUNT

  • Scenario bouwen

  • Ontwerp een storyboard

  • Script je plan

  • Vertel een verhaal

 

IDEATE / PROTOTYPE

  • Wees creatief

  • Innoveer

  • Wees anders

  • Verras

  • Creëer emotie

  • Verbind

  • Passie

 

TEST

  • Opnieuw, opnieuw en opnieuw

  • Verbeter, test

  • En herhaal

 


Uw behoefte aan het juiste elearning platform: Hybride LMS / LXP

 

Onze hybride Learning Lab-oplossing is een Learning Experience Platform (LXP) met bouwstenen die de kracht van een LMS combineert met andere cruciale technologieën.

Ons elearning platform helpt gebruikers om inhoud te consumeren via:

  • sociale media,

  • blog posts,

  • video's,

  • en andere kanalen,

  • en informatie halen uit verschillende bronnen op het web.

Met een LMS / LXP kunt u uw volledige werknemers- en klantenervaring via één enkele interface beheren.

  • Sociaal leren met discussie

  • Gepersonaliseerd leren op basis van voorkeur

  • Individuele leertrajecten

  • Leren op aanvraag

  • Ondersteunt alle soorten media (video, podcast (audio), webinars, artikelen / blogs...)

  • Venue social collaboration : blended learning we are on it

Met het Learning LAB kunt u uw curriculum, klantenservice en werknemersprestaties in één systeem beheren.


Learning LAB: Een krachtige hybride oplossing (LMS / LXP)

Als u nog steeds niet zeker weet of een LMS of een LXP het beste is voor uw bedrijf, hebt u misschien geen keuze en kunt u een hybride oplossing zoals het Learning Lab overwegen.

  • Samenwerking

  • Samenwerking

  • Ideeën,

  • Informatie

  • en kennis.

Lees meer:


Design thinking voor elearning

 

Het is belangrijk te vermelden dat dit proces kan worden toegepast op elke kwestie of situatie. Naast het werken vanuit verschillende invalshoeken, ziet iedere bij het probleem betrokken persoon het vanuit een doorgewinterd perspectief.

Een multidisciplinair team moet daarom bestaan uit mensen die in verschillende disciplines werken, om een breder scala aan suggesties en oplossingen te krijgen.

Neem contact met ons op voor een gratis workshop.


Previous
Previous

Learning Experience Platform (LXP) functies Complete gids.

Next
Next

Hoe werknemers motiveren om betrokken leerlingen te worden