Principes van het ontwerpen van leerervaringen

 

Bij TheLearning LAB geloven we dat een leerervaring zo moet worden ontworpen dat er één duidelijk doel voor ogen is.

Of je nu een face-to-face cursus of een online cursus ontwerpt, er zijn fundamentele concepten die van toepassing zijn op alle soorten leerervaringen.

Engagement, geen entertainment

Het belangrijkste doel van elke leerervaring is om mensen erbij te betrekken.

De meest boeiende ervaringen zijn ervaringen die leerlingen in staat stellen om een vaardigheid in de echte wereld te oefenen. Bij betrokkenheid gaat het niet alleen om entertainment!

Er zouden geen tijdslimieten moeten zijn en je zou geen kunstmatig hoog faalpercentage moeten hebben als leerlingen niet precies weten wat ze moeten doen. Mensen die gefocust zijn om iets relevants te doen, worden van nature aangetrokken tot hun werk.

 
 

Begrip stimuleren door begeleide oefening

Als het gaat om het ontwerpen van ervaringen, is een van de belangrijkste principes dat elearning effectiever is als het interactief is.

Dit kan betekenen dat er met simulaties wordt gewerkt of dat deelnemers de kans krijgen om het geleerde in de context toe te passen.

Maar wat je ook doet, vermijd dat je leerlingen alleen maar over het onderwerp vertelt zonder hen hun nieuwe vaardigheden te laten oefenen.

Het oefenen van een handeling helpt leerlingen het verband te leggen tussen wat ze weten (theorie) en wat ze kunnen doen (toepassing).

Idealiter zet je een begeleide oefening op waarbij je cursist een taak uitvoert (zoals in een echt scenario) met stapsgewijze instructies van een deskundige trainer over hoe elk deel van de oefening correct uit te voeren.

Hulpmiddelen bieden voor bevestiging en zelfevaluatie

Het is belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen beoordelen en hun vorderingen kunnen bijhouden. Dit bevestigt wat ze weten en wat ze nog moeten leren, en helpt hen een gevoel van voldoening te krijgen bij het voltooien van de lessen.

Naarmate leerlingen vorderen in een online cursus, is het een goede gewoonte om tools aan te bieden waarmee ze kunnen terugkijken op hun eigen prestaties bij eerdere taken.

Deze hulpmiddelen kunnen pre- en postbeoordelingen, evaluaties of quizzen zijn, naast een lopend overzicht van alle gemaakte beoordelingen.

 
 

Realistische simulaties opnemen in colleges

Realistische simulaties zijn een essentieel onderdeel van veel leerervaringen, maar ze worden vaak over het hoofd gezien als het op colleges aankomt.

Er is geen betere manier om een principe of concept te versterken dan door een voorbeeld te tonen dat weerspiegelt wat eLearning-studenten in hun echte werk zullen ervaren.

Ondersteun de leerling door een keuzemenu aan te bieden

Leerlingen zijn slim. Ze kunnen vaak uitzoeken wat ze nodig hebben zonder dat het hen expliciet wordt verteld, dus je moet hen een breed menu van opties geven waaruit ze kunnen kiezen om hun behoeften te ondersteunen.

Het aantal keuzes dat een leerling heeft is aan jou - als er bijvoorbeeld veel manieren zijn om een bepaalde taak in je cursus uit te voeren, probeer er dan meer dan één aan te bieden zodat leerlingen een grotere mate van keuze hebben in hoe ze die taak uitvoeren.

Vergeet ook niet de sociale of collaboratieve elearning situaties waar leerlingen samenwerken aan projecten of bronnen delen.

Bied hen meerdere manieren om taken uit te voeren, zodat ze kunnen samenwerken met hun medeleerlingen en hun leerstrategieën kunnen aanpassen aan hun eigen niveau en voorkeuren.

 
 

Materiaal baseren op toepassingen uit de echte wereld waarmee leerlingen in contact kunnen komen

Houd in gedachten dat je een leerervaring ontwerpt, geen inhoudsdump. Je doel is om leerlingen te helpen groeien als mens en vaardigheden op te bouwen waar ze veel aan hebben nadat ze hun diploma hebben gehaald of hun opleiding hebben afgerond.

Met andere woorden, je moet beginnen met scenario's uit de echte wereld, niet met abstracte principes. Dus hoewel het misschien lijkt alsof je tijd bespaart door dia's uit eerdere elearningcursussen te hergebruiken, moet je dit niet doen als deze dia's niet aansluiten bij de behoeften van je doelgroep of betrekking hebben op hun huidige uitdagingen.

Baseer je cursusmateriaal in plaats daarvan altijd op toepassingen uit de echte wereld waar studenten zich in kunnen vinden. Als een scenario niet direct van toepassing is op je publiek of hun uitdagingen, schrap het dan.

Neem discussies op in de cursus, maar doe het met mate

Hoewel discussies een krachtig hulpmiddel zijn om een collaboratieve leeromgeving te creëren, is het gemakkelijk om te veel discussies te voeren.

En als je dat doet, kom je in de problemen. Ten eerste kunnen leerlingen verdwalen in discussies en de tijd uit het oog verliezen.

Ten tweede kunnen leerlingen die niet deelnemen aan discussies zich vervreemd of buitengesloten voelen. Ten derde, als er geen duidelijke instructies zijn over hoe deel te nemen aan een discussie, kunnen leerlingen deelnemen zonder echt iets wezenlijks bij te dragen aan elearning.

 
 

Lerende ervaringsontwerp vs instructieontwerp: 3 belangrijke verschillen

In dit artikel worden 5 belangrijke verschillen tussen het ontwerpen van leerervaringen en het ontwerpen van instructies belicht, met tips over hoe je vandaag nog kunt beginnen met het leveren van effectievere cursussen.

Cursusduur vs tijdsbesteding

Instructie-ontwerpers creëren elearning cursussen met een rijke inhoud die dieper ingaan op specifieke onderwerpen over een langere periode.

Hoewel dit soort cursussen vaak nuttig zijn, kunnen ze ook afschrikwekkend zijn voor drukke leerlingen die snelle oplossingen willen voor specifieke problemen.

LXD richt zich daarentegen op het creëren van zinvolle elearning ervaringen die mensen aanmoedigen om in hun eigen tempo te leren gedurende korte periodes, soms slechts minuten of uren per keer.

Leren als activiteit vs. passieve consumptie

De traditionele aanpak voor het ontwikkelen van elearningcursussen houdt in dat er maanden of zelfs jaren wordt besteed aan het schrijven van elearningcontent, die vervolgens via traditionele kanalen zoals PDF's en video's wordt verspreid.

LXD moedigt leerkrachten daarentegen aan om na te denken over welke activiteiten ervoor zorgen dat de informatie bij de leerlingen blijft hangen, in plaats van alleen maar ideeën over te brengen via geschreven e-learningmateriaal en presentaties.

Cursussen ontwerpen op basis van doelen vs kennisoverdracht

Instructie-ontwerpers besteden veel tijd aan het analyseren waarom leerlingen een bepaalde set vaardigheden nodig hebben, zodat ze geschikte methodes kunnen selecteren om die vaardigheden over te brengen van experts naar beginners.

Het is handig om te bedenken waar elke methode in uitblinkt. Als je bijvoorbeeld iemand wilt leren hoe hij een bepaald stuk software moet gebruiken, dan is een instructieontwerp misschien het beste omdat het leerlingen helpt om de basisconcepten van e-learning onder de knie te krijgen voordat ze verder gaan met geavanceerde concepten.

Als je echter wilt dat gebruikers vertrouwd raken met een interface, overweeg dan in plaats daarvan het gebruik van learner experience design, omdat het doel hiervan vooral gedragsverandering is in plaats van kennisoverdracht.

Bij TheLearning LAB creëren we geweldige ervaringsontwerpen voor leerlingen

Het ontwerp van de leerervaring definieert een boeiende, effectieve en leuke cursus. We begrijpen dat wanneer mensen denken aan het maken van een eLearning-cursus, ze vaak vastlopen omdat ze eerst al die ideeën proberen te bedenken.

Er is een bepaald proces dat je moet doorlopen. Daarom hebben we elke stap uitgesplitst, zodat je een leidraad hebt wanneer je je eigen interne e-learning cursus maakt of samen met ons team ontwerpt.

Bij TheLearning LAB creëren we unieke en verbazingwekkende ontwerpen voor leerervaringen. Kies vandaag nog voor ons.

We hebben uitstekende softwareontwikkelaars, audiovisuele ontwerpers en gebruikersinterfacespecialisten die helpen bij het creëren van boeiende e-learningervaringen.

Ons consultingteam werkt met u samen bij elke stap om ervoor te zorgen dat u krijgt wat u wilt, van begin tot eind.

 
Previous
Previous

Wat is een Learning Management Systeem?

Next
Next

Hoe maak je een succesvolle eLearning video? Gedetailleerde stappen