Wat is eLearning Experience Design en hoe kun je LED verbeteren bij het maken van e-learningcursussen?

E-learning ervaring speelt een vitale rol in het ontwerp van e-learning cursussen, die uiteindelijk van invloed zijn op de succesvolle ervaringen van lerenden en de volledige elearning effecten.

Daarom zijn het juiste ontwerp en de juiste inhoud van e-learningcursussen essentieel voor de effectiviteit van e-learning, zelfs als je over de meest geavanceerde e-learningsoftware beschikt.

Het ontwerpproces voor leerervaringen helpt je inzicht te krijgen in hoe je het ontwerp van je cursus kunt optimaliseren door te plannen wat leerders zullen tegenkomen tijdens de leerervaring.

Het is belangrijk om te begrijpen dat er niet één manier is om de lerende ervaring in eLearning te verbeteren; er zijn veel verschillende methoden die gebaseerd zijn op het type lerende en de context van de geleverde inhoud.

Laten we eens onderzoeken wat de leerervaring is en op welke manieren je de ervaring van lerenden kunt verbeteren bij het ontwerpen van eLearning-cursussen.


Wat is het ontwerpen van leerervaringen?

Inzicht in het ontwerp van de lerende ervaring is in feite leren hoe een lerende zal leren van en zich zal voelen over een e-learning cursus. De twee dingen die in overweging worden genomen voor de leerervaring zijn: visuele aantrekkingskracht en bruikbaarheid.

Door met deze twee factoren rekening te houden, kan een leerling een interactieve en boeiende ervaring hebben met een goed ontworpen e-learning cursus. Dit kan leerlingen helpen om meer informatie te onthouden, concepten beter te begrijpen en zich te amuseren terwijl ze leren.

Een geweldige manier om er zeker van te zijn dat je een online cursus ontwerpt die je publiek aanspreekt, is door te kijken naar wat anderen voor jou hebben gedaan! Er zijn veel geweldige eLearning ontwerpers die uitstekend werk leveren, dus als je ziet hoe anderen hun inhoud presenteren, krijg je inzicht in hoe je het zelf kunt doen! Niet alleen kan het kijken naar het werk van anderen je inspiratie geven, maar het zal je ook nieuwe ideeën geven over welke soorten afbeeldingen of media je zou kunnen gebruiken in je eigen eLearning cursussen.

Een andere manier om een succesvolle e-learning cursus te ontwerpen is het creëren van activiteiten voor leerlingen. Een type activiteit dat zeer goed werkt, zijn spelletjes. Dit type leeractiviteit is effectief gebleken omdat studies aantonen dat spelletjes de motivatie, de opwinding en het plezier van de leerlingen verhogen, waardoor ze beter onthouden worden.

elearning agency


Je denkt misschien dat spelletjes leuk zijn, maar ik wil niet dat mijn cursus kinderachtig overkomt, maar maak je geen zorgen: geen enkel spel komt kinderachtig over als het goed wordt gedaan! Om dat te voorkomen kun je gewoon verschillende manieren bedenken om een spel in een activiteit of lesplan te verwerken. Naast dat gamification leuk is, is het ook heel effectief. Studies hebben aangetoond dat deelnemers door middel van oefenvragen aanzienlijk meer informatie onthouden dan bij traditionele methoden.

Tenslotte, als je doorgaat met het ontwikkelen van je elearning cursus, onthoud dan wat een goede instructeur maakt: eerlijkheid. Hoe saai, moeilijk, oninteressant enz... iets ook is, het is altijd beter dan te doen alsof je ergens in geïnteresseerd bent en er later over te liegen wanneer je leerlingen vragen waarom alles zo was opgezet tijdens de les.

Als een elearningonderwerp niet interessant is, verander het dan in iets dat wel interessant is in plaats van tijd te verliezen met doen alsof. Het is veel gemakkelijker voor alle betrokkenen als je eerlijk bent over je interesses of het gebrek daaraan.

Nog iets om in gedachten te houden bij het ontwerpen van een e-learning cursus is weten waar je professioneel en sociaal staat binnen een bepaald studiegebied. Uiteindelijk helpt het integreren van persoonlijke waarden in professionele inspanningen om geloofwaardigheid te creëren binnen de vakken die onderwezen worden, wat onmiddellijk persoonlijke relevantie aantoont, ongeacht hoe triviaal persoonlijke connecties in eerste instantie lijken.



Wat zijn de uitdagingen van het ontwerpen van leerervaringen bij het maken van online cursussen?

Het begrijpen van de ervaring van lerenden met online cursussen is een moeilijke taak voor ontwerpers, hoewel eLearning ontwerpers zich nu meer bewust zijn van hun verantwoordelijkheid voor het creëren van bevredigende ervaringen.

Maar het is moeilijk omdat online cursussen vaak relatief complex zijn en dus een breed scala aan ervaringen kunnen bieden. Een typisch ontwerpscenario is dat zowel de leerling als de ontwerper verschillende rollen en motivaties hebben. Bijvoorbeeld: gebruikers zijn altijd klaar voor nieuwe uitdagingen terwijl ontwerpers verwachten dat gebruikers op koers blijven; gebruikers willen goede interacties terwijl ontwerpers streven naar efficiënte interacties.

De behoeften van deze twee partijen botsen tijdens het ontwerpproces, wat het moeilijk maakt voor hen om hun doelen samen te bereiken. Daarom moeten elearningontwerpers ervoor zorgen dat ze genoeg aandacht besteden aan het tevreden stellen van de gebruiker en tegelijkertijd de efficiëntie maximaliseren. Om dit te doen, hebben ze strategieën en methoden nodig die specifiek zijn voor de leervoorkeuren, culturele waarden of technologische mogelijkheden van de gebruikers.

Bovendien is er één ding dat we in gedachten moeten houden wanneer we te maken hebben met e-learningcursussen: de inhoud zelf zal leerlingen niet tot superieure prestaties leiden tenzij ze de inhoud effectief beheersen, aangezien de inhoud geen betekenis heeft zonder interactie tussen meerdere factoren.

elearning platform


Tips om de ervaring van leerlingen te verbeteren


Positieve eLearning-verwachtingen opbouwen

Als we onze verwachtingen te hoog stellen, zullen we zeker teleurgesteld worden. En als onze verwachtingen te laag zijn, missen we misschien grote kansen. Dus hoe stel je positieve verwachtingen voor leerlingen? Begin met jezelf deze vragen te stellen:

  • Wat is je leerdoel en hoe ga je succes meten?

  • Hoe lang verwacht je dat deelnemers in je cursus zullen investeren?

  • Wat mogen ze verwachten op basis van je doelstellingen en succesmetingen?

  • En wat kunnen ze doen - tijdens hun reis door je elearning cursus - om ervoor te zorgen dat ze die doelen bereiken (en zichzelf regelmatig een schouderklopje geven)?

Het formuleren van antwoorden op deze vragen zal je helpen bij het identificeren van belangrijke controlepunten tijdens hun leerproces die hen betrokken, enthousiast en gemotiveerd houden. Dit zijn vooral belangrijke controlepunten wanneer je cursussen ontwerpt die nieuwe technologieën of processen introduceren, zodat leerlingen zich gemachtigd genoeg voelen om actie te ondernemen - en dan te vieren.

Vergeet alleen niet om ze te belonen met welverdiende sociale complimenten! Hoe meer uw leerlingen zich inzetten om een e-learningcursus met succes af te ronden, hoe beter ze uitgerust zullen zijn voor hun taken in de echte wereld!


Creëer een inclusieve omgeving

De manier waarop je je cursus ontwerpt heeft een directe invloed op de ervaring van je leerlingen, dus het is belangrijk om een inclusieve omgeving te creëren. Om dat te doen, moet je een aantal belangrijke vragen stellen wanneer je beslist hoe je het cursusontwerp en het cursusmateriaal wilt opzetten. Als je bijvoorbeeld een cursus ontwerpt voor taalleerders, moet die dan volledig tweetalig zijn? Zo ja, welke talen zullen je leerlingen dan gebruiken? Denk bij het ontwerpen van je online cursussen aan genderneutrale voornaamwoorden en lettertypen die gemakkelijk te lezen (en te vermijden!) zijn voor kleurenblinde gebruikers. Hoe inclusiever je bent met je ontwerpbeslissingen, hoe comfortabeler al je cursisten zich zullen voelen tijdens hun tijd bij jou - en dat betekent dat ze betere resultaten zullen boeken!


Leercontroles opnemen

Het is niet genoeg om een boeiende eLearning-cursus te ontwikkelen. De cursus moet ook zinvol en effectief zijn en een positieve impact hebben op de cursisten. Om deze resultaten te bereiken, moeten ontwerpers interactieve elementen in hun cursussen inbouwen die "learning checks" worden genoemd. Leercontroles zijn eenvoudige vragen die op verschillende momenten in een e-learningcursus worden ingevoegd en die feedback van lerenden vereisen. Je kunt gebruikers bijvoorbeeld vragen om antwoorden te kiezen of een test af te leggen in een onderdeel voordat ze verder gaan. Deze vragen zijn echter niet alleen bedoeld om betrokkenheid te creëren; ze kunnen je helpen om datagestuurde beslissingen te nemen over hoe effectief je cursus in het algemeen is. Hoewel er geen vaste norm is voor wat een goede of slechte leerervaring is, spreekt het voor zich dat wat je bedrijf ook doet, de prestaties moet verbeteren en de ROI moet verhogen.


Meerdere paden aanbieden

Niets is frustrerender dan het gevoel hebben dat je informatie leert voor een toets in plaats van voor jezelf. Om de ervaring van leerlingen te verbeteren, bied je cursisten meerdere wegen naar de inhoud. Gebruik video's en geschreven materiaal, maak toetsen uitdagend maar niet onmogelijk en geef studenten de tijd om met elkaar of met hun docent samen te werken als ze hulp nodig hebben.

Als mensen actief bezig zijn met materiaal, begrijpen ze het beter. Dus geef ze manieren om betrokken te raken en maak van je cursuservaring een geweldige ervaring!


Leid ze, maar dwing ze niet

Het uiteindelijke doel van je e-learning cursus is dat de deelnemers nieuwe kennis of vaardigheden kunnen verwerven. Het is dan ook belangrijk dat ze zelfstandig kunnen werken en zich zeker voelen om hun eigen beslissingen te nemen terwijl ze leren. Moedig ze aan door positieve bekrachtiging (zoals ze laten weten wanneer ze een goede keuze hebben gemaakt), maar dwing ze niet om dingen op jouw manier te doen. Geef ze precies wat ze nodig hebben voor een boeiende, effectieve leerervaring. Dat betekent dat je ze niet overstelpt met irrelevante informatie en ze niet bombardeert met tekst, wat allebei gemakkelijk kan gebeuren als je niet oppast.


Aanpassingsopties inbouwen

Bij het maken van online cursussen is het makkelijk om leerlingen aanpassingsmogelijkheden te bieden. Je kunt bijvoorbeeld verschillende instructieniveaus aanbieden op basis van hun voorkennis, of je kunt leerlingen hun eigen onderwerpen laten kiezen. De mogelijkheden zijn eindeloos! En je hebt ze allemaal nodig om deelnemers gedurende de hele cursus betrokken te houden. Je zou zelfs het aantal inschrijvingen kunnen zien stijgen omdat het aanpassen van de inhoud nog een mogelijkheid tot aanpassing biedt.


Maak het leuk!

Plezier is een ongelooflijk belangrijk onderdeel van e-learning ontwerpen. De beste manier om ervoor te zorgen dat je plezier hebt in het ontwerpen, is je project positief en luchtig te benaderen. Als je plezier hebt in het ontwikkelen van inhoud en het bouwen van materialen, zullen lerenden die houding voelen en positief reageren.

Mensen leren beter als ze zich betrokken voelen, blij zijn en vertrouwen hebben in hun vaardigheden - dus help je leerlingen om alle drie deze dingen in de praktijk te brengen! Een groot deel van het bereiken van deze positieve emoties heeft te maken met hoe leerlingen zichzelf zien binnen een cursus; als ze denken dat je iets speciaal voor hen hebt ontworpen en dat het toevallig ook nog leuk is, dan is de kans groot dat ze er positief tegenover staan.

Probeer echter niet te hard om leerlingen plezier te laten beleven; als iets geforceerd of ongemakkelijk aanvoelt, zullen de meeste leerlingen dat meteen herkennen. Pas ook op dat je je cursus niet te ingewikkeld maakt; het inbouwen van enkele strategiespelletjes of interactieve functies kan de retentiegraad zeker verbeteren.


Gebruik video's, afbeeldingen en grafieken verstandig!

Video en afbeeldingen zijn niet alleen bedoeld om je content visueel aantrekkelijker te maken. Ze helpen ook bij het ontwerpen van de leerervaring. Het kan lastig zijn om een leerervaring te creëren die leerlingen echt boeit, maar het gebruik van video's en afbeeldingen kan het voor hen makkelijker maken om concepten te begrijpen of taken te volgen.

Bovendien zorgen visuele beelden ervoor dat leerlingen zich niet vervelen tijdens de lespauzes, waardoor ze informatie beter kunnen vasthouden. Tot slot voegt het toevoegen van afbeeldingen en video's variatie toe aan je cursusmateriaal - het is belangrijk dat je leerlingen betrokken houdt tijdens een hele leerervaring zodat ze niet overweldigd of verveeldigd raken!

Er zijn verschillende manieren om visuele elementen in eLearning-cursussen te verwerken om de ervaring van de cursisten te verbeteren; een van die manieren is door foto's te combineren met tekst. Als je iets wilt dat zowel goed werkt op mobiele apparaten als op desktops, overweeg dan het gebruik van interactieve tooltips met tekst-overlay-afbeeldingen bovenop foto's van hoge kwaliteit (en minstens één pictogram).

Gebruik bijvoorbeeld een foto van mensen die samenwerken aan een project in klassessies in tweetallen of maak foto's van gereedschappen voor hands-on online lessen waarbij studenten deze items nodig hebben.

eLearning Platform


Hoe kan TheLearning LAB helpen?

Hier bij TheLearning LAB richten we ons op leerervaring en ontwerp. We werken bijvoorbeeld voortdurend aan de verbetering van ons online instructeursportaal, waar cursisten training en ondersteuning kunnen krijgen over hoe ze het beste een boeiende leerervaring kunnen creëren.

We doen ook niet alleen traditionele e-learningcursussen - we werken samen met klanten in verschillende sectoren om een verscheidenheid aan trainingsvormen te creëren die werknemers helpen hun vaardigheden te vergroten en de kennis van het bedrijf te verbeteren.

Als u meer wilt weten over hoe TheLearning LAB u of uw organisatie kan helpen meer te leren, neem dan vandaag nog contact met ons op! Je kan ook onze website raadplegen voor informatie over wat we doen, met wie we samenwerken, case studies van enkele van onze recente projecten en andere nuttige links in verband met e-learning.

Previous
Previous

TheLearning LAB is een e-Learning platform voor China

Next
Next

De essentie voor het creëren van een boeiende eLearning-ervaring als instructieontwerper