De essentie voor het creëren van een boeiende eLearning-ervaring als instructieontwerper

Begrijpen hoe je een boeiende eLearning-ervaring creëert, kan een hele uitdaging zijn voor instructieontwerpers die nieuw zijn in de eLearning-industrie.

Of je nu in een bedrijfs- of overheidsomgeving werkt, je moet rekening houden met je publiek bij het plannen van de look en feel van je eLearning-cursussen en de inhoud zelf.

Het goede nieuws is dat, als je eenmaal voorbij de basis bent, er veel bronnen beschikbaar zijn om je te helpen uitgebreidere instructieontwerpplannen te ontwikkelen en betere eLearning-ervaringen dan ooit tevoren te creëren.

Hier zijn enkele essentiële tips om je op weg te helpen bij het ontwikkelen van je eigen boeiende eLearning-ervaring.


eLearning Platform


Je doel identificeren Als instructieontwerper voor e-learningcursussen

De eerste stap bij het maken van een instructieontwerp is het identificeren van je doel. Het heeft immers geen zin om een cursus te maken als je niet weet wat je wilt dat leerlingen leren. Misschien wil je bijvoorbeeld dat cursisten leren hoe ze productiever kunnen zijn in Outlook of hoe ze bestanden gemakkelijk kunnen openen als ze onderweg zijn. Zonder te weten aan welke doelen je cursus moet voldoen, is het onmogelijk om een zinvol instructieontwerp te ontwikkelen. Als je wilt dat je cursus boeiend is, dan moet hij een heel specifieke vraag beantwoorden en studenten leren hoe ze iets moeten doen - niet alleen maar informatie herhalen. Voordat je pen op papier zet, moet je ervoor zorgen dat er een echt doel achter je werk zit.

eLearning Agency



Bepaal de leerdoelen

Voordat je een cursus kunt maken, moet je weten welke leerdoelen je wilt bereiken. Bepaal wat je wilt dat je cursisten weten, begrijpen en kunnen nadat ze je cursus hebben gevolgd (dit staat bekend als het leerdoel). Als je bijvoorbeeld wilt dat ze leren hoe werknemers hun werk en privéleven kunnen integreren, dan zou je leerdoel zijn: Leerlingen zullen in staat zijn om sociale media effectief te gebruiken in hun persoonlijke en professionele leven.

De beste manier om je leerdoelen te bepalen is door na te denken over hoe succes op het werk eruit zal zien zodra ze de cursus hebben afgerond. Met andere woorden, wat gaan ze anders of beter doen door wat ze in je cursus hebben geleerd?


Het juiste formaat kiezen voor het ontwerp van je e-cursus

Je hebt je leerdoel in kaart gebracht, bevestigd dat je een goed idee hebt en een gestructureerde opzet voor je inhoud ontwikkeld. Nu is het tijd om te kiezen welk instructieontwerp je cursus boeiend en effectief zal maken. Hoewel er veel formats zijn, is er niet één formaat dat voor alle leermanagementsystemen of online cursussen past.

Om te bepalen welke indeling het beste past bij je trainingsbehoeften, moet je nagaan met welk type leerling je werkt en hoe zij het liefst leren. Sommige leerlingen hebben meer interactie nodig dan anderen, terwijl sommigen extra visuele ondersteuning nodig hebben. Het is ook belangrijk om na te denken over elk onderdeel van je cursus (denk aan: tekst, video en audio) en of dat onderdeel al dan niet beter geschikt is voor specifieke soorten media.

eLearning platform


Maak een duidelijk instructieplan voor je elearningcursus

Neem voordat je begint met bouwen de tijd om duidelijk in kaart te brengen wat je gaat onderwijzen. Deze instructiekaart is een van je belangrijkste troeven. Het stuurt je ontwikkeling en helpt je te anticiperen op uitdagingen voordat ze zich voordoen. Je kunt het TheLearning LAB-platform gebruiken om een eenvoudige visuele kaart te maken met de leerdoelen die in elk onderdeel van je project aan bod komen. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan wanneer het tijd is om je trainingsscript te schrijven: Je weet al hoe de dingen zullen gaan.

Instructiekaarten komen ook van pas tijdens de implementatie; als iemand vragen heeft over hoe een les werkt of waarom iets op een bepaald moment wordt onderwezen, kan het raadplegen van je instructiekaart alles snel ophelderen - lange debatten zijn niet nodig. Als je niet zeker weet hoe je de inhoud het beste kunt structureren, kan het maken van een instructiekaart helpen om alles op een rijtje te zetten.


Zorg voor voldoende oefenmogelijkheden

In een ideale wereld zouden leerlingen elk nieuw concept kunnen oefenen tot ze genoeg vertrouwen hebben om verder te gaan. Helaas maken veel eLearning-ontwerpers cursussen met niet meer dan één mogelijkheid per concept. En hoewel leerlingen het de eerste keer misschien begrijpen, kunnen ze er moeite mee hebben als ze het weken later opnieuw bekijken. In een goed instructieplan staat precies hoe en wanneer je leerlingen de kans geeft om te oefenen. Het is ook belangrijk om verschillende soorten oefenactiviteiten te hebben, bijvoorbeeld oefeningen waarmee leerlingen op verschillende manieren met de inhoud kunnen omgaan. Hoe meer mogelijkheden je ze kunt geven om iets uit te proberen in een veilige omgeving voordat ze het in het echt doen, hoe beter de leerervaring zal zijn. Natuurlijk zijn er geen pasklare oplossingen. In plaats van elke les op één manier te oefenen, kun je je beter richten op het bieden van mogelijkheden die in meerdere lessen of scenario's toepasbaar zijn om de algemene retentie te verhogen.

eLearning-platform - eLearning-oplossing


Leg verbanden met de echte wereld in je cursusontwerp

Het gebruik van verbanden met de echte wereld kan leerlingen betrekken op een manier die andere instructiemethoden niet kunnen. Als je bijvoorbeeld lesgeeft over de anatomie van honden, kun je foto's van verschillende honden (die op de juiste manier zijn verkregen) gebruiken om verschillende lichaamsdelen uit te leggen.

Hoewel sommige mensen misschien beweren dat het gebruik van praktijkvoorbeelden als onderdeel van je instructieontwerp valsspelen is en het niet echt elearning maakt, is het zinvol om dit soort technieken te gebruiken wanneer ze relevant en nuttig zijn voor je inhoud. Je wilt je cursisten betrokken en geïnteresseerd houden in wat ze leren, zodat ze meer informatie vasthouden tijdens hun trainingssessies.

Als een concept of idee saai of oninteressant wordt, zullen veel leerlingen waarschijnlijk opgeven om ervan te leren. Door voorbeelden uit de echte wereld op te nemen, laat je je cursisten zien dat je begrijpt hoe ze denken en hoe ze leren; niet alleen door wat we ze vertellen, maar ook door dingen gedemonstreerd te zien.


Metriek overwegen

Naast al je andere leer- en instructieontwerpplannen is het essentieel om na te denken over hoe je het succes van een bepaald project gaat meten. Denk er eens over na: Hoe weet je of je een succesvolle e-learningervaring hebt gecreëerd? Wat voor soort meetgegevens zullen helpen om die beoordeling te maken? Weten waar je naartoe wil en waarom, is essentieel om daar op een zinvolle manier te geraken - en zonder onderweg te veel tijd of middelen te verspillen. In feite is het niet alleen een goede oefening om te leren hoe je analysetools zoals SurveyMonkey of Google Analytics effectief gebruikt; het kan een van je krachtigste hulpmiddelen zijn bij het creëren van een boeiende e-learningervaring.

eLearning Platform


Een boeiende eLearning-ervaring creëren

Een van de beste platforms voor instructieontwerpers om een geweldige elearning ervaring te creëren is vandaag TheLearning LAB. Bij TheLearning LAB hebben we ons product speciaal ontworpen voor instructieontwerpers.

TheLearning LAB maakt deel uit van de G Suite, dus we kunnen alle content creatie, levering en rapportage van daaruit afhandelen.

Dit bespaart ons tijd tijdens de ontwikkeling omdat we geen unieke interfaces of softwareoplossingen hoeven te ontwerpen, waardoor ons platform een win-win is voor zowel de instructieontwerpers als de studenten. Neem vandaag nog contact met ons op.

Previous
Previous

Wat is eLearning Experience Design en hoe kun je LED verbeteren bij het maken van e-learningcursussen?

Next
Next

3 Makkelijkste manieren om een Scorm Content Package te maken