eLearning-strategie voor bedrijven

Het gebruik van eLearning is de afgelopen tien jaar explosief gestegen, vooral in de bedrijfswereld. Er wordt verwacht dat de zakelijke eLearning markt zal groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 11% tussen 2020-2024, wat neerkomt op een groeiend volume van $38,09 miljard! eLearning barrières zijn net zo snel opgedoken en staan succesvolle digitale trainingsoplossingen in de weg.

De specialisten van TheLearning LAB zijn al vijftien jaar actief in de eLearning business en hebben de opkomst en ondergang van bepaalde trends gezien binnen het soort barrières waar bedrijven vaak mee te maken hebben.

De huidige benadering van Learning & Development (L&D) blijft in bepaalde sectoren relatief analoog, maar overal elders wordt eLearning geprezen om zijn verreikende voordelen.

De vele industrieën die het al hebben overgenomen, zien geen weg terug naar traditioneel leren, omdat de mogelijkheid die eLearning heeft om binnen een aantal beperkingen te functioneren, om minimale middelen te gebruiken voor maximale output en om levensvatbaar te zijn voor bedrijfsbrede implementatie, ongeëvenaard zijn.

Ondanks de exponentiële groei heeft eLearning zijn volledige potentieel nog niet bereikt. Terwijl we ons een weg banen door dit tumultueuze jaar, moeten bedrijven meer dan ooit investeren in het herzien van hun aanpak van eLearning.

Een van de uitdagingen bij het vernieuwen van de eLearning-strategie is het overwinnen van de vele barrières waar bedrijven mee te maken hebben en die hen ervan weerhouden om optimaal te profiteren van de digitale trainingsmethoden die er zijn.

Je leerlingen mogen zich nooit vervelen!

eLearning-strategie voor bedrijven

Barrières voor eLearning, TheLearning LAB Genève


Zakelijke eLearning-barrières - wat zijn ze?

In tegenstelling tot wat de meeste bedrijven denken, hebben de meeste eLearning-barrières te maken met individuen en hun voorkeuren en behoeften. Het grote probleem is dat de bedrijfswereld meer tijd besteedt aan de technologie dan aan de betrokken individuen.

In hun verlangen om te concurreren met andere bedrijven, en om dit snel te doen, kan de focus snel wegdraaien van de individuen die betrokken zijn bij zowel het ontwikkelings- als het leerproces en zich vestigen op de technologie waarop eLearning is gebaseerd. Wanneer een L&D afdeling niet getraind is in het juiste gebruik van de beschikbare technologie, en de verwachting is dat ze het zullen laten werken simpelweg omdat de tools hen gegeven zijn, kan het behoorlijk fout gaan.

Het zijn de mensen die het bedrijf vormen die het succes van een digitaal trainingsprogramma zullen bepalen. Daarom moet de focus liggen op de werknemer en niet op de technologiestapel. Dit ogenschijnlijk simpele feit wordt vaak genegeerd door bedrijven, wat leidt tot het falen van het leerontwikkelingsprogramma als geheel. Wat begint als een onoplettendheid wordt een enorme verspilling van tijd en middelen zonder tastbare voordelen.

Welk pad een bedrijf ook kiest, één ding is duidelijk: eLearning zal geen betere oplossing zijn dan traditionele vormen als er geen goede planning als basis is.

Op basis van onze ervaring presenteren we je een aantal van de hindernissen waarmee het bedrijfsleven te maken krijgt bij het ontwerpen en implementeren van digitale trainingsprogramma's. Natuurlijk belichten we ook enkele oplossingen! Ben je klaar om meer te weten te komen?

Belemmeringen en oplossingen


Niet genoeg ervaring in het waarborgen van betrokkenheid

Betrokkenheid is cruciaal en je eLearning cursus zal niet slagen zonder de mogelijkheid om het niveau van betrokkenheid van de lerenden te verhogen. Niemand luistert graag naar iemand die zich door een reeks dia's haast en maar door blijft zeuren over een onderwerp. Deze manier van lesgeven gaat gepaard met bijna nul betrokkenheid van de gebruiker, wat voor de hand liggend lijkt, maar heb je enig idee hoe weinig boeiend het gebruik van tekstgebaseerde formaten in het algemeen is?

Zorg er op zijn minst voor dat je team het gebruik van alleen tekstformaten vermijdt. Voeg informatierijke infographics, video-eerste trainingssessies, aantrekkelijke afbeeldingen - en misschien zelfs GIF's - toe om de informatie over te brengen die je wilt dat je Learner onthoudt. Als je L&D-afdeling niet is uitgerust om het vereiste productieniveau aan te kunnen, zorg dan voor bijscholing door ze in te schrijven voor een speciaal programma of neem contact op met een geschikt bureau.

Bij TheLearning Lab presenteren we de inhoud van eLearning programma's door middel van een strategisch samengestelde combinatie van bijvoorbeeld interactieve audiovisuele elementen, quizzen, infographics en motion design. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, het gebruik van gamification en geanimeerde content om de gebruikerservaring te verbeteren.


TheLearning LAB eLearning ontwikkelingsbureau


Slechte planning en een onvolledige strategie

De opkomst van eLearning als een goedkoop alternatief voor persoonlijke training is een tweesnijdend zwaard gebleken. Het kost minder geld om een eLearning programma te ontwerpen en te lanceren. Deze daling in kosten en het waargenomen 'gemak' van eLearning heeft er echter toe geleid dat bedrijven niet betrokken zijn bij een zorgvuldige planning voordat ze het digitale trainingsprogramma samenstellen. De resultaten van deze aanpak zijn niet bemoedigend.

Vaak zijn eLearning-cursussen die zonder tussenkomst van experts zijn opgezet, onnodig lang. Hierdoor wordt de tijd van de cursist verspild en wordt de informatie die echt relevant is, begraven onder al het wollige. Bovendien moeten we erkennen dat de huidige beroepsbevolking generatieoverschrijdend is: we hebben de technisch onderlegde millennials en we hebben de vaak niet zo technisch onderlegde Gen X. Dit is waar op eLearning gebaseerde ontwikkelingsstrategieën moeten evolueren.

Als bijvoorbeeld een deel van het personeel een eLearning-platform niet effectief kan gebruiken, dan moet er een plan zijn om hiermee om te gaan. Dit kan in de vorm van tutorials zijn die uitleggen hoe je door het eLearning-programma moet navigeren, of een vorm van offline training om de deelnemers met het systeem vertrouwd te maken.


Te veel vertrouwen in eLearning alleen

In tegenstelling tot wat tot nu toe het geval lijkt te zijn, is eLearning niet het antwoord op elk probleem.

Hoe vreemd deze uitspraak ook lijkt te komen van een eLearning agentschap, hij is waar. Hoewel er geen twijfel over bestaat dat eLearning kan helpen bij technische opleidingen, zijn zachte vaardigheden een gebied waar het gemakkelijk faalt.

Met soft skills bedoelen we onder andere communicatievaardigheden, emotionele intelligentie en people management. Een digitaal trainingsprogramma alleen kan deze essentiële vaardigheden niet bijbrengen. De sleutel tot het ontwikkelen van soft skills ligt in Blended Learning, dat een gevoel van werkgemeenschap binnen de organisatie bevordert, mensen samenbrengt en ruimschoots de gelegenheid biedt om eerst de theorie te leren via digitale training en vervolgens de vaardigheden in een meer traditionele, workshopachtige sessie daadwerkelijk in de praktijk te brengen.


Geen betrokkenheid bij het lokaliseren van training

De meeste organisaties hebben een divers personeelsbestand. Dat is een goede zaak, want het leidt onder andere tot meer innovatie, maar diversiteit brengt ook uitdagingen met zich mee. Een daarvan is de vereiste om een digitaal trainingsprogramma te ontwerpen dat rekening houdt met alle culturen en normen. Met andere woorden, een one-size-fits-all strategie werkt niet in dit scenario.

Bedrijven moeten de eLearning-training voor hun werknemers lokaliseren, wat kan worden gedaan door zorgvuldige planning en een gegevensgestuurde aanpak. Bedrijven moeten hun personeelsbestand analyseren en bepalen welke aspecten van het ontwikkelingsprogramma moeten worden aangepast om te voldoen aan de culturele normen van de meeste (zo niet alle) werknemers en om de juiste inclusiviteit te betrachten.

Lokalisatie is een vaak over het hoofd gezien onderdeel van het digitale trainingsprogramma van een bedrijf, en dat komt deels omdat het moeilijk is om een gelokaliseerd trainingsprogramma te ontwikkelen. Het is echter zeker niet onmogelijk. Een cruciale manier om deze moeilijkheid te overwinnen, is de hulp inroepen van een eLearningbureau zoals The Learning Lab, en hen vragen u te helpen bij het schetsen van de culturele behoeften die uw werknemers in het buitenland kunnen hebben.

We zijn niet zomaar een eLearningbureau op de markt; we hebben het geluk gehad om de afgelopen 15 jaar met wereldwijde klanten uit verschillende delen van de wereld te werken. Dit heeft ons in staat gesteld om een divers digitaal trainingsprogramma te ontwikkelen dat echt past bij de definitie van lokalisatie.

De waarde van de persoonlijke ontwikkeling van een werknemer in een bedrijfssector kan niet worden overschat en we zijn altijd enthousiast om samen te werken met organisaties om geweldige inhoud te produceren.

TheLearning LAB Genève, eLearning voor bedrijven


Voel je je beter geïnformeerd?

We hopen dat het lezen van dit artikel en het leren over enkele van de belangrijkste hindernissen en uitdagingen waarmee het bedrijfsleven tegenwoordig wordt geconfronteerd informatief is geweest. Als het gaat over het implementeren van een eLearning ontwikkelingsprogramma en de manieren waarop het fout kan gaan, moet je weten dat deze lijst zeker niet volledig is. Hier bij TheLearning LAB doen we echter een gedetailleerde doelgroepanalyse en ontwikkelen we onze visie op de lerende persona voordat we onze ogen richten op het cureren van eLearning-content.

Er is geen betere manier om de barrières tussen uw bedrijf en succesvolle eLearning te overwinnen dan contact op te nemen met het juiste bureau.

Als je eLearning vanaf het begin goed aanpakt, bespaar je een aanzienlijke hoeveelheid middelen, maar het kan niet de game-changer zijn die het moet zijn zonder een aantal barrières te overwinnen. Klaar om ze aan te pakken?

Neem contact op met TheLearning LAB voor een GRATIS adviesgesprek!


Previous
Previous

E-learning platform: Waarom kiezen voor een Video-First

Next
Next

6 tips stemacteur voor eLearning-video en podcasts