Elearning-succes en 8 belangrijke dingen die je niet moet doen

De eerste stap naar succes in eLearning is weten wat je niet moet doen.

Dat klinkt misschien vreemd, maar het is waar - de beste manier om beginnersfouten te vermijden en ervoor te zorgen dat je de juiste richting uitgaat, is om de veelvoorkomende valkuilen te kennen die zelfs het meest veelbelovende elearningproject kunnen doen ontsporen.

Hier zijn 8 belangrijke dingen die je niet moet doen om succesvol te zijn met e-learning, samen met tips over hoe je ze kunt vermijden - zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is: het maken van boeiende en effectieve trainingen waar je leerlingen dol op zullen zijn!


1) Laat je niet overweldigen door technologie bij het maken van elearningcursussen

E-learningplatforms zijn een geweldige manier om e-learningcontent te creëren, maar het is gemakkelijk om te verzanden in toeters en bellen. Dit is vooral het geval als je met een e-learningbureau werkt dat zich op andere tools richt dan jouw team tot nu toe heeft gebruikt.

Neem voordat je een eLearning-platform kiest de tijd om andere platforms te onderzoeken, uit te testen en ervoor te zorgen dat je weet wat ze te bieden hebben. Houd in gedachten dat er verschillende soorten online elearning training content zijn (drag-and-drop, interactieve tekstvakken, etc.) dus doe wat onderzoek voordat je beslist welk formaat het beste is voor jouw scenario.

De keerzijde van te veel technologie is te weinig technologie - houd leren in gedachten bij het maken van elearningcursussen zodat ze gemakkelijker te begrijpen zijn voor lerenden.

elearning platform - elearning agentschap


2) Ontwerp ELearning niet overhaast

De verleiding om een elearning ontwerpproject te overhaasten is reëel, maar het is cruciaal dat je voldoende tijd neemt voor testen en iteratie voordat je je eerste ontwerp vrijgeeft.

Door vooraf extra tijd te nemen, bespaar je jezelf later heel wat kopzorgen - niet alleen door de gebruikerservaring te verbeteren, maar ook door te vermijden dat je correcties moet aanbrengen of voice-overs (en eventueel animaties) moet heropnemen.

Zorg ervoor dat alle geluiden gecontroleerd zijn zodat ze niet irritant luid of blikkerig zijn. Zorg ervoor dat animaties correct werken op alle elearningplatforms, zodat ze er niet raar of haperig uitzien op sommige apparaten.


3) Begin niet zonder een Elearning Plan

Starten met een duidelijk elearningplan kan je beste kans op succes zijn. Bekijk eerst op welke apparaten je je e-learning wilt aanbieden. Beslis vervolgens hoe je wilt dat mensen toegang krijgen tot de elearning (hebben ze internet nodig? Kan de elearning gedownload worden?).

Tot slot, bedenk wie welke rol op zich zal nemen bij de ontwikkeling en lancering van je elearning project, van schrijver tot QA ingenieur tot ontwikkelaar.

elearning platform - elearning agentschap


4) Verwacht niet dat één hulpmiddel alles regeert in elearning

Het is belangrijk om je eLearningplatforms te leren kennen, maar het is ook cruciaal om te onthouden dat elk bedrijf andere behoeften heeft als het op de ontwikkeling van eLearningcontent aankomt.

Daarom moet je nooit vertrouwen op één tool om ze allemaal te beheersen. Je kunt bijvoorbeeld wel wegkomen met een veelgebruikte auteurstool, maar je wilt jezelf niet beperken als het tijd is voor professionele aanpassingen waarvoor code nodig is.

Als je project dit soort wijzigingen vereist, wil je een team van ontwikkelaars die weten hoe ze tools als SCORM Cloud of Learning Management Systems (LMS) moeten gebruiken. Kijk dus niet alleen naar de mogelijkheden van een LMS, maar zorg ervoor dat je eLearning platform goed integreert met andere bestaande systemen binnen je organisatie.


5) Verwacht niet dat een Elearning project gemakkelijk is

Het bouwen van een eLearning platform vanaf nul of het ontwikkelen van een robuuste eLearning cursus vanaf nul kan een ontmoedigende onderneming lijken.

Hoewel het waar is dat er tal van webgebaseerde tools zijn om je eigen eLearning te maken, moet je toch belangrijke beslissingen nemen over wat je in je cursus opneemt.

Of je nu samenwerkt met een elearningbureau of het zelf doet, je moet ervoor zorgen dat alles in orde is, van de afbeeldingen tot het instructieontwerp. Als er iets niet klopt, kun je uiteindelijk tijd en geld verspillen. Het kan even duren, maar overhaast de dingen niet als ze niet goed gedaan zijn: perfect is in veel gevallen beter dan goed genoeg!

elearning platform - elearning agentschap


6) Onderschat de kracht van storytelling in Elearning niet

Verhalen vertellen is een van de meest effectieve onderwijstechnieken van de mens - en vaak een krachtig hulpmiddel om te leren. Onderzoek toont zelfs aan dat onze hersenen verhalen anders verwerken dan andere soorten informatie.

Verhalen verbinden ons op een manier die ons kan helpen om ons te verbinden met concepten die we anders misschien niet zouden begrijpen en om ons gemakkelijk te herinneren wat we hebben geleerd. Ze bieden ook een kader voor het begrijpen van nieuwe informatie, wat de sleutel is tot het echt internaliseren van kennis.

Dat gezegd hebbende, alleen omdat het effectief is, betekent niet dat het te veel gebruikt moet worden. Hoe directer je je inhoud kunt koppelen aan een bestaand concept of thema, hoe beter je af bent.


7) Denk eerst aan de betrokkenheid van de leerling

In een poging om onmiddellijke waarde te bieden, maken eLearning ontwikkelaars vaak cursussen die overladen zijn met feiten, cijfers en instructieve inhoud.

Maar dat is een vergissing. Het is cruciaal om na te denken over hoe je cursus leerlingen meteen zal boeien - wat zal hen geïnteresseerd houden tijdens elke stap van je cursus?

Hoe kun je hun aandacht vasthouden? Je wilt weten wat ze (nog) niet weten, zodat je kunt beslissen welk materiaal vooraf en diepgaand moet worden gepresenteerd en welke informatie moet worden bewaard voor later. Als je al deze dingen hebt overwogen, is het tijd om te beginnen met het schrijven (of schetsen) van je eLearning-lesplan.

elearning platform - elearning agentschap


8) Denk niet te lang na over eLearning-doelstellingen

Het creëren van leerdoelen is een belangrijke stap in het ontwikkelingsproces van je eLearning. Het is echter even belangrijk om ze eenvoudig te houden. Als ze werknemers niet precies vertellen wat ze moeten leren, zijn ze uw tijd en moeite niet waard.

Een voorbeeld van een goede leerdoelstelling is bijvoorbeeld Microsoft Office Word effectief gebruiken of onze nieuwe productlijn begrijpen. Een slechte doelstelling zou kunnen zijn: effectiever worden in het gebruik van Microsoft Office Word om beter te voldoen aan de behoeften van de klant met onze nieuwe productlijn. Het punt hier is dat er geen meerdere juiste antwoorden zijn bij het creëren van leerdoelen - focus op duidelijkheid in plaats van complexiteit om succes te garanderen.


E-learning platform, E-learning agentschap

Succes in e-learning is geen kwestie van toeval. Het vereist zorgvuldige planning, deskundige uitvoering en een beetje geluk. Soms gaat het er ook om te weten wat je niet moet doen en ervoor te zorgen dat je niet in deze veelvoorkomende eLearning valkuilen trapt.

Vraag jezelf dus af: Maak jij een van deze fouten? Zo ja, waarom? Wat zou een betere strategie zijn voor jouw eLearning project? Schrijf je gedachten zo snel mogelijk op en bewaar ze als een document. Voeg er suggesties aan toe om verder te gaan in je volgende eLearning project. Door nu de tijd te nemen om na te denken over de problemen met je vorige eLearningprojecten, kun je je voorbereiden op succes op lange termijn later.



Previous
Previous

11 trends om je eLearning-strategie in 2022 vorm te geven

Next
Next

6 ELearning-videostatistieken voor 2022