E-learning cursussen ontwerpen voor Neurodiversiteit.

Trainen voor en met neurodiversiteit of hoe beïnvloedt neurodiversiteit het leren.

 

Het idee van neurodiversiteit bevordert aangepaste onderwijsstructuren en -omgevingen om de specifieke behoeften van bepaalde leerlingen beter te integreren. Het concept staat tegenover neurotypische leerlingen.

Wij begrijpen in neuro-atypische mensen, mensen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Dyspraxie, Autisme Spectrum Stoornis (ASS) en Dyslexie.

De hersenfuncties van neuro-atypische mensen zijn anders en vereisen aangepaste eLearning cursussen.

U moet dus rekening houden met deze diversiteit wanneer u uw eLearning-strategie opzet, maar ik ben hier om u gerust te stellen! Aanpassing is geen grote opgave met ons neurologisch diverse Learning Management System (LMS).

Even over uw auteur, ik ben Autistisch, ook bekend als Asperger's. Ik werk regelmatig met psychologen die hierin gespecialiseerd zijn. En ik sta tot uw beschikking.

In dit artikel som ik eenvoudige technieken en ideeën op om je eLearning cursus aan te passen aan het verschil voor een betere inclusie. U hoeft geen inhoud te ontwikkelen alleen een checklist door te nemen om ervoor te zorgen dat uw inhoud voor iedereen toegankelijk is.


Leren aanpassen aan neurodiversiteit

12% van je vrienden en collega's zijn neuro-atypisch. Een grote gemeenschap en veel onzichtbare talenten.

Autodidacten, high potentials, multi-potentials, creativiteit, krachtige herinneringen... Let op talenten!

Onder verwijzing naar mijn artikel over sociaal leren waarin ik groepswerk propageer, vernieuw ik het concept van door te vragen om samenwerking tussen neurotypisch en neuro-atypisch.

Communicatie:

  • Denk eraan ideeën en feedback via verschillende kanalen te ontvangen. Sommigen geven de voorkeur aan schriftelijke communicatie, anderen aan verbale: Autistisch in het eerste geval, dyslectisch in het tweede geval.

Tests en certificeringen

  • Waardeer feitenkennis, meerkeuzeantwoorden, activiteiten waarbij antwoorden met elkaar in verband staan of geordend zijn... Vermijd antwoorden waarbij spelling een belemmering kan vormen. Luister in alle gevallen goed en bied de mogelijkheid om altijd feedback te geven.

Met het juiste Learning Platform System (LMS) kunt u gemakkelijk uw elearning cursussen maken en aanpassen.

  • Hiermee kunt u interactieve inhoud creëren, de voortgang van uw cursisten bijhouden en gemakkelijk gegevens verzamelen.

  • Het is een geweldig hulpmiddel voor samenwerking tussen uw teamleden.

  • Met een eLearning Platform (LMS) kunt u uw leerervaringen boeiender, leuker en belonender maken voor uw cursisten.

  • U kunt uw LMS gebruiken om een quizcertificaat in uw digitale opleidingen te creëren om uw leerlingen te motiveren en hen te inspireren hun doelen te bereiken.

Dit zijn de soorten quizzen die beschikbaar zijn op ons platform Learning Lab is perfect:

  • Waar of niet waar:

  • Meerkeuze quiz

  • Bestellen

  • Bijpassend

  • Fill-in-the-blank met reeds geschreven werelden

  • Handmatige beoordeling: audio, video of schriftelijk



Video-gebaseerd leerplatform

 

Video is rijk aan informatie: Audio, Animatie, Gegevens, Illustraties, Teksten... het is aan eenieder om zich de media eigen te maken en in de video het informatieniveau te zien dat aangepast is aan zijn manier van functioneren.   

Testvideo: waarbij de deelnemer zichzelf voor het scherm filmt voor bijvoorbeeld een schunnige toespraak. Deze test kan alleen audio zijn.

  1. Schermopname: De leerling neemt zijn scherm op om bewerkingen uit te voeren, perfect voor het leren van software

  2. Videoquiz: De instructeur neemt een video op, in de video stelt hij een vraag en de video pauzeert automatisch. De leerling beantwoordt de vraag en de video wordt hervat.

  3. Interactieve video: De video biedt keuzes: optie A of B, afhankelijk van de antwoorden verandert het videoscenario.

De video's en audio kunnen rechtstreeks worden geüpload of opgenomen in ons LMS.

Videogebaseerd leerplatform


Social Learning Platform

Leren door individuele interconnectie is geweldig voor de neuriversiteit.

Groepswerk onder leiding van een instructeur of expert, en één-op-één interconnectie behoren allemaal tot de mogelijkheden van een sociaal leerplatform.

Het is vooral een methode van kennisontwikkeling via groepsparticipatie.

5 stappen om een sociale leeromgeving voor neurodiversiteit te creëren om een leergroep te creëren.

Hier zijn vijf stappen om u op weg te helpen:

Stap 1: Ontwerp een storyboard om de discussie te omkaderen.

Stap 2: Informeer de experts en leg beperkingen vast

Stap 3: Doe een introductieronde zodat iedereen zich kan voorstellen met zijn verschillen en sterke punten.

Stap 4: Stel de doelstellingen en de ROI vast.

Stap 5: Presenteer het resultaat en verzamel feedback voor verbeteringen.

Ons elearning platform is speciaal ontworpen voor dit soort activiteiten. Aarzel niet om een demo / Pilot aan te vragen.

Meer informatie over sociaal leren



Laatste gedachten over neurodiversiteit en eLearning

Mensen met neurodiverse hersenen zien en verwerken informatie anders, sommigen vinden het misschien moeilijk om gevoelens van anderen te begrijpen, terwijl anderen het een uitdaging vinden om organisatorische bestanden bij te houden.

Neurodiverse personen voelen zich doorgaans beter op hun gemak in interpersoonlijke relaties wanneer neurotypische personen rekening houden met omgevingsfactoren en passende aanpassingen maken.

Gebruik de kracht van de diversiteit van uw gemeenschap. Dit is een kans en een gelegenheid om de bedrijfscultuur en de onderlinge communicatie te verbeteren.

Neem contact met ons op voor meer informatie.

Previous
Previous

Merkrichtlijn voor eLearning cursussen en platform

Next
Next

Video-gebaseerd Leerplatform