Gamificatie voor eLearning: 6 belangrijke voordelen

Hier bij TheLearning LAB in Genève, Zwitserland, stellen we onze studenten boven alles. Het hele concept van cursusontwerp draait er immers om dat het platform een geschikte leeromgeving is voor de cursist.

Mensen zijn motivatiegedreven wezens en als het op het leerproces aankomt, weten we dat het enige dat werkt is om ervoor te zorgen dat de materialen die ze gebruiken boeiend en motiverend zijn. Als je materialen saai en inspiratieloos zijn, zullen je leerlingen moeite hebben om hun weg door de cursus te vinden, zelfs als je al het andere goed doet. Je kunt intuïtieve leerpaden hebben, kleurrijke ontwerpen en goed nagedacht hebben over de vormgeving van het leermanagementsysteem, maar toch kun je er niet in slagen om authentieke betrokkenheid te bereiken. TheLearning LAB weet hoe je dit kunt tegengaan en kan je vertellen waarom je cursus kan mislukken, ook al denk je dat je alle hokjes hebt aangevinkt.

Dat komt omdat het enige waar mensen meer behoefte aan hebben dan een gevoel van motivatie, het gevoel beloond te worden voor hun daden is...

Het aanbieden van beloningen is een centraal concept van gamification. Ze kunnen beloningspunten verdienen om in te ruilen voor badges, op een klassement terechtkomen dat voor iedereen zichtbaar is, of zelfs gewoon een visueel schouderklopje krijgen in het spel. Daarnaast kunnen minigames fungeren als snelle kenniscontroles en beoordelingen van het vasthouden van kennis. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, aangezien gamification kan worden aangepast aan de exacte behoeften van uw organisatie.

Zonder verder oponthoud presenteert ons team je de zes belangrijkste voordelen van het gebruik van Gamification als onderdeel van je eLearning-cursussen!


1. Gamification verbetert de leerervaring

Door een aspect van verfrissende andersheid aan de cursus te geven, door het meer formele leren via bv. tekst en video op te splitsen, maakt gamificatie de leerervaring gebruiksvriendelijker.


2. Gamification biedt lerenden directe feedback over hun prestaties

Leerlingen kunnen direct hun resultaten zien, gepresenteerd op een vriendelijke manier, en worden aangemoedigd om terug te keren naar de leerstof als ze dat nodig vinden. Dit type onmiddellijke beoordeling motiveert leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen kennisontwikkeling.


3. Gamification voldoet aan de behoeften van vrijwel alle soorten lerenden

Of je nu een tekst-, video- of audiocursist bent, gamification is voor iedereen geschikt. Het zorgt voor een universeel gevoel van plezier en motivatie. Het combineert op prachtige wijze visuele en tekstuele elementen en kan zelfs audio bevatten om een meeslepende ervaring voor de leerling te produceren.


4. Gamification verhoogt het geheugen en de retentie

Gamification stelt de leerling in staat om de informatie vanuit een andere invalshoek te benaderen en in de praktijk te brengen op een manier die ervoor zorgt dat ze de leerstof beter onthouden. Onze hersenen waarderen het om dezelfde informatie in verschillende vormen te zien, omdat het informatiemoeheid minimaliseert. Het herhalen van onderwerpen en testen door middel van gamification speelt in op de behoefte van de hersenen aan beloning en geeft de leerling een duidelijke stimulans in hun pogingen om de leerstof onder de knie te krijgen.


5. Gamification motiveert en stimuleert de competitieve geest in leerlingen

Leaderboards, badges of een puntensysteem kunnen een fantastische manier zijn om vriendschappelijke competitie tussen leerlingen aan te moedigen. Door alleen een top 10 klassement te hebben, in plaats van een volledig klassement, vermijd je het risico dat mensen beschaamd worden als ze in de lagere percentielen zitten. Je wilt niet dat iemand op plaats #150 staat en zich gedemotiveerd voelt!


6. Gamification helpt lerenden het gevoel te krijgen dat ze controle hebben over hun kennisverwerving

Wij mensen houden van controle, we hebben graag het gevoel dat we beslissingen nemen. Gamification geeft de lerende deze controle, omdat ze zo vaak als ze willen zelf kunnen testen, de games kunnen herhalen, informatie opnieuw kunnen bekijken, hun vaardigheden kunnen zien verbeteren en geen externe interventie van een opvoeder nodig hebben. Het aanmoedigen van zelfredzaamheid betekent het creëren van gedragsverandering, wat zich vertaalt naar de werkplek als geheel. Het brengt leerlingen voort die probleemoplossers zijn.


Dit zijn de zes belangrijkste voordelen van gamification voor eLearning-cursussen in een notendop. Als je interesse is gewekt, kun je contact met ons opnemen bij TheLearning LAB voor een gesprek over de opties die beschikbaar zijn om je bestaande eLearning-platform te verbeteren of een nieuw platform te starten! We weten dat er een schat aan informatie beschikbaar is over eLearning in het algemeen en helpen je graag bij het navigeren door wat een complex doolhof van bronnen en tegenstrijdige informatie kan zijn.

Neem contact op met ons eLearning agentschap, gevestigd in Genève en Lausanne maar actief op internationale schaal, en laat ons u helpen bij het ontwerpen van de innovatieve en boeiende eLearning content die u zoekt. Onze cursussen zijn altijd afgestemd op de individuele behoeften van uw cursisten en de visie van uw organisatie. We maken geen algemene, massaal op de markt gebrachte inhoud, maar ontwerpen individuele gebruikerservaringen die de mensen achter de organisatie zien en zich richten op het bieden van een authentieke leerervaring in plaats van alleen maar een leerplatform.

Hier bij TheLearning LAB in Genève leven we voor innovatie en uitdaging, dus kom ontdekken hoe we jouw eLearning-ervaring naar een hoger niveau kunnen tillen!

Previous
Previous

7 Tips to integrate Social Learning in e-learning content development

Next
Next

E-learning productie en ontwikkeling