7 Tips to integrate Social Learning in e-learning content development

Door de jaren heen werd online e-learning geplaagd door heel wat problemen door het gebrek aan menselijke interacties.

Digitale experts geloven dat het gebrek aan menselijke interacties bij digitaal leren eenzaamheid veroorzaakt, die niet alleen door de leerling wordt gevoeld, maar ook door de docenten.

Het is tijd om Social Learning te integreren in je e-learning contentontwikkelingsstrategie

Eenzaamheid bij online leren wordt grotendeels toegeschreven aan de geografische en temporele afstand tussen beide partijen. Deskundigen hebben echter een aantal tips gedeeld die kunnen helpen bij het omgaan met eenzaamheid bij digitale training.

E-learning LMS Platform Agentschap


1) Leid met empathie

De worsteling die gepaard gaat met digitaal leren kan beter worden aangepakt als het wordt gezien als een menselijke factor in plaats van technologische problemen. Leidinggeven met empathie is dus een effectieve manier om om te gaan met eenzaamheid die gepaard gaat met digitaal leren. Via Zoom of een ander online leerplatform zullen mensen zeker worstelen met het onderhouden van de echte band die ze hadden met de docent en andere leerlingen.

Door echter te leiden met empathie, begint de instructeur met de lerenden te behandelen alsof ze een slechte dag hebben gehad en maakt hij het e-learning proces interactief.


2) Actief leren integreren

De integratie van actief luisteren kan online leerervaringen verbeteren en de daarmee gepaard gaande eenzaamheid elimineren. Actief luisteren is vooral belangrijk omdat het leren relationeel maakt in plaats van transactioneel.

Studenten hebben al een transactionele kijk op traditioneel onderwijs, waar ze cijfers en diploma's verwachten in ruil voor de tijd die ze besteden. Relationeel leren richt zich echter op de transformatie van de leerling en het opbouwen van relaties.

Een eenvoudige manier om actief leren te integreren in online leren is door de leerling te vragen hoe hij zich voelt. Dergelijke interacties kunnen mogelijkheden bieden voor het opbouwen van relaties.


3) Moedig uitdrukkingen zonder experts aan

Gesprekken zonder de expert in de kamer zijn meestal rijker en interactiever. Een manier om eenzaamheid bij online leren tegen te gaan, is het aanmoedigen van gesprekken waarbij de expert niet aanwezig is.

Experts en docenten moeten momenten creëren waarop ze afstand nemen en de leerlingen toestaan om ongeleide gesprekken te voeren. Dergelijke gesprekken zullen zowel de leerervaring verbeteren als eenzaamheid tegengaan.

Er is een bepaalde mate van eerbied verbonden aan de aanwezigheid van de expert in de kamer. Dit wordt geëlimineerd wanneer de gesprekken tussen de leerlingen plaatsvinden.


4) Samenwerking aanmoedigen

Het aanmoedigen van e-learning partnerschappen door studenten te groeperen om aan opdrachten te werken en cursusinhoud te bespreken verbetert de kwaliteit van leerervaringen. Docenten moeten leerpartnerschappen aanmoedigen om cognitieve leertijd te creëren en leerervaringen te verbeteren. Leerpartnerschappen bevorderen ook de betrokkenheid bij de gemeenschap.

Om leerpartnerschappen effectief te laten zijn en betrokkenheid bij de gemeenschap aan te moedigen, moeten leerlingen de kans krijgen om zichzelf te groeperen. De docent kan de groepen ook organiseren.


Creatief LMS-platform - e-learning


5) Focus op de einddoelen

Als docenten zich richten op de einddoelen en een overzicht maken dat gericht is op de capaciteiten van de studenten, verbeteren ze hun leerervaringen en gaan ze eenzaamheid tegen.

Na het benadrukken van de cursusdoelen kunnen de opzet en het cursusmateriaal worden ontworpen volgens een stapsgewijs patroon. De leeromgeving wordt ook ontworpen in overeenstemming met de te bereiken doelen.

6) Pas opvoedingsrituelen toe

De onmiddellijkheid van digitaal leren heeft de rituelen weggenomen die deel uitmaken van de voorbereiding van leerkrachten op onderwijssessies.

Dit heeft bijgedragen aan de mate van eenzaamheid die online leren met zich meebrengt voor leerkrachten. Leerkrachten kunnen deze eenzaamheid bestrijden door speciale rituelen te creëren om zich voor te bereiden en in de onderwijsruimte te stappen.

Dit helpt hen ook om mindfulness en reactievermogen te verbeteren en de band met de leerling te versterken.

7) De schoonheid van online leren waarderen

Zelfs met het nadeel van eenzaamheid en andere kenmerken, heeft e-learning tal van voordelen. Met online leren bijvoorbeeld, krijgen leerkrachten meer interactie met de minder uitgesproken leerlingen. Terwijl face-to-face leren de uitgesproken leerlingen veel meer bevoordeelt dan de introverte leerlingen, worden zowel introverte als extraverte leerlingen gezien en gehoord bij digitaal leren.

Breakoutgroepen in verband met online leren zijn vooral in het voordeel van introverten en kunnen hun leerervaringen en het niveau van interactie met de leerkracht verbeteren.


Conclusie

De uitdaging van eenzaamheid in verband met online leren kan bestreden worden door de menselijkheid van online leren op zoveel mogelijk manieren te vergroten. De bovenstaande lijst kan ook helpen.

Laat ons bureau je helpen met het ontwikkelen van content, het ontwerpen van innovatieve, authentieke en boeiende eLearning-inhoud die is afgestemd op de individuele behoeften en niveaus van je cursisten. Neem nu contact met ons op!

Previous
Previous

Mijlpalen voor de ontwikkeling van e-learninginhoud Agentschap.

Next
Next

Gamificatie voor eLearning: 6 belangrijke voordelen