Wat is Learning Experience Design?

Ik ben altijd een voorstander geweest van design en de toepassing van de beste praktijken op eLearning.

Na 30 jaar internet is de digitale ontwerpgemeenschap in uitstekende gezondheid en beschikt zij over een formidabele talentenpool!

 

Learning experience design (LxD) is het proces waarin mensen en precieze doelstellingen centraal staan. Een mix tussen perceptie en te leveren resultaten.  

Het hele idee van learning experience design is gebaseerd op het creëren van een optimale leerervaring.

Alle eLearning-inhoud kan en moet perfect zijn:

  • Scenario

  • Expertise

  • Wetenschap en kennis

  • Ontwerp

  • Merk

  • Ervaring

 

Learning experience design is een praktijk die de ervaring van de lerende optimaliseert met de bedoeling om : 

  1. Prestaties,

  2. Conversie,

  3. en retentie.

 

Learning experience design is een mindset die door ontwerpers op verschillende manieren kan worden toegepast op basis van hun unieke projectvereisten en context.

In deze post behandelen we wat learning experience design is, de voordelen, de soorten LED en het proces - principes, tools en activiteiten.

 



Wat is Learning Experience Design?

 

Learning Experience Design is een relatief nieuwe term en toch een centraal concept in de wereld van leren en ontwikkeling.

De afgelopen decennia heeft een groot deel van de leerindustrie zich gebaseerd op gezonde principes voor instructieontwerp bij het creëren van leerinhoud. 

Niels Floor: "het proces van het creëren van leerervaringen die de leerling in staat stellen het gewenste leerresultaat te bereiken op een mensgerichte en doelgerichte manier." Ik hou van definities!

 

Laten we het afbreken:

  • Ontwerp

  • Mensgericht

  • Doelgerichte leerervaring.

Heb je het?

 

Learning Experience Design is ook en misschien wel moet worden verbonden met Learning science en User Experience Design. We zouden kunnen zeggen Learning experience & User Experience Design.

 

Laten we opnieuw beginnen:
Leerervaringen worden gecreëerd met behulp van Learning Experience Design (LX design), een mensgerichte en doelgerichte methode waarmee de leerling het gewenste leerresultaat kan bereiken.

 



Waarom is LxD belangrijk?

 

Het succes van de leer- en ontwikkelingsinitiatieven van organisaties hangt af van de prestaties van de lerenden en hun behoud.

Als leerlingen de kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om goed te presteren niet vasthouden, is de kans kleiner dat zij succesvol zullen zijn.

Het succes van elke organisatie hangt af van haar mensen. Het succes van de leer- en ontwikkelingsinitiatieven van organisaties hangt af van de prestaties van de lerenden en hun behoud.

  • Prestaties zijn het gewenste resultaat van de opleiding

  • Hoe lerenden na de opleiding in hun werk presteren.

  • Prestaties zijn ook een indicator voor retentie.

  • Retentie is het vermogen van lerenden om de kennis en vaardigheden die zij tijdens de opleiding hebben verworven, vast te houden.

  • Retentie is het enige gebied waarop organisaties vaak tekortschieten.

  • Retentie is verantwoordelijk voor ongeveer 60% van de totale impact van een opleiding.

 


Het ontwerp van de leerervaring verbeteren

 

De eerste is het verbeteren van het ontwerp van de leerervaring zelf. Dat betekent het creëren van een geweldige gebruikerservaring (UX) en het optimaliseren van het ontwerp om het potentieel van de inhoud of het gewenste leerresultaat te maximaliseren.

Dit kan inhouden dat gamification en/of storyboarding worden geïntegreerd.

 

Kwaliteit

Aan het einde van het ontwerpproces van een elearningcursus zal het testen waardevolle informatie opleveren over welke aspecten van de cursus al dan niet functioneren zoals bedoeld. U moet de cursuselementen en modules opnieuw evalueren en ontwerpen om de leerervaring voor de cursisten te verbeteren.

 

Gebruikerservaring

U kunt voorspellen hoe lerenden met de elearningcursus zullen omgaan op basis van de bekendheid van werknemers met verschillende platforms voor het aanbieden van cursussen.

 

Engaging

De meest effectieve methode om nieuwe kennis vast te houden en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen is nog steeds spelenderwijs leren:  

  • Videogebaseerd leren,

  • Leren op basis van scenario's

  • Sociaal leren

  • en activiteiten.

 

Bij het ontwerpen van uw leerervaring moet u boeiende en leuke componenten opnemen die leerlingen helpen:

  1. Visualiseer,

  2. en onthoud,

 



Instructioneel ontwerp & User Experience Design

 

Laten we even stilstaan bij twee belangrijke concepten:

Het doel van Instructional Design is leermateriaal te ontwerpen dat leidt tot gedragsverandering.

 

Een consistente en intuïtieve ervaring wordt gecreëerd door User Experience Design.

Naast de inhoud houdt Learning Experience Design rekening met de volledige leerervaring, voor, tijdens en na de les.

 


Ontwerp van leerervaringen & ontwerp van gebruikerservaringen

 

De term LX Design komt van de terminologie UX (User Experience), dus er is een verschuiving van applicatieontwerp naar ontwerp van e-learningmateriaal.

Het klopt dat LXD en UXD zich richten op het verbeteren van de bruikbaarheid, de toegankelijkheid en het plezier van de ervaring van de gebruiker met het product.

 



Een stimulerende leeromgeving creëren

 

De derde is het creëren van een stimulerende leeromgeving. Dat betekent het ontwerpen van een fysieke of virtuele ruimte waar leerlingen kunnen interageren met de inhoud, met elkaar en met de maker van de inhoud/docent(en).

 

Ben je verdwaald? Ok we ontvangen:

 

  • Learning Experience Design = mensgericht en doelgericht creëren

  • Instructional Design = ontwerp leermateriaal om mindset te veranderen

  • User Experience Design = intuïtieve ervaring

 

Ik weet het... we worden te serieus :D

Laten we eenvoudig zijn, er zijn 3 soorten LED-praktijken

 

Ontwerp van inhoud
Het creëren van inhoud die boeiend en interessant is en de aandacht van lerenden trekt.

Ontwerp van gebruikerservaring (UX)
Het creëren van een leeromgeving die gemakkelijk te navigeren is en leerlingen de informatie biedt die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben.

Instructieontwerp
Het creëren van een leerervaring die voldoet aan de behoeften van lerenden en het bedrijf.

Je hebt de vorm, het lichaam en de ervaring. Het is als inzoomen! Wees niet boos op me dat ik een beetje een conceptuele puinhoop probeer uit te leggen!

 



Proces en workflow

 

Strategie

Bij dit element moeten de behoeften van zowel de organisatie als de lerenden in kaart worden gebracht. Wat zijn de doelstellingen?

 

Behoefte

Als u weet wat het bedrijf wil en wat de lerenden nodig hebben, kunt u gaan nadenken over wat er moet worden geleerd, hoe het opleidingsprogramma zal worden opgebouwd, welke structuur het opleidingsprogramma zal hebben en wat voor soort activiteiten het zal omvatten.

 

In kaart brengen en storyboard

De behoeften opsplitsen om scenario's en een script te maken.

 

Interactie

Laat de gebruiker niet passief: U moet overwegen welke leeractiviteiten u wilt gebruiken om de beste leerervaring te bieden.

 

Denk tijdens het proces aan de twee kernbegrippen:

  • Mensgericht ontwerpen

  • Doelgericht ontwerpen

 

Stappen:

  • De behoeften analyseren, vragen stellen en onderzoek doen naar de behoeften

  • De agenda en acties plannen

  • Storyboard de behoeften en oplossingen

  • Testen op een klein publiek: soft launch

  • Verbeteren op basis van de feedback

 



Ontwerp van leerervaringen

 

Het doel van het ontwerpen van leerervaringen is het creëren van ervaringen die gedrag veranderen. Daartoe is het belangrijk om ervaringen te ontwerpen die aantrekkelijk, interessant en boeiend zijn.

 

Er zijn drie manieren om de leerervaring te optimaliseren voor prestaties, conversie en retentie:

  • Het ontwerp van de leerervaring verbeteren,

  • gebruik het juiste medium voor de juiste inhoud,

  • en creëer een stimulerende leeromgeving.

 

Om een praktijk voor het ontwerpen van leerervaringen toe te passen, kunnen inhoudsontwerpers en instructieontwerpers gebruik maken van acties zoals inhoudsinventarisatie,

  • inhoudscontrole,

  • content mapping,

  • en content gap analyse.

 

Recapitulatie:

Activiteiten ontwerpen : Maak tutorials, uitdagingen en oefenopdrachten om uw leerlingen te helpen de concepten die u onderwijst toe te passen.

Real life: Gebruik case studies en scenario's om uw lesmateriaal te verrijken. Dit zal uw leerlingen helpen te begrijpen hoe ze hun pas verworven kennis in hun dagelijks leven kunnen gebruiken.

Inhoud ons voor een gratis workshop


Previous
Previous

Op video gebaseerd e-learning platform voor sport

Next
Next

Meertalig e-learning platform: de ultieme gids